Het F1-seizoen is niet begonnen zoals Red Bull Racing het graag gezien had. Dit weekend moet de eerste grote verbetering komen. Hoe deed het team het op de vrijdag?
Voor het seizoen begon was er veel hype rondom de nieuwe bolide van Red Bull. Als er één team in staat geacht moest worden de dominantie van Mercedes te verbreken dankzij de nieuwe regels, dan was het wel het team van Max. Tenminste, dat was de gedachtengang van de meeste ‘kenners’. Red Bull had immers Newey binnen de gelederen.
Tijdens de wintertest stierf de hype al een klein beetje, maar velen hielden hoop. Red Bull zou het achterste van de tong nog niet hebben laten zien en pas in Australië hun ‘echte auto’ willen tonen. Plus wintertests zeggen sowieso niks, toch? Na het eerste weekend in Australië was de hype morsdood.
Echter, uit het vruchtbare graf van eerste hype, ontsproten vrijwel direct de eerste twijgjes van de echo-hype. Red Bull kwam met updates! Het is een kwestie van tijd voordat ze meedoen om de knikkers! Er kwam een nieuwe motor aan in Canada en een vrijwel geheel nieuwe auto in Spanje.
Maar helaas, de motor werd uitgesteld naar het eind van de zomer en in de afgelopen week bewogen de geruchten zich rondom de geupdate RB13 in de vorm van een concave parabool. Op een gegeven moment was er zelfs sprake van dat de auto zodanig vernieuwd was, dat deze RB14 genoemd zou worden. Gisteren temperde Ricciardo de verwachtingen echter flink. Max viel zijn teamgenoot later bij door hetzelfde sentiment te uitten.
Ten eerste is het afwachten hoe goed alle nieuwe onderdelen werken. Ten tweede hebben ook andere teams snode plannen met updates. Mercedes brengt bijvoorbeeld een berg nieuwe onderdelen mee en Force India droomt er van Red Bull te verstoten van de derde stek in de pikorde. Ook Haas F1 brengt een update mee, al profiteert alleen Magnussen daar vandaag van. Grosjean krijgt de nieuwe onderdelen pas morgen. Dat wil overigens niet zeggen dat Grosjean opeens verworden is tot de tweede rijder van het team. Haas F1 had nog niet voldoende nieuw spul klaar voor beide auto’s, dus is er bij het team een muntje opgegooid.
Na al het vermakelijke gespeculeer telt er echter maar één ding en dat zijn de rondetijden.
VT1:
In de wintertest ging Ferrari loeihard in Spanje, maar in VT1 zijn het de Merc’s die een dikke voorsprong hebben. Hamilton pakte de eerste positie, maar het verschil met Bottas is miniem. Daarentegen is het verschil met Ferrari juist levensgroot, zeker als je nagaat dat ze op dezelfde bandencompound onderweg waren. Kimi geeft bíjna een seconde toe op de Silberpfeile, Vettel net iets meer dan een seconde. Daarnaast staat Vettel even stil met een bakprobleem. Geen lekkere opening dus, voor team rood.
Het goede nieuws voor Red Bull is dat ze met zijn tweeën vlak achter de Fezza’s staan. Max geeft minder dan twee tienden toe op Vettel. Het slechte nieuws is daarmee echter meteen dat ook zij dus een seconde achter de Merc’s staan. De auto’s van Haas F1 staan enigszins verrassend zevende en achtste. Force India stelt gezien de grote woorden vooraf juist ietwat teleur: beide coureurs missen nipt de top-10.
Maar, het kan altijd minder. Sergey Sirotkin mag net als in Rusland de eerste training rijden voor Renault. Echter, eveneens net als in Sochi kent zijn auto de nodige problemen. De Rus komt slechts tot 12 trage rondjes. De situatie doet een beetje denken aan vroeger tijden. Armlastige teams lieten toen wel eens betaalrijders wat rondjes of zelfs races doen met uitgeputte motoren en matige banden. Maar laten we er maar van uitgaan dat Renault wel de beste bedoelingen heeft met Sirotkin.
Het kan echter altijd ook nóg minder. Dit was Alonso’s auto na twee bochten:
Dit was Alonso later tijdens VT1:
1. Lewis Hamilton 1:21.521s
2. Valtteri Bottas 1:21.550s
3. Kimi Raikkonen 1:22.456s
4. Sebastian Vettel 1:22.600s
5. Max Verstappen 1:22.786s
6. Daniel Ricciardo 1:23.084s
7. Kevin Magnussen 1:23.670s
8. Romain Grosjean 1:23.758s
9. Nico Hulkenberg 1:23.993s
10. Carlos Sainz 1:24.004s
11. Sergio Perez 1:24.188s
12. Esteban Ocon 1:24.324s
13. Stoffel Vandoorne 1:24.400s
14. Felipe Massa 1:24.618s
15. Daniil Kvyat 1:24.642s
16. Marcus Ericsson 1:24.966s
17. Pascal Wehrlein 1:25.182s
18. Lance Stroll 1:25.919s
19. Sergey Sirotkin 1:26.293s
20. Fernando Alonso -geen tijd gezet-
VT2:
In de tweede vrije training vormt de wind opeens een grote uitdaging. Tevens halen alle coureurs nu ook de zachte compound banden tevoorschijn. Voorafgaand aan het weekend hebben veel coureurs de bandenselectie bekritiseerd. De algemene gedachte is dat er iets teveel op safe is gegaan bij de keuze voor de Soft-, Medium- en Hard-compounds. De Ultrasoft- en Supersoft-compounds staan niet op het menu, terwijl enkelen daar juist wel trek in hadden.
Door verraderlijke windvlagen schieten veel rijders van de baan af. Een van hen heet Max Verstappen.
Het is interessant om te zien dat het verschil tussen de Mercedes en de rest op de zachtere compound minder groot is. Desalniettemin zijn de Mercs nog steeds de snelste auto’s op de baan. Dit keer is Hamilton 90 duizendsten van een seconde sneller dan Bottas. het verschil met beide Ferrari’s is zo’n drie tienden van een seconde. De twee Red Bull’s zitten daar weer drie tienden achter. Dat ziet er opeens een heel stuk beter uit, maar het blijft uiteraard afwachten wat het verschil morgen en overmorgen is.
1. Lewis Hamilton 1:20.802
2. Valtteri Bottas 1:20.892
3. Kimi Raikkonen 1:21.112
4. Sebastian Vettel 1:21.220
5. Max Verstappen 1:21.438
6. Daniel Ricciardo 1:21.585
7. Nico Hulkenberg 1:21.687
8. Jolyon Palmer 1:21.992
9. Felipe Massa 1:22.015
10. Carlos Sainz 1:22.265
11. Romain Grosjean 1:22.371
12. Esteban Ocon 1:22.520
13. Stoffel Vandoorne 1:22.693
14. Sergio Perez 1:22.722
15. Kevin Magnussen 1:23.007
16. Marcus Ericsson 1:23.082
17. Lance Stroll 1:23.221
18. Daniil Kvyat 1:23.236
19. Pascal Wehrlein 1:23.599
20. Fernando Alonso 1:24.077
Conclusie:
Mercedes lijkt de beste kaarten in handen te hebben. Zeker op de hardere banden gaan Hamilton en Bottas als een speer. Met de zachtere compound zitten de andere teams wat dichter in de buurt. Het is te vroeg om conclusies te trekken over de updates van alle teams. Als we dat echter toch zouden doen op basis van deze twee trainingen zou je zeggen dat Mercedes en Red Bull winst hebben geboekt ten opzichte van Ferrari.
Force India maakt niet direct indruk en bij Haas weten we niet wat we moeten denken. Het Amerikaanse team ging weliswaar goed in VT1, maar in VT2 is Magnussen met de updates langzamer dan Grosjean zonder de updates. Maak daar maar chocolade van…
woutel zegt
Altijd moeilijk er wat van te vinden na de vrije training. Het is in elk geval zaak dat RBR een beetje meer aansluiting vind willen ze later in het seizoen nog meedoen om de knikkers: http://www.duimspijker.com/sport/is-de-gp-van-spanje-cruciaal-voor-max-verstappen-en-red-bull/
Edge zegt
Ferrari en Mercedes hebben allebei flinke upgrades naar Spanje gebracht, terwijl de updates bij Red Bull op het eerste gezicht redelijk minimaal zijn. Ondertussen is het gat tussen de snelste RB-coureur en de snelste Mercedes-coureur verkleind tot 0,6 seconden. Dat kan natuurlijk niet, dus reken er maar op dat zowel Ferrari als Mercedes nog lang niet alles hebben laten zien wat ze in huis hebben. Mechanische problemen en coureursfouten daar gelaten staan beide teams morgen gewoon weer meer dan een volle seconde voor Red Bull.
Die medium band is volgens mij niet zo’n fijne band. De nodige coureurs hebben toch wel wat momentjes gehad met die banden op de auto.
Oh, en deze boardradio van Alonso wilde ik jullie niet onthouden: https://streamable.com/z91ve
thierryvth zegt
@edge: jij verteld een heel ander verhaal dan Horner op sky na afloop FP1
Edge zegt
@thierryvth: Die hele horner moet je niet zo serieus nemen, wat weet hij er nou van? ;)
Maar zonder gekheid, op welk gedeelte doel je? Dat van de updates, banden of beide. Niet dat ik aan Horner twijfel overigens. Christian Horner heeft als teambaas van een F1 team natuurlijk veel meer data en inzicht dan ik als fan die tijdens zijn werk wat TV-beelden meepakt.
bassx zegt
@edge: Hele interview wat @thierryvth bedoeld vindt je hier vanaf 00:28 https://www.youtube.com/watch?v=sBZbwM0TdVc Hierbij zegt Horner dat de wijzigingen die Mercedes heeft gedaan net zo groot of groter zijn dan Red Bull. Met zo’n opmerkingen kan je natuurlijk alle kanten op, Red Bull is qua uitspraken ook click bait aan het worden tegenwoordig. De reden waarom er zoveel onderdelen vervangen moeten worden is vanwege de barge boards. Dan moet je de vloer en sidepods ook vervangen en dat zijn grote onderdelen terwijl ze relatief hetzelfde blijven.
treinrukker zegt
@Edge: en jij denkt dat Red Bull al alles heeft laten zien? Elk team bouwt de auto rustig op voor de kwalificatie en dan gooit Mercedes de motor nog verder open…
quin zegt
Verstappen heeft al paar keer helemaal bovenaan gestaan in vrije trainingen, dus zoals altijd zou ik niet te veel waarde hechten aan de verhoudingen.
c3po zegt
Kan niet wachten op de motoren update van Renault. Nu hopen dat het ze iets dichterbij de top brengt en dat ze hun ‘sweet spot’ vinden.
berlinetta zegt
Volgens mij zegt het allemaal niks. Ik verwacht dat de rangorde nog steeds hetzelfde is. Afhankelijk van de baan wint dan Mercedes en dan Ferrari. Red Bull in niemandsland en daarachter komt de rest.
clarkson zegt
Even de reespees afwachten morgen in fp3. Ik heb een goed gevoel bij een podiumplek voor max!
newformula zegt
Spijtig dat er altijd zo weinig gerept wordt over Vandoorne. Als Max nog maar een scheet laat wordt er een artikel over geschreven.. Desondanks het grote aantal Belgen.
vonklausenburg zegt
@newformula: Dus dit!
dailydriver zegt
@vonklausenburg: Tom coronel nieuws volgende keer dan maar?