Max en zijn matties gingen vandaag weer de baan op. Wat viel op tijdens de eerste twee vrije trainingen?
Het F1-circus is dit weekend neergestreken in het land van Putin om de vierde Grand Prix van het jaar te verrijden. De winterpauze is inmiddels niet meer dan een vage herinnering. Tot op heden hebben we drie interessante races gezien, met een hard gevecht tussen Ferrari en Mercedes om de mooiste knikkers. Vlak daarachter doen Max en Daniel in hun Red Bull’s er alles aan om een luis in de pels van de toppers te zijn.
Bij de volgende GP in Spanje hoopt Red Bull weer een grotere stap in de juiste richting te zetten. Dat betekent helaas ook dat het dit weekend vooral weer overleven zal zijn en proberen zo veel mogelijk puntjes te scoren. Kan Max net als in China voor een verrassing zorgen, of moet ‘ie misschien in zijn spiegels kijken of de Williams niet voorbij zeilt op het lange rechte stuk? De eerste twee trainingen geven ons de eerste indicaties…
VT1:
De F1 coureurs rijden weliswaar niet over de ijsbaan op het olympisch park waar in 2014 onze atleten de schaatsnummers domineerden, maar desalniettemin blijkt al snel dat de baan behoorlijk glibberig is. De coureurs hebben er moeite mee om een goede hoeveelheid grip te vinden.
Velen schieten even naast de baan en ook de toppers blijven daar niet van verschoond. Vettel gaat in de rondte en de beide Mercs testen ook even het asfalt naast de baan. Voor het meeste spektakel zorgt echter Esteban Ocon. Zijn volledige motorkap, inclusief de gevreesde haaienvin, vliegt van zijn VJM10 af. De chaos zorgt voor een tijdelijke rode vlag.
De geplaagde Stoffel Vandoorne heeft weer eens pech. Zijn Power Unit begeeft het wederom, waardoor de Belg nu al tegen een flinke gridstraf aankijkt voor de race op zondag. Ook Sergey Sirotkin zal flink balen. De Rus die ooit in verband werd gebracht met een racezitje bij Sauber zou voor eigen publiek de eerste sessie rijden in de Renault van Hulkenberg. Doch zijn auto valt stil en hij komt niet tot een tijd. Zuur.
De beste man van de ochtendsessie is Kimi Raikkonen. De Fin ligt flink onder vuur bij Ferrari en volgens velen is zijn lot al bezegeld. In deze sessie laat hij echter zien dat hij nog altijd geen slome duikelaar is. Maar Kimi moet dat ook weer eens op de zaterdagen en zondagen laten zien. Max rijdt naar de vierde plaats en steekt zijn teamgenoot nipt de loef af.
1. Kimi Raikkonen 1:36.074s
2. Valtteri Bottas 1:36.119s
3. Lewis Hamilton 1:36.681s
4. Max Verstappen 1:37.174s
5. Sebastian Vettel 1:37.230s
6. Daniel Ricciardo 1:37.290s
7. Sergio Perez 1:37.457s
8. Felipe Massa 1:37.900s
9. Lance Stroll 1:37.944s
10. Esteban Ocon 1:38.065s
11. Daniil Kvyat 1:38.496s
12. Kevin Magnussen 1:38.747s
13. Fernando Alonso 1:38.813s
14. Carlos Sainz 1:38.976s
15. Jolyon Palmer 1:39.158s
16. Romain Grosjean 1:39.533s
17. Stoffel Vandoorne 1:39.541s
18. Pascal Wehrlein 1:39.731s
19. Marcus Ericsson 1:40.079s
20. Sergey Sirotkin – geen tijd
VT2:
Het grote issue van VT2 is hetzelfde als in VT1: de baan biedt erg weinig grip. Het is vooral interessant om te kijken hoe de teams hiermee om proberen te gaan. Iedereen behalve Lance Stroll rijdt veel op de Ultrasofts, maar dan nog zijn er verschillen in aanpak. Sommigen doen meerdere opeenvolgende snelle rondjes. Anderen proberen de banden op te warmen met een stel trage opwarmrondjes. Ferrari kiest voor een tussenoptie: ze doen één snel rondje, dan een traag rondje en dan weer een snel rondje.
De strategie lijkt te werken want Vettel rijdt op deze manier de snelste ronde. Teamgenoot Raikkonen doet niet veel onder voor de Duitser. De Mercedes coureurs daarentegen zijn duidelijk langzamer dan de rode brigade en zien er ook onrustiger uit op de baan. We weten natuurlijk niet of het Mercedes team spelletjes speelt, maar het is duidelijk dat het enorm grote voordeel dat ze voorheen hadden weg is.
Max doet het maximale wat hij kan en zet de vijfde tijd neer achter de coureurs van Ferrari en Mercedes. Hij valt echter wel opeens stil richting het einde van de sessie, wat reden tot zorgen is voor alle Max-fans. Vlak na de sessie geeft Max echter al aan dat het waarschijnlijk geen serieus probleem is dat tot een gridstraf leidt. Laten we hopen dat hij gelijk heeft.
1. Sebastian Vettel 1:34.120s
2. Kimi Raikkonen 1:34.383s
3. Valtteri Bottas 1:34.790s
4. Lewis Hamilton 1:34.829s
5. Max Verstappen 1:35.540s
6. Daniel Ricciardo 1:35.910s
7. Felipe Massa 1m 36.261s
8. Nico Hulkenberg 1:36.329s
9. Kevin Magnussen 1:36.506s
10. Sergio Perez 1:36.600s
11. Esteban Ocon 1:36.654s
12. Fernando Alonso 1:36.765s
13. Jolyon Palmer 1:36.771s
14. Romain Grosjean 1:37.039s
15. Carlos Sainz 1:37.083s
16. Stoffel Vandoorne 1:37.125s
17. Daniil Kvyat 1:37.300s
18. Pascal Wehrlein 1:37.441s
19. Lance Stroll 1:37.747s
20. Marcus Ericsson 1:37.819s
Conclusies:
Ferrari lijkt sterk te zijn, maar veel zal afhangen van hoeveel extra power Mercedes morgen uit hun motor kan peuren tijdens de kwalificaties. Erg belangrijk zal het bandenmanagement zijn dit weekend. Wie dat het beste voor elkaar krijgt, zal waarschijnlijk de hoogste ogen gooien in de race.
Achterin het veld lijken de Toro Rosso’s een zware dobber te hebben aan de concurrenten met een Mercedes-motor. Misschien moet je dus nog even heroverwegen of je Toro Rosso wel in je eigen team wil hebben voor deze race.
w0o0dy zegt
Weer 2-0 voor Verstappen tov Ricciardo.. het begint op te vallen.
Verder nog maar VT dus de tijden worden nog wel een seconde sneller zo niet meer. Jammer dat RedBull niet deze race al updates heeft.
jaapiyo zegt
@w0o0dy: klopt, Max is bijna altijd sneller dan Ricciardo op vrijdag. Hij ramt meteen met een kwispelende staart de baan over. Ricciardo vliegt het wat rustiger aan. Hopelijk neemt Max de honeybadger echter ook op zaterdag vaker te pakken dit jaar.
mrrallycross zegt
@w0o0dy: gelukkig gaat het nu om spek en bonen. In qualy pakt Riccardo max steeds
gwnbmw zegt
@mrrallycross: en op zondag draaien ze dat weer om. “points are given on sunday”
w0o0dy zegt
@mrrallycross: steeds? Het staat 1-2 in het voordeel van Ricciardo dit jaar. En in de races was Max iedere keer sneller… Dus als we het gaan hebben over wat “telt” . Max op 25 punten en Ricciardo op 22.
rovadepo zegt
@mrrallycross: 1 x kon Max niet Kwalificeren door motorproblemen, en vorige keer zat Massa in de weg. Al is dat laatste miss een eigen waarheid. Sinds Brazilie is Max altijd de ( veeel ) betere tenzij er motorische problemen zijn, dat is wel opvallend ten nadele van Ric..
mrrallycross zegt
@rovadepo: en morgen zit z’n schoenzool los en is ie langer dan riccardo
bassx zegt
@w0o0dy: valt helemaal niks op. Ze hebben maar 1 race samen gereden en Max was 8 tiende sneller op de finish na 1,5 uur racen. Zondag is het enige dat telt en het sandbaggen van Ricciardo is bekend.
driver38 zegt
@w0o0dy: Wat zei je ook alweer?
w0o0dy zegt
@driver38: & @bassx: & @mrrallycross:max is het hele weekend 3 tot 4 tienden sneller geweest dan Ricciardo alleen de Q3 tijd is (weer) niet gelukt. Zonder de problemen met bocht 13 was hij ook 0,3 sec sneller geweest en had hij voor Ricciardo moeten staan. Kijken we naar de long runs dan ga ik er vanuit dat Max ook morgen sneller is dan Daniël.
E34M5Touring zegt
Echt zwaar klote voor VanDoorne zeg. Krijg je eindelijk de kans F1 te rijden, weet dat ding het nog geen 10 ronden vol te houden. Zo rij je je natuurlijk lastig in de kijker. Iedereen is erg te spreken over z’n talent, jammer dat je het zo niet ziet.
vtechlover zegt
Sta er nog steeds van de kijken dat honda het niet op orde krijgt, waar ze elk jaar een stap vooruit hadden gezet, is het nu 2 stappen achteruit.
Dutchdriftking zegt
Vooral hopen op snel updates voor Max.