De Formule 1-bolides van Brawn GP, Toyota en Williams reden de afgelopen tijd een beetje onzeker hun rondjes. Er was nogal wat ophef over de diffusers waarmee de auto’s uitgerust waren, en of deze al dan niet aan de regels van de FIA voldeden. De rechtbank boog zich de afgelopen tijd over een aanklacht die werd ingediend door Ferrari, BMW Sauber, McLaren, Red Bull en Renault. Vandaag de conclusie: de diffusers zijn volkomen legaal.
Zo lang duurde dat dus ook weer niet. De FIA legt uit:
“Gebaseerd op de argumenten die gehoord werden en het bewijsmateriaal dat werd doorgelicht, heeft het hof beslist dat de stewards correct waren om de wagens overeenkomstig de reglementen goed te keuren.”
Dit betekent dat de tot nu toe bereikte resultaten blijven zoals ze zijn. Het betekent ook dat de teams die de aanklacht indienden geen tijd hebben om in een hoekje te gaan zitten huilen, maar als de wiedeweerga zelf met een soortgelijk ontwerp moeten komen om een beetje competitief te blijven. Het lijkt namelijk best goed te werken, zo’n dubbele diffuser…
Met dank aan Adriaan W voor de tip!
JPM zegt
Zoals verwacht. Nu gaat de inhaalslag van de grote teams beginnen! Ben erg benieuwd.
Alfa zegt
bij de volgende race rijden ze er allemaal mee
alex zegt
@Alfa
Inderdaad, if you can’t beat them, join them.
Blitz zegt
En terecht! BRAWN GP FTW!!!!!!
Rock zegt
Was te verwachten. Ik geloof niet dat de teams al voor de volgende race zo een diffuser paraat hebben staan, want heel de auto kan op de schop. Maar ja we gaan het zien. Zou wel wat zijn als de teams met behulp van zo een diffuser nog steeds niet Brawn GP kunnen bijhouden, wat ik trouwens verwacht.
VonStroke zegt
Gelukkig maar, de gevestigde waarden waren gewoon dik jaloers. T’is nu aan hen om snel een dubbele diffuser in elkaar te knutselen. (maar daar waren ze al lang mee bezig veronderstel ik)
BananaFlip zegt
Ziet er wel leuk uit, zo’n diffuser.
Prima besluit ook ;) .
///M zegt
Dit is wat de Formule1 wil, races spannender maken, nu moeten de topteams hard aan de bak, gelukkig staat BMW als 1 van de 3 topteams van vorige jaar als 3e :D
GOD zegt
idd BMW is samen met redbull het beste uit de winter gekomen.
met normale diffuser komen ze zeer goed mee.
BMW FTW!!!
GH zegt
Topteams aan de bak?? Als ze echt professioneel zijn, hebben ze deze allang klaarleggen natuurlijk. McLaren en Ferrari enzovoort hebben zich heus niet 100% op deze uitspraak gericht in de hoop dat deze in het voordeel van hun waren.
stefan zegt
Idd, die diffusers liggen allang klaar.
Scooperdepoep zegt
wel aardig om dan even de bewuste diffuser te laten zien bij zo’n artikel als dit…
J. zegt
Niet alle teams zullen nu ‘zomaar’ met een double decker diffuser aan komen zetten.
Red Bull bijvoorbeeld heeft ingeschat dat ze de halve auto opnieuw moeten ontwerpen om de nieuwe diffuser toe te passen. De auto zit zo ‘krap’ in elkaar aan de achterkant dat er gewoonweg geen ruimte voor is, de plaatsing van versnellingsbak en motor wellicht moeten worden aangepast. Bij Ferrari hebben ze een soortgelijk probleem, Renault daarentegen heeft het ontwerp klaar liggen en rijdt er in China waarschijnlijk mee.
Laurens zegt
@jpm
precies.
GOD zegt
idd, het is echt niet ff een nieuw diffusertje met cad maken, start knopje indrukken, bakje koffie drinken en dan eronder schroeven.
Victortje. zegt
tja nu maakt het niet meer en uit en gaat het weer om het geld, want wie het meeste geld heeft kan de beste mensen ruimtes en zooi inhuren voor de beste diffuser,had ze dan gewoon afgeschaft!
mc959 zegt
Norbert Haug, boss of Mercedes’ racing activities, agrees. “What some did in nine months cannot be done by others in nine weeks,” the German told Germany’s SID news agency.
Dit is nu echt muziek in mijn oren, alhoewel ik dit nog liever van Ferrari hoor.
Go Toyota! go for 1st win and a topspot in the championchip.
BAAP zegt
goeie zaak!!! hehe!!! laat die bitches van Ferrari en McLaren maar zwoegen!!!
Die laatst genoemde teams zijn trouwens altijd slecht in het begin van het seizoen als de regelementen verandert worden!!
GO GO GO Brawn!!!
fuck Ferrari en de rest!!
Matthieu zegt
Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen mochten die nieuwe diffusers bij meerdere teams heel snel verschijnen. Wat de teams ook mogen beweren: een goed idee kopiëren gaat veel sneller dan met een goede idee komen en dat volledig ontwikkelen. Het zal misschien niet voor volgende race zijn, maar het zal ook zeker geen negen maanden duren.
///M zegt
Goed begin is het halve werk, Toyota gaat t maken, genoeg geld, en is het grootste team van de 3, Brawn gaat het nog heet krijgen onder zijn voeten, wat wel in zijn voordeel werkt is dat er nu zoveel sponsoren naar Brawn komen. :)
minimarcos zegt
tja de top teams hebben er vast wel eentje klaarliggen,
maar als ze de kosten van de f1 willen drukken,
zijn dit juist de dingen die het meeste budget opvreten (je moet op 2 paarden wedden)
Franco zegt
De enige juiste beslissing! En idd. zorgt de FIA er weer voor dat door haar vage reglementen, de teams alweer meer moeten uitgeven i.p.v. besparen… :roll:
BTW,
Wat zullen ze bij Honda het vel achter de oren kapot gekrabd hebben!
Brawn doet wat hij moest doen, alleen Honda besloot de kredietcrisis als smoesje te gebruiken om uit de F1 te stappen (in de IRL blijven ze WEL actief..)!
Tombnolz zegt
Is er iemand die kan uitleggen hoe het eigenlijk mogelijk is dat de ene dacht dat ze legaal waren en de andere niet? En ook waarom de rechtbank zich hierover moest uitspreken? Was het reglement dan zo verschrikkelijk vaag?
Citrofiel zegt
De wereld heeft weer genoeg op zijn kop gestaan. Terug naar de saaie werkelijkheid waarin Ferrari en McLaren de dienst uitmaken… :(
Martijn zegt
precies wat ik gedacht had wat er zou gaan gebeuren…
Nu komt de grote inhaalslag van Ferrari en Mclaren…deze auto’s met KERS en die Diffuser…weer aan de top!
dimocash zegt
@tombnolz
de reglementen schrijven voor dat de onderkant van de auto dicht moet zijn.
de diffuser maakt daar eigenlijk deel van uit.
wat brawn en toyota en williams gedaan hebben is een soort dubbele diffuser gemaakt. volgens hun maakt de diffuser geen deel uit van de onderkant van de auto dus mag er een gat in zijn (dubbele diffuser) dit levert extra neerwaartse druk op.
er staat nergens officieel vermeld dat de diffuser een onderdeel is van de onderkant van de auto. dat is dus de maas van de wet als ik het goed heb begrepen.
Derby zegt
De grote teams hebben een probleem, omdat het niet alleen om de diffusor gaat, maar voornamelijk om de versnellingsbak. Die is bij veel teams te lang om ruimte te maken voor dit stukje vernuft. En een versnellingsbak, daar heb je geen twee ontwerpen van liggen.
Heerlijk gerechtigheid.
SjoRs zegt
We gaan een jaar tegemoet waarin de krachtsverhoudingen gaan wisselen.
Er mag niet meer getest worden buiten de trainingen en kwalificaties om, maar er geld nog geen uitgaven budget. Wat dus betekend dat een team als Ferrari dus veel geld kan uitgeven aan verschillende diffusors om deze te testen tijdens de trainingen en kwalificaties. Reken er daarom maar op dat teams als deze flinke stappen zullen gaan maken als ze eenmaal eenzelfde diffuser hebben gemonteerd. Het advies aan de huidige koplopers is dan ook: pak wat je pakken kan. Ik ben het nogsteeds met de FOTA eens dat: “Er stabiele reglementen moeten zijn, zonder voortdurende onrust. Dit is namelijk verwarrend voor de fabrikanten, de teams, de sponsors en het publiek.”
ALS het doorgaat vindt ik het daarom ook goed besluit van de FIA dat vanaf 2010 een team met een budget van 33 miljoen euro moet rondkomen. Als een team besluit toch meer uit te geven, zal zij technisch meer worden beperkt. Maar tot die tijd blijft het een soap met wat wel en niet mag…
rider zegt
Ferrari heeft al aangekondigd een heftig verbouwde (lees bijna compleet nieuwe) F60 te gaan bouwen. dat is wel de meest consequente manier om het maximale uit de effectifiteit van de difusor te halen. hoop dat mercedes hetzelfde gaat doen. een andere difusor op een bestaande auto schroeven heeft weinig zin. het totale plaatje moet kloppen. wel zal ferrari dit jaar een heel erg moeilijk (lees slecht qua punten saldo) krijgen.
wel heel erg gaaf dat meester brein Brawn hier weer heeft laten zien hoe je de regels goed moet lezen! dit jaar zullen de grote merken (ferrari en mclaren) een niet al te grote rol van betekenis gaan spelen als ze die wagens niet heel erg snel gaan aanpassen.
NLBUURMAN zegt
voordat iedereen het heeft, zijn we al een race of 3-4 verder. Go Brawn, Toyota en Williams!