Chase Carey laat weten welke opties er overwogen worden.
Als het Formule 1-seizoen nog doorgaat- en daar begint het steeds meer op te lijken – wordt het in ieder geval totaal anders dan gepland. Races in december, twee races op hetzelfde circuit en races op circuits die niet op de kalender stonden: we moeten nergens van opkijken.
Gisteren deelde Liberty Media de kwartaalcijfers van de Formule 1. Zoals te verwachten viel was er weinig aanleiding voor een feestje. Er kon namelijk een kleine 200 miljoen euro minder winst worden opgestreken ten opzichte van vorig jaar. Uiteindelijk was er in Q1 van 2020 nog 36 miljoen binnengekomen.
Het gaat nu echter niet om de kwartaalcijfers maar om de bijbehorende toelichting. Daarin liet grote baas Chase Carey namelijk weten wat er dit seizoen wel en niet tot de mogelijkheden behoort. We zullen de conclusie alvast verklappen: er behoort weinig niet tot de mogelijkheden.
Er was de afgelopen tijd al het een en ander te doen rondom circuits die niet op de F1-kalender stonden. Zo boden onder meer de Hockemheimring, Portimao en Imola zich aan. Sommigen zagen het niet gebeuren dat de F1 deze circuits ook opeens in overweging zou nemen. Het probleem is namelijk niet per se een te kort aan circuits. Er zal eerder een overschot aan circuits zijn. Aan de andere kant: meer opties kan de puzzel ook makkelijker maken.
Zo lijkt de Formule 1-organisatie er ook over te denken. Chase Carey laat namelijk weten dat ze ook in gesprek zijn met circuits die niet op de planning stonden. Carey wil er zeker van zijn dat alle opties onderzocht zijn. Dat het seizoen alsnog niet doorgaat sluit Carey ook nog altijd niet uit. Hij noemt het echter wel een “onwaarschijnlijk scenario.”
Volgens de huidige planning trapt het seizoen 5 juli af in Oostenrijk. Het is de bedoeling dat de tweede race daar eveneens plaatsvindt zegt Carey. In juli en augustus zal er in Europa geracet worden. Het circus zich vervolgens verplaatsen naar Azië in september en oktober. In oktober en november zal de F1 vervolgens in Amerika neerstrijken. In december zal het seizoen in Bahrein en Abu Dhabi afgesloten worden. Dan is iedereen met de Kerst weer klaar.
zdev zegt
Kuch Assen
*wegduikt* :-)
harrie zegt
Eurocircuit Valkenswaard!
christian85 zegt
@harrie: nee dan beginnen de bewoners weer te klagen
basman147 zegt
Denk dat de coureurs er ook niet blij mee zijn als ze iedere ronde in de grindbak belanden?.
mc96 zegt
@zdev: voor Assen geldt precies het zelfde als voor Zandvoort en een hoop andere circuits. Een F1 race zonder publiek is commercieel zeer onaantrekkelijk of zelfs niet haalbaar.
mashell zegt
Als de organisator het circuit huurt, zoals jij een zaaltje huurt om je bruiloft/verjaardag/uitvaart te vieren, dan kan dat er prima uit. Dat is ook niet eens onlogisch, de organisator krijgt immers de geldstroom van de TV rechten. Maar normaal gesproken is de geldstroom de andere kant op, het circuit nodigt de F1 uit en verdiend het geld dan aan de toegangskaarten en natuurlijk aan heel dure braadworst en bier.
gregorius zegt
hoeven we dan geen Sotchi, Paul Ricard, Hungaroring en Barcelona te kijken dit jaar?
Dat zou wel fijn zijn!
mustang750supersnake zegt
@zdev:háátchié!zolder’kuch proest!!!
Dutchdriftking zegt
En nu maar hopen dat het daadwerkelijk nog gaat gebeuren.
Edge zegt
Dat is wel een interessante ontwilkkeling. Het zal voor de gemiddelde kijker wellicht leuker zijn om een zo gevarieerd mogelijke kalender te hebben. Je zit toch al in Italië voor Monza, dus een race op Imola is dan relatief makkelijk te realiseren. Je hebt je inreisprotocol al voldaan voor Monza, en Imola is maar drie uur rijden van uit Monza. Logistiek dus ook prima te doen. Maar ik kan mij goed voorstellen dat Liberty daar nu ten tijde van de coronacrisis anders over denkt.
Het scheelt enorm als je niet van plek a naar plek b moet reizen, zowel in logistieke zin als met het oog op het behouden van die covid-vrije bubbel waarbinnen F1 straks wil racen.
Maar er zit ook een financiële kant aan het verhaal. Ik kan mij goed voorstellen dat Liberty Media de compensatie voor het hosten van een GP zonder publiek het liefst zo laag mogelijk houdt, en het liefst ook binnen de eigen club houdt. Waarom Imola betalen voor een race als je toch al bij vaste klant Monza op bezoek bent en hun net zo goed dat extra geld voor raceweekend 2 kunt gunnen?
gregorius zegt
En Nurburgring en Spa na elkaar. Hoeven ze in principe geeneens van hotel te verkassen!