Wat horen we nou? De F1 komt met een nieuw weekendformat inclusief Sprint Shootout.
Never change a winning team. Of in andere woorden: pas iets niet aan als het werkt. Bij de Formule 1 denken ze daar anders over. De F1 is op dit moment ongekend populair, maar toch passen ze het format aan. Waarom? Omdat het altijd beter kan en om kijkers geïnteresseerd te houden. Aan jou om te bepalen of het hiermee gaat lukken.
Sprint Shootout in de F1
De zogenaamde F1 Commission stemde lekker democratisch unaniem in met de verandering. Het komt nu officieel met de ‘Sprint Shootout’. Hé, huh, wat is dat dan? Het betekent dat de structuur van het sprintweekend volledig op de schop gaat. In plaats van twee vrije trainingen (vaak saai voor de kijker) is er straks nog maar één training en op zaterdag wordt er een extra kwalificatie gereden. Dit zal aankomend weekend al zo zijn.
De kwalificatie is behoorlijk korter dan een gewone kwalificatie en zal dus Sprint Shootout heten. De Shootout bepaalt de startopstelling voor de sprint en is dus een kwalificatie, maar dan met een twist. Er wordt namelijk gewerkt met kortere sessies: SQ1 duurt 12 minuten, SQ2 duurt 10 minuten en SQ3 duurt maar 8 minuten.
De teams staan onder hogere druk, omdat fouten genadeloos worden afgestraft. En dit kan effect hebben op hun resultaat. Dit alles moet het spannender maken, waardoor meer mensen er naar gaan kijken.
Schema
Dit alles gooit het schema op de schop en ziet er als volgt uit:
- Vrijdag – Eerste vrije training, gevolgd door de kwalificatie voor de Grand Prix op zondag. Dit is de standaard kwalificatie;
- Zaterdag – Kwalificatie voor de sprintrace, de Sprint Shootout, hierna is de Sprintrace;
- Zondag – De Grand Prix. Gelukkig niks aan veranderd.
Tevens zijn er nieuwe regels omtrent de banden. In SQ1 en SQ2 rijden de coureurs op één set mediums en in SQ3 op een setje softs.
Echter, Max Verstappen was al niet zo’n fan de sprintraces, ik ben benieuwd hoe hij over de Shootouts denkt…
Richmond zegt
Dit is een tegemoetkoming naar de mensen die riepen dat de zondag race een echte kwalificatie moet hebben en niet de uitslag van de race. De sprintrace is nu een losstaand evenement dat geen extra punten meer geeft, dacht ik, dus wat is dan het nut er nog van? En waarom niet de Sprint Qualy op vrijdag en de normale qualy op zaterdag,
drtim zegt
Volgens mij zijn er gewoon punten te verdienen hoor, het beïnvloedt alleen de hoofdrace niet meer.
pomoek zegt
Ik zie het wel gebeuren.
Dutchdriftking zegt
Maakt het wel wat onoverzichtelijk allemaal. Mijn idee:
Donderdag vrije training 1 en 2 om 10:00 en 14:00u
vrijdag vrije training 3 om 12:00u en kwalificatie om 18:00u
Zaterdag sprintrace om 14:00u
Zondag hoofdrace om 14:00u, startopstelling op basis van uitslag sprintrace
sportevo zegt
Dat betekend dat teams dus een extra dag op het circuit zijn wat extra kosten met zich meebrengt. De donderdag zal voor veel mensen zeker geen dag zijn waarop ze de trainingen kunnen volgen dus veel legere tribunes en thuis zal er ook niet veel publiek kijken dus niet interessant voor de organisatie.
Bovendien, stel dat een back-to-back weekend een sprinrace bevat, dan hebben de teams een dag minder om te reizen en af- en op te breken.
lekkerlinksrijden zegt
Zoals ik het heb gelezen is het gewoon vrijdag, zaterdag en zondag. Nergens lees ik iets over donderdag
Edge zegt
Ik snap het vanuit Liberty Media wel. Die willen natuurlijk zoveel mogelijk competitieve sessies zodat de circuits het hele weekend vol zitten en de mensen thuis vaker voor de buis zitten voor F1. Dan kunnen ze meer geld vragen van nieuwe adverteerders, meer tv-gelden innen en meer geld vragen aan gastcircuits. Maar ik snap niet zo goed waarom de teams hiermee akkoord gaan. De budgetcap wordt niet opgerekt, terwijl er wel zes extra competitieve sessies aan de kalender toegevoegd worden en het risico op schades dus ook groter wordt.
En zelfs als ze akkoord gaan met dit plan, snap ik niet goed waarom ze juist nu akkoord gaan. Christian Horner is al weken in de media aan het schreeuwen dat een sprintweekend op een stratencircuit als Baku wel eens desastreus kan uitpakken qua schades/onderdelen/kosten, Toto Wolff riep eerder deze week iets soortgelijks. Waarom til je de stemming dan niet over dit weekend heen zodat dit nieuwe formaat vanaf Oostenrijk gaat gelden?
Richmond zegt
Dat schreeuwen is natuurlijk politiek, als het mis gaat kunnen ze zeggen “zie je nou wel, ik zei toch dat het een slecht idee was.” En als het wel een succes is “ja daarom hebben we ook er mee in gestemd, we wisten dat het allemaal zou mee vallen.” Volgens mij zit het wel verwerkt in de budgetcap de sprintraces. Ik dacht dat de schades in de sprintraces niet mee tellen ofzo.
banderas zegt
Nou, dit wisten we gisteren nog niet hoor. Oh wacht.
Gulli zegt
tips [at] autoblog [punt] nl voor al uw scoops
tommycooker zegt
Regels wijzigen duurt meestal een of twee seizoenen maar dit geshuffle met sessies kan blijkbaar wel plotseling. Chaos in de f1 organisatie lijkt het. Als kijker wordt ik er niet blij van.
flyerbunch zegt
Max heeft zich de afgelopen dagen wederom hier tegen uitgesproken. Hij vreest dat het entertainment gedeelte teveel prioriteit gaat krijgen boven de veiligheid omdat meerdere coureurs nu meer risico gaan nemen. Andere coureurs zoals Magnussen zijn lyrisch over het nieuwe format, mede omdat het mss nog iets kan opleveren. Sommige analisten zoals Joe Saward zien de bui al hangen en denken dat Max nu dubbel zoveel zal winnen en het er alleen maar saaier op gaat worden. We zullen wel zien zeker?
mashell zegt
Max bang voor de veiligheid, hahahahaha.
heckblende zegt
leuk! weer wat nieuws.
en aangezien ik niet de eigenaar ben van deze raceklasse , moet ik het er maar mee doen
#geenmening #letsgo
mashell zegt
Wat leuk een race en een mini race. Als de sprint race niet ook de startopstelling bepaalt heeft deze dan nog wel zin?
Calimero zegt
Als op vrijdag de startopstelling voor de race op zondag bepaald wordt waarom zou je als coureur dan op zaterdag nog “de ballen uit je broek rijden” voor een race die nergens om gaat?
Kortom met de spanning en amusementwaarde zal het voor de kijker en coureurs nog wel mee gaan vallen denk ik.
Maar we gaan het zien. Jammer dat de kwalificatie nog onder werktijd is en net voor de Vrijdagmiddagborrel valt.