1999-2017. Jammer maar helaas.
Dat het uiteindelijk over en uit zou zijn voor de Grand Prix van Maleisië was al geen geheim meer. Het afgelopen jaar werd officieel bekendgemaakt dat de race in het Aziatische land na 2018 niet meer zou terugkeren op de kalender. Vandaag is echter bekend geworden dat we na dit jaar al afscheid moeten nemen van Sepang.
In het eerste weekend van oktober zal voor de laatste keer het F1 circus neerstrijken op Sepang International Circuit (trackguide). Na 18 jaar onafgebroken de Formule 1 te hebben mogen verwelkomen zal het doek komen te vallen.
De reden blijft ongewijzigd. De Maleisische overheid zegt dat het organiseren van de Grand Prix niet meer rendabel is en dus wordt de stekker uit het evenement getrokken. De inkomsten vielen blijkbaar zo tegen dat het land zich genoodzaakt voelt één jaar eerder aan de bel te trekken.
Het circuit werd in 1999 geopend en in datzelfde jaar werd er de eerste F1-race verreden. Destijds was het Eddie Irvine die voor Ferrari de winst binnenhaalde op de Maleisische baan. Vorig jaar won Ricciardo voor Red Bull de Grand Prix op Sepang. In 2015 was het Vettel voor Ferrari die er met de winst vandoor ging en in 2014 Hamilton voor Mercedes. Het baanrecord staat op naam van Juan Pablo Montoya (Williams), die in 2004 een tijd van 1:34.223 noteerde.
Edge zegt
Erg jammer. Zowel als kijker als coureur in de diverse F1 games zorgde Sepang altijd voor genoeg vermaak. Sergio Perez die voor Sauber in 2012 de race van zijn leven rijdt en op slechts 2,3 seconden van Alonso in de Ferrari finisht, de Multi 21-affaire in 2013, Lewis’ motor die het vorig jaar begaf waardoor Red Bull onverwachts een 1-2 pakte.
Wat overigens weinig relevantie met Sepang heeft maar ook wel interessant is: Volgens AMuS heeft de FIA in het diepste geheim een nieuwe vorm van cockpitbescherming ontwikkeld. Men doemt het ding “shield”, en het zou een verbeterde vorm van het aeroscreen van Red Bull moeten zijn. Het ding is onder andere kleiner en beter geïntegreerd in het chassis. AMuS bericht dat de teams en coureurs het voorstel deze GP onder ogen krijgen. Of en wanneer er wat naar buiten toe bekend wordt gemaakt is niet aangegeven.
viezefreddyw zegt
Ik vind het wel jammer. Het is een mooi en technisch moeilijk circuit om te rijden. Hoogteverschillen, veel lange bochten en twee mooie rechte stukken na elkaar. Zonde dat een circuit als dit gaat verdwijnen en circuits als dat van Baku maar binnen blijven komen. Het doet de sport geen goed..
Edge zegt
@viezefreddyw: Gelukkig heeft Ecclestone ons nog zo’n circuit bespaard. Hij zei een paar dagen terug nog dat hij een deal met Vietnam heeft afgewezen. Die wilden 375 miljoen dollar betalen voor 10 jaar F1 in het land, maar Bernie heeft het afgewimpeld vanwege de kritiek op Sochi en Baku. Toch een leuk afscheidscadeautje van die ouwe reus.
niekie1999 zegt
Jammer was een van mijn favorite Tilke-circuits…
pinut187 zegt
Erg zonde. Mooie baan en altijd afzien voor de coureurs in dat plakweer.
Moet ook altijd weer even aan Marco Simoncelli denken als ik Sepang hoor. Daar gestorven in het harnas en het was ook nogeens zijn favoriete baan.
sracert zegt
Saaie k#tbaan, opgeruimd staat netjes.
motoragent zegt
Jammer, een van de weinige wél geslaagde Tilkedromes. Mooi ruim opgezet circuit, veel groen en grindbakken, technische stukken met hier en daar wat hoogteverschil. Was ook altijd een van mijn favoriete circuits om op te rijden in verschillende race-games.
Circuit verloor laatste jaar al wat glans door een aantal wijzigingen, met name het dipje in bocht 2. Dat zijn van die zaken die een circuit uniek maken.
Positieve noot: We krijgen er een Duitse en Franse GP voor terug.
toyotafortuner zegt
RIP in pepperoni.
T was een mooi circuit met mooie races. Zonde.
rufctr01 zegt
Erg jammer! Ik vond Sepang één van de leukere circuits.
goodolddays zegt
Zal er geen traan om laten…
gezondverstand zegt
Geld bederft elke sport.
gregorius zegt
in andere media las ik dat Maleisie claimt dat er per jaar 100 mio overheidsgeld bij moet.
Zelfs als het maar de helft is, geef ik ze groot gelijk om het circuit te cancelen.
Overigens wel een aardige baan en zeker de regenraces waren zijn leuk op dat circuit.
Dutchdriftking zegt
Was de mooiste race van 2016!
Gulli zegt
Bernie die zich jarenlang helemaal scheel lacht en zijn reet afveegt met Benjamins en het ene na het andere circuit zegt dat de kosten te hoog zijn en ze dus moeten stoppen. Zelfs die hebben in de gaten dat de kaartjes nóg duurder maken niet gaat helpen.
Ik had gehoopt dat ze met de nieuwe directie wel in hadden gezien dat je soms met een ekkie minder verdienen langer plezier kunt hebben van je sport maar blijkbaar is dat nog niet doorgedrongen.
“It’s all about the money, it’s all about the dum dum dadadadum” – Meja 1997
mrrallycross zegt
Kunnen we weer mooi een baas als Baku er bij krijgen. Zal ook wel leuk geld hebben gekost ons at ecclestone contractje af te kopen
siemi zegt
Jammer, het enige circuit waar ik ooit in real life een race heb gekeken.
Scanner er bij met Olav mol als commentaar. Erg gave ervaring geweest.