De Formule 1 is in de ban van de kombochten na het succes afgelopen weekend op Zandvoort.
F1-auto’s die als een soort kurkentrekker worden getrokken door een kombocht. Het ziet er ontzettend gaaf uit op televisie. Het was even afwachten hoe dit zou uitpakken, maar de Formule 1 ziet het als een weergaloos succes. Ze vinden het zo gaaf dat ook andere circuits op de kalender één of meerdere kombochten gaan krijgen.
Formule 1 kombochten
Ross Brawn, Managing Director Formule 1, praat in de podcast F1 Nation over het idee van de kombochten. Internationaal werd er meerdere keren gesproken over een soort achtbaan-effect in het geval van Circuit Zandvoort.
De toegenomen populariteit voor het fenomeen was reden voor hen om ervoor te zorgen dat de circuits in Yas Marina in Abu Dhabi en het Jeddah Street Circuit in Saudi-Arabië ook een kombocht zouden krijgen. Verder laat Brawn weten in de podcast dat het Charlie Whiting was die het idee van een kombocht in de Formule 1 opperde. Helaas heeft Whiting nooit mogen meemaken wat het resultaat van de kombocht in Zandvoort teweeg heeft gebracht.
Hoewel Yas Marina en Jeddah een kombocht krijgen zal het niet zo spectaculair worden als Zandvoort, aldus Brawn. Zandvoort is echt uniek in hoe steil hoe de bochten lopen.
jorrit27 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
escort77 zegt
Tot we een keer een flinke crash krijgen, dan zijn die kombochten ineens weer te gevaarlijk.
Bottas kon nu nog net om Vettel heen, maar het scheelde niet veel of hij was frontaal op een overdwars staande auto gereden.
Maar de kombochten leveren wel mooie beelden op, moet gezegd worden.
cloverleaf zegt
@escort77: een spin kan ook in een “normale” bocht gebeuren, daar gebeurt het in feite eerder zelfs.
Banked chicanes lijkt mij ook wel wat!
Als ze Zandvoort op een aantal plekken nog een paar meter breder kunnen maken dan hebben we echt een vet circuit
royaledeluxe zegt
Die grote kombocht voor de start finish zouden ze moeten doortrekken tot de vorige bocht, weet niet hoe doe heten ,maar dan krijg je een 180° kombocht die veel langer is!
avocado zegt
@royaledeluxe: dat noemen ze ook wel Nascar
ghini zegt
Hoewel inhalen nog steeds lastig was denk ik dat Zandvoort wel eea teweeg heeft gebracht qua circuit design. Zoals geschreven idd de kombochten maar ik denk ook qua de mogelijkheid om verschillende lijnen te rijden en onduidelijke apexen. Zoveel banen hebben een hele duidelijke beste lijn en alles daar buiten is ruk. Als je de positieve features vsn Zandvoort combineerd met een bredere baan en bochten combinaties waar je beter kan inhalen en mogelijk langer recht stuk dan krijg je een heel gaaf circuit.
gregorius zegt
Kombochten: cool zeker.
Maar de kombocht die je wil hebben, zat er nu niet in.
De Hugenholtz-kom was dus te ‘krap’ om in te halen; als je m te kort neemt, verlies je dus te veel downforce. En als je m ‘lang’ onderdoor neemt, kan je op het uiteinde tegen de buitenste persoon aanknallen.
De Arie-kom was verder leuk om te zien, maar was eigenlijk de verlenging van het rechte stuk zodat de auto’s iig nog ergens de 300 kunnen halen.
Voor spektakel moet je dus een medium kom ontwikkelen waarvoor je wel moet aanremmen, en waar het einde misschien iets geleidelijker uitloopt… en erna misschien ook geen lang recht stuk. Dan maak je de 2e verschillende lijnen echt mogelijk en dan wordt het vet.
erwh zegt
Typisch Engels weer om de faam te willen claimen voor iets dat ze niet zelf hebben bedacht. Zandvoort en aannemer Dromo zijn naar de FIA gegaan om toestemming te vragen om steilere bochten te mogen toepassen dan de reglementen toelaten.
Leuke korte documentaire: https://youtu.be/ZffipEcHQRA
pomoek zegt
@erwh: Succes heeft vele vaders en de mislukking is steeds een wees.
pomoek zegt
@erwh: Leuke docu, trapt ook nog eens wat vooroordelen over Italianen onderuit.
JanJansen zegt
Beetje doorpakken en een looping introduceren. Hebben ze vroeger dan te weinig met HotWheels gespeeld?
Nemus zegt
Ross Brawn heeft nog een reden om niet te klagen over kombochten.
Het was immers ‘zijn’ Ferrari dat in 2006 de race op Indianapolis won.
Allé, als je het een race kan noemen. Het was meer een parade van 6 auto’s.
Waarom maar 6 auto’s zeg je?
Doordat het F1-circus op een aangepast circuit reed waar 1 van de legendarische bochten van de ‘Brickyard’ reed moesten ze over die steile banking. Helaas bleken de Michelin-banden er niet goed tegen bestand en reden alle Michelin-wagens de pits in na de formatieronde.
Eerlijk: met de huidige staat van de Pirelli-banden lijkt een nieuwe ‘Tyregate’ niet veraf als ze de kombochten wat meer gaan gebruiken.
Maar eerlijk: keep ‘em coming! Kombochten zijn de max!