De finishvlag is amper gezwaaid of de editie van 2024 ligt al onder vuur.
Je kunt heel veel zeggen over de grand prix van afgelopen weekeinde, maar één ding is zeker: Las Vegas staat voor spektakel. We zagen losse putdeksels, een training zonder publiek, boos publiek, boze gokkers en een spannende race.
Lokaal deed het hele Formule 1 circus al de nodige stof opwaaien. Zo worden bewoners en bezoekers van Sin City al weken gehinderd door de GP van Las Vegas. Het Bellagio-hotel was amper bereikbaar en wie voor de beroemde fonteinen van het Bellagio naar Vegas kwam had pech en moest het doen met de plaatjes.
Daarnaast zijn er heel veel grote bomen gekapt voor de tribunes en die komen niet meer terug. Erg zonde vindt menig bezoeker van het gokparadijs.
Publiek GP Las Vegas
Wat betreft die tribunes. Als je daar wilt plaatsnemen ben je aardig wat centjes kwijt. Heb je dan pech met rondvliegende putdeksels dan is dat ook nog eens weggegooid geld. Dat krijgt nog wel een staartje.
Maar dat weerhoudt Liberty Media, die de race in Las Vegas zelf organiseert, er niet van om de voorverkoop voor volgend jaar open te gooien op het moment dat Justin Bieber winnaar Max Verstappen had afgevlagd.
Kaartje voor 2.000 dollar
Desgevraagd laat het bedrijf weten dat de vraag naar kaartjes voor de editie van dit weekeinde enorm was. Een ticket om drie dagen staand naar Max Verstappen en co te kijken kostte 500 dollar. Zitten op de tribune kostte 2.000 dollar.
Ook voor de editie van de GP van Las Vegas van volgend jaar verwacht Liberty Media een run op de toegangskaarten. Zeker nu iedereen heeft kunnen zien hoe het spektakel er uit kan zien. Sinds het zwaaien van de finishvlag kun je jezelf inschrijven voor de tickets van volgend jaar.
Borg betalen
Daar zit ook meteen de pijn. Want je koopt nog geen ticket, nee voor 250 dollar maak je aanspraak op een ticket. Voor wie een hospitality plek zou willen is de borg zelfs 1.000 dollar.
Nou borg… Maak je deze bedragen over, dan heb je nog geen garantie op een toegangskaart. Dat ligt er maar net aan hoeveel mensen inschrijven op een kaartje. Zijn dat er meer dan er kaartjes zijn, dan moeten er lootjes getrokken gaan worden.
Uitgeloot? Dikke pech, geld weg! In de algemene voorwaarden staat dat de “borg” niet restitueerbaar is. Het betaalde bedrag gaat wel van de uiteindelijke betaling voor een ticket af. Gelukkig maar. Oh, wat de uiteindelijke tickets mogen gaan kosten is nog niet bekend, maar minimaal de prijs van dit jaar. Sparen maar!
Dutchdriftking zegt
Dan is Zandvoort ineens een koopje…
jayhovah zegt
1000 dollar valt nog wel mee…ik kon bij Beer Park op The Strip ook aan kaartjes kopen daar, mooi op het terras zitten daar voor een kleine 15.000 dollar per dag! Ow ja, geen garantie op zicht op de baan
drdre1 zegt
F1TV abonnementje, <70€ voor een jaar. Prima zicht ook. Bier moet je wel zelf regelen. ;-)
HGB2022 zegt
Bizar dat een bedrijf dat kan maken dat je je borg niet terugkrijgt als je niet uitgeloot wordt. Kan me niet voorstellen dat ze daar mee wegkomen juridisch in een land waar je miljonair kunt worden door iedereen maar aan te klagen.
mashell zegt
Ik heb de indruk dat niet restitueerbaar niet slaat op die borg maar op de tickets. Want zoiets met die borg houdt zelfs in de Verenigde Staten van “greed is good” geen stand. Door deze loterij die het extra duur kan maken schrik je klanten eerder af dan je zo overtuigd. Ik snap dan ook niet helemaal waarom ze zo moeilijk doen, gewoon echte tickets verkopen en als die op zijn dan is het uitverkocht. Een F1 ticket kopen is op deze manier lastiger dan een Tesla kopen.
petroldrinker zegt
Ik zal het totaal niet missen als niet doorgaat, had oprecht moeite de race af te kijken
Edge zegt
Slecht geslapen of zo? Want in mijn ogen zat het venijn juist in de staart met Verstappen die Perez die Leclerc inhaalt, Verstappen die hen beide in haalt en vervolgens Leclerc die terugslaat.
Richmond zegt
Was een prima race, zat races geweest op traditionele banen waarbij niks gebeurde. Het is zelfs de derde race met meeste inhaalacties (82), Interlagos 2 weken terug had er maar 11.
jensoffbutton zegt
Rijken die elkaar rijker (of armer) maken.
Laat ze maar doen..
F1 zie je beter op TV. Ga naar Las Vegas in een andere maand. En geloof me, als je niet wilt mee doen met de gekheid in de casino’s ben je na 1-2 dagen rond. Las Vegas is goed als tussenstop in een trip naar de veel mooiere NP’s errond.
Gulli zegt
Hear hear. We zijn ooit op vakantie geweest in Californië/Utah/Nevada en we zijn op Las Vegas aan komen vliegen. Weekendje Sin City gepakt en toen hadden we het wel gezien idd. Daarna doorgereden naar het leukere (en mooiere) deel van de VS.
En we zijn een keer op zondag langs het circuit van Spielberg gaan zitten, het was leuk om de ervaring mee te maken, maar ik moest van de stadionspeaker horen dat Verstappen had gewonnen. Zeker wanneer er eenmaal pit-windows zijn geopend heb je langs de kant geen idee meer van de posities van iedereen. Maar het was erg leuk om een keer in het echt te zien, en voor 2x 80,- voor kaartjes in het gras leuk ‘om eens te doen’. De rest van het jaar lekker op F1TV gekeken, dikke prima!
pomoek zegt
Het is duidelijk dat ze met dit beleid een ander soort publiek willen aantrekken dan de ik slaap wel in een tentje op de kemping en leef van broodjes worst en festivalbier F1 fan. Je betaalt alleen die 250 dollar aan als het je echt geen fcuk kan schelen of je dat geld nog terug krijgt of niet.
Ed Straw gaf aan niet zo’n probleem te hebben met dit soort F1 races als dat het voortbestaan van races als Spa betekend. Je geeft wat en je neemt wat. Daar kan ik wel in mee gaan.
Ik vraag me echter wel af hoe lang dat plat slaan van die, inhoudsloze, Las Vegas stereotypen blijft werken. Zoals hierboven ook al werd gezegd, Las Vegas is leuk voor hooguit een paar dagen en dan ben je er echt wel klaar mee. Zo’n Elvis racepak, briljant gevonden overigens, ga je niet elk jaar doen.
dawwg zegt
Behalve dat dat argument van meneer Rietje uit z’n duim gezogen is; de LV race heeft klauwen met geld gekost – als investering zogenaamd – dus zolang dat niet terug verdiend is – en dat zal met het oog op de al aangespannen rechtszaken omtrent FP2 nog wel even een jaartje of X langer duren dan oorspronkelijk ingecalculeerd – brengt het Spa alleen maar in gevaar. Ook zijn er al veel nieuwe races toegevoegd, dus de cashflow zou al veel beter moeten zijn dan ie was; met andere woorden, LV ‘financieert’ Spa helemaal niet !
pomoek zegt
Ik sta gecorrigeerd.
gregorius zegt
Ze doen hun best maar daar in Las Vegas.
Uiteindelijk was het alleen een leuke race omdat Russel de deur iets te hard dicht smeet bij Max. Daardoor husselde het veld lekker. Was dat niet gebeurd, dan was de race waarschijnlijk als een nachtkaars uitgegaan.
En dan kunnen we het over inhaalacties hebben. Het waren vrijwel allemaal DRS inhaalacties en nauwelijks gevechten. Kortom: de meeste coureurs hebben hier gewoon een time-trail gereden met banden management: de genen die het goed deden, kwamen op het eind naar voren en dat zorgde voor een paar prima acties.
Nu weten alle teams hoe de vork in de steel zit en volgend jaar zal iedereen als een malle banden sparen of sneller voor die 2 stop kiezen mocht Pirelli een medium meenemen die het net iets langer uithoudt met sneller te zijn dat de harde.
Verder heb ik weinig positiefs meegekregen van dat het in Las Vegas was: je zag een paar hotels en irritante reclame op een glazen bol; verder was het gewoon een stratencircuit met een lang recht stuk, waar net iets te vaak voor een helicopter shot werd gekozen waarbij je de race miste en weer naar een lelijk hotel zat te kijken.
Dus: lekker geld trekken van mensen die het kunnen betalen; prima joh. Maar voor mij hoeft t niet.
ronnys zegt
Grotendeels wel met je eens, maar de reden dat de 2 stops van RB sneller was kwam voor een groot deel door de saftycar.
Gebruikte banden zijn bijna niet meer te gebruiken om na een saftycar weer in het juiste window te krijgen.
Dus het aantal stops volgend jaar voor een deel te maken hebben met de temperatuur die er dan is tijdens de race en/of wanneer er een saftycar naar buiten komt.
Richmond zegt
Dat is niet waar, er zijn meerdere inhaalacties geweest bij de bochten zonder drs. 82 inhaalacties red je niet met alleen het rechte stuk.
Richmond zegt
En met het argument dat het door de sc kwam en drs kun je alle races plat slaan en houd je niks over. Interlagos was spannend door Alonso en Perez anders gebeurde er ook niks. 11 inhaalacties daar. Zandvoort was geweldig door het weer, anders was er mogelijk ook weinig gebeurt. En zo kun je alles kapot beredeneren en houd je niks over. Feit is dat doordat de auto’s met de jaren steeds groter en zwaarder zijn geworden, inhalen moeilijker is geworden dat je dus nog steeds drs nodig hebt. Anders is elke race een optocht.
CL65 zegt
Als je het zo gaat beredeneren dan valt elke race op de kalender af behalve Hongarije. Kinderziektes zullen er altijd zijn bij een nieuwe race en de kaartjes zijn belachelijk duur, so what? Het belangrijkste, ik denk dat we het allemaal wel eens zijn; voor een stratencircuit was het een geweldige race met veel inhaalacties.
brent zegt
zo ver ik beelden moet geloven was alleen de race goed bezocht. de vrije trainingen en zelfs kwalificatie konden nog veel voller…
flyerbunch zegt
Liberty media: greed is good!