Tijdens de seizoensopener in Australië werd er op een nieuwe manier gekwalificeerd. Geen onverdeeld succes en in eerste instantie leek men in Bahrain terug te gaan naar het oude systeem, maar dat gaat waarschijnlijk niet door.
Vroeger, heel vroeger, duurde het kwalificeren twee keer een uur (een op vrijdag en een op zaterdag), met max twaalf rondes per coureur per sessie. Wie overall de snelste tijd zette, stond op pole. In 1996 kon er alleen nog op zaterdag worden gekwalificeerd, met eveneens een max van twaalf rondes per coureur. In 2003 bedacht met een systeem waarbij de coureurs slechts één vliegende ronde kregen om hun snelste tijd te zetten. In 2005 werden er aanvankelijk twee sessies verreden (zaterdagmiddag en zondagochtend) en was de som van de twee vliegende rondes bepalend voor je startpositie. Al tijdens het seizoen kwam de zondagssessie te vervallen. Vanaf 2006 is de kwalificatie onderverdeeld in drie rondes, waarbij de langzaamste vijf in Q1 afvallen, de volgende vijf in Q2 en de snelste tien in Q3 moeten vechten om hun startpositie.
Tot zover de geschiedenis, want tijdens de eerste race van 2016 ging het er anders aan toe. Q1, Q2 en Q3 bleven bestaan, maar al tijdens de sessie vallen om de anderhalve minuut de langzaamste rijders af. Een nodeloos ingewikkeld systeem, dat in dit artikel nog eens uitgebreid uit de doeken wordt gedaan.
Het beoogde doel? Meer spanning en sensatie op de baan. Het werkelijke resultaat? Een oersaaie Q3, waarbij alle coureurs direct hun tijd zetten en vervolgens in de pitstraat bleven, met een leeg circuit als gevolg, terwijl daar op dat moment juist zinderende actie had moeten plaats vinden. Zinderende actie die ik me overigens nog wel kan herinneren van de kwalificaties in de periode 1996-2002, maar dat terzijde.
Coureurs, teambazen, fans, Mauritsen, niemand leek een goed woord over te hebben voor de nieuwe manier van kwalificeren. Daarom leek het erop dat men bij de tweede race, in Bahrein, weer terug zou gaan naar de oude methode. Mét drie sessies, maar zonder het tussentijdse knock-outsysteem. Terwijl de organisatie daar vandaag over zou beslissen, lijkt er een compromis gevonden. Tijdens Q1 en Q2 wordt het nieuwe eliminatiesysteem gebruikt, terwijl de overgebleven coureurs heel Q3 de tijd hebben om hun snelste ronde te rijden. Eindbaas Bernie Ecclestone heeft zich al positief uitgesproken over dit compromis.
UPDATE: nee, toch niet! Meer info HIER!
clarkson zegt
Klinkt goed. Maar ik begrijp het nut er nog steeds niet zo van. Hierdoor krijg je alleen maar een rare startopstelling als iemand een foutje maakt. Ik zeg gewoon weer terugdraaien naar de situatie van vorig jaar. Voor mij was dat hartstikke spannend. Ik zat iedere zaterdag vol enthousiasme te kijken.
viezefreddyw zegt
@clarkson: Ik dus ook. Nee, de kwalificaties zijn niet meer zo geweest zoals het vroeger was. Maar zoals het afgelopen weekend in Australië ging was het nog erger dan het ooit geweest is. Ik weet even niet meer wie het was, maar iemand op Autoblog had een briljante comment over de kwalificatie. Uit mijn hoofd citeer ik even: “Bij de eerdere kwalificaties zat ik aan het eind nog wel eens op het puntje van mijn stoel om te kijken of een coureur nog een tijd kon verbeteren vlak voor het eind, nu ben ik aan het eind maar koffie gaan zetten.” Voor mij heeft het nieuwe systeem ook een tegenovergestelde werking, geen spanning te vinden.
clarkson zegt
@viezefreddyw: Precies. Naar mijn mening was het kwalificatiesysteem van afgelopen jaar het meest spannende systeem die er ooit is geweest. En volgens mij waren het veel met mij eens dus waarom ze het in godsnaam nou moesten veranderen? En waarom ze na het zien van afgelopen weekend het niet weer volledig terugdraaien? Ik weet het niet..
viezefreddyw zegt
@clarkson: Eens, zeker! Daarom ook kudos naar @talladega voor de mooie comment! Het was even zoeken naar de comment, maar wie zoekt zal vinden.
thierryvth zegt
@clarkson: dat is juist het mooie, je moet dus snel en foutloos zijn, nu kan je het 3 a 4 keer proberen om een behoorlijke lap te zetten.
clarkson zegt
@thierryvth: Ja dat moet je altijd. Maar je krijgt straks weer te tijd om je te verbeteren. En met de mega kleine tijdsverschillen kan dat zo een positie of een Q3 opleveren.
berlinetta zegt
De kwalificatie was eigenlijk het enige dat nog een beetje spannend was om naar te kijken, afgezien van de Mercedessen die steevast bovenaan stonden. Waarom dat nu ook de nek omdraaien?
mrrallycross zegt
Ik snap nog steeds niet waarom het anders moest… Als ze elke ronde actie willen op het circuit moet je weer terug naar de quali dat iedereen 1 rondje krijgt
Dutchdriftking zegt
Hmm, hoe ingewikkeld wil je het maken…..
Edge zegt
Opmerkelijk, F1 journo Adam Coope4 meldt juist dat we naar het oude systeem terug gaan. Williams en Force India stelden een combinatie van de twee voor zoals het ook in het artikel hierboven beschreven werd, maar de rest zou falikant tegen zijn. En laat het in de F1 nou net zo geregeld zijn dat regelwijzigingen in het seizoen alleen doorgevoerd mogen worden als alle teams het unaniem eens zijn.
thierryvth zegt
mooi want dan komt max zijn specialiteit boven zoals we nu al zagen in Australie.
Max zijn basis snelheid (steady lap zonder uitstap) is beter dan die van wie dan ook, zowel in race als qual. Ook vorig jaar zag je dat tijdens qual dat zijn 1e lap altijd strak is, dus als STR goed blijft opletten (zoals de qual en niet de race in australie) dan komen er weer een lading mooie Q3’s aan
mrB zegt
Die brief van gisteren ging dus over dit soort dingen. Er word iets bedacht en het moet halsoverkop toegepast worden. Ik denk dat het idee van eliminatie per anderhalve minuut best leuk is. Maar dan moeten ze de banden regels ook aanpassen. En die minieme extra denkstap doen ze dus nooit. Het had ook volgend jaar ingevoerd kunnen worden, nadat ze alle voor- en nadelen hebben overwogen.
Net als bij de reglementen, laat die gewoon 3/4 jaar ongemoeid, om dan anderhalf jaar van tevoren de reglementen van de volgende 3 jaar te laten weten. Nu moet altijd alles direct verbannen worden.
rob5nismo zegt
Dat zou weleens een goede beslissing kunnen zijn om het zo tebgaan doen
Ik stem voor in theorie
wilbertg zegt
Vroeger, heel vroeger, werd toch het gemiddelde van vrijdag en zaterdag genomen?
Ram-G-maN zegt
Nog even en ze gaan punten toekennen tijdens de qualificaties. Of een multiplier systeem waarbij iemand die snelst is gedurende een gehele raceweekend zijn punten (van zijn kwalificatie) kan verdubbelen ofzo. Ik hou mijn mond al, straks breng ik ze nog op ideeën.
Ram-G-maN zegt
@AutomotiveDesigner: *qualificaties moet kwalificaties zijn.
wilbertg zegt
Geen kwalificatie, maar omgekeerde startvolgorde obv de vorige race lijkt me ook wel leuk. Geen spektakel op zaterdag weliswaar, maar des te meer tijdens de race. Snelle jongens achteraan starten en de kleine teams vooraan. Kunnen leuke dingen gebeuren!
reistje zegt
@wilbertg: en dan dus een wedstrijdje wie het langzaamste kan kwalificeren?
wilbertg zegt
@reistje: nee, gewoon geen kwalificatie. Uitslag vorige race omgekeerd is startopstelling volgende race. En als er dan toch gekwalificeerd moet worden, koppelen aan vorige uitslag. Elke plek verder naar voren eindigen is 0,1 seconde bij de kwalificatie tijd opgeteld. Komt het veld dichter bij elkaar.
gregorius zegt
Wat je hebt, is dat in Q1 de goede teams soms met 1 sessie op de hardere banden al klaar zijn; dus dat wordt toch niet anders.
Alle teams die iig 1 keer op de zachtste moeten in Q1, deden waar ook 2 sessies: 1 aan begin en 1 aan het eind. In het midden dus niks.
Met deze opzet krijg je dat de langzaamste dus al eerder aan sessie 2 moeten beginnen: resultaat, meer auto’s op de baan.
In Q2 krijg je al wel het probleem dat mensen die net in Q2 zijn gekomen, waarschijnlijk maar 1 echt snelle run kunnen doen om Q1 te geraken. Daarom: houdt het afval systeem maar doen Q1 en Q2 bij elkaar; eventueel elke minuut 1tje: dan heb ook bijna constant iemand op de baan die nog een laatste poging doet en krijg je ook niet dat Ferrari en MB met 1 run op de hardere banden al klaar zijn.
En Q3 zoals het was; met het extra setje en dus de mogelijkheid van 2 runs.
galverink zegt
Nog vroeger had je twee keer een uur zonder beperking aan het aantal rondjes of sets kwalificatiebanden. Nog minder gedoe dus. En Senna, Prost en Mansell hielden je tot na de vlag op het puntje van je stoel. Dat waren nog eens tijden…
sracert zegt
@galverink: veel mooier
gerjan zegt
Vroeger was alles beter.
sracert zegt
@gerjan: bijna wel, de F1 in ieder geval wel
sracert zegt
Wel/niet ,half om half, slap compromis, het lijkt wel een “poldermodel” op deze manier. dat wordt weer koffie zetten!
reistje zegt
Voeg Q3 en Q2 samen. Dan word Q2 spannender omdat je dan meteen moet vechten voor Q1. Met Q1 zelf was niks mis als je het mij vraagt.
sleurs zegt
Hou dit lamme systeem, maar laat dan wel de V10 terugkomen
Edge zegt
@Dizono: UPDATE: Inmiddels is naar buiten gekomen dat ze er binnen de F1 nog steeds niet van overtuigd zijn dat het nieuwe systeem baggerpoep is, dus in Bahrein gaan ze nog NIET (deels) terug naar het oude systeem. Helaas. http://www.autosport.com/news/report.php/id/123446/elimination-qualifying-to-stay-for-bahrain
raym zegt
Gewoon terug naar de tijd van 12 ronden in een uur. Geen gezeik en genoeg spanning op de baan.