Is deze uitspraak over Vettel van een F1 kampioen afkomstig van: Sjaak Nieuwstad, Daan Heuvel of stiekem toch van Alan Proost?
Sebastian Vettel was eigenlijk nog relatief jong toen hij na wat moeizame jaren bij Ferrari en twee jaartjes geld harken bij Aston Martin afscheid nam van de Formule 1. Velen die nu op de grid staan zijn ouder dan de Duitser destijds was. Maar VET leek wel een ‘oude 34’. Het haar wat dunner, de rimpels wat dieper. De middelbare scholier die de sport bestormde met BMW en Red Bull was al een tijdje verdwenen.
Natuurlijk kon VET nog wel Stroll hebben. Maar toen er bij Aston Martin verder ook niet veel meer te halen bleek dan af en toe een gelukkig podium, zwaaide Vettel af. De natuurliefhebber ging zich toeleggen op de bloemetjes en de bijtjes, in letterlijke zin. Het zal even gekriebeld hebben toen de Aston van 2023 opeens het seizoen erg goed startte. Maar VET leek zo’n man te zijn die het meent als hij met pensioen gaat.
Dat laatste was echter toch een misvatting, zo blijkt. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Seb kroop onlangs in een Porsche en geeft toe dat hij een comeback in de F1 niet wil uitsluiten. Met andere woorden: Die man wil een LL Cool Jesque comeback maken. Er zijn natuurlijk ook een paar interessante mogelijkheden.
Bij Red Bull Racing komt een zitje vrij. Maar daar lijkt Horner de zinnen gezet te hebben op Alonso of Sainz. Of misschien toch weer Perez. Mercedes zit echter in een interessante situatie door één jaar voor de volgende grote reglementswijziging, met een vacature te zitten. Die kunnen ze vullen met hun eigen jong talent Andrea Kimi Antonelli, die naast kersvers F1 coureur Oliver Bearman rijdt in de F2 voor Prema dit jaar. De man heeft al wat mooie acties en snelle rondes laten zien. Maar zal daarvoor dan nog wel ook wat podia en zeges moeten pakken…op zijn minst.
Als het toch nog te vroeg is voor de jonge Italiaan, is een stop gap wellicht aan de orde. Iemand die voor één jaar in de Merc zit, met een ongewisse kans op meer. Normaal vinden noch (goede) teams noch coureurs dat een fijne optie. Maar voor een man als Vettel, die toch wat vraagtekens boven zijn meest recente snelheid heeft hangen en die financieel al geramd zit, is het wellicht een ideale kans met een redelijk competitieve auto zijn voet weer in het water te dippen. Het is immers ook niet zo dat de topteams normaal gesproken in de rij zullen staan met een lange termijn contract.
Voor zowel Sainz als Vettel wordt zo dezelfde route geschetst. Een jaartje Mercedes en dan daarna aansluiten bij fabrieksteam Audi. Het klinkt allemaal logisch. Mits Antonelli de belofte waarmaakt. Maar er kan er maar één tegelijk zijn die dit pad daadwerkelijk neemt.
Volgens voormalig kampioen Damon Hill, moet Mercedes Vettel niet meer doen:
He burned very brightly for an intense period. Then, something happened. It petered out. It bumped along. I never saw that form, of the youthful Vettel that was dominant. He was great at the beginning of his career. Then, when it got difficult at Ferrari, it became a labour. Would you, as a team boss, take a chance on him rediscovering his form? I wouldn’t, frankly.
Damon Hill, windt er geen doekjes om
Oefff…Hard, maar we snappen Damon wel een beetje. Eigenlijk ging het bij Vettel al een beetje mis in zijn laatste jaar bij Red Bull. Toen werd hij verslagen door de net iets jongere Ricciardo. Daarna kwam hij met Ferrari nog één keer in de buurt van een titelstrijd. Maar na een glibberpartij in Hockenheim, leek de glans eraf. VET had alle moeite met Leclerc bij Ferrari en hoewel hij bij Aston Martin Lance Stroll de baas was, was het verschil lang niet zo evident als dat tussen Alonso en Stroll.
VET heeft ook wel een paar voordelen: het is een sympathieke vent, hij is Duits (leuk voor Mercedes en Audi), het is PR-matig sowieso ‘een goed verhaal’ en hij is technisch goed onderlegd. Hoewel dat laatste dan weer niet zo’n voordeel is als je ‘m 1 jaar onder contract zou hebben. Gewoon maar doen voor de likes dan als je Mercedes bent? Of Antonelli meteen in het diepe gooien en een jaar laten rijpen? Of toch maximale punten sprokkelen met Sainz? Laat het weten, in de comments!
Robert zegt
Mercedes moet gewoon dit en volgend seizoen uitzitten met een middelmatige auto, en hopen dat de nieuwe bolide voor 2026 net zo revolutionair goed zal zijn als in 2013. In dat licht bezien kun je het tussenjaar 2025 misschien juist wèl met een rookie aanvangen.
drdre1 zegt
Ik geef Damon over the Hill geen ongelijk in deze. Alonso terug in de F1 en op een respectvol niveau is één ding, maar er zijn volgens mij weinigen die hem dat na doen, ik denk Vettel ook niet.
tommycooker zegt
Sainz. Nuff said.
waterisnat zegt
Als je Duits en sympatiek wilt, dan is de Hulk nu toch veel interessanter?
ouwedibbes83 zegt
Een betaalbaar alternatief, maar gaat hij je verder brengen dan Vettel? Het vervelende is volgens mij dat Hulkenberg alleen maar mee kan vallen, als die een keer een podium pakt is dat prachtig. En Vettel kan alleen maar tegenvallen, want die zie ik niet snel die MB op P1 zetten. En meestrijden in de top wil je toch graag als gelauwerd, veelvoudig wereldkampioen.
shibby zegt
Mercedes heeft ene Mick Schumacher in de gelederen, dan hoeft prinses Russel in ieder geval niet veel te vrezen