Prins Bernhard cum suis lopen episch binnen, want de F1 Grand Prix in Zandvoort levert jaarlijks miljoenen op.
En dan toch opeens geschiedde het mirakel. Na decennia van wachten, speculeren, hopen en vooral ook veel wanhopen, stond er enkele jaren geleden opeens weer een F1 race in Nederland op de kalender. En dat in het land waar de auto en autofan meestal gepest wordt. Torenhoge BPM, geluidsdagen en het bestaan van Jesse Klaver hadden ons murw geslagen. Maar nu glimmerde een fonkeltje hoop dat brullende motoren en mannelijkheid er toch nog mag zijn in Nederland zonder direct als ’toxisch’ betiteld te worden door chronisch verzuurde ellendelingen (m/v/i). Er was nog een bastion over! They can take our lives but they will never take our freedom!!1!
Houdbaarheidsdatum
Helaas. Zoals we sinds afgelopen jaar weten, is het een genoegen met een houdbaarheidsdatum. De organisatoren vinden de risico’s te groot en de druk te hoog. Onze held Max leidt natuurlijk het verzet tegen de liefdevolle castratie. Maar stel nu dat hij minder succesvol wordt of misschien zelfs stopt met de F1. Komen er dan ook nog drommen mensen naar de duinen? Of legt de massa zich dan neer bij het feit dat dit het laatste ‘hoera’ was om vervolgens naar een beter oord te vluchten? Kennelijk had de organisatie van de Dutch GP er de zenuwen niet meer voor.
8 miljoen winst
Toch is dat misschien wel een beetje pessimistisch ingeschat van Prins Bernhard en de zijnen. RTL Nieuws bericht namelijk dat de organisatoren van The Dutch Grand Prix jaarlijks zo’n 8 miljoen opstrijken, of 6 miljoen na belasting. De omzet is ongeveer 83 miljoen, de kosten 75 miljoen.
Opbrengst
De opbrengst wordt vooral gerealiseerd door kaartverkoop (38 miljoen), hospitality (35 miljoen), horeca en de camping (samen 8 miljoen). Hospitality is eigenlijk ook kaartverkoop, alleen dan aan bedrijven. Zij laten hun werknemers en relaties zichzelf laven aan eten en alcohol met de race als vermaak op de achtergrond. Wij hoorden daar ook ooit bij totdat collega @rubenpriest iets negatiefs schreef over het merk waardoor we uitgenodigd werden. Zo werken die dingen.
Kosten
De kosten bestaan uit verkoopkosten (11 miljoen), algemene organisatiekosten (32 miljoen), organisatiekosten van de race zelf (21 miljoen) en de kosten voor de horeca en de camping (samen 5 miljoen). Daarnaast is er nog een post ‘overige kosten’ (5 miljoen). Vermoedelijk voor betalingen aan lokale politici en dergelijke, je kent het wel.
Geen vertrouwen in de toekomst?
Op zich is het dus allemaal wel te doen. Maar men moet natuurlijk nadenken over de marge. Deze circa tien procent marge, zou zomaar om kunnen draaien in een verlies, als de tent opeens niet volledig uitverkocht zou worden. Kennelijk heeft Prins Bernhard zijn doel bereikt en droom geleefd. Met al die partijen die de race willen cancellen in Nederland, moet je dan wellicht stoppen, als je nog voor staat.
Aan de andere kant; als de Prins het circuit wil blijven onderhouden, zal er geld binnen moeten stromen. En er is realistisch gezien geen andere raceklasse, die hetzelfde potentieel heeft. Er wordt gespeculeerd over IndyCar en zelfs NASCAR. Zou gaaf zijn, maar we zien het niet direct gebeuren. Dus als je héél cynisch bent, is het eind van de Dutch GP ook het begin van het einde voor Circuit Zandvoort. Of ren jij naar de bank om de Dutch Grand Prix over te nemen? Laat het weten, in de comments!
GJZ zegt
Zonder grote evenementen vervalt het circuit snel weer in wat het was, een oud vervallen circuit dat steeds minder relevant word.
Ze zouden een voorbeeld aan Le Mans moeten nemen, er is zeker iets mogelijk in Zandvoort.
HZW zegt
Het is leuk geweest om Zandvoort weer op de F1 kaart te zetten, maar het is natuurlijk een Mega operatie om elk jaar te organiseren.
Verder is een bezoekje ook niet bepaald goedkoop.
En als er dan twijfels zijn over de nabije toekomst, is het gewoon slim om er mee te stoppen.
€ 6 miljoen na belasting is ook geen hele grote buffer, om tegenslag op te vangen bij een eventuele terug loop van interesse.
verder komt er weer een moment dat er aanpassingen (nieuwe F1 regels) en onderhoud om de hoek komt kijken wat weer extra investeringen met zich mee brengt.
Verder is de huidige F1 veel te snel voor Zandvoort, om op meerdere plaatsen een inhaal actie te ondernemen, want door de hoge snelheid, vallen veel bochten af om het te proberen.
kniesoor zegt
Het gezeik tussen de organisatie van de Zandvoort F1 en Platinum Group over de afname van een pakket kaarten door laatstgenoemde was misschien al een indicatie, dat de interesse in deze race tanende is en toegangskaarten daardoor moeilijker/niet te slijten zijn. Dan kan ik me voorstellen, dat prins Bril & co. het zekere voor het onzekere nemen en de stekker eruit trekken voordat de rode cijfers hard toeslaan.
mashell zegt
Ze zaten recent nog te zeuren dat ze geen subsidie kregen. Met zulke winsten is dat niet bepaald netjes.
pignon zegt
Hoezo? Ieder bedrijf in NL krijgt subsidie of is op zoek er naar
verdebosco zegt
“Lokale politici betalen” is nogal een grove beschuldiging. Geld aannemen als politicus is strafbaar. Graag bewijs en toelichting.
Of bedoel je geld voor vergunningen en wettelijke voorzieningen?
JelmerS zegt
Misschien is de auteur in dit verhaal de chronische verzuurde ellendeling?
HZW zegt
Het probleem van Zandvoort is toch dat de race altijd een saaie veredelde optocht is, waar te weinig gebeurt.
Inhalen is gewoon moeilijk met de te snelle F1 auto’s, en er zijn te weinig bochten waar uitrem mogelijkheden zijn.
Ook het rechte stuk is te kort voor DRS om lekker te werken, net wanneer het snelheidsverschil begint op te lopen, moet er al weer geremd worden.
Er zouden meer haakse bochten moeten komen, waar de snelheid dusdanig omlaag gaat dat je een uitrem actie kan ondernemen.
De 2 kom bochten werken ook niet, bocht 14 voor het rechte stuk is bedacht om het rechte stuk virtueel langer te maken, om zo meer DRS effect te krijgen, en bocht 3 heeft ook geen nut meer, want door de F1 snelheid rijd iedereen de zelfde lijn om genoeg snelheid te houden/krijgen voor heuvel op.
Misschien is een F1 straten race door Zandvoort een oplossing, om het spectaculair te maken.
mashell zegt
Het gaat in de F1 niet om spannende races, wie er wint is ook niet van belang, het gaat net als in het voetbal om het geld dat er mee verdiend kan worden. Dus zoveel mogelijk wedstrijden/races. Omdat de uitkomst nooit helemaal vast staat blijven de fans toch wel kijken. Dus of het een circuit is waar inhalen onmogelijk is of een gemakkelijke Tilke baan maakt helemaal niet uit.
PrettyAwesome zegt
@mashell Geniale samenvatting
schuimbekje3 zegt
niet zo zwart wit, want wanneer er minder mensen keken dankzij de winst van verstappen mocht mercedes verstappen van de baan rammen (die deze later terugkreeg in italie en werden allerlei verstappen-bash-regels toegevoegd om de engelse kijkers te behouden…
maar over het algemeen klopt het wel, geld is belangrijker dan kwaliteit van F1 races…
maar dat lag meer aan de amerikaanse eigenaren dan aan bernie daarvoor.
ouwedibbes83 zegt
Bernie had die weg naar het grote geld toch al ingezet? Ook hij koos dacht ik voor races die geld opleveren ipv races waar de fan blij van wordt. Denk aan Rusland, Abu Dhabi, Bahrein
cloverleaf zegt
Op zich logisch dat ze eraan mogen verdienen. Ik ben bij twee edities geweest en moet toegeven, top geregeld. Toch denk ik dat het veel beter naar Assen had kunnen gaan, daar is veel meer ruimte en de baan is ook beter voor deze enorme vrachtwagens. Maar Assen heeft geen prins met een paviljoen naast de deur.