Alle ins en outs plus de agenda van de Grand Prix van de Amerika.
Het is weer bijna voorbij, die mooie tijd. We doelen daarmee op het Formule 1 seizoen van 2019. Ondanks dat het stervensaai begon en al snel duidelijk werd dat er (weer) geen maat stond op Lewis Hamilton, zijn we getrakteerd op een aantal bijzonder fraaie races. Het hele goede nieuws moet nog komen, want er komen nog een paar circuits aan waar er meestal wel wat te beleven valt.
Voordat we alle ins en outs behandelen, eerst even de agenda:
- Vrijdag 1 november 2019:
17:00 – 18:30 | Eerste vrije training
21:00 – 22:30 | Tweede vrije training - Zaterdag 2 november 2019
19:00 – 20:00 | Derde vrije training
22:00 – 23:00 | Kwalificatie - Zondag 3 november 2019
20:10 – 22:10 | Race
Grand Prix van Amerika
De Formule 1 en de Verenigde Staten van Amerika hebben een nogal ambivalente verstandhouding met elkaar. De Formule 1 is snobistisch, hautain en voor mannen die Perrier drinken. In Amerika ziet men echte helden met bierbuiken en snorren. Ondanks dat Formule 1 al lange tijd de top is qua autosport, hebben de Amerikanen het grotendeels links laten liggen. Een beetje hetzelfde als voetbal. Zij hebben Nascar, Indycar en American Football als alternatieven.
Dat wil niet zeggen dat de Formule 1 nooit naar de Verenigde Staten kwam. Integendeel, al sinds 1908 (tot 1917) werden er GP’s gehouden in Amerika. Vanaf 1959 telde deze ook mee voor het F1 wereldkampioenschap. Toentertijd waren er ook races waaraan je wel kon meedoen, maar waarvan de uitslag niet relevant was voor het kampioenschap. In 1958 werd er gereden op het circuit van Riverside en in 1959 op Sebring, een oud vliegveld. Daarna werd tot 1980 elk jaar trouw Watkins Glen bezocht. In vergelijking met andere raceklasses was Formule 1 niet echt populair bij de toeschouwers in Amerika, waardoor de F1 eventjes klaar was met de VS (en andersom). Daarna was er een korte periode van drie jaar (1989 tot 1991) dat er geracet werd op het stratencircuit van Phoenix. Ook daarbij bleek dat de interesse niet echt groot was.
In de jaren ’90 was Bernie Ecclestone bezig zijn F1-imperium nog groter te maken. Daarvoor maakte hij deals met nieuwe organiserende landen en bleef hij altijd interesse houden in de VS. Al komt een klein gedeelte van de Amerikanen, het is nog altijd een enorme hoeveelheid. Daarbij hoort Amerika er bij de term ‘wereldkampioenschap’ gewoonweg bij. In 1998 kreeg Ecclestone eindelijk wat hij wilde: een Amerikaanse Grand Prix. De baan moest even gerenoveerd worden en er werd een circuit aangebracht ín het circuit. Indianapolis is een oval en een Formule 1 auto lust liever veel meer bochten. Daardoor werd op de de infield een GP-baan aangelegd. Bij het uitkomen van bocht 11 reden de auto’s vervolgens de originele oval op. Echt succesvol was de rentree niet te noemen. De ‘close finish’ in 2002 tussen Schumacher en Barrichello was natuurlijk geacteerd. In 2005 deden de Michelin teams op het allerlaatst niet mee wegens veiligheidsissues. Het publiek was zoals te verwachten not amused. Mede dankzij dat laatste schandaal waren de races in 2006 en 2007 niet populair. Logischerwijs werd de stekker uit de Amerikaanse GP getrokken. Gelukkig kwam de GP van Amerika terug in 2012 op Circuit of the Americas.
Wie pakte in 2018 pole bij de GP van Amerika?
Lewis Hamilton. Het was heel spannend tussen de Ferrari’s van Raikkonen en Vettel, maar het was wéér de Brit die er met de pole ervandoor ging. Hij reed een tijd van 1:32.237.
Lees hier het verslag van de kwalificatie van de GP van Amerika 2018.
Wie zette de snelste raceronde neer bij de GP van Amerika 2018?
Wederom Lewis Hamilton, in ronde 40 zette hij een tijd van 1:37.392 neer.
Hoe zag het podium eruit in bij de GP van Amerika 2018?
1. Raikkonen
2. Verstappen
3. Hamilton
Lees hier het complete raceverslag van de GP van Amerika 2018.
Wat voor kansen heeft Max Verstappen tijdens de GP van de Verenigde Staten 2019?
In Mexico waren de kansen voor Verstappen aanwezig, alleen kwam het er niet helemaal uit. In principe is hij wederom niet kansloos op deze GP. De Circuit of The Americas heeft alles eigenlijk: een hele steile klim, veel krappe bochten, enorm lange doordraaiers, rechte stukken. Je kunt er meerdere lijnen rijden en ook inhalen op andere plekken dan de DRS-zones. Goed nieuws dus voor auto’s met een redelijk goed chassis, maar niet het meeste vermogen.
Ondanks dat hij niet kansloos is, kan het zo maar zijn dat P5 het hoogst haalbare is. Mercedes en Ferrari zijn gewoon op bijna alle fronten sterker op dit moment. Maar als er voorin iets gebeurt, kan een scherpe Verstappen altijd verassen.
Wat is de weersvoorspelling voor dit weekend tijdens de GP van de Verenigde Staten 2019?
De afgelopen weekenden hing de regen in de lucht, in sommige gevallen bijna letterlijk. Voor dit weekend is het niet het geval. Het is licht bewolkt en het blijft droog. Ook stelt de wind niet zo heel erg veel voor. Perfecte omstandigheden voor de Mercedes-AMG W10 van Hamilton en Bottas, dus.
Waar kan ik de GP van Amerika volgen?
Er zijn meerdere manieren om de race te bekijken. Vier om precies te zijn. De eerste manier is een stream vinden op het internet. Er zijn er heel erg veel, variërend van abominabel tot verrassend stabiel. De beeldkwaliteit is over het algemeen niet al te best en soms wordt je op de meest vervelende momenten ‘uitgegooid’. Ook zullen er diverse risico’s genomen moeten worden wat betreft veiligheid en reclame. Het eerste is minder aanwezig, het tweede des te meer. Het voordeel is dat het gratis is en vrij eenvoudig. Op een TV kijken wordt wat lastiger. De meest populaire streams kun je vinden in dit artikel.
Een andere manier om de race gratis te kijken is via RTL Deutschland. Je kan de gehele race inclusief voorbeschouwing en nabeschouwing volgen. Het is helemaal gratis, bij de meeste gezinnen zit RTL Duitsland wel in het pakket. Mocht je Ziggo in het pakket hebben, dan wordt het nog makkelijker. De derde manier om Formule 1 te kijken is namelijk via Ziggo. Als je Ziggo hebt hoef je alleen maar op kanaal 14 te kijken en genieten van de race. Ook hierbij heb je een lange voor- en nabeschouwing. Mocht je geen Ziggo hebben, kun je een race kopen voor 3,99. Het is niet gratis, maar wel veel stabieler dan een illegale stream. Ook de beeldkwaliteit is hoger.
De laatste optie is de duurste, maar biedt veel potentie. Het is de F1TV applicatie. Dit is zowel een site als een app. Het werkt in principe uitstekend. Kijk je via de computer, dan kan de kwaliteit per browser verschillen. In Firefox en Chrome werkt het beter dan in Edge en Safari bijvoorbeeld. Maar het geeft wel extra mogelijkheden: zo kun je kiezen welk commentaar je wil horen en je kan ook camera’s kiezen, dus als jij wil kijken vanuit de cockpit van Hamilton de hele race: dan kan dat!
Wordt Lewis Hamilton wereldkampioen in Austin Texas?
Daar kun je wel vanuit gaan. Er zijn nog 78 punten te verdelen de komende drie races en Lewis Hamilton heeft een voorsprong van 74 punten. Als Lewis Hamilton als 8e of hoger finisht, dan heeft hij de titel binnen. Als Hamilton 9e wordt en Bottas wint, dan kan het nog ‘spannend’ worden, mits Bottas alles wint en de snelste racerondes rijdt en Hamilton geen punten haalt.
Autoblog voorspelling
Elke race doen de twee grote Autoblog Heerschappen hun zegje over de race. Ze zitten er nooit naast, dus goed opletten als je je huis en inboedel erop wil zetten!
Casper:
1. Verstappen
2. Hamilton
3. Vettel
Vorig jaar van 20 naar 2, dus dit jaar moet hij met een normale kwalificatie gewoon winnen. En eerlijk gezegd moet hij dat überhaupt doen om de critici de mond te snoeren. Hopelijk weer zo’n fijn gevecht met Hamilton, waarin Hamilton wederom in het stof bijt. Wat een huilbaby. Hij zal wel tweede worden en de titel pakken, en dus weer alle shine stelen, maar so be it. Vettel wordt derde.
Wouter:
1. Leclerc
2. Hamilton
3. Bottas
Een lekker bochtig circuit zou Verstappen goed moeten liggen, maar hij moet het in zijn koppie ook even bij elkaar weten te houden. Alleen maar goed kunnen sturen is in de Formule 1 niet voldoende. De Ferrari power zorgt ervoor dat LeClerc de race wint. Hamilton wordt tweede, Bottas derde en Max vierde.
SpeedGeek zegt
Dit zijn wel voor ons de top tijden om autosport te kijken. Zo kan je vrouwlief nog een beetje tevreden te houden door te zeggen dat je overdag wél tijd hebt om wat te gaan doen. Vervolgens met een zak friet of een pizza lekker op de bank te ploffen en er tot 11 uur niet meer af komen. Zo ergens halverwege de race het laatste biertje van het weekend er bij pakken. Het biertje waarvan je al het hele weekend zegt “Ha die bewaar ik voor zondag!”
En dan zit je daar. Je vriendin ligt tegen je aan en dat ligt natuurlijk helemaal ruk en oncomfortabel maar zij moet perse zo zitten. De race is natuurlijk geen kloot aan dus je vraagt je eigenlijk af waarom je het kijkt. Als Max fan kan je gelukkig je hart op door na de race op diverse fora, andere fans vertellen dat ze ongelijk hebben.
Dus, dat ook weer van mijn hart.
Fijne vrijdag en #Mand!
deredactie zegt
@SpeedGeek: heb dit meteen zojuist om 0708 uur aan m’n vriendin voorgelezen met een grote smile. Gevolg: ze gaat zondagavond met vriendinnen een hapje eten. Txs SpeedGeek ?
rijnooit zegt
@deredactie: De klassieke win-win voor jou! Bravo ?
emping zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
brammetjedeb zegt
@SpeedGeek: hahaha. Moet je trouwen, dan zit je lekker vrij op de bank.
kevinsimon_post zegt
@speedgeek: Held. #mand!
autoriteit zegt
@SpeedGeek: haha ik lag helemaal dubbel bij het lezen van jouw comment :). Wel eens overwogen om columns te gaan schrijven? Misschien heeft Autoblog wel een plekje vrij voor je :). #Mand#Tichelaar
SpeedGeek zegt
@autoriteit: Haha bedankt voor de compliment maar dit hersenspinsel was eerder een uiting van frustratie. De frustratie die ontstond toen ik gister aan mijn vriendin vertelde dat ik zondag avond lekker F1 ga kijken. De volgende reactie kreeg ik terug en, ik citeer: “hele diepe zucht, alweer?!?!”
Ja alweer ja zei ik. Gelukkig kan ik slap commentaar geven op de race tegen mijn hond. Toch nog enig gevoel van voldoening.
Ach, ik heb haar beloofd dat ik overdag met haar naar een kerst gebeuren ga in de algemene tuinwinkel. Dus de zondag is voor ons beide net zo kansloos.
brammetjedeb zegt
@speedgeek: naar de kerstmarkt overdag? Wat is dan het voordeel van een avondrace???
SpeedGeek zegt
@brammetjedeb: Bier!
autoriteit zegt
@speedgeek: haha dat wordt een leuke zondag dan voor jullie :). Heel herkenbaar zoals je het omschrijft. En dat praat ze er zeker ook nog de hele tijd doorheen hahaha. En als de nabeschouwing er dan voor is en je daar nog even naar wilt luisteren, dan zegt ze: “nou nu mag de tv wel weer wat zachter hoor”. Wat een heerlijk F1 avondje lijkt te worden zal vast weer op een grote teleurstelling uitlopen.
Was het alvast maar weer maandag dan he?
Ondanks alles toch een fijne race gewenst voor jou en je hond :)
SpeedGeek zegt
@autoriteit: ik denk dat het aantal +1’s wel iets zegt over dat veel personen zich kunnen vinden in het betoog haha.
Jij ook alvast veel kijk plezier. En wensen dat het alweer maandag is, dat nooit haha.
autoriteit zegt
@speedgeek: gedeelde smart is halve smart hè haha, weet dat je niet alleen bent :). We kunnen wel een club oprichten van gefrustreerde F1 kijkers :). Een clubhuis waar we in alle rust de races kunnen kijken onder het genot van ‘dat laatste biertje’…nou ja….wat meer dan 1 laatste biertje dan.
Aan de +1’s te zien hebben we al 86 potentiële leden :).
Gulli zegt
@SpeedGeek: zak friet of pizza?? Zak friet én pizza!
Dutchdriftking zegt
@speedgeek: Ach, vrouwlief kijkt met de tablet Expeditie Robinson in bed, ik lekker op de bank de race. Helemaal fijn.
nout zegt
Valt me ineens op dat het gat tussen de kwali tijd en sneslte ronde zó bizar groot is! 5 seconden, wat een wizardry.
Dutchdriftking zegt
@nout: Is toch niet zo gek? Snelste ronde rijden ze met lichte auto’s einde van de race op oude banden. Zeker in 2018 toen er geen punt mee te pakken was, was het toch een beetje roem zonder glorie en ging niemand er verse banden voor pakken. Daarnaast is de coureur einde race ook vermoeider dan tijdens Q3. Ik vermoed wel dat door dat extra punt dit jaar de kwalificatie en de snelste raceronde dichter bij elkaar liggen.
berlinetta zegt
Ik hoop op een mooi gevecht tussen Verstappen, Leclerc, Vettel en Hamilton vooraan. Wie er wint, maakt me niet uit. Zolang het maar geen Hamilton is. Hij wint de titel toch al.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Ik hoop dat Hamilton ook nu geen kampioen wordt. Laat het maar spannend blijven tot de laatste race van het seizoen.
reactief zegt
@berlinetta: Hmm.. Ik hoop juist wel dat hij de race wint. Ik vind dat altijd zo lullig dat je het kampioenschap wint terwijl je niet op het nr.1 podium staat.
spacemoon24 zegt
Edit: 2e alinea, seizoen van 2019?
bernoulli zegt
Hoop ook dat Albon dit seizoen nog minimaal een podium scoort.
Robert zegt
Vraagje: weet iemand of die F1TV app inmiddels al een beetje stabiel functioneert? Dat scheen in den beginne nogal brak te zijn.
Dimitriej zegt
@rrrobert: Werkt prima tegenwoordig! Eerste races gingen brak, nu aantal races gewerkt zoals het hoort.
Robert zegt
@dimitriej: ah, dank voor het antwoord!
aapuitdemouw zegt
@RRRobert: werkt wel goed maar loopt een minuut achter op Ziggo beeld. Ik los dat op door Ziggo ff minuut te pauzeren en ze dan te syncen.