We praten je bij over de Formule 1-nieuwtjes van de dag.
Zo is officieel bekendgemaakt dat de GP van Maleisië na 2018 niet meer op de kalender staat. De Maleisische regering betaalt jaarlijks omgerekend zo’n 100 miljoen euro voor de organisatie van de race. Op zich geen punt als de opbrengsten hoog genoeg zijn, maar die lopen juist terug. Kennelijk heeft men het wat Formule 1 betreft wel een beetje gezien in Zuid-Oost Azië.
In elk geval kunnen we dus nog twee jaar genieten van races op Sepang. Het circuit stond in 1999 voor de eerste maal op de kalender en deze race werd gemarkeerd door de terugkeer van Michael Schumacher, die eerder dat seizoen z’n been brak. Sindsdien hebben we diverse mooie wedstrijden gezien in Maleisië, niet in de laatste plaats dankzij de karakteristieke tropische regenbuien. Tot zover deze editie van Opa Vertelt.
Sauber heeft een coureur!
Niemand minder dan Marcus Ericsson heeft aangekondigd dat hij ook komend jaar één van de twee Saubers zal bemannen. De Zwitserse renstal heeft dit seizoen pas twee puntjes gscoord, maar dat deert de Zweed niet. Hij heeft het naar z’n zin bij de toko van Eucalypta Monisha Kaltenborn. Bovendien hebben de nieuwe eigenaren hun financiën op orde en dus rekent Ericsson erop dat volgend jaar alles beter wordt. Wij helpen het hem hopen, want meer strijd maakt de races alleen maar leuker om naar te kijken.
gertjan2012 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
viezefreddyw zegt
Kleine correctie @mauritsh; Sauber heeft momenteel twee hele puntjes weten te scoren. Afgelopen race nog door een puike prestatie van Felipe Nasr…
Ik vind het wel jammer dat het circuit gaat verdwijnen. Ik vind het een erg mooi circuit met uitdagende bochten. Met name de eerste bocht, de lange rechterknik en vele hoogteverschillen. Ik ben benieuwd of er wat in de plaats komt…
Author zegt
@viezefreddyw: Verrek, da’s waar! Gaan we fixen :)
awesome zegt
@MauritsH: fix ook even dat stuk dat volgend jaar beter word.
Met een jaar oude krachtbron tussen de wielen zal het geen hoogvlieger worden in 2017.
Misschien moet Sauber vast rode lantaarns monteren op de auto, dan hoeven de coureurs ze niet te dragen.
str8six zegt
Toch jammer, kan me niet herinneren ooit een saaie race te hebben gezien op Sepang. Vooral die eerste was fantastisch! Schumacher die z’n rentree maakte aan ’t einde van het seizoen en met iedereen de vloer aanveegde maar aan het eind Irvine voor liet omwille v/h kampioenschap. Topper was dat!
stfu zegt
@str8six: En onze Jos Verstappen in 2001!
fordfreak zegt
Sauber heeft dit jaar al wel 2 punten door nasr’s 9e plek in Brazilië!
misterdrogba zegt
Als Sepang verdwijnt laat Istanbul Park terugkomen dan.. Gewoon een heerlijk circuit, ik zou Max daar heel graag zien winnen.
berlinetta zegt
Jammer. Daar hebben we toch vaker leuke races kunnen zien. Hopelijk komt er niet een baan in een of andere zandbak voor terug.
Edge zegt
Dat Marcus Ericsson mag aanblijven is natuurlijk geen verrassing. De mensen die zijn stoeltje betalen zijn namelijk dezelfde mensen die onlangs onder de naam Longbow Finance de boel overnamen bij Sauber.
Wat ik jammer vind, is dat men Nasr aan de kant lijkt te schuiven ten faveure van Esteban Gutierrez. Een grote factor is dat Banco do Brasil maar een miljoen of vier à vijf wilt ophoesten, en dat Sauber toch echt 15 miljoen voor het stoeltje verlangt. Voor Nasr zelf vind ik het behoorlijk sneu. Met zijn twee gescoorde puntjes zorgt hij er toch maar mooi voor dat Sauber ruim 35 miljoen euro prijzengeld mag bijschrijven, maar dat betekent in de ogen van Kaltenborn blijkbaar niet zoveel.
Wat Sepang betreft: Jammer! De Aziatische circuits zorgen vrijwel altijd voor leuke races, en bovendien vind ik Sepang ook gewoon een erg tof circuit. Het lijkt overigens een “trend” daar in Zuid-Oost Azië te zijn. De organisatie van Singapore gaf ook al aan van de race af te willen.
viezefreddyw zegt
@edge: Dat zou ik echt heel erg jammer vinden, als Singapore ook van de kalender verdwijnt.. Toch wel vaak mooie races gezien daar en in het donker op straat racen is een spektakel.
Voor wat betreft Sepang vind ik het ook jammer, het is een erg mooi circuit. Maar als ik kijk naar de tribunes bij de laatste race, waren ze toch aardig leeg…
Edge zegt
@viezefreddyw: Ja, dat zou ook jammer zijn! De officiële lezing is dat men de Formule 1 wilde gebruiken om Singapore toeristisch op de kaart te zetten, en men nu dat gelukt is geen reden meer ziet om de race te houden. Achter de scherm gaat hetzelfde verhaal als bij Sepang: te weinig opkomst, en dus te weinig inkomsten om de race te organiseren.
harrie zegt
Leuk voor Ericsson, ben benieuwd wie de andere 3 stoeltjes gaan innemen bij Sauber.
Robert zegt
@harrie: het schijnt dat de zaakwaarnemers van Frijns en van der Garde al vast alle Zwitserse telefoonnummers hebben geblokt in hun contactenlijst…
pomoek zegt
Gaat er dan een race voor in de plaats komen of blijft het bij 20 races?
Ik hoop dat Manor in de volgende race 3 punten weet te scoren. heb veel meer sympathie voor die club dan voor Sauber. En nee, ik ben geen McGregor-truitjes drager.
kilum zegt
@pomoek: Na de Guido affaire heb ik ook weinig sympathie voor die club inderdaad.
Lättmetall zegt
Marcus Ericsson heeft een race demonstratie gegeven met zijn formule 1 wagen midden in het centrum van Örebro in Zweden waar hij vandaan komt. Een jaarlijks evenement dat “Örebro race day” heet.
gregorius zegt
Maleisië is wel jammer. Toch een van de mooiere moderne circuits. Veel al interessante bochten combinaties en erg interessant met regen dat uit niks kan komen. Zit ook bijna op het vliegveld wat op zich prima is voor transport van alles (inclusief toeschouwers).
Singapore als race is vaak een gedrocht om naar te kijken; het is eigenlijk 300km lang wachten totdat er wat gebeurt. Er zit eigenlijk maar 1 snelle bocht in (voor start finish).
De plaatjes van een nachtelijke skyline heb je na ronde 10 ook wel gezien.
Als toeschouwer is Singapore wel top. Ben er een paar jaar geleden geweest. Grootste voordeel is dat je vanuit de metro in 5 minuten bij het toegangs-poortje staat en door de efficientie loop je 10 minuten later rond binnen de hekken. Concerten op meerdere locaties waren ook makkelijk te bereiken. Honger terwijl je F1-event food niks vind? Loop gewoon de gate weer uit en heerlijk eten op de metro-stations. Maar goed, voor de fysieke toeschouwers was F1 toch al niet meer bedoeld.
.. en wie er volgens seizoen bij Sauber achteraan rijdt? Lekker boeiend: betaalde veldvulling voor rijke hobby F1 coureurs die op pure kwaliteit volgend jaar geen stoeltje konden bemachtigen.
(en ja, ze kunnen beter sturen dan ik en ja ik ben stink jaloers; maar wat is het nut? Ben je fan van Sauber omdat ze het zo goed en leuk doen? Niet echt toch. Moet je fan van Guiterez, Nasr of Ericsson zijn? Tenzij je ze persoonlijk kent, zie ik ook niet zo snel in waarom).
trustmeiamanengineer zegt
100 miljoen gaat natuurlijk ook nergens over… In Europa is alleen Monaco in staat om elk jaar de race probleemloos op de kalender te krijgen. Er moet echt eens wat gebeuren in de organisatie bij de F1, voordat we straks alleen nog maar in de zandbak racen…
Verder leuk voor Ericsson, maar ik vind het bizar dat dat mens nog steeds de baas is bij Sauber …
Edge zegt
@trustmeiamanengineer: En nu het leukste van alles: Monaco is de enige race die geen organisatiefee hoeft te betalen. Niet dat ze het nodig hebben, maar dat scheelt miljoenen euro’s.
pinut187 zegt
Bij Sepang moet ik toch altijd aan Simoncelli denken RIP..
clarkson zegt
Beide slecht nieuws! Wat een drama.
Dutchdriftking zegt
Dat is wel zonde!
VeniVidiVici zegt
Hebben ze pas geld uitgegeven om het circuit aan te pakken op vele punten en dan kappen ze ermee… beetje rare investering.
Singapore schijnt misschien ook te verdwijnen, maar zijn nog aan het nadenken daar.
dawwg zegt
Singapore ga ik ook niet missen …Maleisië wel. Maar goed, als er 2 wegvallen, is er toch minstens ruimte voor 1 nieuwe baan… Zandvoort 2020 anyone ? Zal wel niet, laten we hopen dat er een leuk circuit voor terugkomt en niet weer zo’n oersaaie speelbaan in de zandbak :(
VeniVidiVici zegt
@dawwg: Nee, überhaupt een goed F1 circuit gaat er NOOIT meer komen in Nederland. Als de Maleisische regering per jaar al 100 miljoen kwijt is aan de organisatie dan zie ik ons kleine smurfen landje met de tegenwerking van al de linkse milieuhippies daar echt niks van komen! Om nog maar te zwijgen over de kosten voor aanleg circuit en herziening infrastructuur.
dawwg zegt
@venividivici: De Koningshuis-connectie moet je niet onderschatten hoor; opent aardig wat deuren. Maar goed; 100M om je in te kopen zie ik inderdaad niet gebeuren; nog even los van de ontbrekende infrastructuur …
toyotafortuner zegt
Toch wel jammer dat een mooi circuit, als Maleisië verdwijnt.