Als de F1 niet het racemanagement gaat herstructureren, komt Lewis Hamilton namelijk niet terug.
Het houdt niet op. Niet vanzelf. Wij in Nederland vonden de gebeurtenissen op 12 december uitstekend. Maar wat blijkt: de hele wereld daarbuiten vond het maar niets. Die dachten allemaal ‘No Mikey No!’.
Volgens de BBC is er een ‘brede acceptatie in de sport’ dat Michael Masi het echt verkeerd heeft gedaan. Door de foute beslissing is daardoor Max Verstappen wereldkampioen en niet Lewis, aldus de BBC. Op basis daarvan gaat de F1 het racemanagement herstructureren. Alle teams worden nu geïnterviewd om erachter te komen hoe zij erin te staan.
Onder druk
Maar wat doet de FIA? Die wil juist dat de racedirector méér vrijheid krijgt en in een veiligere en in een rustigere omgeving bovendien. Want we vergeten natuurlijk dat met nog drie ronden te gaan dat Michael Masi een veilige keuze moest maken. Daarnaast hadden alle teams al eerder allemaal aangegeven dat ‘de racende oplossing’ gezocht moest worden. Ook Mercedes stemde destijds voor, overigens.
Dat niet alleen, Michael Masi werd door de teambazen extra onder druk gezet en gingen zich bemoeien met de beslissingen die Masi moest nemen. Zo wilde Toto Wolff geen safetycar (na de crash van Räikkönen) en vond Horner het schijnbaar onnodig dat de er nog auto’s tussen Hamilton en Verstappen in zaten. Masi stond hierdoor onder enorme druk, waar hij nauwelijks werd bijgestaan.
Waarom nu pas racemanagement herstructureren?
Om te zorgen dat dat niet meer gaat gebeuren, gaat de F1 het racemanagement herstructureren. Volgens de BBC zal dit hoogstwaarschijnlijk betekenen dat er een extra ‘lijn’ komt tussen de raceleiding en de teams. Niet alleen die lijn is nieuw, de race director ook. Volgens hooggeplaatste insiders zal Michael Masi niet terugkeren in 2022 omdat hij niet meer geloofwaardig is. Dat komt niet enkel en alleen door Abu Dhabi.
Waarom doet de FIA-organisatie dit zo laat? Simpel, Lewis Hamilton. De FIA dacht aanvankelijk dat alle commotie wel zou gaan liggen na verloop van tijd. Maar dankzij de psychologische druk van Lewis Hamilton, bezwijkt de FIA toch. Hamilton heeft sinds 11 december online niets meer van zich laten horen én zal wellicht niet terugkeren als de FIA niets verandert en Masi zijn baan houdt. Naar het schijnt heeft Hamilton alle vertrouwen in de FIA verloren. Alleen door het herstructureren van de FIA en het ontslag van Masi zou Hamilton terugkeren.
Via: BBC.
Dan is het woord nu aan u, waarde lezer! Even heel eerlijk: heeft Michael Masi de verkeerde beslissing gemaakt met de safetycar? En heeft Verstappen dus geluk gehad met het winnen van de race en dus de wereldtitel? Laat het eerlijke antwoord weten, in de comments!
Loek zegt
De F1 zou juist eens geen gehoor aan Hamilton moeten geven zodat ‘ie stopt. Als dat je oplossing is voor deze situatie dan ben je ook niet de moeite waard om te blijven.
Ik vind het trouwens behoorlijk ironisch: omdat één keer Verstappen een voordeeltje krijgt van de FIA wordt nu de hele FIA gestructureerd vanwege Hamilton. Volgens mij is dit gewoon een knap staaltje niet tegen je verlies kunnen. Wat een blamage, voor Hamilton en vooral voor Wolff.
dawwg zegt
De jaren voordat Max kwam, was het ook al jaren een grote volg-Hamilton-en-Merdeces-onvoorwaardelijk optocht; waarbij alles & iedereen moest wijken voor de ‘belangen’ van MB; en elke inhaalpoging werd bij voorbaat als gevaarlijk weggezet. Dat de FIA er al jaren een puinhoop van maakt klopt; maar dat is niet Masi’s schuld; en dat is nu wel weer het offerschaap. Maarja, niet zo gek gezien de Britse pers; die nog steeds de grootste FUD campagnes tegen Max, Redbull, Masi en de FIA voert; walgelijke hypocrisie !
bietje zegt
Wat dacht je dan voor de deelname-only agreement die Ferrari jarenlang had ? Geen idee of ze die nog hebben overigens.
“Speciale ouderdomsbonus
Omdat Ferrari het langst actief is in de Formule 1 – om precies te zijn sinds het allereerste jaar, 1950 – krijgt de Italiaanse stal liefst 73 miljoen dollar bonus. Zomaar. Uit het niets. Dat heeft de Scuderia bewerkstelligd in voorgaande onderhandelingen met Bernie Ecclestone, toen de oude Brit nog met de scepter zwaaide. Ferrari dreigde anders de sport te verlaten en zorgde al voor enige opruiing, voordat het bedrag vanaf 2009 werd toegekend. Officieel gaat het bonusbedrag als ‘Long Standing Team payment’ door het leven. Een ouderdomsbonus, dus..”
(bron: https://racingnews365.nl/de-verdeling-van-het-prijzengeld-in-de-formule-1)
Maar privileges en oneerlijk verdeelde budgetten zijn FIA dus al vele jaren niet vreemd. In zekere zin voelt het daardoor niet echt aan als een hele zuivere organisatie
potver7 zegt
Ecclestone was sowieso heeeel gevoelig voor de dreiging van Ferrari om uit de F1 te stappen als ze hun zin niet kregen. In de tijd van Schumacher werd dat te pas en te onpas van stal gehaald om reglementswijzigingen of beslissingen van de wedstrijdleiding ongedaan te maken – en heel vaak met succes.
Maar goed, Red Bull en Mercedes krijgen allebei 35 miljoen per jaar omdat ze ooit twee keer achter elkaar het constructeurskampioenschap hebben gewonnen. Als je wilt weten hoe belangrijk het was dat je goeie maatjes bleef met meneer Ecclestone dan ligt daar je antwoord. Met sportiviteit en ‘may the best man win’ heeft het in iedergeval niets te maken.
Het gaat Liberty Media nog heel veel moeite kosten om die oude afspraken uit de Concorde agreements te krijgen.
HAMMER zegt
Om eerlijk te zijn heb ik erg genoten van de afgelopen seizoen.
Erg spannend seizoen.
Voor mij mogen en moeten de coureurs het uitvechten op de baan en niet daar buiten.
Max had nog met maar vier races 19 punten voorsprong te gaan, zijn klasse kunnen laten zien.
Een van de vier had hij moeten winnen.
Sir Lewis daar in tegen had alle races moeten winnen om kans te maken op de titel.
Uiteindelijk wint Max er geen meer.
Maar Sir Lewis 3 van de vier.
Uiteindelijk komt het op aan de laatste race.
Sir Lewis is in de laatste race heer en meester.
Zet Max op 12 sec achterstand.
Nog 4 rondes te gaan.
En Latifi word de spelbederver en crasht.
Masi past een regel toe wat nog nooit is voorgekomen sinds het bestaan van F1.
Waardoor Max de mogelijkheid krijgt om toch nog de titel binnen te rijden.
Masi heeft niet naar behoren de juiste tegels toegepast
Door eerst vast te stellen dat de vijf auto’s moeten blijven staan.
En nog geen seconde later veranderd hij van mening.
Na een telefoontje van Honer.
Met het verzoek de race niet achter de SC te laten eindigen.
En de vijf auto’s weg te hale.
Met de woorden let them race.
Want Horner wist natuurlijk al dat Max zijn banden voordeel had.
Nu mag Masi uit gaan leggen aan FIA waarom hij zo snel van gedachten is veranderd.
Om eerst de 5 auto’s te laten staan naar de 5 auto’s vervolgens weg te halen.
Met de woorden veiligheid word zeker geen genoegen genomen.
Omdat zo een ervaren persoon al ruimschoots de tijd had situatie al te kunnen inschatten om bij zn eerste standpunt te blijven.
Dus op de vraag heeft Max hulp gekregen van Masi?
Is het antwoord JA.
En ook niet zo een klein beetje.
Maar niet alleen van Masi.
Want Horner heeft daar ook zn aandeel in.
Sir Lewis had alle races moeten winnen
HAMMER zegt
Je kunt wel een coureur verslaan.Maar niet de regels van een wedstrijdleider.
kniesoor zegt
“…had alle races moeten winnen”. Deed-ie niet. En zo werd Verstappen kampioen.
cloverleaf zegt
@HAMMER: hij had ook veel eerder de achterblijvers moeten laten unlappen. Wanneer hij dat gedaan zou hebben hadden we deze discussie niet. Ik ben het met je eens dat HAM genaaid is. Maar hij heeft het kampioenschap niet in Abu Dhabi verloren. Eerder in Baku, Monaco etc.
cthijs zegt
@HAMMER: met een illegale vleugel en twijfelachtige motor in de laatste races waarbij de vleugel plots weer werd veranderd ende motor er na een race weer uit werd gehaald.en dan volhouden dat er niet mee gesjoemeld is
Dutchdriftking zegt
@Loek: Precies dit.
Poulusma zegt
@loek
Hamilton moet zijn hand in eigen boezem steken.
Zonder het voordeel van de beslissingen die de FIA gedurende het jaar heeft gedaan, was de titelstrijd allang gelopen! En had Max misschien al 2 races voor het einde kampioen kunnen zijn.
Want dan had Hamilton in Imola ook op een ronde achterstand blijven rijden, en had hij Silverstone nooit de mogelijkheid voor een podium finish mogen hebben. En daar mag iedereen over roepen wat ze willen, dit was geen race incident. Sterker nog dit was zo slecht dat het net zo goed een beginnersfout had kunnen zijn!
potver7 zegt
Gelukkig bekijk jij het vanaf een volkomen neutrale zijlijn, en bekijk je het niet door een oranje bril. Sterker nog, je hébt niet eens een oranje bril, toch? Max heeft heus wel meer voordeeltjes van de FIA gehad, of ben je Spa alweer vergeten (om maar een dwarsstraat te noemen)?
Ik durf ‘m wel aan: als het Max was geweest die op die manier z’n 8e wereldtitel had verloren en de FIA een ultimatum had gesteld, dan had-ie hier een staande ovatie gekregen omdat er eindelijk eens iemand z’n bek opentrekt.
Loek zegt
@potver7: ik bekijk dit vanaf een zijlijn waar ik Lewis Hamilton een huilebalk vind. Dat je daar de conclusie uit trekt dat ik een oranje bril op heb vind ik niet relevant. Ik vind het leuk dat we ons Neerlands trots aan de top hebben maar wat mij betreft had Nikita Mazepin hem gewonnen, gewoon om eens weer wat spanning in de sport te hebben. Ik vond dit trouwens ook een retespannend seizoen, omdat er echt een spannende tweestrijd was met nota bene een gelijkstand in de laatste race. Dat is trouwens ook waarom ik het zo jammer vind dat Mercedes zich er niet bij kan neerleggen. Het seizoen is tot de laatste ronde spannend gebleven en Mercedes speelde daarin de hoofdrol: eigenlijk maakt het dan niet uit wie er wint of niet.
Ik blijf erbij dat Mercedes een tactische fout heeft gemaakt een Red Bull een risico heeft genomen tijdens die laatste safety car. Ook wordt er vaak terecht opgemerkt dat vele teams, Mercedes incluis, altijd hebben gezegd dat een race niet moet eindigen onder een safety car. Lekker makkelijk dat het dan niet jouw kant op valt en je er dan over gaat janken.
Het gaat niet om de balans opmaken van wie wanneer welk voordeel heeft gekregen. Het gaat erom dat het soms op jouw manier gaat en soms niet. That’s life. En ik erger me kapot aan zowel Mercedes als Hamilton die het steeds hebben over ‘afpakken’ en ‘Lewis had ‘m verdiend enzo’. Lewis had ‘m verdiend als je hem naar binnen had gestuurd en hem nieuwe banden had gegeven zodat ‘ie voor Verstappen de finish over kon.
Het gaat totaal niet over de uitslag, het gaat mij erom dat Lewis nu met zijn protest en zijn mediastilte weer mensen keuzes laat maken die ze niet hadden hoeven maken als Lewis het gewoon had geslikt, had gebaald en er weer bovenop was gekomen. Uit protest dreigen dat je stopt met de sport en dat de sport dan zich moet aanpassen zodat je blijft, dat is toch zo krom als een banaan?
jaapiyo zegt
Onpopulaire mening: ik vind Lil’ Lewis best wel eng…maar…wat Masi heeft gedaan kan niet door de beugel. Je kan niet een paar sequoia’s aan papierwerk hebben liggen met regeltjes erop en dan zo gaan freestylen als Masi gedaan heeft. Dat geldt voor Abu Dhabi, maar misschien nog wel meer voor de race in Saoedie-Arabië. Die handjeklap om gridposities bij de herstart ging helemaal nergens over.
Nou weet ik dat de FIA in dit geval een soort failsafe heeft ingebouwd door ergens een regel op te stellen met ‘de wedstrijdleider mag altijd het hele pakket aan regels negeren’, maar dat ‘kan’ je niet twee keer in twee races zo gaan toepassen. Masi heeft zijn nek uitgestoken en zich gedragen als een alleenheersende keizer. Dat had goed kunnen gaan en heeft een onsterfelijke radioboodschap opgeleverd, maar heeft ook geleid tot een puinhoop.
Of ‘ie daarom meteen weg moet, weet ik niet. Dat een zevenvoudig kampioen daarop aandringt (het is maar sport uiteindelijk) is ook best eng. Maar dat hij fouten gemaakt heeft waarvoor een zekere verantwoording genomen moet worden, vind ik wel terecht.
Miguel zegt
Ik hoop dat jij je niet laat meesleuren met alle nieuwjes die over lh gaat. Is meer stemming makerij.
jaapiyo zegt
https://m.youtube.com/watch?v=tPr5khO86Eg.
kniesoor zegt
Qua die laatste vragen : geen idee, heb de ballen verstand van de F1.
In meer algemene zin zou ik me als FIA niet laten chanteren door een rijder en/of renstal. Zelfs niet als die Mercedes respectievelijk Hamilton heet.
dawwg zegt
Inderdaad; Hamilton weg zou de F1 helemaal geen kwaad doen met al het jonge talent en Audi die in de startblokken staat om constructeur te worden …
Erik zegt
Het antwoord is heel simpel, Mercedes heeft overtuigend bewijs dat Masi de regels verkeerd heeft toegepast met zijn gezwalk. In Baku werd de race stilgelegd, hier werd de laatste race niet stilgelegd.
De deal is, op aangeven van HAM die op de baan wil winnen, reorganiseren en Masi weg of we zetten de zaak door en de rechter besluit dat de stand van de voorlaatste ronde de uitslag is (HAM dus). Dat zou het resultaat zijn geweest uiteindelijk. Mercedes had zeer sterke kaarten. Het is HAM die aangegeven heeft niet achter de groene tafel zijn 8e titel te willen behalen maar op de baan ongeacht wie zijn tegenstander(s) is/zijn.
Neemt niet weg dat over het gehele seizoen VER het kampioenschap verdient maar dat gelet op de laatste 4 races, en zeker de laatste race, het kampioenschap HAM toekomt. Feit blijft dat een externe partij heeft ingegrepen die niet had moeten ingrijpen en zijn eigen interpretatie aan die regels heeft gegeven. .
kniesoor zegt
Kennelijk vond Mercedes die kaarten zelf niet sterk genoeg. MB is geen filantropisch instituut, die waren all the way gegaan als ze daar de (juridische) argumenten voor gehad hadden.
Erik zegt
Dat vond Mercedes wel dat hun kaarten sterk genoeg waren, HAM heeft het tegen gehouden. Die wil op de baan zijn 8e wereldtitel halen. De eis van HAM is heel simpel, duidelijke regels die nageleefd worden, niet alleen bv. de 5 auto’s laten verdwijnen tussen HAM en VER, maar ook diegene laten un-lappen die er nog achter en tussen zaten. En die tijd was er theoretisch niet, dan zou er geëindigd zijn onder de safety-car.
jaapiyo zegt
Wat ik begrepen heb is dat HAM juist wel door wilde gaan met procederen, maar Ola en in zijn verlengde Toto uiteindelijk niet.
SanderB zegt
Max heeft 100% geluk gehad met de safetycar, Masi heeft sowieso de verkeerde beslissing genomen door initieel te zeggen dat de auto’s op een ronde achterstand niet mochten inhalen. Daarnaast snap ik ook de frustratie van Mercedes dat er niet nog minimaal een ronde gewacht werd na het inhalen, zoals gebruikelijk.
Ik denk dat het niet finishen onder de safety car een goede regel is en daarmee een goede beslissing, enige vervelende is dat dit nog geen officiele regel is/was
Edge zegt
Weet je? Ik heb Lewis heel hoog zitten. Geweldig kampioen, en een uitstekend boegbeeld voor de sport. Maar ik vind het volstrekt belachelijk dat de FIA zich zo laat gijzelen door één coureur. Niemand, ook niet recordkampioen Hamilton, is groter dan de sport.
Ik denk overigens dat de oplossing heel simpel als de F1 per sé onder een groene vlag wil eindigen. Dan moet je met een NASCAR-achtige overtime werken. Valt er in de laatste vijf ronden een safety car, dan wordt het automatisch een rode vlag en gaan we na de bergwerkzaamheden verder met een een korte race van 5 ronden. Om te zorgen dat teams niet zonder brandstof komen te staan moeten ze voortaan voor een raceafstand + vijf rondjes brandstof in de tank hebben zitten, waarbij na de race 1L + vijf rondjes in de tank moet blijven zitten. Krijgen we overtime, dan mag die laatste 5 rondjes aan brandstof ook aangesproken worden.
Edge zegt
Net te laat om de editknop te gebruiken, maar ik wil daar nog wel iets aan toevoegen. Op dit moment gaat het gerucht dat de FIA Masi gaat vervanegen met Steve Nielsen. Die beste man is nu Sporting Director bij F1 (Liberty/FOM), en heeft nog nooit een race geofficieerd. Het kan er bij mij niet in dat die man, hoe sympathiek of getalenteerd hij ook mag zijn, op pole position staat voor zo’n belangrijke baan terwijl er binnen de FIA op lager niveau genoeg mensen rondlopen die op z’n minst enige relevante ervaring hebben.
Fr13ndlyGh0st zegt
Helemaal eens! Mogelijk creëer je door deze actie een precedent: elke keer dat een steward beslissing in het voordeel van Lewis Hamilton is wordt er afgevraagd of ze dat doen omdat hij anders misschien wel stopt.
dawwg zegt
Ik had Lulu hoog zitten totdat ie Max met 51G de vangrail inbeukte; structureel elke vorm van enige schuld ervoor ontkende en enorm ongepast zonder enige gene liep te feesten terwijl Max in het ziekenhuis lag. Walgelijk hypocrite vertoning van Lulu, MB, de raceleiding en de Engels pers; en zeker ‘Sir’ onwaardig.
sportevo zegt
Het was Hamilton die na het incident over de boordradio vroeg of hij okay was. Dat heb ik Verstappen niet horen vragen toen hij in Monza zijn auto bovenop die van Hamilton parkeerde. En Verstappen kon op dat moment echt niet weten dat hij bezig was om de auto weg te rijden.
En hij lag nou niet direct op de IC in zware kritieke toestand. Hij was er voor een extra check.
bernoulli zegt
Als er maar meer consistentie komt. Er is nu geen touw aan vast te knopen qua straffen en wat wel en niet mag. Alles concentreert zich nu op die laatste ronde, maar kijk eens over een heel seizoen wat een totale willekeur de toepassing van de regels is.
bietje zegt
Helemaal waar. De laatste ronde bedoezeld onterecht eigenlijk een mooi en terecht kampioenschap van Max, want over het hele seizoen blijkt uit alle statistieken dat hij gewoon de betere rijder was. Dan heb ik het nog niet over de acties waarbij hij door anderen, waaronder #44 (10 sec time penalty met 40sec voorsprong op nr2) op Silverstone, gewoon uit de race geramd werd met maximale punten voor zijn directe opponent.
omarrs6 zegt
offtopic: https://www.nu.nl/sport-overig/6180778/voormalig-formule-1-coureur-raikkonen-nieuwe-teambaas-kawasaki-in-motorcross.html
Wie had dat gedacht?
secchione zegt
in de modelbouwracerij was vroeger de regel: als het niet zwart op wit staat in het reglement, dan is het besluit van de wedstrijdleider beslissend.
in die optiek vindt ik dat Masi het goed gedaan heeft, alleen door heel laat pas de tussenliggende autos er tussen uit te laten is mss wat raar geweest… vergeet niet dat Masi niet alleen zit he, er zit ook nog een locale WL die ook een groenlicht signaal moet geven.
Volgens mij stond er in een eerder artikel dat de baan ook pas vrij laat vrij gegeven was, toen pas konden de achterblijvers er tussen uit en konden lewis & max verder racen.
In mijn optiek heeft de wedstrijdleiding het goed gedaan, ook voldaan aan de wens om onder een groene vlag te finishen en heeft Max de race fair en square gewonnen op tactiek.
Als ze Masi ‘opruimen’ omdat mercedes en hamilton dat graag willen, zijn ze mij kwijt als fan…. jammer dat ze dat niet zullen merken :-)
Kan ook zo maar zijn dat Masi zelf zegt dikke doei, wat je ook doet, het is nooit goed… moet je ook maar tegen kunnen als mens.
Jozo zegt
Pfffff….uitslag van het kampioenschap is definitief. Dat ga je niet meer veranderen.
Laat de FIA verder haar onderzoek doen en met conclusies en aanpassingen komen. Als je daar geen vertrouwen in hebt trek dan meteen je conclusie en trek je terug (Lewis). Als je dat vertrouwen wel hebt, stel je dan niet zo aan.
Volgens mij is de FIA van plan haar conclusies vlak voor de eerste race wereldkundig te maken. Goeie beslissing, dan moet Hamilton zijn keuze gemaakt hebben zonder kennis van de conclusies.
BeQuietAndDrive zegt
Het bronartikel heeft het nergens over druk door Hamilton.
Ram-G-maN zegt
Oi! Niet met feiten aankomen. Autoblog is er op gebrand om aannemelijke controverse de wereld in te brengen met de “juiste” aannames en ons massaal te laten klikken op hun opiniestukken. De comments sectie van deze website is het andere sappige leesvoer deel vol experts en commentaar van fanverenigingen. Voor feiten lees je maar Nature. Daar zijn ze ook gediend van fact checken. /s
w0ut zegt
Ze verdienden beiden om te winnen. Max en Ham. Max rijdt aggressief en heeft in de laatste race de overwinning ‘gekregen’. Maar ook Hamilton heeft in 2021 bedenkelijke acties gedaan en is op verschillende momenten weggekomen zonder straf. Alleen was dit niet in de laatste 10min van de ‘finale’. Begin was ik wel fan van Ham. Maar de laatste 2-3 jaar speelt hij graag dramaqueen en moraalridder. Ook dit “ik kom niet terug als….” vind ik op het randje. Eigenlijk lobbyen ze om meer invloed te krijgen op sleutelposities binnen heel het F1 circus.
bietje zegt
Ongelooflijk dat de FIA zich zó onder druk laat zetten en idd laat chanteren door één coureur en team. Maar ja, ergens ook niets nieuws, want tav de beloningsstructuur naar Ferrari hebben ze ook decennia lang laten zien totaal niet neutraal te kunnen leiden.
🤷🏻♂️
Alle teambazen en coureurs zitten er alleen voor hun eigen hachje en als de situatie omgekeerd zou zijn geweest, had je Wolffie echt niet horen roepen “no Mikey no !!”… dus iedereen is zo hypocriet als het maar kan.
Dan waren Wolffie en #44 helemaal, totaal hyper-blij geweest met de volkomen terechte beslissing van de race-director, Super-Mikey !!
En laten we eerlijk zijn, hoor ook de reactie van Max over de radio in één van de voorlaatste ronden als dat hij niet verbaast was door het feit dat hij (op dat moment nog) waarschijnlijk wederom benadeeld werd. De twist in de laatste ronden is een voortzetting van idd wel wat inconsistente voordeeltjes voor de één of de ander en dit keer viel het, allerbelangrijkste, kwartje naar #1 Max : )
Eens dat het eenduidiger moet gaan worden, want door mijn oranje bril gezien, heeft HAM echt aanzienlijk meer voordeeltjes gehad in afgelopen seizoen dan Max. Ik ben nog steeds niet over Silverstone heen eerlijk gezegd.
Onlangs F1TV Pro abbo afgesloten, zal even wennen zijn, maar heel benieuwd wat dat allemaal voor moois gaat brengen en zeker dit komende seizoen met weer een echte #1 op de auto !
carattereitalia zegt
Het hooghartige Mercedes team wilde achter de safetycar de winst binnenhalen, als Lewis naar binnen was gegaan voor rode banden was het nog vetter geweest! Los daarvan met een advocaat het circuit opkomen als zijnde Mercedes, man man waar ben je mee bezig!
loewie1984 zegt
Ik heb extra mijn autoblog account weer eens afgestofd om hier te kunnen reaguren.
Weg met die loser! Hamilton kan zielig in een hoekje gaan zitten huilen. Hij zoekt het maar uit!
iborisch zegt
Wat een droeftoeter… Ja, het was zuur voor hem, maar als je het hele seizoen bekijkt…
Hij zal wel zijn zin krijgen. Geld regeert.
bassrt zegt
Dat er iets veranderd moet worden binnen de FIA omtrent wedstrijdleiding ben ik het wel mee eens. Alleen Persoonlijk zou ik het heel slecht vinden als de FIA iets veranderd door de mening van 1 coureur of team.
Mijn mening is dat de safety car in de baan brengen en eindigen onder race condities de juiste beslissing is. Marschells moesten opruimen op de baan en teams hebben afgesproken na de GP van België om ten alle tijden te proberen de race onder race condities te eindigen.
Wat ik vind dat fout ging is dat te laat rijders die op een ronde stonden voorbij gelaten werden en ook niet alle rijders werden voorbij gelaten. Hierbij werd de regel om dan een ronde te wachten tot de auto’s weer aangesloten zijn verbroken. Dat had niet mogen gebeuren.
Ik zou ervoor kiezen om een vast team van wedstrijdleiders mee te nemen naar iedere wedstrijd. Zo krijg je, als het goed is, makkelijker altijd dezelfde blik op dezelfde situatie met de bijbehorende straf. Ook locale wedstrijdleiders met alle respect hebben ze niet nodig. De mensen zijn capabel genoeg om circuits over te nemen en daarbij hebben we misschien alleen een tolk nodig, maar niemand die een beslissing maakt of invloed heeft.
canabis zegt
Z.K.H. L. Hamilton voelt zich groter dan de FIA. NO WAY, En de FIA laat zijn oren weer hangen, omdat er anders een coureur en een merk de F1 verlaat. Laat ze dan maar lekker gaan. Doei.
Hij kon ook, tijdens de safety car, zijn banden wisselen deden ze niet. En dan nu gaan jammeren en huilen dat het regelement verkeerd is toegepast. Masi wilde de race niet achter een safety car laten eindigen, dus dan wordt er nog een ronde geracet. Dat Mercedes en Z.K.H. een fout maakt, dan is dat hun eigen schuld. Spreek vooral jezelf daarop aan, en niet de FIA.
roadster1976 zegt
Lulu is er altijd voor zijn fans. Nu al maanden stil. Belachelijk gewoon. Wat de reden ook is.
HAMMER zegt
Hij geniet van zn vakantie.
Zonder pottenkijkers.
Toch niet zo raar?
fredflinstone zegt
Jankbal
rfocus zegt
De echte winnaars zijn de verliezers die nooit opgeven!
petroldrinker zegt
Wat een aanfluiterij is die F1 geworden, laat die crymilton lekker langs de zijlijn staan dan, missen we niks aan als die er niet meer is
Niels zegt
Ben gestopt met lezen toen ik BBC zag… WC-eend is weer in de uitverkoop begrijp ik.
harrie zegt
Masi wilde laten racen, Mercedes niet.
Dom van Mercedes tijdens een F1 wedstrijd.
sportevo zegt
De FIA heeft in december al aangegeven dat ze de zaak gaan onderzoeken. Dat lijkt mij niets met de mediastilte van Hamilton te maken te hebben want die was toen pas net aan de gang.
Bij mij is het namelijk wel zo dat als je iets toezegt, je het ook moet nakomen. Dus dat doet de FIA netjes. Leuk dat de meeste (anti-Hamilton) mensen van mening zijn dat dit komt door de druk die Hamilton neerlegt maar ik geloof daar weinig van. De FIA heeft in Verstappen ook een prima rijder die voor veel publiek op de banken zorgt en als het nieuwe concept ook gaat werken, zullen er veel meer gevechten gaan komen. De FIA heeft Hamilton daar niet voor nodig. Bovendien, als ik de reacties zo lees, zou iedereen blij zijn dat hij opflikkert dus dat zou de FIA dan goed uitkomen want dan wordt het eindelijk gezellig op het circuit. Geen boe-roepende Nederlanders meer die de sfeer verzieken. Win-win situatie toch?
Waar men het wel over eens mag zijn, is dat de gang van zaken, in wiens voordeel het ook was, geen schoonheidsprijs verdiende. Michael Masi (hoe komt de autoblog redactie er trouwens bij dat Toto ‘Mikey’ zei, ik versta duidelijk ‘Michael’) heeft onder druk gestaan, meer dan bij welke andere race en heeft voor verwarring gezorgd.
Persoonlijk denk ik dat het hele probleem met een paar simpele aanpassingen in de reglementen kan worden aangepast. 1 is er al gegeven door Edge door de race te verlengen. In het WTCC gebeurde dit vroeger ook al. Een safetycar situatie had geen effect op het aantal te racen rondes, ze telden simpelweg door. Ook zou je er voor kunnen kiezen een rode vlag situatie te maken indien een incident in de laatste 5 rondes zorgt voor een safetycar situatie.
Maar bovenal zou je de direct radiocommunicatie tussen de wedstrijdleiding en de teams moeten afschaffen want ook Red Bull heeft een behoorlijke vinger in de pap gehad met de wedstrijdleiding te beïnvloeden om bepaalde beslissingen naar hun hand te zetten. Ooit ergens gelezen dat iemand opperde om vragen/opmerkingen van teams via een assistent die geen beslissingen kan nemen door te geven.
Edge zegt
Je kunt eigenlijk niet ontkennen dat de druk die Hamilton oplegt er toch zeker wel wat mee te maken heeft. Bij de FIA weten ze dat ze op dit moment alle schijn tegen hebben. Van onkunde tot matchfixing en racisme, ze worden van van alles en nog wat beticht door een grote menigte aan boze Hamiltonfans. De (voornamelijk Britse pers) blijft ook vrolijk aan de stoelpoten van de FIA zagen door elke dag meerdere artikelen te plaatsen over hoe hun grote Hamilton onrecht is aangedaan, hoe de Michael Masi zijn baan niet waardig is en weet ik veel wat nog meer.
Hamilton die besluit de sport te verlaten kunnen ze er nu echt níet bij hebben. Als hij aan het eind van zijn contract volgend jaar besluit om te stoppen, dikke prima. Dan gaat hij ‘gewoon’ met pensioen omdat ‘ie geen zin meer heeft/te oud is/verslagen wordt door de jonge honden. Maar Hamilton die nu stopt wordt voor de volle 100% afgeschoven op de FIA. Dan hebben zij als grote boze boeman de superster weggejaagd.
En ik wil nog best geloven dat Hamilton zelf geen druk oplegt, dat hij echt gewoon een social-media pauze neemt om de batterijen op te laden na een lang en slopend seizoen met voor hem teleurstellende afloop. Maar Mercedes, bij monde van Toto Wolff, heeft toch wel aardig wat druk neergelegd bij de FIA door te stellen dat Hamilton wellicht niet terugkeert.
sizedoesmatter zegt
Ja, ja en nee.
Ja, het was een twijfelachtige beslissing.
Ja, hierdoor won Max het wk.
Nee, het is niet onterecht dat hij won. Want twijfelachtige beslissingen zijn er genoeg geweest, waarvan één keer in Max’ voordeel; die laatste.
En ze stonden gelijk, ondanks de (algemene mening) betere/snellere MB. Als je dan wint, laat je zien dat je ècht de beste bent.
HAMMER zegt
Wees maar niet bang seizoen 2022 gaat hij heleboel Max fans aan het huilen krijgen.
Dan verlaten heleboel zogenaamde Max fans de F1.
Omdat de voetbal hooligans dan weer de voetbal stadions in mogen.
ghini zegt
“Waarom doet de FIA-organisatie dit zo laat? Simpel, Lewis Hamilton. De FIA dacht aanvankelijk dat alle commotie wel zou gaan liggen na verloop van tijd. Maar dankzij de psychologische druk van Lewis Hamilton, bezwijkt de FIA toch.” – Dit is pure speculatie. Zo niet laat dan maar eens iets zien waaruit dit blijkt. Ik weet niet wat voor werk ervaring jij verder hebt maar dergelijke wijziging gaan niet over een nacht ijs en kosten tijd. Eerst hebben ze meerdere malen vergaderd, toen alle teams en rijders gesproken, doe je ook allemaal niet in een week. Vervolgens evalueren, nieuwe plannen en wijzigingen opstellen, bespreken, iedereen plasje er overheen en dan officieel stemmen. Dat is de reden dat dit “nu pas” gedaan is. Niet omdat Hamilton niks op instagram post en ook niet omdat hij alleen er wat van vindt. Heel veel rijders en teams vinden er wat van en daarom is er verandering.
rensso zegt
Ik ben er niet van overtuigd dat Hamilton hiermee sympathie krijgt. Het lijkt steeds meer op een huilende peuter die zijn zin niet krijgt. Gedraag je als een vent man
RiKe zegt
Wanneer een coureur of team, ongeacht wie het is, zoveel druk kan uitoefenen op de race organisatie, dan weet je al dat er dingen op dit moment en in de toekomst niet gaan kloppen.
elemento zegt
Karma……. Hamilton kon auto goed bedwang houden laatste ronde. Daarvoor kon hij heel veel mensen berm laten inrijden…. finale was prachtig…. via safetycar eindigen was formule 1 echt saai geworden. Nu gaat echt de bom los met kijkers… hamiltom speen krijgen
E34M5Touring zegt
Dus feitelijk bepalen HAM en Mercedes het beleid. Bizar en lachwekkend.
jje003 zegt
In principe moet de UK hun eigen F1 opzetten, als het niet Engels is moet het vals spelen of wat dan ook zijn. Ze zijn niet chauvinistisch, maar ronduit arrogant dat alles Engels het beste moet en zal zijn. Ik hoop dat ie NOOIT die achtste titel haalt en dat hij ermee stopt. Zijn we ook gelijk van die “fans” af die nooit kijken maar wel als hardste staan te schreeuwen. Sidenote: geen oranje bril maar die-hard Alonso fan
Robert zegt
“de hele wereld daarbuiten vond het maar niets.”
Pictures prove you wrong:
https://youtu.be/ET66x1qVlQo
flyerbunch zegt
We zullen wrs nog geen 10% weten wat er allemaal achter de schermen gebeurd, maar dat de FIA zich laat chanteren door Hamilton en Mercedes is toch wel frappant. Dat beloofd veel voor de toekomst van de F1! Ja er is miscommunicatie geweest in die laatste race, maar het had net zo goed andersom kunnen lopen. Het heeft geen zin om hierover te blijven doorzeiken.. de FIA geeft volgende week de eerste resultaten aan de teams en dan zal Lewis toegeven dat hij 50milj redenen heeft om te blijven!
Joop Bekkema zegt
Allemaal “eerlijke” antwoorden van Verstappen fans met een dodelijke haat voor Hamilton die sinds Abu Dhabi letterlijk niets van zich heeft laten horen. Kennelijk genoeg voor deze fans om van alles te concluderen, waarbij Hamilton zoals gewoonlijk van alles de schuld krijgt. Het is veelzeggend dat de rest van de wereld een mening heeft die haaks staat op die van Verstappen fans (met uitzondering van een paar normaal denkenden) Dat Masi heeft geblunderd en Verstappen de overwinning heeft geschonken (en daarmee de wereldtitel) staat als een paal boven water.
tborre zegt
Mag ik aan autoblog toch vragen om te stoppen met fakenews ? Het artikel van de bus spreekt nergens over druk. En dat 1 artikel dat als sidenote zou vermelden is geen onderbouw. Beetje basis journalistiek regels toepassen aub. Dit is echt een artikel dat door die insteek zijn waarde totaal verliest. Leuk voor Hamilton bashing maar meer is het niet meer.
peter zegt
de vraag is of Max geluk heeft gehad?…heel simpel: ja
maar heeft hij in t seizoen ook pech gehad waarbij LH geluk had?…ook heel simpel: ja
je moet t over t hele seizoen zien en over die ene race
Ik vind het trouwens ontzettend teleurstellend reageren
dreigen met….hoort niet
Blijf dan maar lekker thuis want waar gaat dit heen?
iedereen die t ergens niet mee eens is gaat dreigen met….en de FIA lost de bedreiging(en) in
KAN niet
Dat je t met elkaar erover gaat hebben of alles goed is gegaan kan prima maar dreigen???
Kan NIET !!!
dat is mijn meing
Samson zegt
Ongeacht of je nu in kamp Lewis of kamp max zit, ten aanzien van het kampioenschap, het is toch echt ongehoord dat één persoon de boel zo manipuleert én dat daar gehoor aan wordt gegeven?. Dit is hetzelfde principe als onderhandelen met terroristen. Als je daar één keer je hoofd voor buigt, is het einde zoek. Er wordt op deze manier gewerkt aan het creëeren van een cultuur waar, niet een team ( zoals dat eigenlijk al jaren was) maar één persoon, een rijder die in de snelste auto van het circus rijdt en daarom veelal vooraan rijdt, dat die gaat bepalen hoe een kampioenschap er uit gaat zien. Wanneer FIA akkoord gaat en mensen ontslaat omdat dat afgedwongen wordt door een persoon, is het einde zoek. Russel, die volgend seizoen waarschijnlijk met max in gevecht gaat zal dan, evenals max, straks in diezelfde positie zitten. Ze kunnen dan dus eisen dat dingen gaan veranderen, anders stappen ze op. Aangezien zij volgend seizoen onder anderen de smaakmakers zullen zijn, de publiekstrekkers, zal de FIA gehoor moeten geven want dat hebben ze dan nu ook gedaan. Ik begrijp dat Lewis voor een groter doel, wat niks met racen te maken heeft, probeert te staan. Dat heeft ie heel het seizoen al lopen prediken maar dit gaat echt te ver.
Groninger zegt
And Hamilton, who is said to have lost trust in the FIA, will not decide whether to return to F1 this year until he has an understanding of the actions the governing body plans to take to address the concerns that arose during 2021 over race management.
grandmasterb zegt
Masi moet natuurlijk blijven, want dan zal de onsportieve dictator Hamilton niet meer racen. Typische win-win situatie!