De opmars van Max Verstappen lijkt definitief niet meer te stuiten: volgende week wordt zijn Formule 1-debuut bij Toro Rosso officieel bevestigd.
Dat het niet altijd de beste manier is om de autosportladder geleidelijk te beklimmen, bewijst de zoon van voormalig Formule 1-coureur Jos Verstappen keer op keer. Het is nog maar een jaar geleden dat hij voor het eerst in een formulewagen stapte, waarna hij in rap tempo uitgroeide tot hét autosporttalent. Uiteindelijk hapte hij toe en verbond hij zich gisteren aan het Red Bull Junior Team.
Daar zal hij in recordtijd afscheid van gaan nemen, al is dat gelukkig wel op een positieve manier. De Telegraaf meldt namelijk dat bronnen binnen Toro Rosso bevestigen dat de jonge Nederlander over een half jaar, tijdens de Grand Prix van Australië, zijn F1-debuut moet gaan maken. Max is op 15 maart, als er in Melbourne geracet wordt, 17 jaar en 164 dagen oud: met afstand de jongste debutant. Ooit.
Het nieuws zou volgens de krant aankomende week officieel bekend gemaakt worden, maar ondertussen is Red Bull al druk bezig Verstappen zo snel mogelijk klaar te stomen voor de koningsklasse van de autosport. Hij testte dinsdag bijvoorbeeld in een Formule Renault 3.5-auto. Volgens de Oostenrijkers alleen voor promotionele doeleinden, maar daar zat natuurlijk meer achter.
Promotiefoto’s en video’s kun je namelijk ook schieten met een Formule 3-wagen, maar die beschikt over ‘slechts’ 210 pk. De Formule Renault 3.5 heeft er zo’n 480 en komt dus al een stuk dichterbij het vermogen van een F1-bolide. Verstappen reed zo’n dertig ronden en had nog langer door willen gaan, ware het niet dat het wel erg hard regende.
viezefreddyw zegt
Dit is toch ontzettend mooi?
VeniVidiVici zegt
@viezefreddyw: Zeker mooi als het mannetje maar niet naast zijn schoenen gaat lopen en een sympathiek persoon blijft…
baasbas zegt
@venividivici: soms moet je een klootzak zijn om doelen te halen ;-)
snodaard zegt
@baasbas: nee, juist niet
baasbas zegt
@snodaard: Zeker wel. Helemaal in een zeer competitieve omgeving. Dat wekt haantjesgedrag op. Wij Nederlanders willen dat onze helden ‘zo lekker gewoon’ blijven. Maar nette brave stille jongens lopen wel de grootste kans om de kaas van hun brood te laten eten. Op de juiste momenten heb je niks aan lief en aardig zijn. Dan moet je schijt hebben aan je concurrentie, hard en meedogenloos zijn
VeniVidiVici zegt
@baasbas: Je verhaal klopt… voor op de baan. Als je naast de baan de arrogante, onsympathieke en over het paard getilde persoontje uit gaat hangen wordt je binnen no time door iedereen uitgekotst. Kijk maar naar Vettel nadat hij bij Webber in Maleisië die rotstreek geflikt had. Ondervind het mannetje nog de antipathie van…
baasbas zegt
@VeniVidiVici: Daarom staat in mijn ene comment ‘soms’ en in mijn andere ‘op het juiste moment’. En vergis je niet over de competitiviteit, die is echt niet alleen op de baan. Je teammaat is verre van een maat. Eerder een maatstaf. Op en naast de baan moet je constant presteren.
En als een aantal mensen dat als arrogant en onsympathiek interpreteren dan soit.
gtwillem zegt
Ik ben benieuwd wanneer de het eerste toptalent via de PlayStation promoveert naar de F1, zal wel niet lang duren.
Net als als zijn vader een waanzinnig talent op de baan (geen grindbakgrappen, noem eerst een betere/succesvollere coureur).
Aanvankelijk zou je denken, doe nou iets rustiger aan met je carriere, maar als de brief van Red Bull/Toro Rosso op de mat valt moet je gewoon gaan. Op je 27e debuteren bij Cateham kan altijd nog.
tupperware zegt
@gtwillem:
Yep, ik vraag mij ook af wat wijsheid is, eerst nog een paar jaar laten rijpen of deze ruwe diamant in het diepe flikkeren.
De motorsport heeft vaak genoeg laten zien dat het wel kan maar ook in die tak van sport is 17 erg jong voor de hoogste klasse.
Jos worstelde met het zelfde probleem, heeft er slapeloze nachten van.
Fingers X, en hopen dat ze de juiste beslissing genomen hebben. Het kan immers ook zo zijn dat hij de vrijdagtests gaat doen.
gtwillem zegt
@tupperware: je bent nooit te jong om in een team te zitten met de beste mensen on het vak. Als je het niveau van de F1 aan kan, dan moet je bij het beste team zitten. En vergeet niet dat de invloed van Jos uitsekend is: de foute inschattingen die Verstappen met manager Rothengather hebben gemaakt, kan hij kleine Max voor behoeden.
Ik zou een ‘Depaytje’ adviseren. Vastleggen bij een top team, maar het eerste jaar even klaar stomen bij een kleiner team. Werkte voor Alonso en Railonen ook.
tupperware zegt
@gtwillem:
Yep, de fouten die Rothengatter gemaakt heeft zal Jos niet snel maken, Huub lag niet lekker op het paddock.
Ooit, begin jaren 90 was ik met Mitsubishi in de Catalunya Rally belde hij degene op die daar over de sponsoring ging. Ik zat bij hem in de auto en na het gesprek zij hij tegen mij dat gaan we dus niet doen en jij hebt dit gesprek niet gehoord..
Met de Masters heb ik nog even met Jos gesproken, vandaar dat ik weet dat hij de keuzes die hij voor Max moet maken ook erg lastig vindt.
Laten we voor autosport minnend Nederland hopen dat het een succes wordt, dat kan de sport wel gebruiken.
gtwillem zegt
@tupperware: Huub was een redelijk coureur en een zeer harde manager. Hij trok er vaak het uiterste uit (wat niet altijd gewaardeerd werd, zeker bij jongens als Todt, Jordan, Dennis, Briatore en Sauber).
rnej zegt
@gtwillem: idd. je kan grappen maken over Jos Verstappen, maar hij deed het stukken beter dan al het andere NL talent wat we de laatste tijd voorbij zien komen.
Ik ben benieuwd wat z’n zoon gaat doen. Zou mooi zijn als hij een “vetteltje” doet ;-)
911GT2 zegt
@gtwillem: Wil je echt dat ik een lijst maak met betere coureurs dan pa Verstappen… Ik denk niet dat AB zoveel hosting space heeft.
tupperware zegt
@911GT2:
Dat je ooit (volledig terecht) een ros voor je toren hebt gehad van Jos weten we nu wel.
Om daarom nu bij elk bericht over Max weer over Jos te gaan janken wordt een beetje sneu.
Hij had er misschien speciaal voor jou Nederlandse coureurs moeten schrijven.
Mensen zonder azijndieet snappen hem zonder die hint echter ook wel..
911GT2 zegt
@tupperware: Ik zou willen… bij types als Jos, met losse handjes zou ik graag een aanleiding hebben om een terug te meppen. Helaas is het niet zo. En gelukkig ben ik nooit in een straal van 10km van hem geweest (voor zover ik weet) wat dat soort sneue types moet ik niet. Dat hij zijn frustratie over zijn mislukt carriere afwimpelt op zijn vriendin is laakbaar.
Daarom moet ik hem niet, dat hij in de F1 reed doe ik hem niet na… maar om te zeggen dat het een topcoureur was vind ik echt te ver gaan. En dat gebeurt hier keer op keer. Jos was een middenmoter, niet meer dan dat.
gtwillem zegt
@911GT2: Daarmee doe je hem wel te kort. Het was absoluut beter dan de middenmoot F1 rijders. Het was geen Schumacher of Häkkinen, zeker niet. Maar zijn starts waren bijna altijd goed voor minimaal 4 plaatsen, kon inhalen op Monaco, was in de regen erg sterk en gaf niet snel op (zeker in de Minardi op het laatst was dat een beetje aandoenlijk.) In kwalificeren was hij minder. Maar bij het rijtje De La Rosa, Trulli, Frentzen of Salo hoort ie zeker thuis.
gtwillem zegt
@911GT2: Nederlandse coureurs, excusez ;-)
gtwillem zegt
@911GT2: heb jij een ros gehad van Jos? Toch zoiets als een vleselijke handtekening ;-).
Lustigson zegt
@gtwillem: “noem eerst een betere/succesvollere coureur”
Zoals Jan Lammers, Toine Hezemans, Arie Luijendijk, Tom Coronel en Gijs van Lennep? ;-)
Beetje flauw, maar als je naar de palmares kijkt van deze mannen en Verstappen, moet de Limburger het onderspit delven. Misschien was hij beter, maar heeft hij niet de goeie kansen gekregen of gepakt.
Hoe dan ook, ik denk dat Max hoge ogen gaat gooien. Maar ik hoop wel dat hij en z’n pa, en nu dus ook Red Bull, hun geduld bewaren. Want het is geen schande om nog een jaartje Formule 3 te doen, gevolgd door twee seizoenen Formule Renault 3.5 en dan ook nog ‘ns een of twee jaar GP2. Want dan zou Max nog slechts 21 jaar zijn.
gtwillem zegt
@Lustigson: Ondanks dat dat hele goede coureurs zijn, hebben ze minder op het hoogste niveau gepresteerd. Ik ben erg gecharmeerd van Jan Lammers, maar zijn grootste prestatie in de F1 is een hiatus van 10 jaar. Luijendijk heeft twee keer Indy 500 gewonnen, alhoewel dat niveau iets onder F1 ligt (maar wel spectaculairder is om te kijken). Tom Coronol heeft heel erg lang, vaak en snel on Seat Leons en BMW’s 320si’s gereden, maar dat is toch wat anders.
Lustigson zegt
@gtwillem: “Ondanks dat dat hele goede coureurs zijn, hebben ze minder op het hoogste niveau gepresteerd.”
@tupperware: “Jan heeft zijn grootste successen ook in de endurance racerij gehad, toch net een niveautje minder.”
Verstappen was zonder twijfel de meest succesvolle Formule 1-coureur. Maar titels pakte hij ‘slechts’ in Formule 3 en het Europees Le Mans-kampioenschap, en overwinningen in F3, A1GP en een klassezege op Le Mans.
Zet je daar overwinningen op Le Mans (Lammers (1), Van Lennep (2)), Indianapolis (Luijendijk (2)) en Daytona (Lammers (2), Hezemans (1)) tegenover, dan vind ik dat een ander verhaal. Lammers heeft daarnaast het FIA Sportscar-kampioenschap 2 keer gewonnen, en Hezemans de Europese toerwagentitel 2 keer. Coronel pakte niet alleen een F3-kampioenschap, maar ook de Formule Nippon-titel. Zelfs Carlo van Dam heeft 2 keer een Formule 3-kampioenschap gewonnen.
Ik wil Verstappen helemaal niet uitvlakken, maar zijn successen zijn relatief. Dat heeft heel veel redenen — zijn F1-carrière is helaas gelardeerd met voetnoten. Daar komt bij: sportwagenkampioenschappen waren in de jaren 70 en 80 op z’n minst van het niveau van Formule 1, wat Verstappens prestaties ook in een ander daglicht zet.
Hoe dan ook, Max heeft waarschijnlijk nóg meer in z’n mars dan z’n ouwe heer had, en nu dus ook nog een goudgerand contract met Red Bull. Hoewel niet zonder risico’s — denk alleen maar aan Antonio Felix da Costa: een minder seizoen in FR3.5 en hij lag eruit ten gunste van Kvyat — biedt het een ongekende kans op succes in de komend jaren.
tupperware zegt
@Lustigson:
Wat Luyendijk betreft kan ik een eind met je mee gaan, de rest heeft op ander niveaus ook prima gepresteerd. Lammers heeft 1 redelijk seizoen gehad bij ATS, dat wil zeggen tot het autootje uit elkaar rammelde.
4de op de startgrid in Longbeach en na een half rondje klaar met een gebroken aandrijfas.
Jarama 1980, uitgevallen in 6de positie omdat de remmen weigerde.
Jan heeft zijn grootste successen ook in de endurance racerij gehad, toch net een niveautje minder.
Over van Lennep, ik heb Allard Kalff ooit horen “zeg Gijs, je hebt ooit een raceje gewonnen maar daar had je wel 24 uur voor nodig….”zeggen nadat Gijs iets te bijdehand tegen zijn dinnetje had gedaan.
Als je puur naar overwinningen gaat kijken dan zou Jeroen Bleekemolen de meest succesvolle zijn, maar die rijdt elk weekend wel ergens..
Houden we het zuiver, dan kan je er niet omheen dat hij de meest succesvolle Nederlandse F1 coureur was.
thierryvth zegt
@Lustigson: al deze heren zullen zelf bevestigen dat verstappen meer talent had, in de autosport wereld was er geen twijfel over verstappen, alleen zijkerd Olaf (ik lul maar wat) Mol maar gelukkig kijken echte F1 liefhebbers al sinds jaar en dag op de BBC
thierryvth zegt
@gtwillem: Er zijn al playstation winnaars geweest die een seizoen hebben mogen racen, weet niet hoe het afgelopen is, zal niet best zijn want dat zijn Arcade games, er zijn veel betere simulatie race games die veel realistischer en dus veel en veel moeilijker zijn
carmasterr zegt
@thierryvth:
Lucas Ordoñez en Jann Mardenborough (Nissan GT Academy) doen het vrij goed.
Ordoñez rijdt LMP2 in het WEC, en Mardenborough vind je overal, van F3 tot GT3.
carmasterr zegt
@thierryvth:
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die Gran Turismo een Arcade game zouden noemen.
Het is natuurlijk qua simulatie ook niet de beste in z´n soort, maar zeker niet op het niveau van een simpele Need For Speed titel.
mrrallycross zegt
Dat wordt smullen volgend seizoen. Ben erg benieuwd
mashell zegt
Zijn pa zat te vroeg bij een top team. Hopen dat Max wel de kans krijgt wat meer ervaring op te bouwen. Want als je als een raket omhoog schiet ben je ook zo uit het zicht.
gtwillem zegt
@mashell: Hij zat niet te vroeg bij een top team. Dat zit je nooit. Het is nooit te vroeg, zeker niet als je het talent, en geluk hebt.
Verstappen had vooral de pechdat hij een invaller was bij een topteam. Uiteindelijk waren Schumacher en Herbert toen gewoon de betere coureurs op dat moment. Zijn tweede pech was het gebrek aan steun van een grote sponsor (altijd de makke an NL coureurs, Autosport in Nederland is net zo populair als een talkshow van Britt & en die andere).
toniominestrone zegt
@gtwillem: Wanneer je barst van het talent dan maak het niet uit welke nationaliteit een coureur heeft, anno 2014 zijn alle multinationals (daar zit toch het geld) wijdverspreid over deze aardkloot, het gaat ze puur om de exposure.
In de tijd van Jos lag dat anders.
gtwillem zegt
@toniominestrone: absoluut waar. Dit geldt voor uitzonderlijke toptalenten. Raikonen, Schumacher, Alonso, Hamilton en Vettel. Ook al waren deze vijf in Liechtenstein geboren en getogen, waren ze doorgebroken.
Het niveau daaronder is het toch lekker als je een of twee grote multinationals achter je hebt. En die multinationals zijn vaker geïnteresseerd in een coureur uit een land met een groter aantal inwoners, zal atlijd zo blijven.
gertjan2012 zegt
@toniominestrone: Deels met je eens, maar is ook wel weer klasse onafhankelijk, in de DTM kwam een Renger van de Zande na één seizoen al nie tmeer aan de bak omdat het marketing technisch niet interessant was om hem te laten rijden. ik denk dat dat een klasse is waar men welk degelijk bekijkt in welke landen ze de auto’s willen verkopen.
En ik vraag me wel af wat er gebeurd was als een Robin Frijns uit bijvoorbeeld Engeland of Duitsland had gekomen, naar mijn idee had hij dan meer kans gemaakt op sponsoring. ( talent zit er namelijk wel bij hem )
toniominestrone zegt
@gertjan2012: Het DTM is wel heel erg op Europa gericht en in het bijzonder op Duitsland dus dat Renger niet zo interessant is begrijp ik wel, heeft ook niet echt een naam als coureur zoals bijvoorbeeld Paffet.
Daarnaast is het wel meegenomen als je Verstappen als achternaam hebt, bij Frijns twijfel ik of hij wel het juiste team mensen om zich heen heeft die weten hoe de lijntjes lopen binnen de racerij.
Het gaat er toch vooral om je in het vizier van de grote geldschieters te plaatsen, lukt het niet op de baan dan maarachter de schermen, dat hij talent heeft staat buiten kijf.
mashell zegt
@gtwillem: zeker kun je wel te vroeg bij een top team zitten. Voor een coureur is het van belang zijn talent te laten zien, bij een top team zegt men dan al snel “iedereen is snel met die auto”. Het is van belang een opbouwende lijn in je carriere te houden. Dus 1 of 2 jaartjes Torro Rosso en daarna een overstap naar een topteam zou goed voor Max zijn.
robskilov zegt
Het is natuurlijk geweldig voor zo’n jongen en ik hoop echt dat we als Nederland een succesvolle F1 coureur mogen afleveren, maar er zijn zoveel factoren die meespelen naast talent om door te breken in F1, dat het nu nog wel een beetje koffiedik kijken is.
Die Formule Renault 3.5 auto’s zien er goed uit trouwens.
KEV9 zegt
@robskilov: en die gaan toch een partijtje rap inclusief bijpassend race geluid en gewaagde inhaalacties
rammillius zegt
Ik gun het hem van harte. Hopelijk kan hij mee draaien met de top. Wie weet wat het op levert voor Nederland. Formule 1 terug naar Nederland? Zou geweldig zijn.
reistje zegt
Ben benieuwd… als de F1 nog wat spannender word is het feest compleet.
Het zou mij ook niet verbazen als hij nog even wacht. Aan de andere kant is Toro Rosso natuurlijk een team met mogelijkheden. Voor het zelfde geldt groeit hij uit tot de Marc Marquez van F1.
baasbas zegt
Als hij gaat rijden, ga ik weer kijken…
thierryvth zegt
@baasbas: me to, en ik heb die F3 races gekeken en dat zag er goed uit, net zoals zijn ouwe vol in de aanval en inhalen waar niemand in haalt, ben benieuwd
toniominestrone zegt
@baasbas: Alleen omdat het een Hollander is?
baasbas zegt
@toniominestrone: Euhm, ja, eigenlijk wel. Ik zat vroeger altijd op het puntje van mijn stoel voor elke race van Jos. Met name de start natuurlijk omdat hij dan altijd een deel van de teleurstelling van de kwalificatie weg kon poetsen. ….en naarmate de wedstrijd vorderde kon je gerust chips gaan pakken ;-) Tenzij het opeens ging regenen…
Maar goed, ik zou reuze nieuwsgierig zijn naar zijn prestaties. Kan hij aanhaken of zakt hij door het ijs. Dat wil ik zien.
tweetyv6 zegt
@baasbas: Ik adviseer je om nu alvast naar de F3 races op de FIA livestream te kijken: http://www.fiaf3europe.com/livestream.html Die zijn namelijk rete-spectaculair. Veel spannender dan F1 races. Helaas maar maximaal 35 minuten, daarvoor wel 3 races per weekend. Aankomend weekend is het weer zo ver, met Max in Red Bull livery.
tupperware zegt
@tweetyv6:
Thanx, maar ik kijk het wel kamerbreed op MotorsTV..
tweetyv6 zegt
@tupperware: Ik ook. #chromecast :-)
thierryvth zegt
Als hij het maar half zo spannend weer maakt als zijn vader ben ik al blij, meer actie in die oer saaie F1
redneckdarian zegt
Heeft die al zijn rijbewijs?
gtwillem zegt
@redneckdarian: Nee. Hij is immers nog geen 18. Wellicht dat ie op een brommer mag rijden.
redneckdarian zegt
@gtwillem: je kunt tegenwoordig op je 17e al wel je rijbewijs hebben hoor. Je mag dan alleen onder begeleiding maar toch
Alex_79 zegt
@redneckdarian: is niet eens ongebruikelijk in de autosport. Als je maar een Superlicentie hebt. Jan Lammers racete ook al zonder rijbewijs in productietoerwagens en in de MotoGP hebben een aantal toppers (onder wie WK-leider Marc Marquez) geeneens een motorrijbewijs.
cthijs zegt
Max zou eens aan moeten kloppen bij ASML voor sponsoring die maken al diverse jaren giga winsten en een beetje reclame is voor zo’n bedrijf mooi meegenomen