Misschien is porpoising cancellen in de F1 toch wel een goed idee, dankzij CTE.
Jaja, het is mogelijk even schrikken, dat realiseer ik me. Over het algemeen is ondergetekende een dino en niet zo’n voorstander van rubber stoeptegels. Uit principe heb ik zelfs de Takata airbags in de E46 niet laten checken. Oké, dat laatste is onzin, de echte reden is dat deze al een tijdje in opslag staat. Maar je begrijpt het punt. In de meeste gevallen zou ik me prima kunnen vinden in de mening van Max Verstappen. Onze held liet gisteren optekenen dat hij vindt dat iedere coureur de risico’s kent en maar gewoon moet dealen met porpoising, in plaats van erover te zeuren.
Unheimisch
Nu is echter de vraag: kent iedere coureur inderdaad de risico’s? Hoewel porpoising er in bepaalde mate ook al was in de jaren ’80, is de huidige vorm in sommige gevallen behoorlijk heftig. Naar verluidt klapperen de coureurs nu met (allegedly) 6G regelmatig tegen het asfalt aan. Dat zijn flinke stoten. Als je de hoofden van Leclerc, Sainz, Hamilton en Russell op een neer ziet stuiteren, krijg ik dan ook een unheimisch gevoel.
CTE
Direct schoot het fenomeen Chronische Traumatische Encefalopathie (CTE) in het -no pun intended- hoofd. Vergeet rugpijn en moeilijk uitstappen, dit is een potentieel risico van hele andere orde. Als geneeskunde student vind ik het bijna net zo interessant als een Ferrari 288 GTO. Voor degenen die er niet bekend mee zijn: CTE is simpel gezegd een vorm van dementie die voorkomt bij mensen die herhaaldelijk (subklinische) hersenschuddingen oplopen. Het idee is dat zelfs als je op het moment zelf geen dramatische symptomen hebt, de schade over tijd kan opstapelen en dan tot heftige problemen kan leiden.
Concussion
CTE is vooral bekend van American Football spelers, die vaak (beetje afhankelijk van de positie) met de koppen tegen elkaar gaan. Verschillende voormalige profs kregen op vroege leeftijd te maken met dementie, waardoor uiteindelijk de link werd gelegd met hun sportbeoefening. Een tragisch verhaal is dat van Dave Duerson. Uit wanhoop schoot hij zichzelf uiteindelijk in het hart, met de wens erbij dat zijn hersens onderzocht werden op schade die zijn symptomen zouden verklaren. In 2015 is er ook een film over gemaakt over CTE met in de hoofdrol Will ‘patsa’ Smith, genaamd Concussion. Nog meer de moeite waard voor de sport/geneeskunde liefhebbers is echter de 30 for 30 documentaire Seau, over voormalig NFL Linebacker Junior Seau.
Sled Head
Nu is American Football natuurlijk geen Formule 1. Maar CTE is inmiddels ook in verband gebracht met andere sporten, zoals Skeleton. In deze sport denderen atleten met het hoofd vooruit op hoge snelheid een ijsbaan af. Dat hoofd wordt makkelijk geraakt bij stuurfouten, maar sowieso stuiteren de slee’s alle kanten op. De sporters zelf klagen na een dagje trainen regelmatig over sled head. Dat is in dit geval geen fellatio op een slee, maar een licht gevoel in het hoofd, gevoeligheid voor licht en geluid, hoofdpijn et cetera. Dingen die je de F1 coureurs nu ook wel hoort noemen dus.
Stoeptegels
Het probleem van CTE vaststellen, is dat dat alleen post mortem kan (hoewel recente studies anders suggereren). Of F1 coureurs nou echt een risico lopen hierop of niet, is daarom ernstig moeilijk in te schatten. Gewoon ‘gezond verstand’ zegt echter dat het niet zo lekker is als je brein elke twee weken twee uur lang met 6G tegen je schedel aangeklotst wordt. Toch maar gewoon cancellen dus dat porpoising? Of gaan jullie mij vanwege deze voorzichtige take nu bekogelen met rubber stoeptegels in de comments? Laat het weten, in de comments!
Frankypanky zegt
Ik vind het opvallend dat met name de FIA zo laks reageert op porpoising.
Want veiligheid toch?
Nee, liever gaan meneer de Sjeik zich druk maken om uitspraken van Hamilton, Norris of Vettel. En dat domme gedoe over ondergoed en neuspiercings.
Hersenen die stoten ondergaan, dat kan nooit goed zijn. Of dat nu American Football, boksen, sleeën of F1 is.
Henkie zegt
Een echt groot veiligheids probleem lost de FIA ook niet op.
Die broodjes kerbstones.
Dus waarom zou de FIA hier wel ingrijpen.
Frankypanky zegt
Tja
Da’s nu de inconsistentie van de FIA. Zelfs nadat er F2 en G3 auto’s genadeloos werden gelanceerd, deed men niets.
Dan is het gezeur om ondergoed/piercings vrij potsierlijk. Niet waar?
nicolasr zegt
Ik laat het weten in de comments hoor @jaapiyo!
Je hebt gelijk. Cancellen.
meetsysteem zegt
Prima artikel.
lekkerlinksrijden zegt
Nou Jaapie, rubber stoeptegels incoming. De teams die hier last van hebben moeten het of oplossen, of de rij hoogte verhogen. En klaar is Klara
HZW zegt
Ja, het probleem ontstaat als de vloer de straat raakt, door de rijhoogte te verhogen kan je zorgen dat de straat niet meer geraakt wordt en de vacuum onder de auto blijft, alleen in mindere maten, en dus performance verlies.
Een andere mogelijkheid is om openingen in de vloer te maken, waardoor je vacuum verliest en daardoor de auto de straat niet raakt.
Hoe groot die openingen moeten zijn is te berekenen.
Het is een beetje het idee van de bekende WC ontstopper, een soort zuignap en als je er een gaatje in prikt werkt hij minder omdat hij niet meer vacuum kan zuigen.
Door de rijhoogte te vergroten of openingen in de vloer te maken creëer een vergelijkbaar iets.
bietje zegt
CTE en American Football:
Aaron Hernandez
Destijds speler van absolute top-ploeg New England Patriots, je weet wel, met Tom Brady.
Veroordeeld voor dubbele moord en daarvoor met al meerdere geweldsincidenten waaronder schietpartijen in verband gebracht. Onderzoek aan zijn hersenen: CTE.
Effe nog wat heftiger dan er alleen voor jezelf een eind aan maken… wat hij uiteindelijk ook heeft gedaan trouwens.
rs999 zegt
Geloof ik best.
Heb gisteren een kwartiertje gekart met een gemiddeld snelheid van 25km/h
Heb nu last van rug en bek spieren voel ook de hoofdpijn opkomen na het lezen van dit artikel
pomoek zegt
@rs999: Last van je bekspieren? Misschien ouweho3r je teveel? ;-)
harrie zegt
Die 6G waar Toto het over had is allang naar het land der fabelen verwezen.
grrrrommmmm zegt
Waarom willen we tegenwoordig alleen nog maar gevolgen aanpakken ipv de oorzaak….?
JanJansen zegt
6G? Laten we eerst maar eens fatsoenlijk 5G krijgen.
Maar serieus, dat hobbelen kan met geen mogelijkheid 6G opwekken. Iedereen met gezond verstand (pun intended) snapt dat dat niet waar kan zijn.
pomoek zegt
Zeker moet daar iets aan gebeuren, dat vind ik hoewel ik er geen z@k verstand van heb, maar better to be safe than sorry in dit geval. Ik begrijp echter niet waarom teams hier zelf geen actie op ondernemen. Wolf en Hamilton zijn van mening dat het gevaarlijk is, maar doen vervolgens niet wat nodig is om het stuiteren te stoppen. Schiet mij maar lek.
piedlourd zegt
Nee, want lekschieten is ook gevaarlijk.