Het meest belangrijke instrument van de F1 coureur is natuurlijk de bips waarmee ze voelen wat de auto doet. Ze willen nu stoelventilatie, zodat ze niet op de blaren zitten.
Het leven van de F1 coureur is meestal niet zo zwaar als dat van een mijnwerker. Als je een beetje de grillen van Helmut Marko omzeilt, geen Grosjeanesque vuurbal veroorzaakt en niet de teammaat wordt van Verstappen of Alonso, zit je best goed. Adoratie van fans, een prettig salaris, verkwistend gas geven, doorgaans voldoende interesse van de fairer sex…Niks mis mee.
Maarrrrr…vorige week moesten de heertjes toch even bikkelen. De combinatie van snelle bochtencombinaties, drie ‘verplichte’ pitstops en verzengende hitte, zorgde voor een slijtageslag. De tijden dat coureurs nog zware shag rookten en zich na de race weer in een soort oneindig bacchanaal storten zijn al lang voorbij. Sinds Michael Schumacher zijn de coureurs, op Kimi na, best fit. Maar toch zat menigeen tegen het randje aan in Qatar.
Logan Sargeant die al niet helemaal fit was bij de start, stopte zelfs tijdens de race omdat hij het niet meer bol kon werken. Op zich een ‘dappere’ beslissing die beter is dan een concurrent torpederen omdat je out gaat. Maar het keiharde realisme dringt zich ook wel op dat er volgend jaar wellicht geen plek meer is voor de Amerikaan op de grid.
De andere coureurs -behalve de niet gestarte Sainz en al vroeg uitgevallen Hamilton- reden de race wel uit. Maar het hield zeker niet over. Ocon gaf aan in zijn helm gebraakt te hebben en de hele race met een zuur gevoel heeft volbracht. Stroll gaf aan af en toe het bewustzijn half te verliezen. De te makkelijke opmerking daarbij is dat Lance sowieso niet zo veel ‘bewustzijn’ heeft, maar oké. Alonso klaagde steen en been over een hete stoel. De te makkelijke opmerking daarbij is dat teammaat Lance pas echt in de hot seat zit, maar oké. Enfin, stiekem vinden we Lance eigenlijk best wel een goeie peer. Maar het was kortom, extreem afzien en rooie zweterige koppies na de race.
Dus wil de vakbond nu hetzelfde als iedere vakbond ooit altijd al wil. Inderdaad: Actie, actie, wij willen actie. Alexander Wurz, voorheen leider van de Grand Prix Drivers’ Association, breekt een lans voor stoelventilatie:
It’s too easy to say: ‘Here is a gym membership – get on with it. There are multiple contributing factors which need to be understood by everyone. My initial thoughts revolve around lessons from other categories which have shown heat as a limiting factor for drivers. Cooling seats, for example, work very well and are not too difficult to produce and install. That is something every team should already be looking at.
There needs to be better insulation and/or air cooling for very hot electrical boxes, which are often sited near the drivers’ seat, or in the future reroute hot hydraulic lines, so the driver’s seat environment is not overheating. The entire rules set has tests and limits for many parts of the car. Given the driver is one of the performance parts of the equation, perhaps it is time to look at defining limits to the heat they are subjected to.
Alexander Wurz, had een fraaie helm die nu ergens aan een wilg hangt
Stoelventilatie dus. Je kent het van je F01 Siebener, maar binnenkort dus ook in de F1 een Komfortsitz. En waarom doen we er niet meteen massage bij en misschien ook verwarming voor die koude dagen op Spa, Zandvoort of Suzuka. Lekker man. Martin Brundle vindt het ongetwijfeld niks, maar wat vind jij? Moeten F1 coureurs een lekker comfortabele werkplek hebben, of moeten ze ijzer vreten om als echte held door te kunnen gaan? Laat het weten, in de comments!
rwdftw zegt
Beter idee : gewoon niet meer in zo’n zandbak racen. Of pas in december.
Iedere andere oplossing kent nadelen in gewicht, geld en veiligheid. Het makkelijkste zou zijn geweest om bij Fernando gewoon een emmer water in zijn cockpit te gooien. Dat kost niks, maar geeft extra gewicht en een hoop damp waardoor je vizier kan dichtstomen.
Richmond zegt
Mwah het was onverwacht warm en vochtig op zondag. Op vrijdag en zaterdag was er niks aan de hand. Maleisië was ook altijd erg vochtig waarbij ze uitgeput uitstapten, idem met Singapore. Natuurlijk moet men rekening houden met dit soort omstandigheden en prima dat ze veranderingen willen, maar voor 1x dat zoiets gebeurt moet men ook niet de hele boel uit proportie blazen.
Net als met niet meer op spa rijden als het regent.
schuimbekje3 zegt
ik hoorde dat logan niet drinkt tijdens rijden.. is dat niet erg onhandig met 30 graden en 70% luchtvochtigheid op een accu van 70 graden met een brandwerend pakje aan?
Richmond zegt
Logan had eerder die week griep gehad dus hij was al verzwakt aan de start gegaan
maussieknip zegt
Vind dat ze voor dit heerlijke inkomen wat ze verdienen, wel 2 uurtjes lang (letterlijk) op de blaren mogen zitten. Ze hebben er zelf voor gekozen, dus kunnen ze ook bedenken dat het zwaar kan zijn op hete dagen. Ik als beroeps in het personenvervoer, moet het regelmatig 4,5 uur onafgebroken volhouden in de verziekende hitte achter een vergrootglas (groot raam), zonder ventilatie en matig werkende airco bij de bestuurder, omdat die het niet aan kan achter een groot raam. Zeik ik ook niet.
Richmond zegt
Niet echt vergelijkbaar. Het probleem bij de coureurs is dat ze hun lichaamswarmte niet kwijt kunnen, al het zweet wordt opgenomen door het racepak. Dan ook nog de warmte van de motor, warmte van de lucht en vochtigheid, de inspanningen van de g krachten. Ook al heb jij matige ventilatie, jij kunt jouw warmte beter kwijt dan dat zij dat kunnen.
mashell zegt
Klopt maar als dat weer afzetten tegen het inkomen dan gedragen de coureurs zich nu toch een beetje als diva’s.
quincy zegt
Of gewoon niet meer in dat soort hete (zandbak) landen racen.
En misschien moeten ze anders ook nog ramen, ruitenwissers en een dak installeren.
Overigens is veiligheid natuurlijk enorm belangrijk. Maar dit klinkt om de één of andere reden toch meer als luxe feature.
560pk zegt
Het is van de gekke dat deze mannen onder deze condities topsport moeten bedrijven. Iedere werkgever heeft een zorgplicht tegenover z’n werknemers, waarom zou dat in de F1 anders zijn? Dus óf niet meer onder deze omstandigheden en/of op deze plekken rijden, óf maatregelen om de temperatuur op de werkplek te reguleren. Gekoeld pak, gekoelde stoel, zoek het maar uit. Geen van de dappere, stoere reaguurders hier werkt door als hij over z’n nek gaat.
jaapiyo zegt
Tssk…Sport zelfs door. De American Football coach zei dat pas als je over je nek gaat, hij zeker wist dat je alles gaf (true story).
sizedoesmatter zegt
Nee, nee, nee!
De heren (binnenkort ook dames) moeten minimaal stoelventilatie (die ook verwarmbaar moet kunnen zijn) en misschien ook wat meer comfort op de weerkplek nodig!
Waarom geen gedloten cabine; meteen minder blootstelling aan verontreinigingen van de baan. En betere geluidsisolatie, véél comfortabeler vering, niet meer zó lang aan één stuk zitten (=ongezond) en dus elke 20 minuten yoga.
Airco, muziekje, massagestoelen, véél lagere g-krachten, amusement onderweg, auto-pilot……of ging het om racen?
flyerbunch zegt
Deze hele kwestie was gewoon niet aan de orde geweest als men deze race later in het jaar had gehouden zoals nu in 2024 staat gepland.
Gulli zegt
Er lopen zoveel luchtstromen langs en onder de auto door. Er valt vast een luchtstroom langs de stoelen te routeren die geen nadeel heeft voor de aërodynamica.
Toineh zegt
Als er een wingendplate van de wagen dreigt te vallen kan een coureur straf krijgen omdat het onveilig rond rijdt. Als je 19 rondjes op je banden rijdt rij je onveilig rond. Als een coureur kotsend in een auto zit is blijkbaar wel ok? En als je als coureur uit veiligheidsoverwegingen beslist voor jezelf en voor de rest van de grid dat je stopt tijdens de race kan het ineens je carrière kosten? Wat dachten we ervan om deze gp van de kalender te halen? Kan natuurlijk niet omdat $$$ de belangrijkste reden is.