Comments over dat de racerij niet meer is wat het was vindt u na de klik.
Fatale ongelukken. Of je nu wil of niet, je krijgt ze er gratis bij in de racerij. Voorkomen is altijd beter dan genezen, maar zolang er geracet wordt gebeuren er ongelukken. Feit. Een veiligere auto lijkt dus de beste oplossing voor de sport.
Als we even een aantal decennia in de racesport terug gaan zien we sigaren op wielen, helmen van leder en voornamelijk materialen uit het jaar nul. Landde je via een vreemde manoeuvre met je auto op de kop, kon je het vergeten. Tegenwoordig val je al niet meer op je hoofd, dus dat scheelt. De F1 auto’s zijn met factor ontelbaar veiliger geworden. Echter mocht er een voorwerp met ietwat massa met hoge snelheid richting je hoofd slingeren, kun je het nog steeds vergeten.
Het geluid van de coureurs van het huidige seizoen luidt dan ook voornamelijk dat het veiliger moet. Ex-pro en GPDA bankzitter Alex Wurz ziet het daarom wel zitten om een beschermde cabine te introduceren. Rijders denken daar hetzelfde over en willen het liefst in 2017 rondrijden in een gesloten cockpit. Of dit een design à la Le Mans toerwagens wordt, of een soort beschermbeugel op hoofdhoogte, is nog niet duidelijk.
Mercedes liet in ieder geval al het Halo Concept zien, waarbij het hoofd beschermd is en het zicht minimaal geblokkeerd. Zoiets zou bij een impact natuurlijk enorm schelen, maar in hoeverre doet dit afbreuk aan het race-gevoel? Het is nou eenmaal een risicovol vak en dat willen de kijkers kunnen zien. Hoe denk jij erover?
Via BBC Sport
stino zegt
Ik als kijker hoef zelf niet te zien hoe de coureurs hun veiligheid in gevaar brengen door geen hoofdbescherming te hebben. Lijkt me prima zolang, kan je meteen de auto’s sneller en luider maken
MAB zegt
2 personen overleden en al lopen janken. Echte mannen gaan niet huilen om zulke dingen. Kijk hoe ze vroeger racede (weetnieteensofdateenwoordis)
keeper1 zegt
@mab: het zouden maar bekenden van je zijn
MAB zegt
@keeper1: risico van het vak noem ik zoiets.
camber24 zegt
@mab: je kan het ook domheid noemen ;-)
keeper1 zegt
@mab: mee eens maar het kwam een beetje ruw over
MAB zegt
@keeper1: dat is het ook, het is nou eenmaal een hardcore sport. Je haalt snelheden van 300km/h dan kan je verwachten dat er crashes gaan komen waarbij je niet meer wakker wordt.
keeper1 zegt
@mab: ik had het over je reactie. Niet de sport
mercedesclk350 zegt
@keeper1: Dat begrijpt ie wel, hij onderbouwt waarom je een ruwe sport een beetje ruw kan beoordelen.
petrolicious zegt
@mab: tot je zoon het zo ver schopt
martinus zegt
@MAB: vroeger tja..
Toen ‘echte mannen’ op zee in massa’s doodgingen aan scheurbuik. Toen ‘echte mannen’ of jongens nog wel een ledermaat verloren aan een industriële machine, of miljoenen ‘echte mannen’ hun dood vonden in een loopgraaf.
Dood gaan is niet stoer. Het risico daarop verhogen ook niet begerenswaardig of ‘extra mannelijk’. Coureurs zijn professionals die heel goed weten dat alles in de racerij vervangbaar is, behalve de coureur zelf.
mauricerma zegt
@martinus: precies dit ! En formule 1 is helemaal geen stoere sport, meer een professionele bezigheid voor de jetset
desalen zegt
@martinus: AMEN!
phaeton zegt
@mab: *raceten :)
medemblikker zegt
@mab: Dat heet innovatie, waarom zou je een sport niet veiliger maken als dat binnen de mogelijkheden ligt? Niemand heeft baat bij coureurs die door een crash overlijden.
viezefreddyw zegt
Zoals het artikel al opnoemt, ongelukken zijn onvermijdbaar in de racerij. Elke stap naar een veiligere sport zou een welkome stap moeten zijn. Dus ook dichte cockpits. Echter, in de formule 1 zou ik het afbreuk willen noemen. Het heeft zo zijn charme dat je de rijders ziet zitten. Het is al helemaal mooi om hun ogen te kunnen zien tijdens races in donkere avondraces. Hoe gek het dan ook misschien mag klinken, wat mij betreft hoeven die dichte cockpits niet te komen. Om Jules Bianchi als voorbeeld te nemen; hij zou het ook met dichte cockpit nooit gered hebben.
maxpower zegt
Niemand wil een coureur zien overlijden op het circuit… Er kan vast wel een mooi overkapping ontworpen worden, zodat een band niet op de helm van een coureur kan stuiteren of dat een veer niet meer door een vizier kan schieten
camber24 zegt
@maxpower: vind ik ook. Een mooi ontworpen glazen koepeltje zou veel mooier zijn dan die veredelde boog. En nee, dan is het geen open racer meer. Nou en.
hight96 zegt
Laten we ze ook meteen kogelvrij maken want ja, er kan een gek in het publiek zitten hè. Van mij een verschil van mening maar ik vind dit lichtelijk overdreven
phaeton zegt
@hight96: Schumacher reed jarenlang met een kogelvrije helm, vanaf rond 2002 al.
davelepeef zegt
@phaeton: ik heb járen met een kogelvrije helm op m’n Puch gereden. Wat bedoel je precies?
camber24 zegt
@hight96: je vergeet een kogelvrije overall.
mcaa zegt
@hight96: ik heb een kogelvrije lichaam trouwens.
janmetdelangeachternaam zegt
Tja ergens begrijp ik het ook wel, de keuze tussen mogelijk levensgevaar lopen en ongedeerd uitstappen is bij snel gemaakt
norge zegt
@janmetdelangeachternaam: Schaken schijnt vrij ongevaarlijk te zijn….
lekbak zegt
@norge: met dat stresslevel? Hartaanval en beroerte liggen altijd op de loer bij schaken. Linke sport hoor!
camber24 zegt
@norge: nee hoor. Ineens zo’n pion in je oog. Pas maar op!! DRAAG ALTIJD EEN HELM TIJDENS SCHAKEN!!!!
clarkson zegt
Het hoort niet natuurlijk. Eigenlijk moet het gewoon open blijven. Maar veiligheid gaat wel voor. Ik zou het verschrikkelijk vinden als Max zo aan zijn einde komt.
vtechlover zegt
@clarkson: bij de rest maakt het niet uit of? Haha.
clarkson zegt
@vtechlover: Nee natuurlijk niet.
johanhummer9 zegt
@clarkson: ik zou er niet minder om slapen om eerlijk te zijn
camber24 zegt
@clarkson: Max Biaggi?
Foramen zegt
Maak er dan gelijk maar lmp1 achtige auto’s van….
Ook tof, daar niet van.
rvvm zegt
Formule 1 is een podium om de nieuwste technieken te tonen, zo ook op het gebied van veiligheid. Een eerste stap met een halo lijkt me dan ook prima. Je kan nog steeds de helm zien, de ogen en emoties. Terecht dat rijders dit wensen!
norge zegt
Doodsteek voor de F1….Is ook lekker veilig..
camber24 zegt
@norge: Nee, de doodsteek was de overstap naar de stofzuigerturbo. En het verbod op tanktops
bmwkevin zegt
Als het aantal fatale ongelukken hiermee wordt terug gebracht tot het minimale kan ik het alleen maar toejuichen.
W115 zegt
Onzin, kijk naar massa, die rijd sinds de klap als nooit tevoren.
camber24 zegt
@w115: inderdaad. Senna was gewoon een aansteller!! Beetje doodgaan. Sukkel. Massa is pas een vent!!
falcon zegt
Airbag 2.0?
camber24 zegt
@falcon: 3.0!!
robin2910 zegt
Motor race maar helemaal afschaffen dan ?
camber24 zegt
@robin2910: ja. En brommerracen. En de zwarte cross. En K3.
jordy14 zegt
@robin2910: hohoho nou niet te ver gaan hè;)
Ikke_ferrari zegt
Echter mocht er een voorwerp met ietwat massa met hoge snelheid richting je hoofd slingeren, kun je het nog steeds vergeten.
I see what you did there ;)
jollykart zegt
Gewoon lekker simulatoren in de pits zetten waarmee ze de echte auto’s op de baan mee kunnen besturen. Slotcarracen in het groot. Kan er ook net wat meer gebeukt worden dus dat is ook leuk voor de ‘show’. Het draagt ook nog bij aan het goedkoper maken van de sport want je hoeft de coureurs niet meer zoveel te betalen. Je kan ook nog een stapje verder gaan met zelfsturende auto’s. Technologisch zeer relevant dus past goed bij de f1
camber24 zegt
@jollykart: Good Kill
HZW zegt
Ik denk dat het getoonde ding al gevaarlijk “op-zich” is.
Wie zegt dat dit ding niet kan afbreken en vervolgens de helm doorboord.
Ik zie de zogenaamde verhoogde veiligheid niet.
koeckenbacker zegt
@HZW: inderdaad! Lekker zon plat ding door je vizier heen. Dat ze de risico’s daarvan ook even meenemen.
HZW zegt
btw, en hoe denken ze dit ding snel verwijderbaar voor de coureur te maken als hij in een noodsituatie snel uit de auto moet zien te komen. ??
tvrspeedsix zegt
Deze gaat je echt redden als je achterop een schoven ragt…..
tvrspeedsix zegt
Schovel
silver zegt
@tvrspeedsix: Shovel..
Dutchdriftking zegt
Dit ding lijkt me anders knap in de weg van je zichtveld zitten….
camber24 zegt
@dutchdriftking: daarom bouwen ze ook binnen de boog in een soort van boogvorm een enorme hoeveelheid beeldschermen, zodat de coureurs kunnen zien waar ze rijden. Super handig!!
thierryvth zegt
Dit stopt dus geen rondvliegende projectielen, zie een aandrijfas zo er tussendoor een helm in boren. Nu vraag ik me af of deze constructie de wat ever Bianci omhoog kopte ook had voorkomen. Anyway hoe sterk zijn de glazen koepels van straaljagers want dat lijkt me de enige behoorlijke oplossing en ziet er ook goed uit
bofkont zegt
Wat een verwende jankers, vind je het te gevaarlijk direct stoppen.
Het willen rijden in de F1 is niets anders dan een luxe probleem ;)
mrrallycross zegt
Vraag mij af of dit echt werkt, als je hier een beste klap op krijgt zal je alleen maar sneller stukken op je helm krijgen, wel kleinere stukken dat wel
koeckenbacker zegt
Nee beste fans. Dit is (in mijn ogen) niks. Schaf het dan maar helemaal af. Charme van het geluid is al weg, de auto’s worden ieder jaar lelijker, en dit zorgt er ook niet voor dat kleine koeckebackertje een poster van zo’n halo-f1 boven z’n bedje plakt. Dus, weinig nieuwe fans, oude haken af, prijs gaat omhoog voor decoder en tickets, en iedereen gaat naar het WEC.
Ik heb de kaarten al binnen voor WEC spa ;)
D-Racer zegt
Wat denken wij? Doet er hélemaal niet aan toe. De toeschouwers mogen dan misschien wel het drijvende factor zijn achter Formule 1, maar wij zijn niet degene die achter het stuur zitten en met 200 km/h door een Raidillon Eau Rouge scheuren. Wat betreft veiligheid, horen wij volledig achter de keuzes van de coureurs te staan. Zij zijn degene die gevaar lopen. Achterlijke Romeinse gladiatoren gedachtes. Het is 2016, potverdorie.
pomoek zegt
2 soorten f1 fans heb je. De macho liefhebbers (gillende v12 motoren, pitspoezen koffiekopschotel riemschijven en dooie coureurs) en de nerd liefhebbers (twinengine techniek, drs, rubbersamenstelling en wagen hoogte fetisjisten). De eersten vinden beschermende maatregelen natuurlijk onzin de tweede groep weet niet eens wie er rond rijden in de f1….
thierryvth zegt
@pomoek: wat een noncense, je moet jong zijn
pomoek zegt
@thierryvth: Dank je wel! Het is overigens nonsens als je Nederlander bent, nonsense als je Engels aan het uitproberen bent ;-).
michaelb zegt
Alsof zo’n Carbon beugeltje helpt wanneer onder een kraanwagen rijdt.
michaelb zegt
@michaelb: *je
p993 zegt
Ik zou het accepteren als ze de helm dan vervangen door een stofbril.
cthijs zegt
Dacht dat omhoog stuiterende dingen altijd van voren naar binnen komen vliegen daar heb je bij deze rolbeugel ook niet veel aan
cocoloco zegt
Niet dat het zal helpen bij het rijden tegen een kraanwagen…maar zo’n koepel zoals een Caparo t1 had/heeft is dan nog de mooiste optie wat mij betreft.
Koepeltje erop. Turbo en Drs er juist af. Bredere achtervleugels puur voor de looks en zoveel testen en motoren als je wilt. Zal me worst wezen dat sommige teams dan niet meekomen, deden ze vroeger ook nooit en nu ook niet. Hele rijke teams die veel testen konden soms ook geen deuk in een pakje boter rijden. (Toyota bijv) Tanken mag ook terug.
bassx zegt
@cocoloco: Onderzoeken hebben aangegeven dat koepels niet werken. Het lost één probleem op maar veroorzaakt nieuwe gevaren.
thimochand zegt
Ik vraag me af of de bedragen van alles dan nog zo hoog blijven. Het was toch zo dat doordat het risicovol was er veel geld in om ging? Trouwens als ze het op een gegeven moment zo veilig maken als maar kan ga ik het liefst gewoon het nieuws kijken, daar heb je soms nog een idioot die de studio overvalt.
gitaarknul zegt
Ik vind le mans net zo leuk om te zien als F1 dus maakt mij niet uit of er zon kapje over de cockpit zit of niet
kleinemeid71 zegt
Ze maken alles kapot F1 = extreme sport toch kijk naar andere extreme sporten daar is alles ook niet op en top veilig. En het zal bij sommige ongevallen helpen maar naar mijn idee helpt zo”n boog niet bij rond vliegende onderdelen
fabiotol zegt
Nogmaals de vraag: hoe gaan ze nu hun middelvinger op steken?