De F1 coureurs zijn boos op de FIA! De autosportassociatie heeft de financiële bijdrage voor de straffen namelijk flink verhoogd.
De Formule 1-coureurs zijn boos op de FIA dit weekend. Dat komt omdat de Federation International Automobiles een nieuwe regel heet doorgevoerd. De straffen kunnen nu hoger uitvallen. En met hoger uitvallen bedoelen we ook écht hoger uitvallen.
Want voorheen was de hoogste boete die je kon krijgen 250.000 dollar. Dat is al een enorme hoop geld. Als coureurs overtredingen begaan, kunnen ze een boete krijgen, net als in het echt. Het is echter wel iets discutabeler en je kunt je afvragen of de straf in verhouding staat met de overtreding. Daar komen we zo nog eventjes op terug.
F1 coureurs boos op FIA
De nieuwe maximumstraf is 1.000.000 dollar. Dat is volgens de FIA een soort inflatiecorrectie. De boetes zijn namelijk al 12 jaar hetzelfde. Dus in principe is het niet vreemd dat de FIA deze bedragen ietsje verhoogt. Echter, een verhoging van 750.000 dollar voor de maximale straf, is wel heel erg veel van het goede, toch?
De coureurs zijn er dan ook verbolgen over. Het grappige is wel, met name de coureurs die het geld hebben, hoor je erover. Dat is dan wel weer geinig. Max Verstappen refereerde aan de GP van Brazilië 2 jaar geleden, toen hij de achtervleugel van Lewis Hamilton (zijn auto) aanraakte. Dat geintje kostte destijds al 50.000 euro. Verstappen verdient bij Red Bull 42.000.000 euro per jaar voor bonussen en sponsordeals.
Bijna iedereen verdient voldoende
George Russell, voorzitter van de GPDA (Gran Prix Drivers’ Assosciation, de rijdersvakbond zeg maar) was het er ook niet mee eens. Hij vond het namelijk ‘belachelijk’ dat de straffen tot een miljoen euro kunnen oplopen.
Russell refereert daarbij aan ‘zoveel problemen in de wereld en enorme armoede’ en kan niet begrijpen dat de FIA zo’n hoge straf kan verzinnen. Grappig dat Russell dat zegt, want hij verdient 6.500.000 euro alleen al voor het rijden van die Mercedes. Bonussen en sponsorcontracten staan daar nog buiten.
Charles Leclerc was een stuk realistischer. De Monegask refereerde aan het feit dat er coureurs zijn die dat geld niet eens verdienen per jaar. Daar valt hij zelf niet onder, want Charles kan elk jaar 20.000.000 euro bijschrijven op zijn rekening.
Interessant dat Leclerc het opbrengt, want Logan Sargeant en Yuki Tsunoda zitten op een vergoeding van zo’n acht ton in euro’s per jaar. Overigens pakken de teams vaak het bonnetje op, dus is er eigenlijk niet zoveel aan de hand.
Tenslotte Lewis Hamilton, die kwam met het enige zinnige antwoord, eigenlijk. Het gaat hem er vooral om dat het geld naar een goed doel gaat en niet naar de dartborden-collectie van Michael Masi.
Via: NOS
Meer lezen? Check hier alles dat je moet weten over de GP van Amerika 2023!
Dutchdriftking zegt
Terecht punt van Lewis. Dan kunnen we nu weer discussiëren wat nu wel of geen goed doel is.
dawwg zegt
Gokken is een goed deal … althans als we de regering & 2e kamer mogen geloven … dus lekker naar het casino brengen en een leuke avond hebben van dat geld !
pomoek zegt
Ben het eerlijk gezegd toch met de rijders eens. Laat het gemiddelde salaris nu eens 10 miljoen zijn. Of je dan ff 10% van je inkomen wil aftikken. Dat is in gewoon geld 4.000 euro of zoiets. En dan heb je te maken met de FIA. Dus waarschijnlijk geen enkele kans op iets als bezwaar en beroep.
erwingrunn zegt
Of de maximale boete wel of niet te hoog is, ligt mijn inziens waarvoor je deze boete kan krijgen.
Is het voor het veroorzaken van een ernstig ongeluk met meerdere gewonden (of erger), dan ja waarom niet zo’n hoge boete. Zolang het inderdaad maar nuttig besteed wordt en niet om de FIA kas te spekken.
Edge zegt
Boetes worden in principe alleen voor relatief kleine vergrijpen of vergrijpen zonder slachtoffers uitgedeeld. Iets als te hard rijden in de pitlane of een unsafe release wordt vaak bestraft met een geldboete (naast eventuele sportieve sancties), en ook dingen als Hamilton die het circuit oversteekt in Qatar of Verstappen die een paar jaar geleden die achtervleugel van de Mercedes in parc fermé aanraakte.
Crashes worden doorgaans bestraft met sportieve sancties in de vorm van een tijdstraf, gridstraf, strafpunten op het rijbewijs en in extreme gevallen (of recidive met veel strafpunten tot gevolg) zelfs een race ban.
Richmond zegt
Ik snap niet waarom ze niet wachten tot het nieuwe seizoen
BeQuietAndDrive zegt
Enige nuance over Russel is op zijn plaats. Op Autosport quote’n ze Russel als volgt:
“In my first year of Formula 1, I was on a five-figure salary and actually lost over six figures in that first year from paying for my trainer, paying for flights, paying for an assistant. And that’s probably the case for 25% of the grid.
“We’re doing what we love, so we’re not complaining about that. But if you take a year one driver who probably by the end of the year is losing over 100,000 because of the investments he has to make, you fine them a million. What’s going to happen?”
cocoloco zegt
De boete wordt aangepast naar het salaris van de coureur. Een max of Lewis betaald dus bijv. 1 miljoen. Een Yuki 50.000 voor een zelfde vergrijp. Wanneer ze bij bijv. Max of Lewis zo’n
Bedrag zouden opleggen dan is het geen straf, ze merken het niet eens. Is voor Max 1 of Lewis avondje feesten minder in Monaco bij zo’n bedrag. (Al is het bij 1 miljoen dat al;) Zelfde
verhaal als de 5 seconde regel, die is voor sommige coureurs en teams veel zwaarder dan voor andere, Max rijdt dat in 2 rondjes weg, een Segand in nog geen 500 rondjes. Ze gaan/willen dus straffen naar vermogen.
Edge zegt
@cocoloco: Dat kan helemaal niet. Het salaris van de coureur gaat volledig buiten de FIA om. De FIA is geen partij in het contract en heeft ook geen inzage in het contract. De coureurssalarissen zijn ook geen onderdeel van de budgetcap en komen dus ook niet aan bod in de boekhouding die onder het mom van de budget cap die kant op gaat. Alleen bij geschillen krijgt de FIA inzage in een contract, maar dat is dan het specifiek daarvoor aangewezen Contract Recognition Board. Dat zijn niet dezelfde mensen die ook deel uitmaken van het roterende panel van stewards, en het CRB is ook niet bevoegd om dat soort informatie door te spelen aan andere takken of werknemers van de FIA.
berlinetta zegt
Inkomensafhankelijke boetes zouden hier dan wel op z’n plaats zijn. En helemaal eens met Lewis: geef het geld dan maar aan een goed doel.
Richmond zegt
FIA is geen filantropische instellingen, net zo min als andere sport bonden / organisaties.
sportevo zegt
Ik heb ergens in de jaren ’90/’00 wel eens gehoord dat de boetes wel degelijk naar een goed doel gingen. De FIA kan de boetes niet budgetteren en daarom werden deze extra inkomsten voor een goed doel gebruikt.
lekkaah zegt
Het is de – maximale – straf. Moet je het natuurlijk wel erg bont maken.
dawwg zegt
Geldboetes voor coureurs (ipv teams) slaan eigenlijk nergens op; gewoon strafpunten op de licentie en gaan met die banaan.
Roskampies zegt
Hé iemand van de Fifa naar de Fia overgegaan? ;)
fettasedano zegt
Valt dit geld dan binnen de budgetcap?