Terwijl de resten van Barrichello’s stuurtje verpulverd op de racelijn lagen, had de FIA het druk met het excessief bestraffen van race-instinct op basis van ondermaatse regelgeving. Wij konden op bijna een derde van het seizoen kijken wat de balans is.
De eerste race wist niemand nog hoe de banden zich zouden houden en was het voornamelijk aftasten. De tweede race in Australie was er de regen, die ook de kwalificatie van Maleisie dusdanig in de war schopte dat de Ferrari’s en de McLarens achteraan moesten starten. Vervolgens kende China alweer een natte race. Er was dus nog geen normale race gereden, maar toch begon het duidelijk te worden dat Red Bull een voordeel had ten opzichte van de andere teams. Als het droog was stonden zij 1 en 2. De laatste twee races bevestigden dit.
Het heeft het snelste team 6 races gekost om de leiding in de beide kampioenschappen te veroveren. Dat Red Bull alle pole positions pakte zegt genoeg, maar strategische missers en gebrekkige betrouwbaarheid zorgden ervoor dat de concurrentie belangrijke punten kon binnenhalen. Nadat Mark Webber in een week twee indrukwekkende zeges behaalde waarbij hij van start tot finish leidde, staan hij en Vettel bovenaan in het rijderskampioenschap met evenveel punten. Doordat er in het begin van het seizoen belangrijke punten zijn verspeeld, ligt het allemaal zeer dicht bij elkaar: een top 4 rijder die de volgende race wint, staat automatisch eerste in de stand.
In tegenstelling tot Brawn vorig jaar, heeft Red Bull haar dominantie niet omgezet in een duidelijk voordeel. We hebben allemaal gezien Button vorig jaar na een bijna perfecte seizoensstart geen overwinning meer pakte en met consistent punten sprokkelen de titel wist binnen te halen. Dit doet overigens niets af aan zijn prestatie: de andere teams hadden Brawn simpelweg achterhaald. Maar Brawn had vanaf het begin van het seizoen iets dat de andere teams niet hadden: de dubbele diffuser. Het kostte de andere teams een aantal races om dit onderdeel te introduceren, maar Brawn had het voordeel al omgezet in punten. Maar dat dit niet alleen maar kwam door de dubbele diffuser bewezen Williams en Toyota, die ook vanaf het begin al met de diffuser rondreden maar minder indrukwekkend waren.
Het verschil tussen Brawn 2009 en Red Bull 2010 is dat Red Bull juist punten heeft verspeeld toen zij zo dominant waren. Aan de andere kant heeft Red Bull geen onderdeel zoals de dubbele diffuser, die de andere teams relatief makkelijk kunnen namaken om Red Bull in te halen. De unieke pull-rod ophanging die erg belangrijk is in het ontwerp is niet iets dat zomaar geïntegreerd kan worden bij de andere auto’s, het zou een compleet nieuw ontwerp vereisen.
Sterker nog, als er een onderdeel is dat double diffuser-achtige kopieerpraktijken veroorzaakt, is het wel de F-duct van McLaren: het onderdeel dat, onder invloed van de coureur, op rechte stukken de werking van de achtervleugel vermindert waardoor er minder downforce en minder drag ontstaat, wat een hogere topsnelheid oplevert. Op dit gebied kunnen andere teams dus juist op McLaren gaan inlopen.
2009 Kende een eenzijdige start, maar een verrassend en onvoorspelbaar einde. Dit jaar was de start van het seizoen zeer verrassend, maar als de dominantie van Red Bull zich voortzet kan de rest van het seizoen weer erg eenzijdig worden. Maar dat is allerminst zeker: vorig jaar maakte McLaren een indrukwekkende inhaalslag, Brawn ging een verkeerde kant op qua ontwikkeling, Force India deed op snelle circuits opeens mee voor de overwinning. Met een veld dat zo dicht op elkaar zit zijn het kleine verschillen die veel uitmaken, meer nog dan in eerdere jaren. Updates die door het testverbod blind worden geïntroduceerd kunnen goed of slecht uitpakken.
En welke teams staken de ontwikkelingen voor dit jaar vroegtijdig om de focus te verleggen naar volgend jaar, waardoor punten scoren voor andere teams opeens veel makkelijker wordt? Welke teams maken een duidelijk keus voor een eerste rijder, terwijl coureurs van andere team punten van elkaar wegsnoepen? En gaat het weer nog zo’n prominente rol spelen als in de eerste races?
Zoals Murray Walker het zei: ‘Anything can happen in Formula 1… And it usually does.’
rider zegt
ja de grote vraag is wat gaat Schumacher doen de komende races. krijgt hij het ook bij mercedes voor elkaar het hele team naar zijn regels te laten dansen!??? en zo de perfecte wagen te bouwen voor hem. en wie gaat er van red-bull winnen. Vettel gun ik het echt maar hij lijkt mij nu niet echt lekker in zijn vel te zitten, nu webber zo goed bezig is. en zal en kan force india weer voor een verrassing gaan zorgen?
lambo4all zegt
als je het me nu vraagt gaat vettel kampioen worden, toch is mark webber altijd al een constante rijder geweest. als hij dit kan vasthouden wordt hij kampioen.
911GT2 zegt
Mag ik zeggen dat ik het tot nu toe een erg matig seizoen vind. Opvallend trouwens dat je aanhaalt in je eerste alinea, Barrichello gooide zijn stuur weg… levensgevaarlijk! Is hij bestraft daarvoor, of voor het feit dat hij het stuur dus ook niet terug gezet heeft in de auto? Nee! Ik ben geen shumifan, verre van zelfs, maar er wordt wel met twee maten gemeten als je het mij vraagt.
De FIA is de sport zo langzamerhand kapot aan het maken!
alex79 zegt
@911GT2: Nee Barri is niet bestraft daarvoor. Hij gooide ook niet uit frustratie met zijn stuur, maar omdat hij asafp die auto uit moest die op een heel gevaarlijk punt stond
911GT2 zegt
@alex79: Dat is natuurlijk nooit aan te tonen… blijft een domme actie voor een coureur met zijn ervaring. Hij zou zelf beter moeten weten. Als hij echt gevaarlijk stond had hij moeten blijven zitten en wachten op de SC hij koos op het snelste stuk van de baan een stuur er uit te gooien en over dat stuk te gaan lopen. Klinkt amateuristisch.
Potver7 zegt
@911GT2: Nee hij is niet bestraft. De stewards wilden er achteraf over overleggen, maar zijn dat stomweg vergeten door de inhaalactie van Schumacher in de laatste bocht.
911GT2 zegt
@Potver7: Dat zeg ik dus… meten met twee maten. Hoe kun je dat nou vergeten. Is er dan niemand die een lijstje heeft en zegt oh ja… we hadden nog een incident. Geeft dus aan hoe goed de FIA de boel in de hand heeft. Dat bedoel ik dus met de sport kapot maken.
Ik weet niet meer wie er over het stuurtje reed, maar het had ook makkelijk massa-achtige taferelen op kunnen leveren als een deel van het stuur via de diffusor omhoog geworpen werd tegen de helm van een ander. Dat massa incident was dat ook niet met… jawel barichello.
i-love-suv zegt
Zeker heeft Michael het vermogen een auto te ontwikkelen maar het is onzin dat dit ten koste gaat van zijn teammaat zoals ‘rider’suggereert. Kijk maar eens naar het interview met hem en verbrande henkie (Lauda) op de F1 site.
Hij brengt wel de fighting spirit en de killer mentaliteit wat ik bij heel veel rijders mis. Gaan tot het gaatje en soms eroverheen. Drive happy
willemseles zegt
“gebrekkige betrouwbaarheid” van de Red Bull Renaults ?
Sinds wanneer maakt Renault,Mercedes,of Ferrari bougies ?
Een inferieure bougie onthield Red Bull van een eerdere overwinning.
gr.
JPM zegt
Allereerst is de pull-rod suspension niet uniek en daarnaast zorgt het ook niet voor de voorsprong die RBR heeft.
Op twee belangrijke aerodynamische vlakken wint RBR het van de concurrentie. De extreem hoge neus en het gapende gat onder de neus als gevolg daarvan is het eerste. De zeer ontwikkelde voorvleugel heeft zo veel ruimte om de lucht ‘clean’ door te sturen naar de onderkant van de auto waardoor de zuigkracht enorm is bij de RBR.
Het tweede vlak is de achterkant. Nog nooit heb ik een F1 auto gezien met zo een nauwe, vlakke en samegeperste achterkant. Dat zorgt voor meer ruimte voor de diffuser en dat werkt in harmonie met die voorkant.
RedBull kan met lucht aanzuigen aan de voorkant en tegelijkertijd wordt diezelfde lucht beter gebruikt aan de onderkant in de diffuser. Daarnaast maken ze ook gebruik van een ‘blown rear-diffuser’ waarbij de uitlaatgassen de diffuser voeden. Het geheim van RedBull zit hem dus in de bodem en alles waar daarheen leidt.
De auto heeft ongekend veel natuurlijke grip maar daardoor wel een lage top snelheid.
Dat is de echte reden van de snelheid van RBR, niet de pull-rod.
alex79 zegt
“Terwijl de resten van Barrichello’s stuurtje verpulverd op de racelijn lagen, had de FIA het druk met het excessief bestraffen van race-instinct op basis van ondermaatse regelgeving.”
Toch frappant dat zelfs de Duitse commentatoren van RTL vonden dat Schumi volgens de regels niet had mogen inhalen.
alex79 zegt
“Dat massa incident was dat ook niet met… jawel barichello.”
Ja… alleen kwam die veer los van zijn auto, en gooide Barri dat ding niet bewust op de baan
911GT2 zegt
@alex79: Klopt, dat zal ik niet ontkennen…
Het geeft aan dat Rubens of all people zich zou moeten realiseren wat voor effect losse delen op de baan hebben…
Hupke zegt
Spijtig dat het Button bij Mclaren is en niet Rosberg. Dan hadden we nog wel eens wat gezien gehad. Ook stom dat Hamilton nogal een agressieve rijstijl heeft, heeft hij al veel punten mee verspeelt dit jaar.
jack_abarth zegt
Het bestraffen op dat stuurtje is toch wel een moeilijke questie.
Aan de ene kant:
Idd een ander kun je hiermee ook dusdanig hard verwonden.
Aan de andere kant:
Hij stond daar precies op een punt waar hoogstwaarschijnlijk iedereen als de bliksem weg wil zijn.
Merry zegt
Als iemand inhalen die die het niet verwacht omdat het niet mag en omdat je het door de radio door hebt gekregen onder het kopje “race instinct” valt is de F1 inderdaad dood.
f348koenig zegt
De rijders zijn saai, de teams zijn saai, de commentatoren zijn saai, oud en dik en de race is na de eerste minuut supersaai. Bezoekers van de race moeten wel saaie nerds zijn, die de hele tijd aan milliseconden denken, Oeff. Enige leuke is de pitbox op donderdag, als de F1auto’s worden geprepareerd:wat een noise. Op Tv wordt die supersound helaas weggedrukt door boring omhoog gevallen commentaarstem. Oeff. En dat, terwijl het allerminst saai hoeft te zijn, zoals in Rotterdamracing.
Tostitje zegt
@f348koenig: als je alles toch saai vind waarom ga je dan dit soort dinge lezen en er op reageren? sommige vinden het wel leuk. het is trouwens 1 van de meest bekeke sport vandaag de dag:P maarja ik kan nu al niet wachten tot Istanbul park:D gelukkig is die Red Bull Kart Fight pas dinsdag anders kon ik het niet zien:O
Robbert89 zegt
@f348koenig: Zucht…..
Goede column! Leuk om te lezen, maar beetje meer objectiviteit mag ook wel…
Hupke zegt
@f348koenig:
kijk op de BBC dan Coulthart kan je moeilijk oud grijs saai en dik noemen
f348koenig zegt
BTW, MSC hoort als VUTTER niet in de F1. Geef hem een wandelstok.Of laat hem opa Eddy Jordan bij BBC vervangen. Hopen dat ie net zo bijzonder “commentaart” als de enige echte, Rick de Seadeleer Belgie/Argentinie 1982.
vale46 zegt
Mooie Column! Zeker blijven doen!
Ik geniet met volle teugen van dit seizoen! Stiekem hoop ik dat Alonso zijn 3de wereldtitel kan binnenhalen :)
De zin uit het artikel
“Anything can happen in Formula 1… And it usually does.”
Is dit seizoen zeer zeker van toepassing!!
AndriesvanOverbeeke zegt
@JPM: ik merk aan je reacties dat je veel weet van Formule 1. Zoals je aangeeft werken de onderdelen van een F1 niet op zichzelf maar werken de onderdelen in harmonie om tot een resultaat te komen.
Dankzij de pull-rod ophanging heeft de Red Bull de mogelijkheid gecreeerd om zoals jij al zei de zeer nauw sluitende achterzijde te ontwerpen. Ik weet dat de pull-rod ophanging op zich niet een groot voordeel is, maar het zorgt wel voor meer ruimte om de achterkant zo laag te ontwerpen en om dus de luchtstroom beter te laten verlopen. Zonder deze ophanging (die voor zover ik weet in de F1 alleen door Red Bull wordt gebruikt)zou er minder ruimte zijn voor een nauw ontwerp en zou de achterkant minder goed met de luchtstroom omgaan en dus ook minder goed gevoed kunnen worden door de bodem en de voorzijde.
Dat is hoe ik het bedoelde, maar ik geef toe dat het wat kort door de bocht was.
Wessee zegt
@AndriesvanOverbeeke & JPM: Wat die pull rod ophanging is ook veel lichter en zorgt door de indeling dat de versnellingsbak lager komt te liggen, dus zorgt ook voor een lager zwaartepunt. Daarnaast is de bovenste wishbone vrij hoog geplaatst en bestaat uit 1 stuk. Het werkt dus als een soort van extra spoiler samen met de achterspoiler. Ik vind het een geniale interpretatie van een vrij oud systeem.
JPM zegt
@AndriesvanOverbeeke:
Echter de pull-rod variant hadden ze geloof ik in 2009 al met de RB5. Maar je hebt natuurlijk volledig gelijk als je zegt dat het om het totaalpakket gaat.
RenesisHP zegt
Ik had mij voorgenomen om F1 dit jaar te volgen.
U begrijpt het al, mooi niet gedaan. F1 is al jaren … :|
Sracerr zegt
Gelukkig is er F1, de rest is geen f*@& aan.
xilver zegt
Ik vind dit een zeer goede column.. blijven schrijven die handel!
Wessee zegt
Wat ook wel grappig is, is dat de Red Bull met pull rod ophanging achter door de hele ontwerpstrategie niet de auto is met de hoogste topsnelheid van het veld, maar dat de auto die voor Red Bull vorig jaar voor het laatst een pull rod ophanging had, namelijk de Arrows A21 uit 2000, dit juist wel had. Als was dat bij de A21 aan de voorkant.
JPM zegt
@ Wessee
Daar zit geen logica achter. Top snelheid bepaald door een pull-rod? Die theorie zou ik toch even herzien als ik jou was.
Wessee zegt
Nee, geen achterliggende theorie, alleen een constatering.
Wessee zegt
De A21 had juist zo’n hoge topsnelheid en grip door het totale aerodynamische pakket, waaronder de lage neus, die zo laag kon zijn door de pull rod ophanging.