“Ik vind het echt niet terecht dat Button kampioen is geworden.”
“Ik denk dat hij het wel verdiend heeft. Ik vond hem altijd best wel goed, hij zat alleen nooit bij een winnend team.”
“Maar dit jaar wel! En toen kon hij alleen maar winnen als hij de allerbeste auto had, in het begin won hij alles en daarna niks meer!”
“Hmm. Dat is wel een beetje kort door de bocht. Oké, hij had in het begin natuurlijk wel de beste auto. Maar 6 uit 7 races winnen… Daar moet je echt wel goed voor rijden, ook al heb je de beste auto. Het komt wel vaker voor dat een team aan het begin van het seizoen heel sterk is, maar zo veel overwinningen worden bijna nooit gehaald.”
“En daarna niks meer winnen en steeds door Barrichello verslagen worden. Het slaat toch nergens op dat je dan nog kampioen wordt.”
“Button kreeg ook problemen met de banden hè, hij kreeg ze moeilijk op temperatuur later in het seizoen.”
“Waarom lukte het bij Barrichello dan wel?”
“Het lukt bij hem ook niet helemaal, wel beter dan bij Button, maar dat kwam door de verschillende rijstijlen.”
“Aan het begin van het jaar zei iedereen nog dat Button zo’n goede rijstijl had?”
“Ja toen wel ja, heel soepel. Hij zorgde heel goed voor zijn banden, maar daardoor kon hij later in het seizoen de banden minder goed opwarmen omdat je daarvoor weer wat agressiever moet rijden, zoals Barrichello.”
“Hmm. Dus zijn rijstijl zorgde ervoor dat hij aan het begin alles kon winnen, maar ook dat hij later niet meer kon winnen?”
“Natuurlijk waren er ook andere factoren, maar ja, deels wel ja.”
“Gek, zo heb ik het eigenlijk nooit bekeken.”
“Nou moet je niet alles gaan toerekenen aan rijstijlen hè? Het is gewoon een van de dingen die bepalend kunnen zijn.”
“Maar de rijstijl is toch allesbepalend, die bepaalt toch gewoon hoe snel een coureur is?”
“Ja natuurlijk, maar met rauwe snelheid alleen redt je het niet. En zeker in zo’n veld waar de helft wel kampioen zou kunnen worden, zijn er andere factoren die een rol spelen.”
“Zoals of je een beetje goed kan inhalen?”
“Ja, dat is wel een goed voorbeeld. Dit jaar maakte Button een paar superbelangrijke inhaalacties, die ervoor zorgden dat hij niet teveel tijd verloor achter langzamere auto’s. En Vettel heb ik veel minder zien inhalen en die heeft daardoor wel wat punten verloren.”
“Dat klopt ja, Vettel had daar meer moeite mee. En dat terwijl de regels ervoor moesten zorgen dat inhalen juist makkelijker werd.”
“Eigenlijk zijn de regels het allerbelangrijkste. Die bepalen bijvoorbeeld hoe goed auto’s kunnen slipstreamen, en hoe moeilijk het is om in te halen. Als iedereen met een iets snellere auto zijn voorganger kan inhalen, dan verliezen de echte racers hun voordeel, omdat ze minder goed kunnen verdedigen en omdat hun inhaalvaardigheden het verschil niet zullen maken, want iedereen kan makkelijk inhalen.”
“En als je dus een soepele rijstijl hebt zoals Button is dat gunstig als je banden moet sparen, maar niet zo gunstig als je je banden meer moet opwarmen. Maar volgend jaar mogen ze niet bijtanken dus hebben ze veel zwaardere auto’s. En dan moet je juist goed voor je banden zorgen, dus dan is Button weer in het voordeel of niet?”
“Het is voor hem denk ik wel gunstig ja.”
“Maar niet allesbepalend?”
“Inderdaad. Ook als je kijkt naar de kwalificatiesystemen die we kennen, die moeten je maar net liggen. Sommige zijn heel sterk in het licht kwalificeren…”
“Trulli-Train!”
“…en andere zijn weer beter in race pace met een zware auto. En volgend jaar wordt het weer echt hardcore kwalificeren met een lichte auto, dus zijn de kwalificatiebeesten weer in het voordeel.”
“Maar op zondag rijden ze dan weer met een afgetankte auto. En die auto gaat gedurende de race van zwaar naar licht dus de ‘performance window’ van de coureur moet ook veel groter zijn! Dus dan moeten ze niet blind op de limiet rijden want dan redden de banden het niet tot aan de finish, en dat is pas waar de punten worden verdeeld.”
“Zelfs het puntensysteem heeft invloed op wie er kampioen wordt.”
“Volgend jaar dan, waar slaat het op dat het van P8 naar P7 2 punten scheelt en van P7 naar P6 maar 1 punt!”
“Onzin inderdaad. Maar er zijn zo veel factoren die bepalen wie er wint… Het is ook een kunst om alle potentie uit de auto te halen door een goede set-up te maken, en als je er minder goed in bent, ben je meer afhankelijk van je teamgenoot dan als jij die auto perfect naar je hand kan zetten. Dus zelfs je teamgenoot kan je helpen om te winnen. En de auto moet ook ontwikkeld worden, dus door goede feedback te geven kan een coureur zijn team beter maken. Maar er zijn meer dingen: het gebruik van launch control en traction control, het wel of niet toestaan van bandenwissels, het verplichten van het gebruik van verschillende banden in de race…”
“Je teamgenoot die in de muur rijdt na je opportunistische vroege pitstop!”
“Haha, inderdaad. Maar dat medaillesysteem waarbij degene met de meeste overwinningen kampioen zou zijn, waarbij consistentie dus niet meer belangrijk is en alleen winst telt, is ook wel een goed voorbeeld van hoe de regels bepalen wat voor coureur er wint. En het gebruik van KERS, slicks, bandenwarmers, of volgend jaar de smallere voorbanden, wat dus weer minder gunstig is voor coureurs met een voorkeur voor overstuur…”
“Het lijkt wel een beetje op Species of Men.”
“Op wat?”
“Je weet wel, survival of the fittest!”
“Oh, je bedoelt Origin of Species.”
“Ja, ja, die! Van Darwin! Ik vind het zo wel lastig om te zeggen wie nou echt het beste is…”
“Als Schumacher weer kampioen wordt is hij zeker wel een baas.”
“Then he is the fittest!”
alltimer zegt
moet dit net zo’n spraakmakend stuk worden als “the origin of species” in zijn tijd?
frank zegt
leuk stuk hoor!
Loewie zegt
Klinkt als een gesprek tussen iemand die niet weet waar die over praat en zijn ongefundeerde argumenten moet verdedigen tegenover een kenner. Button tis je gegund! Maar de column is wel typisch, hoe vaak heb je niet een familielid of kennis die het tegen je probeert op te nemen omdat ie ook toevallig een wedstrijdje gevolgd heeft en gelijk een mening gevormd heeft over 2 uur formule 1
Merry zegt
Ik mis dit stukje:
“Button en BrawGP hebben mazzel gehad dat ze een gat in regels hebben ontdekt en daarom een speciale difusor had”
“ja maar die hadden Toyota en Williams ook”
“ja, maar Toyota kan geen F1 auto maken en hebben Trulli en Williams heeft net genoeg geld om lunch te kopen”
“Dus Button is kampioen geworden omdat Ferrari en McLaren slechte auto’s hadden en lagen te pitten”
“Ja”
Flapkees zegt
Leuk stukje!
Ikke zegt
Je begint leuk met je statement, maar daarna is het echt behoorlijk saai om te lezen, het loopt gewoon niet lekker.
Dus goed idee, mindere uitvoering.
Vincenzo zegt
juist Merry dat is precies de reden dat die engelsman kampioen is geworden…je hoort nooit meer wat van hem, net als met Hill.
Brawn had gewoon een loophole wat de rest niet meer dicht kon krijgen vanwege het testverbod. Niks meer niks minder…kijk erg uit naar komend seizoen!
Merry zegt
@Vincenzo:
Oeh, maar ik vind Hill eigelijk wel een goede rijder, het is dat die Duiters hem een ram gaf anders had hij 2 titels op zijn naam gehad.
En hij heeft later in de Arrows ook nog wel hele mooie dingen laten zien.
Trouwens niet dat Button slecht is, het KW is hem gegunt maar er wordt wel heel makkelijk vergeten dat McLaren en Ferrari nog nooit zulke slechte seizoenstarts gehad hebben.
En dat waren wel de teams die wel een KERS systeem hadden dat een grote hap uit hun ontwikkelingstijd nam.
En nu kunnen ze daar niet meer de vruchten van plukken omdat die andere stumpert geen KERS systeem aan de praat krijgen en nu dus niet meer gebruikt wordt, maar McLaren en Ferrari hebben wel moeten inleveren de eerste races om het waar te kunnen maken.
Tel daarbij op dat zij wel tot eind 2008 de auto hebben door ontwikkeld omdat ze tot het eind aan het vechten waren en dan is het niet eens gek dat ze geen kans hadden tegen een team dat al 10 maanden aan het ontwikkelen voor de eerste race.
GK91 zegt
@Merry erg nice comment, geef je volledig gelijk. Enige die Brawn kon tegenhouden was RB die een enorm groot voordeel hadden met Newey, maar als er geen goede motor achterin ligt is het einde oefening….
Yerrie zegt
Tja zo gaan F1 gesprekken sinds het Olaf Mol tijdperk.
Al die mensen die die f1 nono olaf mol achterna lopen terwijl die er nu echt helemaal geen pepernoot van snapt.
Er is geen Ferrari dominantie geweest er is een Schummi heerschappij geweest.
Er was voor Olaf Mol een Mclaeren/williams tijdperk, jaren lang was het ene of het andre merk die met 2 (TWEE) auto’s ronden voorlag op de rest van het veld hoe slecht de rijders ook waren (d. hill).
Nee de F1 is zwaar verloederd met de komst van Olaf Mol.
jammer
GK91 zegt
@ Yerrie kan aan mij liggen, maar ik begrijp vrij weinig van je comment. probeer je nou duidelijk te maken dat iedereen Olaf Mol na loopt?
persoonlijk vindt ik Mol een goede commentator, maar ben het niet altijd met hem eens…
XTW zegt
Er is maar één iemand die in een goede én een slechte auto kan winnen. Dat is Alonso. Hij is overduidelijk de beste coureur van het veld. Tenminste voor 2009, maar met de komst van schumacher zijn zij de beste 2 van het veld. Maar alonso is wel de enige in dit veld wie kan zeggen dat hij schumacher verslagen heeft.
Frankypanky zegt
@XTW:
Fan van Alonso?
Want je hebt een wel erg dikke plaat voor je kop!
Alsof Schumacher, Raikonnen, Hakinnen, Ayrton Senna en nog een paar andere kanjers in de F1 geen races hebben gewonnen met een matige auto?
En wat is een slechte auto? De slechtste auto waar Alonso ooit in reed, was een Minardi…Ik heb hem niet zien winnen, hoor! :roll:
Ralph zegt
Olav Mol staat binnenkort lekker werkloos aangezien RTL de FOM BIG Bill voor de uitzendrechten niet meer wil betalen.
Althans de verhoogde kosten!
Keek toch al naar de BBC, ipv. irritant geblaat van Olav!
McLaren zat maar te kwakkelen met de voorvleugel en dat zeker de endplates! Check ontwikkeling cq. aero van de Brawn GP001 die vanaf het begin spot-on was!
Terwijl de rest de aero aanpaste ontwikkelde Brawn gewoon niet verder, deels door budget deels door niet nodig.
Check voor het verschil ook hun achtervleugel (met name de endplates!).
Enkel Red Bull Racing was goed bezig qua aero!
Nee Hamilton heeft een steekje laten vallen.
Toyota met hun dubbele diffuser haalde het nog steeds niet.
Om alles nou op die diffuser te gooien is simpel.
Degene die alsnog een dubbeldecker diffuser hadden reden nog achteraan. Nee Brawn had het simpel met hun aanpassing op het laatste moment van Honda naar Mercedes motor.
Uitlaten steken teveel uit… aanpassing mocht niet van Mercedes.
Laat wel wezen er zijn maar 3 chasis gebouwd in Brackley!
Button was helft seizoen slechter omdat simpelweg hij géén warmte in z’n voorbanden kreeg op de koudere ‘Europese’ circuits. En hij onderstuur haat!
Button is terecht kampioen!
Jammer voor Vettel… en Lewis heeft als titelhouder een kansloos jaar gereden!
Henne zegt
Button is onterecht wereldkapioen geworden…
Door een gat in het regelement is er inderdaad een dubbele diffusor op de Brawn terecht gekomen. Hierdoor waren de auto’s soms wel bijna een seconde sneller als de rest.
In de 2e helft van het seizoen zie je dat ze het in eens niet zo goed meer doen. Gek hè, iedereen rijdt nu met een dubbele diffusor.
Denk dat als een ieder dezelfde basis opbouw(dus met dubbele diffusor) had gehad vanaf Australië, dat we een heel ander seizoen hadden gehad. Tevens een stuk leuker denk ik.
Mijn lijstje:
Beste team 2009:
Red Bull Renault
Een geniale ontwerper maakt een geniale auto. Zelfs zonder dubbele diffusor waren ze rete snel. Jammer van de betrouwbaarheid van de Renault motor.. Anders had Vettel zeker dichter op Button gezeten aan het einde van het seizoen. 2e helft van het seizoen was magistraal!
Minste team 2009:
Sauber BMW
Het team kon niet imponeren. Kubica was de enige die af en toe iets naar voren reed.
Middelmatigste team 2009:
Ferrari
De auto had te weinig downforce en kon alleen in Spa, notabene met een Force India vlak achter zich, de overwinnig binnen slepen. De beste coureur van het team viel halverwege het seizoen uit…
Daarna alleen maar slechte keuzes met vervangende coureurs.
Het toppunt was Look how bad u are! Alias Luca Badoer…
Bleek trouwens een hele moeilijke auto om te rijden die Ferrari!
Comeback van 2009:
McLaren Mercedes
Eerste helft van het seizoen was drama, daarna zag je het team grote stappen maken met overwinningen tot gevolg. Ook groeide Lewis met de successen mee in het begin was hij niet zo sterk…
Achteruitgang van 2009:
Brawn GP
Door een maas in de wet een super eerste helft van het seizoen met 6 overwinningen uit 7 wedstrijden. Daarna alleen nog in Monza, op de Ring en in Valencia kunnen zegenvieren door een goede strategie(Ross Brawn) en wat geluk.
Ik kijk uit naar komend seizoen…
Hoop dat het spannend wordt!
Rick dos zegt
Noemen ze dit tegenwoordig ook al een column?
mikey zegt
Ik vond het een interessant stuk, waar veel mensen die maar wat over de F1 blaten en het allemaal wel denken te weten nog veel van kunnen leren! Het kan wel, zoals gezegd, nog iets vloeiender geschreven worden maar verder erg goed!
mrB zegt
mesnen die het allemaal op de diffuser scuiven: Het gaat om de aerodynamica van de hele auto, als dat slecht is dan doet een dubbele diffuser niks. de rest van de Brawn GP was ook gewoon zeer goed.
jeroentje zegt
nog een van mij:
“als je het aantal gefinishte race van Vettel en Button vergelijkt is het puntenverschil een stuk kleiner”
jeroentje zegt
@Henne:Webber won op de ring, die racet toch echt bij Red Bul
JPM zegt
Come on Button is zo verleden tijd, waarom hebben we het nog over hem.
Onderwerpen/personen die voor aankomend seizoen belangrijker en interessanter zijn dan Button (in volgorde van minst tot meest belangrijk/interessant):
Campos Meta F1
Lotus F1 Racing
Virgin Racing
USF1
Flavio Briatore
Jean Todt
Ferrari
Mercedes GP
Massa
Hamilton
Alonso
Schumacher
GK91 zegt
@JPM, oke noem jij Schumacher belangrijk? ik vindt het gewoon nog een rijder in het veld. Hoop zelf dat Rosberg hem om de oren rijd… en Flavio mag van mij weer teambaas worden van Renault, gewoon omdat ie voor wat sfeer zorgt..
Yerrie zegt
GK91 [ reply ]
Simpel, dat we sinds F1 zijn intrede gedaan heeft bij RTL zitten we met een hele horde aan mensen opgescheept die F1 benaderen als voetbal, allemaal theorie en bla bla ipv van data en feiten.
Denk aan bv al die ranzige Jos Verstappen bashers en grindbak grappen van mensen die niets begrijpen van F1
JPM zegt
@ GK91
Als de statistisch gezien meest succesvolle coureur uit de geschiedenis van de sport weer meedoet dan ís dat belangrijk. Ongeacht wat jij van hem vindt. Alles en iedereen draait in de eerste paar races om Schumacher.
jeroentje zegt
Schumi zal goed zijn voor een paar overwinningen, maar de titel gaat hij volgens mij niet winnen (wel meestrijden) lijstje met de (meest waarschijnlijke) titelstrijders:
1.Alonso
2.Hamilton
3.Massa
4.Schumacher
5.Vettel
6.Webber
en een lijstje met coureurs die goed zijn voor een of meer overwinningen(bovenste lijst niet meegerekend):
1.Alguersuari(Goed gespeld?)
2.Kobayashi (maak me maar belachelijk, met Vettel had ik het ook goed!)
3.Rosberg (Is pas
(Nummering alleen voor telling op alfabatische volgorde)
Cantago zegt
Wat een gekwats zeg, maar wel leuk om te lezen! Maar idd… Tegenwoordig hangt kampioen worden niet alleen af van de coureur;)
JPM zegt
@ jeroentje
Alguersuari beter dan Buemi? Buemi reed in zn eerste race direct in de punten en reed ook Bourdais helemaal zoek. Alguersuari reed in een half seizoen geen enkele keer in de punten, Buemi in de laatste twee races wel. Als TR gaat verassen dan zal dat waarschijnlijk gebeuren onder leiding van Buemi.
Over Rosberg ben ik het wel helemaal met je eens, ik zou niet verbaasd zijn als hij aan het begin sneller is dan Schumacher.
jeroentje zegt
@JPM: Alguersuari kwam uit de world series by renault, oud-kampioen(2008)Van der Garde had veel moeite in GP2 op het begin en had een half seizoen nodig om te wennen, dat zeg al genoeg over het niveau verschil van WS tegen over de F1. Buemi kwam uit de GP2 en was beter voorbereid, vanuit die uitgangs punten denk ik dat Alguersuari talentvoller is dan Buemi, Alguersuari is nog groeiende, terwijl ik bij buemi meer het idee heb dat hij al aan zijn top zit. dan heb je nog ambitie, waar Alguersuari ook gehakt maakt van Buemi, hij ging namelijk gewoon door in de world series en heeft er ook nog bij gekart, dit is de instelling die een kampioen nodig heeft, ik zet mijn geld toch op Alguersuari.
JPM zegt
@ jeroentje
Buemi is net 21 geworden dan zit hij nog lang niet aan zn top.
Als dat jou definitie is van ambitie, doorgaan met andere series?? Dan zou je bijna alle F1 coureurs niet ambitieus kunnen noemen. Overigens heeft Alguersuari gezegd dat dat een foute keuze was om ermee door te gaan, hij zei dat het hem hinderde in de F1.
Persoonlijk heb ik het gevoel dat Buemi onderschat wordt, ik zie in hem een 2e Vettel. Alguersuari is zeker niet slecht maar zal denk ik in 2010 net zoals vorig jaar zoekgereden worden door Buemi.
Scaglietti zegt
Leuk te lezen!
alsof je vaag gesprekje volgt hehe
alleen jammer dat Kimi Raikkonen niet wordt genoemd want volgens mijzelf heeft hij een super 2e deel van het seizoen gereden, met een auto zonder upgrades!
jeroentje zegt
Piquet zat ook al jong aan z’n top en schumi doet het rond zijn 40ste nog goed. leeftijd heeft niks met de top van een coureur te maken, de nieuwe Vettel is wat mij betreft toch echt Kobayashi en niet Buemi.
GOD zegt
De man die het meeste indruk op mij heeft gemaakt afgelopen seizoen was Kobayashi.
vind hem vergelijkbaar met Verstappen.
Hij liet in die paar races 2 dingen zien.
Er op of er onder. alles of niets.
Zo mag ik ze zien.
berry zegt
http://www.karting1.co.uk/news/news/jenson-button-pictured-karting/
toen was het ook al een talentje hoor, volgens mn pa gaf hij echt alles..
daarbij zijn de jongens die trainde/trainen bij gks altijd wel talentvol en absoluut f1 materiaal.
jeroentje zegt
@JDM:zullen we anders(voor de lol)wedden wie er bovenaan eindigt,resultaten vertellen dan wel wie er gelijk had.
JPM zegt
@ jeroentje
Bedoel je mij of JDM?
Uiteraard accepteer ik je weddenschap maar volgens mij is Alguesuari nog niet bevestigd als coureur bij ToroRosso. Of heb ik dat mis?
jeroentje zegt
sorry spelfout het was JPM.
ik heb geen idee, TR heeft nog helemaal niks over coureurs gezegd, maar ze hebben wel beide een contract, als een van de twee vervangen zal worden komt waarschijnlijk Ricciardo uit de Britse F3 naar TR, zou ook wel mooi zijn want dat is echt een snelle coureur.
dekster zegt
Raikkonen is naar de WRC, allen daarheen ;)
jeroentje zegt
Update:Alguersuari bevestigt door Helmut Marko
Dino zegt
Wint een marathonloper omdat hij de beste schoenen heeft ? Kan hij op klompen niet winnen ? Heren ( en dames) we weten toch dat Formule 1/autoracen een combinatie is van (vele) factoren ? Die mannen kunnen allemaal zeer goed rijden ( beter als wij, wij kunnen alleen ons onprofessioneel commentaar geven).Die dubbele difussor ? Ach , dan had een ander team ( ook) maar zo slim moeten zijn. Button terecht kampioen ? Ja, hij had toch de meeste punten …….nou dan !
jeroentje zegt
button heeft dit seizoen weinig inzet laten zien, met bijv. het weigeren van een personal trainer liet hij maar mooi even zien dat de titel wat hem betreft al binnen was. met mensen als Vettel en Hamilton om hem heen die het nog wel kon schelen en het hele jaar het maximale hebben gegeven en dus niet alleen in de eerste races veruit de beste auto hadden om daarna in te zakken er in brazilië achter te komen dat er nu echt eens gewerkt moest worden ben ik van mening dat er veel coureurs waren die de titel meer verdienden dan button.