Formule 1 is een opmerkelijke wereld. In de kern draait het om racen, maar als je de headlines van het afgelopen jaar mag geloven gebeuren er naast de baan belangrijkere dingen dan op de baan. Formule 1 is de meest bekeken sport ter wereld en de commerciële belangen zijn gigantisch. Waar geld is, is macht, en waar macht is, is strijd. Ecclestone, Mosley, Briatore: het zijn namen waar F1 fans eigenlijk te vaak over horen. Deze ‘sterren’ van de F1 domineren regelmatig het nieuws, maar niet om de goede redenen. Het zijn mannen die met andere motieven in de Formule1 opereren dan passie voor racen, en dit gaat regelmatig ten koste van het racen en het spektakel. Maar zelfs de coureurs, die natuurlijk wel een passie hebben voor racen, vergeten soms de essentie van F1. Nelson Piquet Jr. bijvoorbeeld. Hij was dan niet de meest getalenteerde F1-coureur, maar ook Lewis Hamilton ging als kersverse wereldkampioen in de fout.
De prestaties van de coureurs waren dit jaar belangrijker dan ooit in het zeer competitieve veld, en hun prestaties worden altijd nauwlettend in het oog gehouden. Er zijn echter ook prestaties die veel minder opvallend zijn, die geen smeuïge headlines maken en die wegvallen tussen de glamour en de schandalen van F1. In dit stuk zal ik, in het kader van het seizoen van 2009, ingaan op de bijzondere prestaties van twee bijzondere personen in de huidige F1.
2009 Was natuurlijk het seizoen van Brawn GP. Het verhaal van dit team doet niet onder voor een sprookje: na de terugtrekking van Honda uit de F1 waren de werknemers van Honda, waaronder Ross Brawn en coureurs Jenson Button en Rubens Barrichello, virtueel werkloos. Het team werd onder leiding van Ross Brawn gered en ging verder onder de naam Brawn GP. De auto bleek tijdens de eerste tests erg snel, en de eerste race werd een 1-2 voor Brawn GP. Het team won met Button 6 uit de eerste 7 races, en zou later zowel de rijderstitel als de constructeurstitel winnen.
Ondanks dat Button dit seizoen de beste seizoensstart in de Formule1 ooit had, zorgden de nieuwe regels er wel degelijk voor dat de verschillen dit jaar zeer klein waren. Zo stonden de Toyota’s in Bahrein op de eerste startrij, om vier weken later hopeloos de langzaamste te zijn in Monaco. De oplevingen van Force India en McLaren gaven aan dat met een goede update grote stappen mogelijk waren. Alleen Raikkonens KERS zorgde ervoor dat Fisichella de eerste overwinning van Force India niet kon realiseren.
Dit seizoen kenmerkte zich door een zeer competitief veld: een reeks van zes verschillende winnaars in zes races is hier een goede illustratie van. Doordat McLaren en Ferrari tot aan de laatste bocht van het kampioenschap van 2008 hadden gestreden en zij de focus pas laat konden verleggen naar 2009, kregen andere teams de kans om zich aan de kop van het veld te melden. Door de zeer ingrijpende regelveranderingen was het mogelijk om grote stappen voorwaarts te zetten.
Brawn GP heeft hier duidelijk het meest van geprofiteerd, om verschillende redenen. Allereerst had het team het seizoen van 2008 al vroeg opgegeven en was begonnen met het ontwikkelen van de auto van 2009, toen nog onder de naam Honda. Hierdoor had de auto al een grote voorsprong op de rest van het veld. Tel hierbij op dat Brawn GP een van de weinige teams was die het seizoen begon met de zogeheten double decker diffuser, een omstreden ontwerp dat voortkwam uit een maas in de nieuwe regelgeving en hen een groot voordeel opleverde.
De invloed van de Ross Brawn moet hierbij niet onderschat worden: zijn ervaring in de sport en zijn natuurlijke talent om een organisatie optimaal te laten functioneren, waren van zeer groot belang voor het succes van Brawn GP. Toen Ross Brawn aantrad bij Honda, was de ontwikkeling van de auto van 2008 al in volle gang: de auto van 2009 is de eerste die volledig onder leiding van Brawn is ontwikkeld.
De grootste concurrent van Brawn GP dit jaar was Red Bull, een auto ontworpen door aërodynamicaspecialist Adrian Newey. Dat dit geen toeval was, blijkt als we terugblikken op de recente geschiedenis van Formule 1:
– Williams was in de jaren 90 nog een van de dominante teams. Zowel in ‘92 als ’93 behaalde Williams beide titels, met een auto ontworpen door Adrian Newey. 1994 veranderde in een een dramatisch jaar voor Williams toen Ayrton Senna verongelukte. Desondanks won het team de constructeurstitel, maar de rijderstitel ging dat jaar naar Michael Schumacher. Hij reed voor Benetton, een team onder leiding van Ross Brawn. In ‘95 wonnen Schumacher en Brawn beide titels.
– Schumacher vertrok hierna naar Ferrari, waar Brawn hem eind ’96 kwam vergezellen om langzaam maar zeker te bouwen aan een zeer succesvol team: ondertussen won de Williams van Newey in zowel ’96 als ’97 beide titels.
– Newey vertrok naar McLaren, waar hij de winnende auto van ’98 en ’99 ontwierp. Zijn grootste concurrent was Ferrari: het team van Schumacher en Brawn begon op stoom te komen. In 1999 won Ferrari dan ook de constructeurstitel, de rijderstitel liet nog een jaar op zich wachten omdat Schumacher zijn been brak. De periode daarna is geschiedenis: Ferrari won onder leiding van Brawn 5 jaar op rij beide titels, met de McLarens van Newey vaak als grote concurrent.
(Sidenote: Een andere sleutelrol was trouwens weggelegd voor Rory Byrne. Hij ontwierp zowel bij Benetton als Ferrari de auto’s die Schumacher de titels bezorgden).
Van 1992 tot 2004 hebben de teams van Newey en Brawn een sleutelrol gespeeld in elk kampioenschap, en hebben zij keer op keer nieuwe kampioenen voorgebracht. Het is geen wonder dat met de radicale regelveranderingen van dit seizoen het Brawn GP van Ross Brawn en het Red Bull van Adrian Newey wederom zijn komen bovendrijven. De twee mannen overbruggen meerdere generaties coureurs, en zijn al jaren van onschatbare waarde voor hun teams. Wat dat betreft was 2009 net een déjà vu.
Iemand die nauw betrokken is geweest bij de successen van Ross Brawn is natuurlijk Michael Schumacher. Het is daarom mooi om te zien dat de twee weer herenigd worden: 2010 heeft er een flinke naam bij.
Hoe zullen volgens jou de machtsverhoudingen liggen in 2010? Zien we Ferrari en McLaren weer terug aan de top, of zal het team van Adrian Newey wederom de strijd aangaan met Ross Brawn en Michael Schumacher?
vincent_995 zegt
Als de sport maar wat meer gaat draaien om het racen, en wat minder om het geld.
pomoek zegt
Leuke blog, ik had hetzelfde idee ook al. Maar laten we het eens ondraaien: Wordt de F1 niet veel interessanter zonder dominante figuren als Brawn, Schumacher en Newey?
troublesome88 zegt
Schumie gaat komend seizoen zowiezo de rijderstitel pakken denk ik..
Sebastian Cooper S zegt
Het ligt allemaal zo dicht bij elkaar, ik heb werkelijk geen idee wie aan de top zullen staan. Ik geloof wel dat McLaren, Ferrari en Red Bull races zullen gaan winnen. Mercedes GP en Schumacher? Ik hoop het wel, ze hebben nu niet echt meer het voordeel dat ze eerder met het ontwerp van de 2010 auto begonnen zijn. De veerkracht van McLaren bijvoorbeeld ging met een tempo om bang van te worden.
Wel denk ik dat de teams naast deze 4 bijna kansloos op een overwinning zijn. Ik kijk nu al uit naar het nieuwe seizoen. De 4 topteams hebben elk stuk voor stuk topcoureurs, dus dit wordt een strijd der titanen!
Megakix zegt
Pesies, ben het helemaal eens met Andres; sommige namen horen we té vaak…Al die zogenaamd ‘spannende namen’ in de F1, terwijl het toch moet gaan om ‘merken’, ’teams’ en ‘rijders’. Maar och, wie de poet heeft, die vind zichzelf altijd weer het belangrijkst. Daarom desto leuker dat Richard Branson gaat meedoen als ‘achtergrondman’. Hij heeft al zoveel gepresteerd, dat hij niet perse in de media-aandacht hoeft te staan, het is nl. een man met ‘passie voor het leven’.
Nu nog ff die klote-F1 regeltjes omzeep helpen (de meest belachelijke Koos Spee restricties !!!!) en de grenzen van het maximaal aanvaardbare opzoeken (Senna-post-syndromatische-racerij !! Banzai !).
laulau zegt
ferrari en mclaren gaan strijden voor de constructeurstitel. mercedes moet zich nog eerst bewijzen en de anderen zulllen gaan stijden voor de midenmoot.
hamilton wordt gwn weer kampioen
CowboyHenk zegt
@laulau: Mercedes moet zich nog bewijzen? Het team is het afgelopen jaar kampioen geworden..
Tiemen zegt
Onderschat Alonso ook niet. Verder ben ik zeer benieuwd hoe de strijd gaat zijn en welke potjes de nieuwe teams kunnen breken.
jeroentje zegt
ik vind het nog steeds schandalig wat er bij Renault is gebeurt maar het is oneerlijk de schuld volledig bij Piquet neer te leggen. Renault heeft hem immers nooit het zelfde materiaal gegeven als Alonso, zoals je ook bij Kovalainen zag is het materiaal belangrijker dan de coureur. door constant geruchten over zijn vertrek de media in te helpen heeft Briatore Piquet steeds zwaarder onder druk gezet tot hij in Singapore bereid was deze wanhoopsdaad uit te voeren. een mooie oplossing om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen zou zijn dat de auto’s van een team 100% hetzelfde moeten zijn, zodat coureurs kunnen bewijzen wat ze werkelijk waard zijn. laten we niet vergeten hoe goed het toekomst-perspectief van Piquet was voor hij voor Renault ging rijden.
jeroentje zegt
@laulau:je mag over mijn grafsteen pissen als Vettel volgend jaar niet meedoet voor de titel!
IksEm zegt
@jeroentje:
Ik dacht aan het begin van seizoen 09 hetzelfde over Kubica.
Hoe het soms allemaal kan veranderen, er kunnen boeken over volgeschreven worden.
Machoman zegt
Ik denk dat het een heel spannend seizoen wordt. Er zijn nu waarschijnlijk 4 teams die serieus voor de titel kunnen strijden: Mercedes, McLaren, Ferrari en Red Bull. Ik ben ook zeer benieuwd welk nieuw team het goed gaat doen.
Voor een overzicht van alle rijders/teams in 2010: http://www.rtl.nl/sport/rtl_gp/formule1/teams/
bengelke zegt
dus, jullie zeggen zelf dat adrian newey brawn al meer heeft geklopt. Ik neem idd aan dat dat dit jaar opnieuw zal gebeure. Afgelopen seizoen haalde brawn zijn succesen door het werk dat honda nog in de ontwikkeling van de bolide had gestoken. Want waar stond ross brawn in de begin jaren ’90, toen williams zen titels haalde met newey? Volgens mij gaat dit jaar red bull de verrassing van het sezoen worden……..
Wessee zegt
Waar stond Ross Brawn begin jaren ’90? Ga de statistieken eens nakijken. Als Benetton betrouwbaarder was geweest, dan waren ze echt wel hoger geëindigd. In 93 hadden ze wel 11 podiums en 13 in 92
laulau zegt
@ jeroentje: ik denk ook dat vettel meedoet voor het kampioenschap maar ook alonso, massa enz. Maar zoals ik al zei ik denk dat hamilton kampioen word
db5 zegt
ik ga weer voor Button juichen….de enige echte playboy in dit rijtje…!!!!
Rule Brittania!!
Timmie zegt
Het jaar 2009 was inderdaad competitief, maar ik vind dat de FIA hier zwaar in de fout is gegaan door enkele keren tijdens (!) het seizoen wat regeltjes aan te passen. Voorop staat natuurlijk de dubbele diffusor. Die was blijkbaar niet illegaal, maar gewoon omdat de Brawns al mijlenver voor stonden qua puntenstand, besloot de FIA actie te ondernemen. Nee, de FIA doet steeds minder wat het moet doen: veiligheid garanderen. Ze moeien zich steeds teveel met de techniek. Van zodra een team merkelijk beter is dan de rest, delen ze straffen uit. En als dat team nu gewoon beter is??? Maar ja… Het is wederom uit economische belangen dat de FIA ‘niet toelaat’ dat een team ver voor iedereen uitrijdt. Voor mij is de FIA dus een economische gangsterorgie geworden…
hape zegt
Timmie,
De dubbele diffusor bleef gedurende het 2009 seizoen gewoon legaal verklaard hoor.
Citrofiel zegt
En nu nog wat meer crashes, dan kijk ik weer. :mrgreen: Sorry, maar rondjes rijden interesseert me niet zo. A-naar-B races, die vind ik nog leuk om te zien.
_Phil_ zegt
Het ding is zo, dat Redbull in 2009 een auto had met minder radiatoren. Er is ergens een grote prijs geweest waar de redbull van Sebastian Vettel, de enige trouwens die durft te vechten en tot het uiterste gaat, zijn motor verloor doordat deze ontplofte tijdens deze grote prijs. Als dat niet gebeurt was en Vettel de winnaar van die grote prijs was en nog een paar puntjes meer sprokkelde, dan zou Vettel normaal gezien gewonnen hebben. Daarom denk ik bij deze dat eerder Sebastian Vettel de strijd aangaat met Micheal Schumacher. En dat vraagt gewoon om SPANNING. Net zoals Adrian Newey en Ross Brawn, vechten Schumacher en Vettel nu eenmaal graag tegen elkaar. Alsook denk ik dat Vettel de enige zal zijn die Schumacher zou kunnen volgen. Redbull staat zeer sterk in hun schoenen…
SSSander zegt
Als Alonso en Massa elkaar verstaan, gaat zowieso de titel naar één van beide heren, met een lichte voorkeur voor Alonso
Gamekiller zegt
Is formule 1 echt de best bekeken sport ter wereld??
Ik kan dat niet geloven, volgens mij word voetbal beter bekeken…
laulau zegt
@ cowboyhenk
ja ok jij hebt gelijk maar ik ben benieuwd
jeroentje zegt
dit gaat niet meer over techniek maar om coureurs, Vettel kunnen wij als een groot talent beschouwen, hij miste de titel dit jaar en aan zijn vechtlust kun je zien dat hij nog niet klaar is, hij is de man van de toekomst. 2009 op 2020 verschilt niet zoveel als 2008 op 2009 het is zeer waarschijnlijk dat hij weer mee gaat strijden om het kampioenschap.
benny b zegt
als je de piloten lijst bekijkt voor volgend jaar dan zijn er toch en pak nieuwe namen bij, en veel piloten zijn verhuisd naar een andere nieuwe teams
en dan heb je ook nog eens de regelment wijzigingen
maw. volgend jaar echt alles mogelijk,
(denkt maar aan brown GP van dit jaar)
ik verwacht er veel van
jeroentje zegt
het gaat om de wagens, ze worden zwaarder dit jaar maar voor de rest gebeurt er niks belangrijks met de auto’s. waarschijnlijk veranderd er weinig in de top-5 van teams misschien dat Ferrari en/of Mclaren nog een inhaalslag maken maar zelfs dat is hoogst onwaarschijnlijk.
Buspiloot zegt
Zou Robert Doornbos (of andere nederlanders) nog bezig zijn om ergens een stoeltje te bemachtigen? Aangezien ze nu ook al Ralf Schumacher om een comeback hebben gevraagd.
jeroentje zegt
@buspiloot: ja, Ho-Pin Tung, Renger v.d. Zande(op mijn talentenlijstje!)en Yelmer Buurman hebben laten weten in gesprek te zijn, niet allen even recent maar we kunnen hopen. voor 2010 is de hoop er voor Giedo v.d. Garde en rond 2015 voor Robin Frijns (ook beiden op mijn lijstje)
jeroentje zegt
bijna vergeten: doornbos blijft in Amerika
jeroentje zegt
belooft een goed seizoen te worden, ontwikkelingen tot zover:
Mercedes GP:
1.Michael Schumacher (contract)
2.Nico Rosberg (Contract)
Red Bull Racing:
1.Sebastian Vettel (Contract)
2.Mark Webber (Contract)
Vodafone Mclaren:
1.Lewis Hamilton (Contract)
2.Jenson button (Contract)
(weet de volgorde niet zeker maar ik denk dat hamilton weer 1e coureur word)
Scuderia Ferrari:
1.Felipe Massa (Contract)
2.Fernando Alonso (Contract)
Sauber F1:
1.Kamui Kobayashi (Contract)
2.Vitaly Petrov/Nick Heidfeld/Giancarlo Fisichella (Misschien)
AT&T Williams F1:
1.Rubens Barrichello (Contract)
2.Nico “de hulk” Hulkenberg (Contract)
Renault F1:
1.Robert Kubica (Contract)
2.Ho-Pin Tung/Romain Grosjean (Misschien)
Scuderia Toro Rosso:
1. of 2.
Daniel Ricciardo/Jaime Alguersuari/
Marko Bortolotti/Marco Asmer/Sebastien Buemi (Misschien)
Force India:
1.Adrian Sutil (Contract)
2.Vitantonio Liuzi (Contract)
Campos Meta F1:
1.Bruno Senna (Contract)
2.Nelson Piquet jr. (Misschien)
Lotus F1:
1.Heikki Kovalainen (Contract)
2.Jarno trulli (Contract)
USF1
1.???
2.???
Virgin Racing:
1.Timo Glock (Contract)
2.Lucas Di Grassi (Contract)
jeroentje zegt
Carrieré rookie’s (een rookie is volgens F1 begrippen iemand die 2 of minder dan 2 races heeft gereden)
Bruno Senna:
2004 Formule BMW (?)
2005 Brits F3 (3e)
2006 Testen
2007 GP2 (8e)
2008 GP2 Asia/GP2 (5e/2e)
2009 LMS (6e)
Kamui Kobayshi:
1996-2002 Japans kart kampioenschap (4 titels)
2003 Formule Toyota (2de)
2004 Duits/Italiaans Formule Renault (31e/7e)
2005 Italiaans FR/FR Eurocup (1e/1e)
2006 F3 Euroseries(8e)
2007 F3 Euroseries (4e)
2008 GP2 Asia/GP2 (6e/16e)
2009 GP2 Asia/GP2/F1 (1e/16e/18e)
Lucas Di Grassi:
2000 karten Formule A (5e)
2002 Formule Renault (2e)
2003 zuid-amerikaanse F3 (2e)
2004 Brits F3 (8e)
2005 F3 Euroseries (3e)
2006 GP2 (17e)
2007 GP2 (2e)
2008 GP2 (3e)
2009 GP2 (3e)
Nico Hulkenberg:
2003 Duits kart kampioenschap (1e)
2005 Formule BMW (1e)
2006 Duits F3 (5e)
2007 F3 Euroseries (3e)
2008 F3 Euroseries (1e)
2009 GP2 (1e)
jeroentje zegt
Tweede coureur van sauber word volgende week bekent gemaakt, het is waarschijnlijk heidfeld of De La Rosa.