Mark en Sebastian kwamen het indrukwekkende motorhome van Red Bull binnengewandeld. Buiten was het subtropisch en beide heren hadden trek in een verkoelend drankje.
Het was er minder klinisch dan bij McLaren: het avontuurlijke imago van het frisdrankmerk voelde je zodra je binnenkwam. Wat Red Bull in korte tijd had bereikt is zeker indrukwekkend te noemen, maar vooral het warme en speelse karakter van het team en de coureurs waren een verfrissende wind in de zakelijke Formule 1 wereld.
Teambaas Christian Horner stond aan de andere kant van de ruimte naast de koelkast. Mark en Sebastian liepen naar hem toe. Horner opende de koelkast, waar nog maar twee blikjes in stonden, en gaf deze aan de coureurs. Het geluk dat hij en Sebastian de laatste koude blikjes kregen gaf Mark een opmerkelijk blij gevoel voor zoiets ogenschijnlijk kleins. Horner reikte hem een blikje aan, Mark voelde het ijskoude metaal van het drankje in zijn hand en hield het verkoelend tegen zijn hals aan. Hij wilde net zijn blikje openen toen hij het geluid hoorde van een blikje dat op de grond viel en de drank met een sissend geluid van koolzuurdruk liet ontsnappen: Sebastians Red Bull-blikje was op de grond gevallen. Met een beteuterde pruillip keek Sebastian naar de vloer waarop zijn verkoelende drankje lag. De koelkast was leeg: er waren alleen nog naar maar Red Bull-blikjes op kamertempteratuur. Horner bood gauw zijn excuses aan terwijl Sebastian diep zuchtte en zijn armen demonstratief over elkaar heen sloeg.
Helmut Marko had het tafereel gadegeslagen en kwam gauw in actie om zijn pupil te beschermen. Hij liep naar Christian Horner en fluisterde iets in zijn oor. Christian knikte en wendde zich tot Mark, die zijn blikje net opende met het lipje waarin het silhouet van een kleine Red Bull stier was uitgespaard. Hij wilde net een slok nemen toen Horner hem toesprak.
“Mark”, zei Horner met een laffe maar toch doordringende toon.
Mark keek hem aan, Horner twijfelde even, maar sprak verder terwijl hij de strenge blik van Helmut Marko in zijn rug voelde.
“Mark, geef je koude blikje aan Sebastian”.
Mark was verbaasd en keek Horner een paar tellen aan. “Er zijn ook nog blikjes op kamertempteratuur. Pak daar maar eentje van”, sprak Horner beslissend.
Mark was nog steeds te verbijsterd om te reageren en Horner moest het drankje met enige kracht uit de hand van Mark loswrikken. Hij gaf het ijskoude blikje vervolgens aan Sebastian, en drukte Mark een ander lauwwarm blikje in handen. Sebastian liet zijn pruillipje als sneeuw voor de zon verdwijnen en stak uit blijdschap zijn wijsvinger triomfantelijk in de lucht.
Mark zag dat Horner een goedkeurend knikje kreeg van Helmut Marko. Het hoofd van Marko deed hem denken aan een van de varkens uit een boek van George Orwell, dat hij op de middelbare school had gelezen. Terwijl Mark om zich heen keek of iemand hem nog openlijk zou bijvallen, viel zijn oog op een metershoog Red Bull Logo. Hij keek naar de twee stieren en dacht:
“All animals are equal, but some animals are more equal than others.”
JPM zegt
@ Andries
Wat wil je hiermee bereiken? Suggereren dat Vettel wordt voorgetrokken?
Je doelt uiteraard op het voorvleugel incident vandaag op Silverstone.
Vreemd dat ik een paar weken geleden geen artikel van je heb gelezen toen er maar 1 nieuwe voorvleugel was waar toen Webber mee mocht rijden en toen Vettel het maar met de oude moet doen.
RedBull houdt zich vast aan de filosofie dat de coureur die bovenaan de ranglijst staat de nieuwste onderdelen krijgt. Dat heeft dit seizoen al in het voordeel gewerkt van Webber en nu in het voordeel van Vettel. Toen Webber nieuwe onderdelen kreeg en Vettel niet hoorde je niemand, al helemaal geen Vettel klagen. Nu hoor je iedereen en loopt Webber met een pruillipje.
Dit artikel laat zien dat je een Webber fanboy bent, niets meer, niets minder.
Dennis zegt
raar verhaaltje….
P8301 zegt
@JPM
Er zit een verschil tussen die 2 situaties. Toen was er maar 1 vleugel, nu waren er 2. En Vettel kreeg de 2e ook, nadat de eerste kapot ging. En dat is imo niet eerlijk.
Northwestern zegt
Hier is maar één woord voor: Righhhtt….
wotevajjjj zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
JPM zegt
@ P8301
Er waren misschien wel 2 nieuwe vleugels maar dat wil niet zeggen dat ze beide beter waren dan de oude. Op het moment dat Vettel dat momentje had met z’n vleugel was hij er een aan het testen, daar zou hij dus nog helemaal niet definitief mee rijden.
Daarnaast lijkt het door bovenstaande vergelijking dat Webber die van hem moest afstaan. Ze zijn aan het testen, niets is van niemand. Het is een test. Die vleugels liggen op een rekje, Vettel test er een en die gaat stuk, daarna wordt de andere ook getest en goed bevonden. Die is nooit van Webber geweest. Webber heeft hem alleen getest.
Volgens mij is het daarnaast ook heel gewoon dat je de coureur die het meeste kans maakt op de titel ook de beste materialen geeft. Anders krijg je van die Prost/Senna, Alonso/Hamilton situaties.
Volgens mij willen een hele hoop mensen Vettel in een voorkeusrol schuiven om frictie te veroorzaken binnen RBR.
Phille zegt
@JPM:
De tweede voorvleugel hebben ze van Webber zijn auto afgehaald (www.f1.com)…dus ik zou hier wel duidelijk zeggen dat vettel wordt voorgetrokken omdat hij het nieuwe aerodynamische pakket van webber toch maar weer mooi op zijn redbull krijgt. Het moet gewoon frustrerend zijn dat je vorig jaar de absolute nummer 1 in het team was en nu dit seizoen toch wel wat in de schaduw wordt gezet tijdens een aantal races en qualifs door je teamgenoot…als je niet met gelijke middelen je teamgenoot kan verslaan, dan moet het maar zo :)
en voor je je conclusies trekt, ik ben geen webber fan, en ook geen red bull fan…
SpeedGeek zegt
@Phille: misschien vond webber het wel lekkerder rijden zonder dat pakketje…..ieder zijn eigen gevoel….en tegenwoordig maakt de media van een mug een olifant dus geloof maar niet alles. ze mogen bij red bull gewoon vrij racen. dus geen b*llshit van “huuh vettel word voorgetrokken”
JPM zegt
Ow en Andries als je een metafoor gebruikt, zorg dan dat hij klopt. Zeggen dat Vettel z’n blikje laat vallen en daarmee suggereren dat hij z’n eigen vleugel kapot rijdt is onjuist. Hij kon er niets aan doen dat z’n vleugel kapot ging, de monteurs hebben hem niet goed bevestigd. Wederom in tegenstelling tot Webber die de vorige race wel deels zelf verantwoordelijk was voor het kapot maken van z’n voorvleugel.
blablabla zegt
belachelijk inderdaad dat webber zijn vleugel afgepakt wordt, jammer dan voor vettel, webber zijn team binnen het team deed het beter, better luck next time
Edge zegt
Belachelijk, Webber heeft het (m.i.) dit jaar beter dan Seb gedaan, en het kampioenschap ligt nog helemaal open. Niet voor Seb persoonlijk, maar hij wordt toch wel heel erg voorgetrokken door Red Bull (lees: Helmut Marko)
Josje zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Redactie, ik had het zelf niet beter kunnen zeggen.
hamilton4life zegt
Ach Hami zal beiden weer inhalen..
en steeds die irritante vinger… hoe kan iemand fan zijn van een hazelip figuur die zijn chasis een vrouwnaam geeft en nooit rondhangt met de babes…. Webber is constanter en ik hoop vettel vandaag weer inde fout gaat.
logotraxx zegt
en als we dit niet geloven… maken ze ons wel weer wat anders wijs…
Rick-dos zegt
Dusssss…. :roll:
Wat een onzin zeg….
Hupke zegt
Nice one, al denk ik niet dat het zo ver komt, maar natuurlijk de publiciteit van een Vettel die wereldkampioen word en die uit de eigen stal komt is veel leuker dan een Webber die toch al einde loopbaan is.
dekster zegt
Vettel kreeg de nieuwe voorvleugel, tot daar, maar wat ik niet kon vatten is waarom Vettel vervolgens nog als 2e de baan op mocht. (de 2e man op de baan kan doorgaans een iets sneller rondje neerzetten vanwege betere baancondities)
Bert zegt
En het hele verhaal scheelde nog geen 1 honderste van een seconde geloof ik?
Ik weet het nog niet, dan moeten ze vandaag toch echt Vettel gaan helpen over Webbers rug heen.
JPM zegt
@ Phille
‘het nieuwe aerodynamische pakket’
Hou toch op, wat een gelul. Het enige wat anders is aan de voorvleugel is een wing-endplate, die zorgt niet eens voor een snellere auto. Het geeft een ietwat ander gevoel aan de voorkant. Het zou nog geen 0,0001 moeten uitmaken qua rondetijden.
En nogmaals ze hebben niets van Webbers auto gehaald. Webber was aan het testen evenals Vettel, er was nog niets besloten over die vleugels dus hij was nooit aan Webber toegekend.
‘dit seizoen toch wel wat in de schaduw wordt gezet tijdens een aantal races en qualifs door je teamgenoot’
Volgens mij staat Vettel 12 punten voor op Webber in het eindklassement en heeft hij al 5 pole positions achter z’n naam en Webber 4. Wederom gelul.
JPM zegt
Regarding the new spec wing it is relevant to know that Red Bull only had one available on Friday which was shared by the drivers. They had an additional second unit on Saturday. The new spec wing isn’t a performance development per se but is meant to support aggressive corner turn in, which is primarily practiced by Vettel and not by Webber. Unsurprisingly the FP1 and FP2 tests on Friday saw Vettel issue a ringing endorsement of the new spec wing while Mark was undecided about it’s merits. Again these facts can be read in the Q&A at Autosport. Next we saw a new spec nose cone fail on Seb’s car in the middle of the fast straight along the new pits in FP3. All reasonable people do agree that it wasn’t his fault but the teams for designing or fitting the nose box insufficiently for the inertial forces over the bumps there. At this time none of the new spec wings had been finally allocated to any of the drivers. It is nonsense to speak of Vettel’s or Webber’s wing before the qualifying.
Horner confirmed that the teams always make the final decision about the final specification of the car that any driver takes into any session. That includes allocation of components that are rare or advantageous. It is standard operating procedure. There was no Vettel’s wing or Webber’s wing, full stop. The team also had to decide if the single available new spec wing should be raced at all. Adrian Newey decided that he needed feed back for the development of the wing from a driver during the Silverstone race. The wing is part of a wider package that apparently has some development priority. At this point it became clear that the team would have an advantage if the race test was done by Vettel because his style compliments the wing’s design objectives.’
This brings us to the final point of how the single wing got allocated to Sebastian Vettel. Horner said that he decided based on championship standing and the results of FP3. Both are reasonable criteria which cannot be refuted. Vettel had used the wing better in FP3 because it complimented his driving style. Webber wasn’t positive about it in FP3 and did some other evaluation work instead of focussing on the new spec wing as Vettel did.’
SpeedGeek zegt
hahah vind m wel leuk…..arme mark hij kan beter piloot worden na valencia
RALM zegt
Ehm misschien kom ik nu erg dom over, maar is dit verhaaltje HELEMAAL zelfverzonnen of zit er ook nog een bron van waarheid achter?
Alex79 zegt
Tsja, nieuwe voorvleugel hin oder her. Webber pakt Vettel wel bij de start en rijdt nu vooraan, terwijl Vettel na een botsinkje met Hamilton achteraan rondtuft. Karma’s a b*tch zogezegd.
w0o0dy zegt
Webber tegen het team via de radio:”not bad for a number 2 driver”
Oftewel Webber zal Vettel NIETS meer kado doen…. he is pissed!
w0o0dy zegt
Geweldige manier om die lui in het team die Vettel voortrekken de oren te wassen. Eerst winnen en dan inpeperen
Vince zegt
Veelzeggende uitspraak ja. Strakke race van Webber weer. Hij heeft een mooi seizoen. 3e start-finish van het jaar en bij de kwalificatie van Maleisië even het de pole pakken met bijna anderhalve seconde voorsprong op nummer 2.
Vettel is ook goed bezig, mooi terug gekomen. Het zou volledig ten onrechte zijn als überhaupt een van deze rijders als 2e coureur moet gaan spelen!
w0o0dy zegt
Het zou trouwens niet eens raar zijn als er een protest komt van Sutil tegen Vettel… Vettel kwam er niet eens volledig naast maar kwam er wel voorbij dankzij lomp doorrammen.
Tripple zegt
formule 1 is voor mannen en niet voor kineren zoals jullie, houden jullie je nu maar bezig met rare reacties geven, en spelen in de zand..
RenesisHP zegt
@Tripple:
En jouw reactie is niet raar?
Buiten raar ook denigrerend. Beetje jammer hoor.
Vince zegt
@Tripple: Wat zijn kineren;-)?
Alex79 zegt
@Vince: The offspring of a Troll?
autoblogger zegt
Uitslag: http://www.autoblog.nl/archive/2010/07/11/webber-wint-2010-gp-engeland
hape zegt
Toen Vettel een paar races niet meer kon winnen van Webber lag het volgens Vettel aan het chassis dat niet goed was. Prompt kreeg hij een ander chassis van Red Bull.
Omdat Webber z’n chassis 2 weken geleden in de crash aan gort ging kreeg hij voor Silverstone het afdankertje van Vettel.
En daarmee EN met de oude voorvleugel wint hij de race…
Die Vettel zou zich heel erg lullig moeten voelen maar vermoedelijk ontbreekt het hem aan hersenen daarvoor.
P8301 zegt
@JPM
Volgens de BBC levert de nieuwe vleugel een winst op van 0,100s per ronde. En de vleugel zat op Webber’s auto en is dan imo wel degelijk van hem.
topless zegt
Nu staat Webber voor. Eens kijken of dit de beslissingen gaat beïnvloeden.
@JPM: Vettel fanboy?
JSVSONN zegt
Wederom dacht ik: Waar gaat dit over? Gelukkig dat er reacties kwamen, anders had ik gedacht dat je het kwijt was An. Leuk gedaan! Of gebruiken wij alleen hyves?;) Vervelend hé deze inbreuk op je column:p