Het resultaat van een stemming is bekend geworden.
Terwijl F1-fans zich opmaken voor een mooi raceweekend in Spielberg, kwam de organisatie van de Formule 1 deze ochtend samen met teams, enkele coureurs, de FIA en bandenleverancier Pirelli om te praten over bandengate. Teams zoals Red Bull Racing en Ferrari denken dat Mercedes een voordeel weet te behalen op de banden die dit seizoen gebruikt worden. Vanmorgen was er een stemming in Oostenrijk over dit issue. De stemming ging erover of de F1 moet overstappen op de banden die vorig seizoen gebruikt werden.
De stemming heeft het niet gehaald. Er was geen meerderheid voor het voorstel. Mercedes, Williams, Racing Point, Renault en McLaren stemden tegen. Ferrari, Red Bull Racing, Toro Rosso, Haas en Alfa Romeo stemden voor. Mocht het voorstel het wel gehaald hebben, dan zou dit betekenen dat de Formule 1 vanaf de Grand Prix van België weer met de oude bandenregel zou gaan rijden. De banden van dit jaar hebben een dunner loopvlak in vergelijking met de banden van vorig jaar. Dit heeft volgens sommige teams het gevolg dat onder andere Mercedes er in slaagt de banden snel op temperatuur te krijgen, terwijl andere teams meer tobben.
Op de Red Bull Ring zit de eerste vrije training er inmiddels op. De tweede vrije training is vanmiddag om 15:00. Lees alles over tijden en wat je moet weten over de Grand Prix van Oostenrijk in DIT artikel.
Edge zegt
Goedzo. Het is wellicht niet leuk dat Mercedes als enige team écht weet hoe het met de huidige banden moet omgaan, maar dat is wat mij betreft geen reden om in het seizoen van specificatie te wisselen. De enige wijzigingen die je tussentijds moet doen, zijn de wijzigingen die echt strikt noodzakelijk zijn vanwege de veiligheid.
Daarnaast heeft Pirelli ook aangegeven dat ze de voorgestelde Belgische GP niet eens halen qua productie. Als het voorstel aangenomen zou worden, had Pirelli pas vanaf Mexico kunnen leveren, en dan heb je het dus over de laatste vier Grands Prix. Laat dan die huidige productie maar doorgaan.
jaapiyo zegt
@edge: ideologisch volstrekt mee eens, maar had graag gezien dat ze het toch veranderd hadden. Ook omdat ik zo’n vermoeden heb dat de wijziging om überhaupt met dit nieuwe rubber aan de slag te gaan ook ingegeven is door politieke druk van een bepaalde kant. Hint: kijk naar de stem van Williams en Racing Point.
Breinstein zegt
@jaapiyo: Alu hoedje op vandaag? Kijk wie er voor stemmen, is toch ook dezelfde kliek? Feit is dat Ferrari en RB blijkbaar iets niet op orde hebben, ondanks de wintertests.
KEV9 zegt
@breinstein: Opvallend dat Mercedes vorig jaar problemen had met de banden, en na klagen en klagen is ineens de bandenregel toen aangepast en zie. hoe opvallend mercedes prima de rest waardeloos.
risl zegt
@Breinstein: juist, Renault en Mercedes-Benz VS Ferrari en Honda
Edge zegt
@jaapiyo: Weet je? Ik vind het ook allemaal iets té verdacht. Maar aan de andere kant vraag ik mij ook af waarom de FIA in hemelsnaam zou instemmen met regels die Mercedes bevoordelen. Met al die kritiek op de dominantie van Mercedes en het gebrek aan spanning zou je juist verwachten dat de FIA, mede onder druk van Liberty Media en de andere teams, er alles aan zou doen om de regels zo aan te passen dat ook Ferrari, Red Bull en wellicht zelfs Renault en McLaren om zeges kunnen strijden.
jaapiyo zegt
@edge: probleem is de FIA kan geen nee zeggen als het argument ‘veiligheid’ op tafel wordt gelegd. Ze kunnen jarenlang toekijken naar open cockpits en dat oké vinden, maar op het moment dat iemand zegt ‘met halo is veiliger’ dan kunnen ze vanwege de verantwoordelijkheid (mentaal of juridisch) geen ‘nee’ zeggen. Want dan ben je opeens diegene die dat beslist heeft als het toch misgaat.
Liberty zal er vast wat andere gedachtes over hebben maar helaas geeft Jean Todt leiding aan een ‘sterke’ FIA in plaats van de zwakkere versie die we kenden toen Bernie en Max even wat 1-2tjes maakten als het moest.
Liberty moet eigenlijk dreigen dat ze de FIA eruit gooien. In het verleden deed IRL/CART het ook zonder, dus volgens mij moet dat prima kunnen (hoewel IndyCar nu ook indirect door FIA gereguleerd wordt). Hoeft het niet per se zo ver te komen, maar dan hebben ze wellicht wat meer clout.
berlinetta zegt
@jaapiyo: Heel eerlijk gezegd, ik zou het geweldig vinden als ze de FIA eruit gooien. Volgens mij kan de F1 prima af zonder die organisatie en wordt het er alleen maar beter op zonder dat de veiligheid in het geding moet zijn.
koeckenbacker zegt
@Edge: ooit het scenario al eens bedacht dat Lewis Hamilton de beste ooit moet worden? Dat is natuurlijk prachtige reclame, een gekleurd persoon, in een ‘allerdaagse’ mercedes die de beste ooit is.
Ik heb zelf niks met racisme of tegen gekleurde medemens natuurlijk, dat even gezegd te hebben.
Maar voor liberty en de moderne amerikaan is het prachtig om zoiets te hebben.
Het is maar een gedachte ?
str8six zegt
Tja per Spa. Dan heeft Lewis de titel al lang en breed binnen. Beetje mosterd na de maaltijd dus. Neemt niet weg dat de F1 stakeholders het geen ene fuck interesseert dat deze mooie sport compleet naar de tyfus geholpen wordt.
autogeak zegt
@str8six: op het moment is het zeker kwalitatief uitermate tererstellend, maar de stakeholders hebben toch juist profijt van zo een mooi mogelijke klasse?
str8six zegt
@autogeak: nee, er spelen blijkbaar andere, grotere belangen dan het bieden van entertainment.
gregorius zegt
Meldt er dan ook even bij dat we het over 0.4 mm minder dik hebben.
Maar om eerlijk te zijn. We hebben dit bericht en dan hebben we het bericht dat de bestuurders dit weekend bij elkaar gaan zit, gaan stemmen over wat de belangrijkste dingen zijn om het spannender te maken en dan als een groep daarvoor te gaan pleiten. Een van de onderwerpen: de auto’s zo maken dat je langer dicht achter je voorganger kan rijden, wat nu niet kan omdat je je banden dan verneukt.
Maar dat kon vorig jaar ook niet. Gedeelte is natuurlijk de aero van de auto’s, maar een gedeelte is ook de banden.
Dus of we nu het jaar afmaken op 0.4mm dikkere loopvlakken of niet; het racen wordt er geen reet beter van!
Robert zegt
Deze sport is al lang geleden gestopt met het fenomeen ‘racen’. Tekenend voor de malaise waarin de Formule 1 zich in bevindt, werd dit vorige week perfect samengevat door een korte woordenwisseling tussen Charles Leclerc en de teamleiding:
“Can you drive any faster?”
– “Yes, of course, but then my tyres won’t last until the end of the race.”
Het is gewoon te gênant voor woorden dat ze dit nog de ‘Koningsklasse van de autosport’ durven noemen.
mashell zegt
@rrrobert: bij de cross op de wei van boer Harms gaat gewoon om zo hard als je kunt gaan. In de F1 verwachten we meer van de coureurs, dus ook bandenmanagement. De reden dat de F1 zo saai is heeft niets met de F1 te maken maar gewoon met dat Mercedes nu zo goed is. Ferrari haalt dat niveau niet en Red Bull heeft een ingecalculeerd overgangsjaar (waarin het veel beter gaat dan ze durfden hopen).
berlinetta zegt
Van mij mogen ze per direct afspreken dat de banden veel langer mee gaan dan nu het geval is. Iedereen kan toch zien dat dit funest is voor het racen? Ik zou het ook mooi vinden als er meerdere bandenleveranciers komen. Misschien moeten ze het dan ook zo afspreken dat elke leverancier één bepaald type band ontwikkelt en levert zodat elk team gebruik moet maken van de banden van elke leverancier.
gregorius zegt
@berlinetta: Dan kunnen Michelin en Pirelli allebei miljoenen in zo’n project gaan pompen om maar te zorgen dat ze niet de slechtste band van de 2 hebben… en dan heb je alsnog iedereen die gaat zeggen: ik wil zo veel mogelijk op die Pirelli rijden van die van Michelin is bagger. Dat gaat tegenwoordig natuurlijk nooit meer werken.
Dutchdriftking zegt
Hebben we volgend jaar al 17 inch?
Edge zegt
@koeckenbacker: Ja, dat is een goede suggestie. De Hamilton/Mercedes dominantie is niet goed voor het imago van de sport, een de eerste en tot nu toe enige zwarte coureur die ook nog eens buiten de F1 een superster is die de allerbeste ooit kan worden is ook wel héél aantrekkelijk voor de marketing en het imago van je sport. Zeker –en dit bedoel ik absoluut niet lullig– omdat Schumacher sinds zijn ski-ongeval in 2013 niet meer ingezet kan worden als boegbeeld. Ja, we hebben de beelden en geschiedenisboeken nog, maar dat is toch anders dan wanneer je de beste aller tijden fysiek aanwezig kunt hebben bij je activiteiten.