Bevestigt de snor hier nu doodleuk de Grand Prix van Nederland?
De terugkeer van de Formule 1 naar Europa gaat gepaard met een flinke portie geroezemoes. De huidige baas van de sport, Chase Carey, heeft er nog een schepje bovenop gedaan door het een en ander te vertellen over de kalender van volgend jaar.
Lange tijd was de verwachting dat de kalender van de Formule 1 volgend jaar behoorlijk zou worden uitgebreid, maar nu inmiddels lijkt dit niet meer het geval. In plaats daarvan zullen er in 2020, net als dit jaar, 21 Grand Prixs worden verreden. Wel is het zo dat twee circuits die dit jaar nog op de agenda staan over twaalf maanden van de kalender zijn verdwenen.
Met zijn uitspraken bevestigt de CEO van de Formule 1 in zekere zin dat de sport inderdaad terug zal keren naar Nederland. Immers, de Grand Prix van Vietnam, die verreden zal worden op het nieuwe stratencircuit van Hanoi, is een tijd geleden al bevestigd. Van andere nieuwkomers is eigenlijk geen sprake, zeker nu een race in Miami in het water is gevallen. Zodoende lijkt de weg te zijn vrijgemaakt voor een spoedige aankondiging van een F1-race op Zandvoort.
Door de geheimzinnige wijze van spreken van Carey is het niet geheel duidelijk welke circuits volgend jaar de boot zullen missen. Als Zandvoort volgend jaar inderdaad op de kalender verschijnt, dan is het vermoeden dat de race in Barcelona plaats zal moeten maken voor de Grand Prix van Nederland. Afgezien daarvan is het gissen. De wedstrijd in Duitsland op de Hockenheimring wordt genoemd, evenals de race in Mexico-Stad. Laatstgenoemde zou een domper zijn voor Max Verstappen; de Nederlander won er namelijk tweemaal.
Twee locaties die momenteel dichtbij een verlenging van het contract zijn, zijn Silverstone en Monza. Dit is goed nieuws, want naast het feit dat de races hier vaker wel dan niet interessant zijn, behoren de circuits tot een select groepje: beide staan al sinds de jaren ’50 op de kalender.
Carey besloot zijn verhaal door te zeggen dat er een aannemelijke kans bestaat dat de kalender zich na 2020 nog verder zal uitbreiden.
gove zegt
heb het artiekel niet gelezen, maar door zijn snor ben ik het 100% met hem eens
gwnbmw zegt
1 is vietnam, en de ander is dan volgens mij de nieuwe race in rio? Of telt die nog steeds gewoon als ‘grand prix van Brazilië?
gregorius zegt
Hockenheim kan je makkelijk weghalen; het grootste gedeelte van het circuit wordt alleen gereden om meters te maken (zoals Hongarije) en de rest is simpelweg wachten totdat ze bij het rechte stuk en de hairpin komen.
En ze hoeven ook niet per se naar de GP versie van de Ring; beide voegen eigenlijk weinig toe; afgezien van dat ze in een belangrijk land als Duitsland zijn.
(Overigens voegt racen op Paul Ricard ook weinig toe: dat is niet veel meer dan een grote lap asfalt met wat lijntjes erop).
Mexico City echter: het voorbeeld dat racen op een makkelijk circuit best vermakelijke races kan opleveren: na Monza denk ik dat dit wel het makkelijkste circuit van het jaar is. Lekker veel laatste moment uitremmen op verschillende plaatsen; mooie snelle highdownforce bochten aan het eind en een leuke gimmick in het stadion.
chrisvis zegt
@gregorius: de oude lay-out van Hockenheim was nochtans altijd vermakelijk. Maar Zandvoort gaat helaas ook niet veel bijbrengen vrees ik. Wordt daar mooi treintje rijden…
gregorius zegt
@chrisvis: Dat was het zeker; maar dat zou tegenwoordig nooit meer door de veiligheids-eisen heen komen; dus dat schip is gevaren.
Wat wel interessant was: in die tijd, toen er nog geen 500 man bezig waren om de ultieme afstelling te vinden, toen kon je nog eens iets meer vleugel steken en een verschilletje maken.
Wat ik zou willen zien: F1 race op Le Mans; op het 24h circuit. Zonder DRS, want die rechte stukken zijn lang genoeg. Prachtige plaatjes, prachtige onboards. Gegarandeerd dat er een paar zullen ploffen. En de dynamiek dat je niet elke 5 km kan pitten, zal ook interessant zijn.
chrisvis zegt
@gregorius: nooit over nagedacht maar idd, dat ze daar bij de f1 nog niet opgekomen zijn…
baklava zegt
Jammer als Mexico weggaat. Dat vond ik juist een van de leukste nieuwe circuits. Maar Assen is ook een mooi circuit.
suheyl zegt
@baklava: Assen moet je niet verpesten door er auto’s op te laten rijden. Het circuit is de Cathedral of Speed voor TT’s. Ben er ook ooit geweest met de Champcars. Die auto’s horen daar niet te rijden.
baklava zegt
@suheyl: valt mee. Volgens mij valt er prima te rijden met auto’s. Sowieso beter dan Zandvoort waar het circuit net zo breed is als een gemiddeld fietspad.
suheyl zegt
@baklava: Ben ik het met je eens, beter dan Zandvoort. Maar je verpest ook het asfalt voor de Moto’s door die auto’s. Kijk bijv. naar Austin, Barcelona na het opnieuw asfalteren en nadat de F1 er is geweest, was het asfalt zo weer verpest voor de Moto’s door het extreme remmen van de F1. Laten we eerlijk zijn, we hebben niet echt een F1 circuit in NL.
ghost zegt
2 erbij die relatief dichtbij zijn, en hoewel jammer van Mexico, zou ik Hockenheim niet echt missen op de agenda. Dat circuit biedt mijn inziens weinig spectaculairs.
por100 zegt
@ghost: welke 2e komt volgens jou erbij die ook dichtbij is? Vietnam is toch de 2e?
ghost zegt
@por100: verkeerd gelezen als in Silverstone en Monza worden verlengd…je hebt helemaal gelijk.
Ik ga nu direct een Viëtnamese loempia halen om het recht te zetten met Viëtnam!
willeme zegt
Dat ze Zandvoort terughalen. Ik snap Max-Mania, maar je kan nauwelijks fatsoenlijk inhalen daar. Toch wel belangrijk bij een sport als F1.
Edge zegt
@willeme: Ach, dat valt reuze mee toch? Monaco is elk jaar ook een veredelde parade en daar kraait binnen de F1 niemand naar.
gregorius zegt
@edge: Monaco geeft mooie plaatjes.
Bij Zandvoort zie je een paar verdorde duinen en >100000 gekken in het oranje.
willeme zegt
@edge: Hongarije en Monaco zijn het aankijken meestal niet waard. Nog zo’n baan lijkt mij overdreven. Ik snap nog steeds niet dat ze voor dat baantje gekozen hebben.
por100 zegt
@willeme: Idd, ik ben vóór een GP op Zandvoort mits het opnieuw wordt ontworpen, maar de voorgestelde minimale aanpassingen maken dat ik toch wat vrees voor schaamte als hier straks een F1 file plaats zal hebben. Toch ga ik heen … bier werkt heel goed tegen schaamte
gebruikersnaam3 zegt
@willeme: Mooiste is dat zelf Max het eigenlijk niet ziet zitten om naar Zandvoort te gaan.
berlinetta zegt
Hockenheim, Monza, Monaco.. Dat zijn races die van mij mogen verdwijnen. Leveren meestal geen spannende races op.
osmo zegt
@berlinetta: Monaco zal nooit verdwijnen, het randgebeuren levert veel te veel op daar.
berlinetta zegt
@osmo: Voor de lokale economie bedoel je? Want volgens mij is Monaco de enige race die de F1 niet hoeft te betalen om een race te mogen organiseren.
mashell zegt
@berlinetta: Monaco is juist de mooiste race van van het jaar. Een mooie coulise en een stuk moeilijker voor de coureur dan de normale circuits, daar worden de kerels van de jongens gescheiden worden. Het gaat niet om het inhalen maar om de wagen ronde naar ronde uit de muur te houden. De meeste races zijn sowieso niet spannend omdat je weet dat uiteindelijk de meeste wel door Lewis gewonnen zullen worden.
Edge zegt
Mexico zou ik toch wel gaan missen. Die race is tot nu toe elk jaar goed voor een leuke race, en dan heb ik het uiteraard niet alleen over de goede resultaten van Verstappen. De overheid van Mexico-Stad schijnt al in onderhandeling te zijn met NASCAR om F1 te vervangen…
VeniVidiVici zegt
Wat is dat toch allemaal… waarom wordt er zo geheimzinnig en moeilijk gedaan over F1 Zandvoort? We weten allemaal nu wel dat achter de schermen alles al in kannen en kruiken is en de race er komt dus wie is dan degene die die échte bevestiging moet openbaren?
autodrome zegt
@venividivici: Volledig eens, het gaat om veel geld voor alle betrokken partijen, dus vermoed dat het daar mee te maken heeft. Aan Zandvoort moet 100miljoen verspijkerd worden las ik plus 20mijoen om de race te organiseren . Geen kattenpis, heb het op dit moment niet uit m’n achterzak hangen.
autodrome zegt
@venividivici: er zijn meerdere circuits al in de problemen gekomen de laatste jaren dus er zal ook het nodige aan juridische gehakketak aan ten grondslag liggen. Als er getekend wordt dan moet het wel zeker zijn dat de race ook echt doorgaat vanuit verschillende oogpunten. Zeker vanuit de inkomsten uit tv rechten, een belangrijke bron van inkomsten voor Liberty / man met snor.
chrisvis zegt
@venividivici: volgens gpupdate.net zou er wel een akkoord zijn maar ontbreekt de definitieve handtekening nog. Vandaar de geheimzinnigheid vermoed ik…
Edge zegt
@venividivici: ik gok dat ze er zo geheimzinnig over doen omdat de gesprekken met de organisatie in Spanje officieel nog lopen. Daarnaast kan het natuurlijk ook een vertragingstactiek zijn, zodat ze de race tijdens dw Jumbo Racedagen volgende week officieel kunnen aankondigen. Zeker als Jumbo hoofdsponsor zou worden, is dat natuurlijk PR-technisch het beste moment voor de bekendmaking
VeniVidiVici zegt
@edge: Hmm… die aktie zou mij inderdaad ook niks verbazen.
mashell zegt
@edge: de meeste F1 circuits staan helemaal vol met Heineken borden en dan zou de Nederlandse Grand Prix Jumbo als hoofdsponsor hebben, dat lijkt me onlogisch.
Edge zegt
@mashell: Heineken is ook een goede kandidaat, maar ik meen mij te herinneren dat die eerder hebben aangegeven dat ze niet mee zullen betalen aan de Nederlandse Grand Prix. Gezien de connectie met Verstappen, de racedagen en Frits van Eerds eigen affiniteit met de Formule 1 leek Jumbo mij dan buiten Heineken de meest logische kandidaat.
drdrift zegt
Als Zandvoort een GP gaat organiseren voor minimaal 5 jaar, dan maak ik mij serieus zorgen over alle activiteiten niet F1 gerelateerd zoals de leuke Zomeravondcompetitie, de RSZ activiteiten en Bleekenmolens Raceplanet…