Maar er is meer goed nieuws.
Nadat Bernie Ecclestone met pensioen werd gestuurd gingen diverse zaken in de Formule 1 op de schop. De interactie met (jongere) fans wordt nadrukkelijker opgezocht en we hebben de indruk dat de boel wat “losser” is geworden. Hartstikke mooi, maar Ross Brawn wil méér. De technische baas van het spulletje heeft grote plannen met de koningsklasse.
DRS
Om te beginnen wil Brawn van DRS af. Met dit systeem kunnen coureurs op bepaalde plekken hun achtervleugel plat leggen, mits ze minder dan 1 seconde achter hun voorligger rijden. Door de platte achtervleugel wordt de luchtweerstand voor de achtervolgende rijder verminderd, waardoor deze een grotere kans heeft om in te halen.
De invoering van DRS had grote gevolgen voor het aantal inhaalacties per race, een overzicht vind je HIER. Desalniettemin blijft het in de ogen van velen een kunstgreep en Brawn is het daarmee eens. Volgens hem moeten auto’s in de toekomst zo ontworpen worden dat ze ook of juist presteren als ze bij andere wagens in de buurt rijden.
Op dit moment is juist het tegenovergestelde het geval. Auto’s beginnen te glijden als ze in de dirty air van een voorligger rijden, waardoor de banden extra kunnen slijten. De coureur heeft dan twee opties: of proberen er met DRS voorbij te gaan, of gas terugnemen om te voorkomen dat de pits voortijdig moet worden opgezocht.
Als het aan Brawn ligt behoort die keuze nog voor het jaar 2021 tot het verleden en krijgen we weer bloedstollende actie op de baan te zien. Ik ben een beetje sceptisch, maar we wachten rustig af.
Gridstraffen
Stoffel Vandoorne kreeg afgelopen weekend tijdens zijn thuisrace in België maar liefst 65 plaatsen gridstraf voor de kiezen wegens het wisselen van motor en versnellingsbak. Coureurs mogen immers maar een beperkt aantal ‘bakken en motoren gebruiken per seizoen. Wie daaroverheen gaat start achteraan of virtueel zelfs halverwege het circuit.
Brawn heeft daar genoeg van en wil dat er een alternatief voor dergelijke straffen komt. Mogelijk kunnen punten in het coureurs- of constructeurskampioenschap worden afgetrokken, een andere optie is om technische problemen simpelweg te accepteren.
De Brit heeft al bij de FIA aangegeven dat hij het huidige systeem het liefst vaarwel zegt per 2021. Da’s niet geheel toevallig ook het jaar waarin het nieuwe motorenreglement in werking treedt.
kilum zegt
Goed bezig. En lekker ook dat Brawn mijn reacties op autoblog leest over die gridstraffen. :-D Maar zonder gekkigheid dit lijken mij prima ontwikkelingen.
dutchneon zegt
@kilum: schaf ook die grid straffen even af bij uitval in de race…. zoals het geval van max heeft hij de straf al gehad door een DNF, dan hoef je hem niet weer plaatsen gaan terug te zetten voor een motorwissel…..
kliko zegt
@dutchneon: *zucht*… De reden van zijn DNF is niet de reden voor de gridstraf a.s. zondag. Ze maken nu alvast een extra motor vrij zodat ze de rest van het seizoen kunnen halen. Monza is toch al een ruk circuit voor RedBull, dus ze kiezen ervoor om daar de straf te krijgen ipv. op een circuit waar ze eventueel een podiumplek kunnen pakken. Op Monza is dat sowieso niet te doen voor ze.
jack_abarth zegt
“Brawn heeft daar genoeg van en wil dat er een alternatief voor dergelijke straffen komt. Mogelijk kunnen punten in het coureurs- of constructeurskampioenschap worden afgetrokken, een andere optie is om technische problemen simpelweg te accepteren.”
De regel is gekomen omdat de rijkere teams anders keer op keer nieuwe onderdelen kunnen monteren onder het mom van: “We hebben een technisch probleem, we hebben een kwart PK minder dus nu moeten we vervangen”.
shibby zegt
@jack_abarth: dat is waar, maar ik vermoed dat Ross brawn dit ook door heeft en hierop ingespeeld wordt
kilum zegt
@jack_abarth: Als jij in de race bent voor het kampioenschap dan zijn die punten die je verliest veel pijnlijker dan die plekken op de grid. Dat zag je met HAM vorig jaar. Die startte dan vanaf P22 en werd alsnog eerste of 2e.
2wheeler zegt
Watskebeurt? Waar is “honcho” gebleven?
dell zegt
@2wheeler: de jeugd van tegenwoordig met hun moderne woorden..
menaz zegt
DRS mag wel blijven, maar dan gewoon altijd en voor iedereen toepasbaar zoals bij de kwalificatie.
Jochen zegt
@menaz: van mij mogen ze van al die ‘ingewikkelde’ systemen af die veel invloed hebben op het raceverloop maar waar ik vanaf de bank zo weinig van zie, maar ook van 5.642 vleugels/wingplates etc.
Van mij mag het allemaal wat eenvoudiger, rauwer en bruter. Na het opnieuw zien van de Senna docu onlangs weet ik wel weer wat ik mis bij de F1 … puurheid.
ippy zegt
@jochen: Het gaan in de F1 om auto’s met hoogstaande techniek die knetters hard gaan. In de jaren van Senna waren die wagens, voor die tijd, hartstikke hightech. Ik ben er een beetje te jong voor, maar ik kan me voorstellen dat er toen ook mensen waren die ‘zeurde’ dat de auto’s toen te ingewikkeld waren (correct my if I’m wrong).
easygoingmartin zegt
@menaz: dat heeft letterlijk hetzelfde effect als dat het wordt afgeschaft… als iedereen het heeft, wat is dan nog het voordeel?
menaz zegt
@easygoingmartin: jpie vergelijking gaat alleen op als het DRS bij iedereen de hele GP open zou staan.
jorden zegt
Dit zijn GROOTSE plannen?!?! Ik heb ook nog wat tips ( want dit leest de FIA namelijk) Halveer de spanwijdte van de achtervleuge en hoe geil sommige van brede achtebanden ook worden, smallere banden zorgen toch echt voor meer actie. De laatste tip; turbo’s overboord en gaan tot de olievoorraad strekt. onder het mom van “research” naar effiecente range extenders voor in EV’s met 4% bijtelling.
w0o0dy zegt
Misschien moeten motoren bouwers gewoon aftikken per gebruikte motor en de inkomsten worden dan weer verdeelt onder de “Bottom 5” teams..
w0o0dy zegt
Of een prijs per kilometer x het aantal motoren
Betrouwbare motoren en veel rijden levert dan een lager kostenplaatje op.
Dutchdriftking zegt
Klinkt goed!
vtechlover zegt
Wat ze moeten doen is monaco aanpassen.. Precies 0 inhaalacties geweest..
str8six zegt
@vtechlover: want monaco is F1?
pomoek zegt
Dit valt me tegen van Brawn. Je lost wat ” problemen” op en creëert meteen een paar nieuwe problemen. Hoe ga je de auto’s zo ontwerpen dat er geen dirty air ontstaat? De constructeurs zullen er alles aan doen om dat nu juist voor elkaar te krijgen. Zelfs met DRS is inhalen niet zo makkelijk als dat het nu wordt voorgesteld. Zonder DRS maken kleinere teams geen kans meer op en goede klassering (uitgezonderd incidenten). Ook voor de gridstraffen zijn gewoon valide argumenten aan te voeren. Het zijn met name weer de grotere teams die profiteren van geen of eenvoudige regels.
Het is kortom leuk dat Brawn zegt wat hem niet bevalt in de F1. Maar dat doen de lezers van autoblog hier elke week ook. Van Brawn hoor ik graag oplossingen. Dus Ross: Hoe dan?
baasbas zegt
@pomoek: spec diffuser?
Bijkomend voordeel is dat het nog goedkoper wordt ook
cobra zegt
Ik ben zeker geen F1 kenner, maar wat mij wel aanspreekt is, dat hij alles terug wil brengen naar normale proporties. Dus alles wat je monteert, moet je gewoon in de “winkel” kunnen kopen. Zo maak je alles voor het publiek aantrekkelijker. Vrees alleen dat sommige teams er anders over denken.
Senne zegt
Als het aan mij lag gingen we terug naar de 1000 pk turbo monsters met handgeschakelde versnellingsbakken…
baasbas zegt
DRS weg prima, maar ik vond de gridstraffen wel wat hebben. Niet vergeten dat de motorenbouwers meegewerkt hebben aan de huidige regels. Het moest goedkoper. De motoren moesten langer mee. Dan moet je dus een motivator hebben om ze er ook aan te laten houden. Misschien is een deel constructeurspunten inleveren een goede, maar alleen wanneer de inkomsten op een normale manier verdeeld worden. Minder constructeurspunten = minder centen aan het eind ofzo…
Maar ik vind het wel leuk als er wat auto’s ‘uit positie’ zijn
HZW zegt
Grid straffen moeten omgezet worden in punten aftrek voor de constructeur en niet de coureur benadelen.
Die is door technisch Malheur nog het meest de dupe is als het team de boel technisch niet op orde heeft.
Als je uitvalt is dat al straf genoeg, als je dan ook nog grid straffen voor de volgende race krijgt is het dubbel op.
mashell zegt
@hzw: geen punten aftrek, maar minder geld uit de TV rechten!
hansjeworst zegt
Punten aftrek daar worden de kleine teams vast blij van. Deze teams die betalen handen vol geld voor een klanten motor ,en zijn dan ook nog eens de dupe als ze rotzooi krijgen. Trek dan die punten van die fabrieksteams af die de motoren leveren.
kees66 zegt
Ik zou zeggen “je mag een X aantal motoren gebruiken en daarna is het gewoon op”. Als je dan het einde van het seizoen niet haalt had je wat zuiniger op je motoren moeten zijn.
tarquesh zegt
Ik ben het als een blok eens met Brouwny met de DRS afschaffen.
Maar de huidige regels geven meer kansen voor de teams die achter de top teams rijden.
Ik kan genieten als Force India voor verassingen zorgd, en de strijd tussen Ocon en Perrez geven glans.
Inderdaad zijn de kleine teams achterin de zak, maar dat waren ze ook met de F1 regels in de oude tijd.
gemaskerdemuchacho zegt
Zeker goed nieuws. De DRS is echt een belachelijk systeem en vernield al jaren de sport. Gewoon lekker een rondje niet inhalen en wachten tot het rechte stuk en dan er gewoon langs rijden… Ze steken nog niet geen knipperlicht aan.
Ook die twee keer van je lijn regel is belachelijk… Gewoon verdedigen met die hap…. Inhalen is een kunst en dat moet je ook zo houden.
vr38dett zegt
Punten voor Poleposition en bijvoorbeeld snelste ronde in de race. Wellicht dat er toch nog iets meer risico genomen word door de coureurs om zo wat punten te pakken met als gevolg meer actie