Het was me het dagje wel gisteren. En dat zag F1-baas Domenicali ook en vond het weer een geslaagd feestje.
Saai? Nee, gisteren was het niet saai. Het Nederlandse weer maakte de race aantrekkelijk om naar te kijken, onze voorspelling was dus juist. Natuurlijk was het feest compleet omdat Max Verstappen de overwinning op zijn naam schreef, maar de algemene sfeer was wederom geweldig. Dat viel op.
F1-baas Domenicali over Zandvoort
Laten we beginnen met Robert van Overdijk, de directeur van het circuit, die zeer trots is. Ondanks de regenbuien en de onderbreking van de race, bleef de sfeer er goed in zitten. Hij laat aan Motorsport.com weten dat hij naast Formule 1-baas Stefano Domenicali stond tijdens het volkslied voor de start van de race. Nou, die vond het fantastisch. André Rieu stal de show toen hij met zijn band, excuus- met zijn orkest, het volkslied ten gehore bracht. De zee aan vlaggetjes maakte het beeld compleet. Onze Max kreeg zelfs kippenvel laat hij weten en zegt dat er gedurende de gehele race ‘een geweldige atmosfeer was’.
Laten we niet vergeten, deze beelden gaan heel de wereld over. Het is een visitekaartje voor het circuit, maar eigenlijk voor heel ons land. Kijkers over de hele wereld zien dat wij Nederlanders wel van een feestje houden. Tijdens de regen, en tijdens de onderbreking van de race, werd er vrolijk door gefeest. Dit komt natuurlijk door de keiharde dancemuziek die gedraaid werd. Ook weer zo’n succesvol Nederlands exportproduct.
Toekomst
Toch is de toekomst van de Dutch Grand Prix onzeker. De organisatie van de F1 moet nog nadenken hoeveel races er gereden gaan worden in Europa en of Zandvoort daar tussen past. Tot en met 2025 zit dat goed, maar wat daarna gebeurt is niet duidelijk. Echter, het zou toch gek zijn als het thuiscircuit van de best presterende coureur eruit wordt gehaald.
Het zou zomaar kunnen dat er afgewisseld gaat worden tussen Circuit Zandvoort en Spa-Francorchamps. Dan hebben we dus eens per twee jaar een race in Nederland. Zou kunnen werken, maar eigenlijk verdienen we een dergelijk feestje als gisteren gewoon elk jaar.
mashell zegt
Het spijt me zo voor Kelly Piquet, want die foto van Max met die roodharige man met baard laat geen twijfel, Max heeft een ander…
Robert zegt
De commentatoren van zowel F1TV als Sky Sports staken ook niet onder stoelen of banken dat ze zwaar onder de indruk waren van de atmosfeer op de tribunes. Ik heb verder niks met André Rieu, maar ik kan me zeer goed voorstellen dat menigeen het kippenvel op de armen had staan tijdens zijn vertolking van ons volkslied.
Trouwens nog een briljant staaltje guerrilla marketing: AMG-Mercedes die oranje petjes verspreidde met MB ster op de voorzijde. Crofty refereerde hierover aan een ander, grappig historisch feit, dat Mercedes in de jaren dertig van de vorige al met rode auto’s meedeed aan de Mille Miglia, om te voorkomen dat ze door toeschouwers met stenen zouden worden bekogeld.
Allison Burgers zegt
300.000 bezoekers die dit weekend kwamen controleren of Max wel ging winnen. Benieuwd hoeveel van de aanwezigen de namen van de andere coureurs kenden. :)
Maar was een topfeest!
thearchitect zegt
Ik zal wel afgefakkeld worden hiervoor, maar ik vind de GP van Zandvoort helemaal niks.
En dan heb ik het niet over de sfeer en de tifosi-achtige oranje gekte, want dat is alleen maar prachtig om te zien.
Maar het circuit zelf… ik kan er niet warm voor lopen.
Monaco niet meegerekend is Zandvoort het kortste circuit op de kalender en dat komt m.i. de kadans van een race niet ten goede. Ik vind ZV heel erg geschikt voor een Porsche Cup of een WTCR race, maar voor F1 vind ik het te kort.
Er zijn in mooiere circuits die ik ipv ZV (terug) zou willen zien op de kalender: Magny Cours, Mugello, Sepang, Kyalami
Allison Burgers zegt
Het zou sowieso leuk zijn als er elk seizoen een paar wisselingen zijn van circuits. Kyalami zou er ook gewoon bij moeten zitten bij een mondiale sport. Magny Cours in je rijtje kan ik zelf niet helemaal volgen. Zowel de baan als de omgeving zijn doodsaai. Dan liever Istanbul Park. Buddh International Circuit (India) was ook wel een toffe, snelle baan. Sepang zou sowieso terug moeten komen.
thearchitect zegt
Smaken verschillen uiteraard, maar ik vind Magny Cours mooi vanwege een aantal mooie bochtencombinaties (even gegoogled: Grande Courbe, Estoril, Nürburgrin en Imola).
Het heeft gewoon een mooie flow. Vind ik althans..
Robert zegt
Ik was eigenlijk wel verbaasd over hoeveel inhaalacties er nog waren in zowel de Tarzanbocht als in de Gerlachbocht. Het feit dat een coureur daar meerdere lijnen kan kiezen maakte dit goed mogelijk.
dawwg zegt
Grappig; ik had juist de tegenovergestelde reactie dit jaar; ik was voorgaande jaren van mening dat het circuit ondanks de unieke aspecten niet helemaal lekker uit de verf kwam en inderdaad een verkapte – spectaculair of niet – F1 optocht was; maar dit jaar was er zoveel actie op de baan en verschillende racelijnen en inhaalacties buitenom, dat ik het echt enorm aantrekkelijk vond; zowel als echte liefhebber (prachtige bochten-combo’s !) en als gelegenheid fan (spektabel op de baan).
De kern van F1 blijft Europa en de historische circuits; en ik zie nu juist eindelijk een kleine tegenbeweging/herijking van nieuwe duur betaalde & saaie zandbak-circuits in staten van twijfelachtig allure (waar de primaire drijver een hoop extra inkomsten betreft) terug naar echt interessante circuits (duurzamere aanpak). Hopelijk zet die trend voor; bij de zandbak-circuits zijn de tribunes niet te vullen, terwijl in Europa het vrijwel altijd uitverkocht is); dus de financiële drijver is er ook.
heckblende zegt
C R I N G E
kle500 zegt
Op het moment dat F1 wellicht een beetje van enkel sport naar entertainment verschuift is dit natuurlijk een heel mooi voorbeeld van hoe dat kán werken.
Ik heb zelf een brute hekel aan die hoempa feestmuziek, maar gezien de reacties en sfeer zeer passend bij de doelgroep. Denk dus dat het als evenement idd zeer geslaagd was en het voor de toeschouwers ook zeker de ‘dode’ momenten goed heeft ingevuld.
V8Vantage zegt
Zandvoort is het nieuwe Monaco. Zal me niets verbazen dat de ticketprijzen rap omhoog gaan.