Voor zo’n opmerkelijke kuip maken we zelfs op Autoblog een uitzondering.
We praten je even bij. Sinds enkele jaren worden in de MotoGP kleine vleugeltjes uit de kuipen van de motoren geplaatst voor meer downforce en stabiliteit. Downforce? Op een motor? Jazeker! Zo’n 1.000 cc prototype is niks meer dan een raket op wielen. Die dingen halen hogere topsnelheden dan F1-auto’s, terwijl ze aanzienlijk vroeger moeten beginnen met remmen.
Met zoveel power (~ 250 pk op 157 kg) is het lastig om het voorwiel op het asfalt te houden en juist daar hielpen de vleugeltjes bij. De organisatie besloot echter om de aerodynamische hulpmiddelen uit veiligheidsoverwegingen per 2017 te verbannen en dus moeten constructeurs op zoek naar andere oplossingen. Zodoende kwamen de boys van Ducati met deze vondst op de proppen tijdens een pre-season test in Qatar.
Volgens coureur Andrea Dovizioso werkt de kuip tot dusver aardig, al is nog niet duidelijk of Ducati komend seizoen inderdaad met deze opmerkelijke kuip gaat rijden. Het alternatief ziet er wat ons betreft in elk geval een stuk beter uit… Op de foto hieronder zie je Dovizioso naast Jorge Lorenzo, die is overgestapt vanuit Yamaha. (via: Crash.net)
rob5nismo zegt
Vorm volgt functie in dit geval.
Maar mooi is anders maar denk wel dst je zoiets nodig gaat hebben met zulke pks en snelheden
shibby zegt
Luke, I am your brommer
mennok zegt
@shibby: hardop gelachen
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Ik vind het stiekem wel gaaf
viezefreddyw zegt
Ach. Formule 1 auto’s van nu zien er inderdaad beter uit. Maar écht mooi? Dat waren ze in de jaren ’90. Hetzelfde met motoren. Écht mooi worden ze niet meer.
toniominestrone zegt
@viezefreddyw: helemaal met je eens, ik was ondanks de slechte prestaties altijd gecharmeerd van de 2e rangs teams als Coloni, March en Simteck , strakken vormgeving , de fraaiste was in mijn ogen de Eerste Jordan met de groene 7Up levery.
alfisstii zegt
@toniominestrone: liever kips levery dan gewone levery, of bedoel je livery?
viezefreddyw zegt
@alfisstii: De mierenneuker die daarop let.
toniominestrone zegt
@alfisstii: bijdehand ?
reistje zegt
@viezefreddyw: Vind je? De huidige generatie motoren vind ik juist prachtig. Die 90’s log ogende motoren vind ik niks.
Dizono zegt
@reistje: doe mij maar de Cagiva V593 uit de jaren 90. Wat een plaatje. En dan dat lekkere tweetakt gehuil… http://static.skynetblogs.be/media/104202/35670443.jpg
kennone zegt
Heb dit ooit op mijn 70cc polini Thomos aan moeten passen. Dat ding da ging!!
rob5nismo zegt
@kennone: met proma uitlaat gegarandeerd zo krom als een banaan
trustmeiamanengineer zegt
Tja, aero gaat voor looks in dit geval. Ik zou het niet perse op mijn straatfiets willen hebben. Maar op een rasechte racemotor moet het gewoon kunnen. Of de marketing afdeling van Ducati er ook blij mee is, is weer een ander verhaal natuurlijk.
alcantara zegt
@trustmeiamanengineer: Op je Gazelle schiet je hier ook bar weinig mee op.
rikus zegt
@alcantara: Nou.. ’s morgens telt soms ook elke seconde.
http://www.fietskar.nl/wp-content/uploads/2016/03/Gazelle-Cabby-2015-Bakfiets.png
str8six zegt
En daarnaast hebben ze ook maar twee wielen.
jippie zegt
Interessant! Maar er komt een tijd dat ze bij de motoren ook (nog) meer spektakel willen. Dan worden de banden nog breder en de aerodynamica nog bizarder :-)
rikus zegt
Short hair, don’t care.
mrrallycross zegt
Valt wel op dat ducati toch wel een van de merken is die blijkbaar het meeste baat hebben bij die winglets
bmwfreak038 zegt
@mrrallycross: de winglets gaan verdwijnen
bmwfreak038 zegt
Offtopic: waarom zit er reclame cq. Clickbait op autoblog? Zie renault zoe.
peug206 zegt
@bmwfreak038: omdat je een abbo kunt nemen zodat je geen reclame meer hebt. Anders: get used to it.
Author zegt
@bmwfreak038: waar denk je dat wij boodschappen van doen?
bmwfreak038 zegt
@MauritsH: niet van clickbait
Author zegt
@bmwfreak038: Nee van jouw reacties zeker ;) Overigens staat er duidelijk bij dat het een advertorial betreft.
peug206 zegt
Vorm volgt functie. En dat heeft lorenzo wel nodig met die 55kg die hij weegt om de ducati op het asfalt te houden…
bmwfreak038 zegt
@peug206: pedrosa is lichter en volgens mij valt het wel mee hoeveel moeite ze hebben om de machines op het asfalt te houden
peug206 zegt
@bmwfreak038: de reden dat iannone zo snel kon op de snelle circuits was dat de ducati zo snel is, en hij het gewicht had om hem op de grond te houden. Lorenzo daarintegen is te licht om hem snel de bocht om te kunnen gooien. Hierdoor verliest hij zeer waarschijnlijk veel tijd komend jaar, maar we zullen zien.
bmwfreak038 zegt
@peug206: dovi kon hem nog aardig bijbenen vond ik en er zelfs afkegelen: $
peug206 zegt
@bmwfreak038: op de langzamere circuits en op koude banen had dovi geen kans afgelopen jaar…
unknown32 zegt
Hoe snel rijden die dan? Hoe snel een F1?
KEV9 zegt
@unknown32: ze hebben een ducati model 2016 gemeten op bijna 360km/u
dailydriver zegt
Als je rechtop gaat zitten. Rem je toch al af? het lichaam werkt dan als een soort airbrake. Waarom dan zo vroeg op de rem drukken?
bmwfreak038 zegt
@dailydriver: je wil niet weten hoe laat ze remmen..
xxxheidi zegt
F1 2017 auto’s zijn helemaal niet mooi met die gekke neus en vin.