F1 auto’s moeten hun jeans wat kieskeuriger gaan uitkiezen de komende jaren.
Af en toe komt dezer dagen weleens de vraag voorbij hoe relevant de F1 nog is. In de inmiddels dik 70-jarige geschiedenis van de sport heeft technologische vernieuwing altijd een belangrijke rol gespeeld. Zelfs de grootste hater kan niet ontkennen dat de F1 goed is geweest voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld motoren en aerodynamica. Maar ja, is de F1 ook nog relevant nu die goede oude verbrandingsmotor volgens velen op zijn laatste benen loopt? Groene overwegingen worden steeds belangrijker en CO2 uitstoten past niet in dat plaatje. Extra nadeel: langzaam maar zeker worden die F1 bakken alleen maar zwaarder en zwaarder.
Dat laatste terwijl een lager gewicht natuurlijk ook gewenst is voor een laag verbruik. Overigens is dat bij EV’s een beetje de vraag, want een zwaardere auto betekent ook meer regeneratie van energie bij remmen. Maar goed, een zwaar gewicht zorgt dan wel weer voor extra slijtage aan onderdelen en wegdek, wat niet echt sustainable is. Je zou dus zeggen dat als de F1 aan haar relevantie wil werken, het maken van hele lichte auto’s geen slecht idee is.
Maar helaas, dit jaar wordt het minimumgewicht voor auto’s wederom verhoogd naar maar liefst 746 kilogram. Ter vergelijking: een nijlpaard weegt ongeveer 1.500 kilo. Het minimumgewicht is weer drie kilo zwaarder dan vorig jaar, vanwege de implementatie van een nieuwe sensor om de brandstoftoevoer in de gaten te houden. Kennelijk is die sensor nodig omdat teams konden sjoemelen met de oude setup. Volgend jaar worden de auto’s nóg zwaarder, omdat er meer gestandaardiseerde onderdelen gebruikt zullen worden. Auto’s moeten dan minimaal 768 kilo gaan wegen, exclusief coureur. Precies het omgekeerde van wat je wil dus.
Er is nog een beetje hoop als we kijken naar de historie van de sport. F1 auto’s yoyo-en al langer met hun gewicht. Een opsomming:
- 1961: 450 kilo.
- 1966: 500 kilo
- 1970: 530 kilo
- 1972: 550 kilo
- 1973: 575 kilo
- 1981: 585 kilo
- 1982: 580 kilo
- 1983: 540 kilo
- 1987: 500 kilo
- 1988: 540 kilo
- 2004: 605 kilo
- 2011: 625 kilo
- 2013: 642 kilo
- 2017: 728 kilo
- 2018: 733 kilo
- 2019: 743 kilo
- 2020: 746 kilo
- 2021: 768 kilo
De huidige trend is dus duidelijk. Maar hoop jij dat deze gebroken wordt, of houd je wel van iets om vast te houden? Laat het weten, in de comments!
dabazz zegt
F1 heeft tegenwoordig Amerikaanse eigenaar hè…
indy zegt
Simplify, then add lightness
realhustler zegt
Dingetje met gewicht is, dat het heel duur is om iets lichter te maken. Dus als ze het minimum gewicht lager zetten, dan gaan de rijke teams vreselijke ingewikkelde en dure dingen maken om overal nog meer grammen te besparen, en de arme teams lukt het niet om zo licht te worden. Dan is straks een Mercedes 100 kg lichter dan een Force India. dus nog meer verschil, niet alleen in rondetijd maar ook in slijtage van banden, minder remweg, snellere acceleratie.
Nu doen de rijke teams het ook wel, in mindere mate, en kunnen ze met ballast spelen, dat maakt ze wel wat sneller, maar niet zoveel als 100 kg verschil in gewicht.
hamerhaai zegt
Nee hoor, alles is nog lichtgewicht en zo licht mogelijk daar waar mogelijk. Weliswaar is er een minimumgewicht: het is nog altijd fijn om zelf te bepalen waar je gewicht plaatst.
Bovendien zijn de auto’s flink gegroeid door de jaren. Dat past ook wel bij de toename in mimimumgewicht.
Zie bijvoorbeeld:
[img]https://i.redd.it/dzcbf2trrzd21.png[/img]
1000bochten zegt
Mooi plaatje erbij zeg! Echt bizar hoeveel langer die auto’s zijn geworden.
none zegt
F1 heeft steeds minder met racen te maken en steeds meer met entertainment. Het wordt net als idols (en alle aanverwanten) gemaakt zodat het de grootste groep bereikt, want het is immers makkelijk om jan modaal zijn centjes uit zijn zak te krijgen met merchandize rommel.
bernoulli zegt
De gemiddelde AutoBlogget prakt zijn auto ook vol met opties om hem sneller te maken.
lekkerlinksrijden zegt
@bernoulli: klopt, striping 5pk
Henk_he zegt
///M-performance logo’s op de plastic “carbon” onderdelen, plus 5 pk extra
laptom zegt
Om het racen weer leuker te krijgen zou je 3 dingen moeten doen; laag gewicht, kleinere auto’s (in ieder geval smaller zoals 2015/2016) en eenvoudige aero regels. Punt 1&2 zouden no brainers moeten zijn. Punt 3 is wat lastiger.
cloverleaf zegt
@laptom: Amen!
rob5nismo zegt
Denk dat de gewichtstoename ook met de veiligheid te maken heeft. Kreukelzone halo
morph zegt
Ze zouden beter ook een maximum lengte/wielbasis vastleggen, straks zijn die dingen langer dan een limo.. Een overzichtje? @jaapiyo?
mashell zegt
@morph: dat lossen we op door ze een krappe haakse bocht bij de ingang van de pitstraat te laten maken als in de race drie keer moeten steken om de bocht te kunnen halen gaan ze wel voor wendbaarder auto’s.
ericd zegt
Precies! Misschien een itempje doen dat F1 auto’s vooral ook groter zijn geworden, nu net zo lang als een RR Phantom. Ruim een meter langer dan 25 jaar terug. Maakt inhalen ruim 2 meter moeilijker dan voorheen dus. Doe daar es wat aan, incl. de breedte. Die mocht een paar jaar terug van 1.80 m. naar 2 m. https://pbs.twimg.com/media/DtwszKjWoAI8FZv.jpg https://i.redd.it/dzq2zjshl0n31.jpg
tvklarenbosch zegt
@morph: laat dat straks maar weg, de Mercedes F1 wagen van 219 was 5,7 meter lang
lekkerlinksrijden zegt
@tvklarenbosch: was er toen al F1?
quincy zegt
@lekkerlinksrijden: even bestond vorig jaar 1800 jaar. Niets van mee gekregen?
lekkerlinksrijden zegt
@quincy: heb ik zitten slapen, sorry
T16 zegt
Regels die sinds 2003 gelden: V10 NA, circa 900 pk 19,000 rpm
Gewicht: minimaal 600 kg inclusief coureur
Tank capaciteit: Circa 127–150 liters
Lengte: vrij 4,500–4,800 mm
Breedte: maximaal 1,800 mm
Hoogte: minimaal 950 mm
Wielbasis: vrij 2,800–3,100 mm aanpasbaar
2006: V8 2,4 liter en max 16,700 rpm (V10),
2011 V8 + KERS (80 pk)
2014: V6 1,6 liter Turbo engine en twee Energy Recovery Systems (ERS)
Regels die sinds 2017 gelden:
Gewicht: 728 kg inclusief coureur en exclusief brandstof
Tank capacity: Circa. 150 L i.v.m. FIA reg 105 kg (circa 142 liters)
Lengte: vrij 5,100–5,450 mm
Breedte: maximaal 2,000 mm
Hoogte: minimaal 950 mm
Wielbasis: vrij 3,200–3,700 mm
Regels die sinds 2018 gelden: V6 1,6 turbo 875–1,000 pk + 160 pk
Gewicht: minimaal 733 kg inclusief driver en exclusief brandstof
Tank capaciteit: Circa. 150 L i.v.m. FIA regel 105 kg (equivalent 142 liters)
Lengte: vrij 5,100–5,450 mm
Breedte: maximaal 2,000 mm
Hoogte: minimaal 950 mm
Wielbasis: vrij 3,200–3,700 mm
FIA verhoogt brandstoflimiet voor 2019 naar 110 kilo. Daarnaast mogen de auto’s op geen enkel moment een fuel flow hebben van meer dan 100 kilogram per uur.
Regels die voor 2020 gelden:
Gewicht: minimaal 745 kg inclusief Coureur en exclusief brandstof.
N.B. : Een coureur weegt minimaal 80 kg incl. stoeltje en kleding, helm en handschoenen, anders wordt er aangevuld met ballast gewicht tot 80 kg.
alfapeter zegt
Ik denk niet dat de ontwikkelingen in aerodynamica van de F1 ook maar enige relevantie hebben voor de auto in het algemeen. Andere technologische evoluties waarschijnlijk wel. Gewicht heeft dan weer heel veel te maken met gestelde vereisten.
HzR zegt
@alfapeter: ik denk juist van wel. Veel simulatiesoftware zou nu niet zo ver zijn als het is zonder F1. Ook zijn daar veel truckjes ontdekt die later op produktieauto’s gebruikt werden om het verbruikt te verlagen. De autoindustie had nooit zo veel tijd en geld in de details gestopt als de F1 teams.
tvklarenbosch zegt
Mijns inziens zouden ze het volgende moeten doen:
1. Kortere, smallere auto’s
2. Zwaar versimpelde aero
3. Non-hybride motoren op bio brandstof
4. Gewicht naar 600 kilo
5. Beperking in wat ingesteld kan worden door de coureur. Dus maar 1 motorstand
6. Geen hulpmiddelen als bijtpuntassistentie voor de koppeling
7. Bandenkeuze compleet vrij laten
8. Geen DRS
drdre1 zegt
@tvklarenbosch: klopt vanuit optimaal/interessant-race-perpectief. Now simply add commerce en money en dan wordt waarschijnlijk elk aspect wat je hier noemt uitgemolken om te winnen want winnen = geld. Dus bij dit rijtje zou mijnsinziens ook iets van beperkt budget moeten hebben. Of de aankomende budgetcap daar iets aan gaat veranderen moet nog blijken. Kan me herinneren dat MV ooit eens tijdens een interview aangaf dat ’t weinig zou helpen omdat teams dan via administratieve trucs toch wel hun budget konden overschrijden wat vrijwel oncontroleerbaar was voor een FIA.
Richmond zegt
@drdre1: autofabrikanten kunnen dat. Gooien de kosten posten bij de auto fabriek ipv bv raceteam. Maar de kleinere teams kunnen niet schuiven met hun budgetten.
sabrerator zegt
@tvklarenbosch:
Dé oplossing: Allemaal aan de Lotus 49 op biobrandstof!
Probleem opgelost.
maferick74 zegt
@tvklarenbosch: en geen radiocommunicatie
tvklarenbosch zegt
@maferick74: mwah dat stoort mij niet zo. Zeker als de coureur minder kan instellen aan de auto
none zegt
Zoals ik hier boven schreef
“F1 heeft steeds minder met racen te maken en steeds meer met entertainment. Het wordt net als idols (en alle aanverwanten) gemaakt zodat het de grootste groep bereikt, want het is immers makkelijk om jan modaal zijn centjes uit zijn zak te krijgen met merchandize rommel. ”
Waarom denk je dat ze de auto’s veiliger maken? Omdat je dan het gezin met de kids voor de buis kunt plakken, dat werkte niet echt goed als er iemand zich dood rijdt.
Vanuit een puur racerij perspectief, is het goed (iig maakt het niet veel uit) als er iemand zich dood rijdt. Krijg je die eeuwige verheerlijking als met Senna, en het is nou niet dat zo’n stoeltje leeg blijft. Ik durft te wedden dat over 20 jaar heeft de naam Lauda meer marktwaarde heeft dan Hamilton.
114i210pk zegt
Een sensor van 3 kg. Wow.?
ukbob zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
drdre1 zegt
@ukbob: ja, maar dan moet jij je zin eindigen met een punt. ? En ’n lichter gewicht is wel goed als ’t ging om ’n gewicht. ? Dus je hebt gelijk. (k**! ?)
vaakbenjetebang zegt
Auto’s zijn tegenwoordig allemaal veel te zwaar. Wat dat betreft is de ontwikkeling in de F1 op dat gebied heel relevant voor straatauto’s…
yipikaye zegt
Ach….
F1 auto’s lijken net mensen.
Jouw vrouw, naast je op de bank, wordt ook elk jaar zwaarder.
cloverleaf zegt
@yipikaye: maar m’n vrouw kan ik helaas niet ieder jaar inruilen.
drsjeroen zegt
Formule 1 auto’s lijken dus echt steeds meer op de auto’s die je kan kopen, ze worden steeds zeaarder
poeperman zegt
Nooit gedacht dat een nijlpaard zo licht was. Een beetje Belgisch Wit-Blauw stier weegt 1300+
Dutchdriftking zegt
Tja, de afgelopen 70 jaar zijn de auto’s dus pakweg 300kg zwaarder geworden, dat is veel. Maar ze zijn ook vele malen veiliger geworden. Dit zal het meeste gewicht hebben toegevoegd. Ook wat waard toch?