Volgens een F1 analist verloor Aston Martin met Alonso in Monaco, omdat de Spanjaard te oud is. Sjaak?
De F1 content komt dezer dagen uit allerlei hoeken en gaten. Zo zijn er ook steeds meer talking heads die een mening hebben over zaken in de koningsklasse. En hoe bouder, hoe beter. Dat levert immers de kliks op. Gelukkig doen wij van autoblog daar zelf nooit aan mee. Liever houden we het puur bij de feiten.
David Kennedy daarentegen gaat keihard onder de gordel en wel bij Alonso. Kennedy was ooit ingeschreven voor zeven GP’s. Hij reed er uiteindelijk echter geen een, want hij kwam nooit door de prekwalificatie. Zijn beste resultaten zijn drie klassezeges in de 24 uur van Le Mans. Een palmares waar we op de redactie alsnog niet aan kunnen tippen. Maar ja, Michael Schumacher is het ook niet.
Toch durft Kennedy over tweevoudig F1 kampioen Fernando Alonso te beweren dat deze inmiddels te oud is. Dat is namelijk volgens Kennedy de reden dat Aston Martin niet won in Monaco:
Ik denk dat hij een auto had die snel genoeg was voor pole position. Het kwam aan op een paar honderdsten van een seconde. Dat heeft alles te maken met zijn leeftijd. Het is de natuur, daar kun je niets aan doen. Of het nu een, twee of drie jaar duurt; je raakt het uiteindelijk kwijt. Dat hebben we al meerdere keren gezien. Het is hard, maar zo werkt de natuur.
David Kennedy, is zelf ervaringsdeskundige
Waar Kennedy uit concludeert dat de Aston snel genoeg was om pole te pakken, is onzeker. Alonso liet weliswaar wat tijd liggen in de laatste sector na twee goede sectoren. Maar of hij in sector 3 nou net over de houdbaarheidsdatum ging? De Spanjaard pakte P2 voor de Ferrari’s en Mercs. Het verschil met Max was 0,084 seconden. Alonso’s 24-jarige teammaat Stroll kwam in de andere Aston bovendien slechts tot plek 14. Vervolgens verzoop de Canadees ook in de race, waarin hij geen punten pakte. De Aston maakte daardoor nou ook niet echt de indruk veel sneller te zijn dan de rest.
Voordat je David echter gaat affakkelen; hij is wel uitermate positief over onze held Max:
Ik zeg het niet zomaar, maar het was echt Sennaësque. Echt een rondje zoals alleen de grote coureurs het kunnen. Het is zeldzaam dat je dergelijke prestaties ziet. Hij wist wat hem te doen stond en ook al ging het niet goed genoeg in de eerste twee sectoren, in het laatste deel was hij echt uitmuntend.
David Kennedy, vindt Max wel een hele grote
Nou, vooruit dan. Waarvan akte…
pomoek zegt
Op zich wel leuk dat er inmiddels steeds meer journalisten-kenners-oud coureurs zich melden met wat opmerkingen over de kwalificatie in Monaco, en dan met name de ronde die Verstappen heeft neergezet. En de meeste vonden het een geweldige ronde.
Wat Kennedy zegt zou overigens best wel kunnen. Feitelijk zegt hij iets positiefs over Alonso.
Homer55 zegt
Alonso knalt die auto wel door een hele race om vervolgens op de podium te staan en heeft vele highlights ondanks zijn leeftijd. De jonge coureurs moeten zich schamen dan..
sportevo zegt
De enige coureur die zich echt zou moeten schamen is in dat geval Lance Stroll aangezien hij de enige is die echt in dezelfde auto rijdt. Je kunt een Piastri het niet kwalijk nemen dat hij met de McLaren niet de pace van de Aston Martin kan halen.
mc96 zegt
Misschien dat meneer Kennedy zich eerst wat meer zou kunnen verdiepen in de huidige F1 auto’s en banden voordat ie allerlei boute conclusies trekt. Alonso is echt super oud voor een F1 coureur maar je kunt dit seizoen zeker niet zeggen dat het beste er af is. Hij rijdt fantastisch. Als je zegt dat die eerste twee sectoren van Max niet zo goed waren, begrijp je niet dat hij anders die laatste sector niet zo had kunnen rijden (iets met banden en temperatuur). Die ronde van Max was gewoon uitzonderlijk, ook voor Max. Bij Alonso zit de sleet er nog lang niet op.
maarteno zegt
Volgens mij was het eerder andersom…S1 en S2 kon Alonso zo rijden maar dan S3 niet meer voldoende grip…Max krijgt in die RB19 gewoon de banden niet op temperatuur waardoor S1 en S2 sowieso gecompromitteerd zijn en dan idd in S3 was de temperatuur er maar het was niet zo dat Max anders het mooiste van z’n banden af kreeg. Dit is ook de reden waarom ze in de race wel zo snel zijn en zeer goed op de banden gaan. Tevens is het de reden voor Perez die in Oz van de baan ging en waarschijnlijk ook te veel vroeg in Q3 in Monaco en ook in Barcelona niet lekker gaat op de ‘verkeerde’ temperatuur.
toniominestrone zegt
Mooi hoor die Wolf
gregorius zegt
Ik krijg het idee dat in een jaar als deze, het belangrijker is dat je als coureur voornamelijk het gevoel kan vinden in de auto: elke ronde zo snel mogelijk rijden, zonder de banden te verbruiken, zonder te veel verbranden, maar wel gebruik maken van de lichter wordende auto.
Ik geloof graag dat Alonso misschien her en der een paar honderdste ‘langzamer’ wordt op punten waar pure reactie-snelheid van toepassing moet zijn. Maar aan de andere kant: tijdens een race rijden de coureurs niet op 100%.
In een kwali op Monaco misschien dus wel.
Had een Alonso van 10 jaar geleden misschien wel de pole gehad? misschien wel.
Had een Alonso van 10 jaar geleden nu net zoveel, of meer, punten gehad? Je weet het niet: Alonso kan door zijn drive van nu, zn plezier van nu, maar ook zn ervaring van nu dus heel veel uit die auto halen, maakt geen ruzie in het team en weet geweldig uit de problemen te blijven. Dus ja, wat is belangrijk?
Papa Stroll had t mis bij Vettel, maar heeft het nog een keer geprobeerd met Alonso en geraakt! Beste wat hij nu kan doen, is een snelle coureur in de andere auto zetten… maar ja.