Er was in 2016 al wat gesteggel over het gebruik van de koppeling, maar komend jaar wordt de boel nog een stukje lastiger voor de coureurs.
Stuurtjes worden in de Formule 1 uitgerust met vier flippers in totaal: twee voor het schakelen zelf en twee flippers voor het bedienen van de koppeling. De koppeling wordt bij F1-auto’s alleen gebruikt tijdens de start. In het afgelopen seizoen waren de systemen dusdanig doorwrocht dat het voor coureurs vrij eenvoudig was om de ideale start te maken. De auto’s hielden vanzelf het ideale toerental aan en het perfecte aangrijppunt kon door de engineers worden ingesteld.
Vervolgens kon met de ene flipper het perfecte aangrijppunt voor de koppeling worden aangehouden. De andere koppelingsflipper werd voor de start helemaal ingedrukt en na het doven van de lichten met een bepaald tempo losgelaten. Na wat oefening was het voor coureurs dus vrij eenvoudig om een perfecte start te maken. Eigenlijk was het zware werk vooral weggelegd voor de engineers. De regels werden wel aangescherpt gedurende 2016, maar uiteindelijk was het voor teams redelijk eenvoudig om coureurs alsnog perfecte starts te laten maken.
Komend jaar gaat dit systeem op de schop. Auto’s krijgen nog maar één koppelingsflipper zodat coureurs veel meer met de hand moeten aanvoelen wat er achter hen gebeurt. Daarbij wordt met deze flipper niet langer de positie van de koppeling bediend, maar het aantal toeren dat de motor draait. Om de coureurs een handje te helpen mogen teams wel nieuwe software ontwikkelen die het “aanvoelen” vergemakkelijkt. Bovendien wordt de enkele koppelingsflipper een stukje groter.
TL;DR: coureurs moeten vanaf komend jaar veel meer zelf doen bij de start. Hopelijk levert dat meer actie en spektakel op zodra de rode lichten doven, over ruim twee maanden weten we of dat inderdaad zo is.
Edge zegt
“Om de coureurs een handje te helpen mogen teams wel nieuwe software ontwikkelen die het “aanvoelen” vergemakkelijkt.”
Dat is dan wel weer jammer, want je kunt de klok erop gelijk zetten dat de teams dan met software komen die dermate goede feedback geeft dat jij of ik het goede toerental nog zou kunnen aanvoelen.
jack_abarth zegt
@edge:
Flinke stroomstoot op het juiste punt, dan laat je de koppeling vanzelf schieten :P
bassx zegt
@jack_abarth: of een piepje in het oor zat ze nu ook al horen wanneer ze moeten schakelen.
rob5nismo zegt
@Edge: hebben ze engineers van VAG in dienst genomen?
jelmer03 zegt
Dat was toch het systeem van ferrari
mrrallycross zegt
Aparte constructie dat ze niet de koppeling bedienen maar bepalen hoeveel toeren de motor draait. Wat zijn hier de voordelen van?
mashell zegt
@mrrallycross: dat is zeker een aparte constructie vooral omdat hier al een pedaal voor is: het gaspedaal!
esprit84 zegt
hey misschien weten jullie het niet maar er is op dit moment een autorace bezig genaamd Dakar…..
jack_abarth zegt
@esprit84:
Bedoel je dat commerciële rondje zandbak rijden met in de schijnwerpers; van Eerd en Veka?
Laat maar aan mij voorbij gaan…
ronnys zegt
@jack_abarth: van Eerd rijdt al 2 jaar niet meer mee dus die staat in elk geval niet in de spotlights.
Tevens zijn er meer zenders die het uitzenden als RTL7!
evian zegt
@esprit84: Helemaal mee eens, in de max verstappen komkommer tijd en alle andere raceklassen die op zijn gat liggen gebeurd er in zuid Amerika wel aardig wat spectaculairs. Ik ben wel een voorstander van elke dag 2 weken lang een klein stukje over tussenstanden met een leuk verhaaltje. Bijvoorbeeld over de Nederlanders en dan nog de top bij de auto’s. Misschien nog met wat dingetjes over de techniek en verschillende van bijvoorbeeld de Toyota’s Peugeot’s en Mini’s. Voor de rest gebeurt er toch niet zoveel in de eerste 2 weken van januari.
dawwg zegt
@evian: Spannends ? Kan het me niet heugen deze eeuw … wek me maar als Dakar weer naar Dakar rijdt …
evian zegt
@dawwg: Heb je er weer zo’n in die in het verleden blijft hangen. Jij zegt zeker ook dat de F1 weer een V10 moet hebben en een auto met een elektromotor voor mietjes is. Misschien moet je even met een open mind naar de dakar kijken.
viezefreddyw zegt
Nu maar hopen dat dit goed uitpakt voor Max Verstappen. Zijn starts waren niet al te goed, of dat nou aan de auto lag of niet..
bassx zegt
@viezefreddyw: Dat lag dan ook aan z’n engineers, net als Hamilton overigens.
dwersbongel zegt
Beetje extra spectakel is altijd goed. Met een beetje geluk blijf ik dan als “nieuwe” kijker nog vele seizoenen kijken.
allesmetturbo zegt
Ze zijn vast jaloers op die mooie flippers in de Giulia en willen nu ook van die mooie grote flippers
fmgarcia zegt
@allesmetturbo: Daarom doen Maserati, Nissan en Alfa het zo goed in de f1!!
Dutchdriftking zegt
We gaan het zien.
kilum zegt
Gewoon weer handbak. 3 pedalen in de wagen. Koppelen met je voeten. En schakelen zonder flippers. Dan worden de starts weer echt interessant. Geen launch control of andere zooi.
Maar goed ijdele hoop ik weet het…
carspotterdeluxe zegt
@kilum: Dan wil ik ook een achteruit!
Henk_he zegt
@carspotterdeluxe: ik kan me vergissen, maar volgens mij zit die er al op.
Henk_he zegt
@carspotterdeluxe: check: “Cars must have eight forward gear ratios as well as a reverse gear.”
carspotterdeluxe zegt
@Henk_he: My bad. Een achteruit is idd verplicht. Dacht dat die er niet meer op zat ;)
hight96 zegt
Toch zag ik afgelopen seizoen nog heel veel verschillende starts…
wheelzzz zegt
Deze beslissing voelt vooral heeeeeel erg kunstmatig en geknutseld aan. Dat je uitgangspunten voor ieder gelijk trekt, ok. Maar dit? Pffff .
boltiev6 zegt
Ze moeten eigenlijk weer de vertrouwde treuteltjeshendel uit de jaren 60 weer invoeren met pneumatische overbrenging, lekker snel en eenvoudig. onverwoestbaar!
pinut187 zegt
Waren toch nog opvallend veel slechte starts afgelopen seizoen…
bmw1m zegt
Laat het seizoen eerst maar eens van start gaan. Lang genoeg geduurd zo.
schuimbekje3 zegt
toen ik nog werkte in een fabriek die automaten bouwde voor F1 werd het verboten, dit is gewoon een automaat met schakelaar…
tarquesh zegt
Die F1 bolides zijn toch automaten? En als het automaten zijn dan is koppelen, tegen een flipper duwen voor in de stand D van drive. Dus zo’n flipper is eigenlijk een pook inplaats van een koppelingspedaal.
dutchiehd zegt
@tarquesh: automaten? Nee joh. Gerobotiseerde sequentiele bakken zijn het. De koppeling wordt bediend dmv een hendel aan het stuur, Één flipper rechts om op te schakelen, één flipper links om terug te schakelen.
rickbosma1991 zegt
Dat is al een jaar geleden geïntroduceerd. Beetje achterhaald artikel dus
Author zegt
Da’s niet helemaal waar. De regels zijn gedurende 2016 inderdaad aangescherpt, maar komend jaar wordt de boel nog een stukje strenger.