Een zondag zonder F1? Dacht het niet!
Nu de eerste helft van het seizoen erop zit, ligt het voor de hand om terug te blikken op de races die verreden zijn. Veel leuker is het om vooruit te kijken. Dat doen we dus ook!
Mercedes
Hét te kloppen team van de afgelopen jaren is ook dit jaar machtig. We laten “opper” bewust weg, omdat het lijkt alsof Red Bull aan de poorten van Mercedes staat te rammelen. Rosberg heeft een julimaand achter de rug om rap te vergeten en we zijn benieuwd of hij het tij weet te keren. Teamgenoot Hamilton won afgelopen maand alle vier de races en heeft de leiding in het WK overgenomen. We zien verder geen redenen waarom hij dit jaar geen kampioen zal worden.
Red Bull
Na de switch tussen Verstappen en Kvyat is één ding duidelijk geworden: Ricciardo moet weer stevig aan de bak om zijn hachje te redden! De Australiër heeft in de kwalificaties nog de overhand op Verstappen en in de races lijkt het stuivertje wisselen tussen de twee coureurs die elkaar het vuur aan de schenen leggen. Ricciardo heeft een voorsprong op Max van 18 punten dus het wordt een close call. Toch denken we dat Max aan het einde van het seizoen aan het langste eind trekt en beslag legt op P3 in het kampioenschap. Z’n teamgenoot eindigt nipt op P4. Wel is het mooi om te zien dat Ricciardo z’n brede glimlach weer tevoorschijn heeft getoverd, na geblunder van het team in Spanje en Monaco.
Ferrari
En de Ferrari’s dan? Waarschijnlijk vragen ze dat zichzelf in Maranello ook af. De rode brigade is gewoon niet snel genoeg en de coureurs lijken de hoop op een mooi 2016 te hebben opgegeven. Vettel is zichtbaar gefrustreerd, of beter gezegd: hoorbaar gefrustreerd. Er gaat geen race voorbij of de viervoudig kampioen zeurt op de radio over achterblijvers en tot overmaat van ramp maakte hij in z’n thuisrace een megablunder. Raikkonen staat met 122 punten op P4 en Vettel op P5 met 120 punten. We denken dat Verstappen (115 punten) de beide mannen voorbijgaat in het kampioenschap en dat Vettel uiteindelijk zal eindigen op P5, voor z’n teamgenoot.
Williams
Het eens zeer succesvolle Britse team is de flow enigszins kwijt, denken we. Aan het begin van het seizoen leken Bottas en Massa vaste outsiders voor podiumklasseringen, maar de laatste races gaat het minder goed. Het lijkt ons wat voorbarig om te spreken van een vormcrisis en toch moeten we nog maar zien of Williams P4 in het kampioenschap vasthoudt. Er zijn namelijk kapers op de kust.
Force India
En die kapers zouden weleens de mannen van Force India kunnen zijn. Sergio Perez heeft al twee podiumklasseringen bij elkaar geracet en daar kan hij er zomaar één of twee aan toevoegen, mits de mannen in de snellere auto’s pech krijgen of elkaar van de baan racen. Nico Hülkenberg doet het een stuk minder goed dat z’n teamgenootje al heeft ook hij dit jaar best een paar aardige resultaten behaald. Het zal mede van de Duitser afhangen of Force India voorbij kan gaan aan Williams, al denken we dat dat inderdaad zal gebeuren.
Toro Rosso
Over Kvyat kunnen we kort zijn: die zien we na dit seizoen waarschijnlijk niet meer terug in de Formule 1. De Rus is de klap van zijn degradatie naar Toro Rosso niet echt meer te boven gekomen en lijkt mentaal geknakt. We verwachten van hem dan ook geen aansprekende resultaten meer in dit seizoen. En daarna dus ook niet. Sainz moet in z’n eentje de kar trekken en nu McLaren zoetjesaan in vorm begint te komen, is het afwachten of de juniorstal van Red Bull de zesde plaats in het kampioenschap kan vasthouden. We gokken dat McLaren…
McLaren
… uiteindelijk voorbijgaat aan het team waar Verstappen vorig jaar bij debuteerde. Dat heeft niet alleen te maken met de auto en de Honda-motor, maar dus ook met het feit dat we van Kvyat verder geen vuurwerk meer verwachten. Sainz zal het dus in z’n eentje moeten opknappen. Button en Alonso maken regelmatig sarcastische grapjes op de radio en da’s leuk om naar te luisteren, maar ook tekenend voor de motivatie. Over het afscheid van Button wordt al jaren gespeculeerd dus dat zal ook dit jaar weer het geval zijn. Stoffel Vandoorne staat ongetwijfeld al te trappelen in de coulissen.
Haas F1
De laatste renstal die met enige regelmaat puntjes bij elkaar weet te harken, al is dat uitsluitend de verdienste van Romain Grosjean. De geboren Zwitser rijdt vaak buiten de top 10 en toch wist ‘ie nu en dan een mooie klassering te scoren. We hopen en denken dat ‘m dat nog wel een paar keer lukt dit seizoen. Teamgenoot Gutiérrez lijkt vooral moeite te hebben met blauwe vlaggen en internationale handgebaren. Geen hoogvlieger, al zal ‘ie ongetwijfeld een leuke zak geld meebrengen.
Renault, Sauber en Manor
Geen hoogvliegers of vaste klanten voor het podium, dus we nemen ze allemaal in één keer mee. Renault blijft ons verbazen. De Fransen leveren motoren die mee kunnen strijden om de podiumplaatsen en tegelijkertijd rijdt het fabrieksteam geen deuk in een stukje brie. Dat bewijst maar weer wat voor goede auto ze bij Red Bull hebben gebouwd. Manor heeft met Haryanto geen topper in handen en de Indonesiër zit mogelijk op de schopstoel. Wehrlein laat aan de andere kant weer leuke dingen zien. Die zal ooit vast bij Mercedes belanden, tegen de tijd dat Hamilton of Rosberg passé is. Sauber heeft vooral financiële en politieke zorgen en we verwachten geen vuurwerk meer van de (van oorsprong) Zwitserse renstal.
TL;DR
Mercedes kampioen bij de constructeurs, Hamilton bij de coureurs, Max op P3, Ricciardo op P4, Force India passeert Williams en McLaren gaat voorbij Toro Rosso. Oh, en Gutiérrez krijgt heel veel blauwe vlaggen en middelvingers en Vettel blijft zich de rest van het seizoen “seriously” afvragen “what we are doing”.
stijnn zegt
Ik denk dat je gelijk hebt maarrrrrr… niks is zeker in het leven… en daarom blijft het leuk om naar te kijken!
gijsso zegt
Dominantie van Mercedes zal blijven, de meeste teams zijn nu al meer bezig met 2017 dan dit seizoen. Hopelijk dat volgend jaar de kaarten goed geschud worden en meer verassingen zullen plaatsvinden tijdens de Grote Prijzen.
subaru4ever zegt
Al snap ik het enthousiasme over Max maar al te goed, een P3 in het eindklassement lijkt me te hoog gegrepen. Ricciardo is nogsteeds de betere van de twee en dat is ook niet raar als je ziet hoeveel meer ervaring hij heeft. Natuurlijk presteert Ricciardo beter door de druk van Max, maar in de qualificaties laat Ricciardo telkens weer zien dat hij toch echt een stapje sneller kan.
martinus zegt
@subaru4ever: voor een kwalificatieresultaat krijg je geen WKpunten
erf2 zegt
@martinus: maar in de race worden de punten verdeeld.
Hoeveel punten hebben Daniel en Max elk gescoord sinds Max bij Red Bull Racing rijdt?
aadzor zegt
@subaru4ever: ze hebben zich bij Red Bull openlijk afgevraagd of Ricardo zijn auto niet te veel voor kwalificatie afgesteld. Dat zou logisch zijn ook als je de degradatie van zijn banden op zondag bekijkt. Max lijkt veel meer met een compromis te rijden.
drdrift zegt
@aadzor: juiste opmerking. 1 minuutje meer of minder insturen, max weet hoe en wanneer
pinut187 zegt
Renault is inderdaad verbazingwekkend slecht. Motoren zijn toch het hart van de autos en je zou zeggen dat ze daarmee toch wel wat beter moeten kunnen presteren.
gwnbmw zegt
@pinut187: zelfde als manor… hebben een motor die sterker is dan de honda, maar hebben de aero gemaakt in een half uurtje door 1 iemand. die er geen hol van snapt. bij manor is t dan weer begrijpelijk, dat heet geld. bij renault? franse luiheid?
mrbasa zegt
@pinut187: maar de auto was ontwikkeld voor een Mercedes motor onder de Lotus vlag. Aangezien de overname relatief laat plaats vond, en bij Lotus het geld op was, is de huidige Renault auto absoluut geen goede package.
Onderschat ze echter niet in 2017
erf2 zegt
@mrbasa: ik ben zeer benieuwd naar seizoen 2017. Nieuwe reglementen, nieuwe kansen.
martinus zegt
Mijn Chauvinistische voorspelling voor het eindklassement:
1. Hamilton
2. Rosberg
3. Verstappen
4. Ricciardo
5. Vettel
6. Die 2e rijder van Ferrari
azuli zegt
Nou ik zeg het gewoon!
Mercedes is opper, oppermachtig en geen enkel team zal van ze winnen dit seizoen. Geen Ferrari en zeker geen Redbull! Gelukkig begint iedereen weer op nul volgend seizoen.
Arvado zegt
@azuli: En zeker geen Red Bull? Eerder Red Bull dan Ferrari hoor
azuli zegt
@littledevil9: ach van de 21 GP’s dit jaar wint Mercedes er minstens 18. Ik geef Hamilton de meeste kans om in die 18 GP’s de meeste punten bij elkaar te schrapen voor het rijderskampioenschap. Mercedes wint met twee vingers in hun neus de constructeurstitel. De rijders/teams Ferrari en RB zijn voor beide kampioenschappen kansloos. Er wordt door verschillende media of fans gesproken over de uitdager van Mercedes. Als je Mercedes wilt uitdagen zul je minimaal 10 GP’s op je naam moeten schrijven als team/rijder. Nou dat gaan we jammer genoeg dit seizoen niet meer meemaken.
Arvado zegt
@azuli: Ja dat klopt dan weer wel;)
lekkerlinksrijden zegt
@azuli: en volgend jaar ook niet vrees ik
thefmanl zegt
Raikonnen eindigt boven Vettel, rijdt gewoon veel constanter
martinus zegt
@thefmanl: Vettel heeft vooral veel materiaal pech gehad.
cthijs zegt
Ik denk zelf dat max achter ricciardo zal gaan eindigen omdat de laatste race duidelijk te zien was dat er teamorders waren gegeven,volgens mij moest heeft max ricciardo bewust voor hem laten rijden omdat dat zo afgesproken was,maar ik denk als er problemen met ricciardo zouden zijn zou de bal bij max komen te liggen.ik denk dat ze bij tedbull gezegt hebben dat degene die als eerste bv de 5 e ronde over start komt geholpen word door de tweede rijder vandaar die idiote inhaalpoging van verstappen bij de start
Edge zegt
@cthijs: Als Ricciardo gewoon veel sneller is, dan moet Max hem niet gaan ophouden. Uiteindelijk race je niet alleen voor eigen succes, maar ook voor je team. Als je als team een beter resultaat kunt behalen door van positie te wisselen moet je dat gewoon doen. Andersom zal Ricciardo er ook geen probleem van maken als hij Max een keer voorbij moet laten.
Het wordt pas echt leuk om te zien hoe de heren Ricciardo en Verstappen zich gaan gedragen als Red Bull weer écht vooraan meedoet en het om een serieuze kans op de rijderstitel gaat. Ik kan mij heel goed voorstellen dat Max Ricciardo dan niet meer langs laat, omdat het zijn eigen kampioenschapskansen schaadt. En andersom precies hetzelfde.
menaz zegt
Renault had zelf al aangegeven dat het een paar jaar gaat duren voor ze competetief zijn.
Je naam op een Lotus plakken betekent niet meteen podiums pakken…
Edge zegt
@menaz: Het helpt ook niet dat ze die Renault stickers pas zo laat op die Lotus geplakt hebben. Als ze het team nou medio vorig jaar hadden overgenomen, was er nog tijd geweest om wat bij te sturen en de auto te ontwikkelen. Nu was de deal zo laat beklonken dat Lotus met zeer beperkte middelen een auto heeft neergezet die totaal niet competitief is. Maar goed, het zal wel ingecalculeerd zijn, want ik neem aan dat Renault ook niet van plan zou zijn geweest om met Jolyon Palmer aan de start te verschijnen.
Dit jaar gewoon focussen op motorontwikkeling en het Lotus chassis laten voor wat het is, en achter de schermen alles op alles zetten voor die wagen van volgend jaar. Palmer (en eventueel ook Magnussen, afhankelijk van de beschikbaarheid van andere coureurs) aan het eind van het seizoen dumpen en Sergio Perez wegplukken bij Force India. Perez heeft bewezen een snelle jongen te zijn, en brengt ook nog Mexicaanse sponsoren mee. Nou heeft hij zich op de baan meer dan bewezen, gratis geld is nooit verkeerd.
freeze zegt
Gutierrez zit in de Haas omdat het een Ferrari junior is en Ferrari de halve Haas heeft geleverd.