Het is een bekend fenomeen: de OTA updates. Updates over the air. Het idee erachter is simpel, maar ze zorgen voor een extreme stijging aan issues.
Zij nieuwe auto’s beter? Je zou zeggen van wel. Ze worden alsmaar duurder en fabrikanten kunnen met de kennis van afgelopen jaren. Maar wat blijkt: het tegendeel is waar. Nieuwe auto’s zijn zeldzaam slecht, zo meldt J.D. Power.
Elk jaar doet de J.D. Power een ‘Initial Quality Study’. Dat is een onderzoek om uit te vogelen hoe auto’s in het begin van het eigenaarschap bevallen. Ze doen dit al 37 jaar, dus ze weten waar ze het over hebben.
Extreme stijging issues
Dit jaar komen ze tot de conclusie dat auto’s er alleen maar slechter op zijn geworden. Volgens de onderzoekers is het vernieuwen voor fabrikanten belangrijker dan betrouwbaarheid.
Het afgelopen jaar waren er 180 problemen per 100 auto’s. Dat is een historisch dieptepunt. Nog nooit waren auto’s zo slecht. Het jaar ervoor waren het 162 problemen per 100 auto’s. Dit jaar is erger dan ooit met 192 problemen per 100 auto’s. Ook al aan de hoge kant. Volgens J.D. Power zijn het hele simpele dingen die al mis gaan.
Waardoor komt het dan?
De grootste bron van ergernis is het infotainmentsysteem en de rijhulp-assistenten. Die functioneren lang niet altijd naar behoren. Volgens JD Power komt dat door de OTA-updates.. Fabrikanten kunnen zo een ‘half’ product op de markt brengen en dan later met updates de issues verhelpen.
Volgens JD Power weten de fabrikanten dit ook. Tesla en Polestar werken namelijk niet mee aan het JD Power onderzoek, dus ze kunnen niet opgenomen worden in de eindlijst (die @Jaapiyo hier voor je heeft). Volgens JD Power is er ook een reden dat ze niet mee willen doen, want de kwaliteit is gebrekkig. Tesla en Polestar bungelen onder aan het lijstje van de betrouwbaarste merken.
Via: AD Auto
Fotocredit: zwarte Polestar 2 door @martijnvleeuwen via Autoblog Spots
Johanneke zegt
Doet een beetje aan de game industrie denken. Sales team bedenkt een deadline, de ontwikkelaars moeten maar roeien met de riemen die ze hebben. En leveren een half product die ze later updaten.
schuimbekje3 zegt
Ik las laatst een bericht dat Subaru de meest slechte SUV verkocht van 2022. Het was ook een van de meest verkochte ‘kleine’ SUV’s…
En dan ga je kijken wat er aan de hand is.
Als je dan ziet dat er niets mis is met de auto maar 95% van de meldingen over de autoradio gaat, dat vind ik persoonlijk GEEN auto-probleem.
Tesla uitgezonderd, omdat je de auto bijna moet bedienen via het scherm, maar vrijwel alle systemen kunnen via ‘echte’ knoppen worden bediend.
Dus ‘slechte’ auto’s als de autoradio aan geeft dat een straat 80km/h is en in werkelijkheid is die 70km/h, dan vind ik dat GEEN storing aan de auto…
Een storing is als mijn Peugeot e208 geen versnellingen meer heeft, als de laadunit niet werkt, als de BMS van mijn Tesla de geest geeft, als PSM van mij Porsche aangeeft dat er een wielprobleem is (en de luchtvering niet meer werkt, en de PDC niet meer werkt, en de snelheidsmeter niet meer werkt, en de cruise-control niet meer werkt. DAT zijn autoproblemen.
hotze zegt
Zo jij hebt een hoop auto’s. En bijbehorende rijke-mensen-problemen…
faalhaas zegt
Het gaat hier om problemen in totale aantallen. Het is niet gecategoriseerd op impact.
Elke dag zijn er problemen in de wereld. Maar dat betekent niet dat morgen de aardbol niet meer bestaat.
mashell zegt
Dat JD Power alle klachten op één hoop gooit en daar geen schifting of gewicht aan hangt is statistiek vervalsing. Want motorblok valt er telkens uit is toch wat anders dan moet 2x BT pairen klikken voordat mij Xiami X5 wil pairen.
Maar ja, het is ook zulk misinterpretatie van statistiek dat Toyota de reputatie van betrouwbaar heeft opgeleverd. De ADAC traf weinig Toyota’s met pech langs de snelweg aan: Toyota’s zijn dus heel betrouwbaar. Dat geen rechtgeaarde Duitse veelrijder een Toyota rijdt en alleen bejaarden die geen kilometers maken een Toyota rijden dat werd niet meegewogen.
rollingstoned zegt
Toyota heeft die reputatie te danken aan haar onverwoestbare 4×4’s. Kijk maar eens hoeveel van die dingen er nog rondrijden in Afrika en zulks meer.
e36thuglife zegt
Darom moet je altijd de facelift kopen en dan de laatste maand dat ie gemaakt is zoals me E36 daar heb ik nooit trobbies mee. Bullet proef!!!!
Rudy zegt
Merk zelf bij BMW ook veel issues met de OTA updates. Mijn vrouw haar 1 serie gaf issues wat de dealer heeft gewijd aan OTA probleem. Ik zelf krijg de laatste 2 software updates niet geïnstalleerd op mijn G21, ondanks dat de accu 2 dagen aan de lader heeft gelegen.
petroldrinker zegt
Ik denk zelf niet zozeer de OTA schuldig is, maar juist de EU, zij verplichten allerlij zinloze snufjes in autos, los van het feit dat mensen slechter gaan rijden door al die nannies, kan het ook alleen maar extra storingen geven, exact de reden wrom ik lekker pre 2010 het liefst koop, weinig zinloze electronica zoals: blis, lane departure, acc, startstop etc etc
mashell zegt
Het is natuurlijk andersom, de meeste mensen zijn tegenwoordig totaal verslaafd aan hun mobieltje, hebben een concentratiespanne korter dan een tiktok filmpje. Het zijn juist die rijhulpsystemen die de wagens nog op de weg houden.
rollingstoned zegt
Dus laten we van de auto ook gelijk maar een infotainmentsysteem maken, met touchscreens i.p.v. fysieke knoppen. Want dat komt de veiligheid en concentratiespanne immers ten goede… 🙄
DeWitteCondor zegt
Is dat echt zo? Dat al dit soort rijhulpsystemen door EU regelgeving worden opgelegd? Dacht altijd meer dat men het deed om een leuke NCAP score in de folder te kunnen zetten.
Onze Lexus heeft er ook tig, maar gebruik ze nooit. Behalve dan de radargestuurde CC op rustige snelwegen.
banderas zegt
Als je die rijhulpsystemen niet hebt, dan scoor je bv maar 3 sterren. Dus eigenlijk worden ze wel verplicht ja. Plus ze moeten altijd aan staan als je de auto start sinds 2020. En veel merken worstelen met een goede lane assist. En in mijn lange auto ervaring zijn EV’s inderdaad wel aardig gevoelig voor foute software. Niet allemaal dramatisch (want vaak makkelijk op te lossen), maar een EV wil wel eens niet meer starten en moet ie naar de dealer. Vervolgens een update erop en hij is weer top..
bluebluered zegt
Zeker en vast. Er is nu zelfs al een deadline (begin Q3 2024) dat de verkoop van bestaande auto’s zonder die systemen zal verbieden.
Nieuw ontwikkelde auto’s moeten die systemen nu al hebben of mogen niet op de Europese markt verkocht worden.
lekkerlinksrijden zegt
Alle zooi die totaal overbodig is in een auto gaat dus stuk. zal wel aan mijn leeftijd liggen maar simpele auto’s hebben mijn voorkeur. #vroegerwasallesbeter
spidermann zegt
Bij mijn Volvo V60 T8 uit 2020 de volumeknop voor de radio. Doms zonder zichtbare aanleiding doet deze het niet meer. Diverse keren reeds gereset in de gsrage maar het probleem blijft. Commentaar van de garage: “bekend probleem bij Volvo, maar eij kunnen muv tesetten er verder niets aan foen”.
e36thuglife zegt
Kapot lelijk man moet je elke x naar de werk plaats voor die reset?? En moet je dan ook elke x je radio weer instellen??
Echt foktop als je volume het niet doet is 1 van de belangrijkste knopjes op je dash man!! Ik zou zeker trobbies maken bij Volvo!!! Geef dan maar nieuwe head unit of zo en anders………….
Joris24 zegt
Nu heb je het nog maar half aangepast ;)
“Zij nieuwe auto’s beter” –> Zijn
“Ze worden alsmaar duurder en fabrikanten kunnen met de kennis van afgelopen jaren.” Je mist hier een stuk zin?
mv10 zegt
Helaas herkenbaar. Bij mijn Skoda Octavia wilde de achterklep een paar maanden tot alleen kiertje open na een update. Daarnaast loopt hij regelmatig vast icm Apple carplay waardoor hele entertainment systeem opnieuw opstart net in een telefoongesprek tijdens het rijden. Het is dat die nog zo prettig rijdt.