Dat zagen we nog niet eerder in de autosport: een vrouwenquotum van 50%.
De laatste jaren is er een aantal thema’s dat meer aandacht krijgt dan ooit tevoren. In de eerste plaats is dat natuurlijk het milieu. Andere woorden die vaker dan ooit gebezigd worden zijn gelijkheid en diversiteit. De nieuwe raceklasse Extreme E is wat dat betreft helemaal bij de tijd. Ze houden namelijk met al deze zaken rekening.
Dat Extreme E het milieu hoog in het vandaal had staan was al bekend. De E staat ten slotte niet voor niets in de naam. Extreme staat evenmin voor niets in de naam, want er wordt geracet op ruig terrein. Daarbij wordt er specifiek voor locaties gekozen die lijden onder klimaatverandering. De Extreme E zal daarom onder andere neerstrijken in Groenland en het Amazonewoud. Het idee is dat deze gebieden daardoor onder de aandacht worden gebracht.
De nieuwe raceklasse wil graag ook op andere gebieden vooruitstrevend zijn. Daarom heeft Extreme E besloten dat het deelnemersveld uit evenveel mannen als vrouwen moet bestaan. Dat enige positieve discriminatie daarbij onvermijdelijk is lijkt de organisatie niet te beseffen. Ze zien zichzelf vooral als pionier op het gebied van gendergelijkheid.
Iedere auto zal bestuurd worden door een team dat bestaat uit een man en een vrouw. Het is wel te hopen dat de samenwerking tussen een sturende man en een navigerende vrouw beter verloopt dan bij het gemiddelde echtpaar. Om te zorgen dat de rollen eerlijk verdeeld zijn, moeten de twee halverwege de race van stoeltje wisselen.
Strikte gelijkheid geldt overigens ook voor de auto’s: alle reams rijden in een Odyssey 21. Dit is een 1.650 kg wegende SUV met 550 elektrische pk’s. De Extreme E zal volgens de planning volgend jaar afgetrapt worden. 23 en 24 januari zal de eerste race verreden worden in… Dakar. Krijgen ze daar ook weer eens wat rally-actie te zien.
cossiekiller zegt
Ik zie geen problemen. Weinig muren op ruig terrein…
vondick zegt
Ook geen stoeprandjes
moveyourmind zegt
Een vrouwenquotum…
Dat klinkt eerder als een heel vervelende Coronamaatregel dan als iets vooruitstrevends in de autosport.
O plaat zegt
Een megalomaan event waar niemand om vroeg met verplichte man-vrouw duo’s en allemaal in de zelfde elektrische trabant. De Soviet Unie is er niets tegen.
gregorius zegt
De vraag is eigenlijk: wie betaalt?
Komt het straks neer op rijke mannen die gemiddeld kunnen sturen die de snelste vrouw betalen om de andere helft te besturen…
Want never nooit dat dit geen pay-driver klasse it.
En gaat Jumbo-Frits meedoen?
Rohrl-fan zegt
Wat ik niet begrijp… Het gaat om kwetsbare gebieden en daar gaat men dan racen???
Zelfs al kan men dit compkeet CO-neutraal doen (want mij onmogelijk lijkt voor zo’n grote events), dan nog heeft zo’n veld rondrijdende racewagens met bijhorende logistiek toch een grote impact?
machielvdd zegt
Goede vraag, het is inderdaad een eigenaardig concept. Het is schijnbaar zo dat alleen racen op gebieden die al naar de knoppen zijn, bijvoorbeeld een gekapt stuk regenwoud. En ze gaan met de boot in plaats van het vliegtuig. Maar goed, dan nog is zoiets inderdaad niet klimaatneutraal. Dat geeft de organisator ook toe, maar de positieve invloed van deze raceklasse maakt dat ruimschoots goed als je hem moet geloven.
bpc zegt
Deze race klasse is de belichaming van de gehele milieuhype…
fanboy zegt
Ja, als BP medewerker ben je hier vast op tegen.
roadster zegt
Inderdaad. Want de diesel voor de generatoren om de auto’s op te laden wordt door Shell geleverd.
El-Loco zegt
Dat worden flinke generatoren om op Groenland 21 EV’s te laden
automobilista zegt
Zullen ze leuk vinden in die kwetsbare gebieden dat ze met autos langs crossen. Wat het idee nog beter maakt is zo’n achterlijke vrouwenquota, want f**k het aannemen van de meest geschikte persoon hè.
Een echt k*t idee voor de race wereld
ahaaa zegt
Gewoon aangeven dat je jezelf als vrouw ziet en voila je mag meerijden?
roadster zegt
Mensen die voor geslacht neutraal hebben gekozen, mogen dus niet meedoen? Je reinste discriminatie weer.
schuimbekje3 zegt
Ben benieuwd hoe dat gaat rijden.. ken block kreeg niet een goed gevoel in saudi arabie met de shakedown van dat ding… ding ging schuiven als die strak moet gaan en ging strak als die wilde sliden…