![Extreme camper](https://www.autoblog.nl/files/2021/11/extreme-camper-patagonia-expedition-vehicle-2021-970-007-887x612.jpg)
Maar deze extreme camper is het wel degelijk waard.
Er zit natuurlijk een verschil tussen wat je wil uitstralen en wat je daadwerkelijk uitstraalt. Een PVC-buis onder je Eclipse monteren, maakt je nog niet de incarnatie van Paul Walker. Een nieuwe setje imitatie lichtmetaal op je oude C-Klasse maakt het nog geen nieuwe C63 AMG.
Met campers is dat niet anders. Ondanks dat je je een combinatie van Jacques Cousteau, Ronald Amundsen én Christoffel Colombus voelt, rijd je alsnog rond in een Fiat Ducato met een polyester-fetish.
![Extreme camper](https://www.autoblog.nl/files/2021/11/extreme-camper-patagonia-expedition-vehicle-2021-970-017-817x612.jpg)
Patagonia Expedition Vehicle
Dat is precies waar deze Patagonia Expedition Vehicle mee helpt. Deze extreme camper straalt niet alleen uit dat je overal kunt komen, maar komt ook daadwerkelijk overal. De basis is een Kenworth-chassis uit 2019. In basis is het eigenlijk een distributietruck dat ze zelfs in de States geen bedrijfswagen of busje meer noemen. De Kenworth K370 heeft uiteraard vierwielaandrijving en staat op een ouderwets doch oerdegelijk ladderchassis.
De motor is een PACCAR PX-7 motor. Een zescilinder met een slagvolume van 6,7 liter. Inderdaad, de cilinders zijn groter dan een liter. Het maximum vermogen stelt niet zo veel voor: ongeveer 250 pk. Het koppel bedraagt echter een 895 Nm dat min of meer of het hele (doch beperkte) toerengebied aanwezig is.
![Extreme camper](https://www.autoblog.nl/files/2021/11/extreme-camper-patagonia-expedition-vehicle-2021-970-003-813x612.jpg)
Luxe extreme camper
Met deze Patagonia Expedition Vehicle gaat het erom DAT je op elke bestemming aankomt, niet zozeer hoe snel dat gaat. Het apparaat is voorzien van alle mogelijke luxe. Op de foto’s zien we zelf een schaaltje met vers geplukte aardbeien. Luxer dan dat wordt het niet. Er is een keukentje, eetkamer, slaapkamer en een badkamer. Die badkamer is voorzien van een douche en een toilet voor als je een drukje moet doen na het vele aardbeien eten.
Kortom, alles wat je maar nodig kunt hebben om indruk te maken op de andere deelnemers van het onvolprezen EO-programma ‘zijn we er al?’. Enig nadeeltje van deze extreme camper is de prijs. De verkoper wil er namelijk een 575.000 dollar voor hebben. Het is niet eens een nieuw exemplaar, maar een occasion uit 2019 met 37.000 mijlen op de klok.
De advertentie kun je hier bekijken.
Het ziet er allemaal prachtig uit en ik kan het zeker waarderen, maar voor wie maken ze die dingen eigenlijk? Er zijn vermoed ik weinig Nederlanders die een halve ton kunnen en willen neerleggen voor een apparaat dat pas enig nut heeft aan de andere kant van de Bosporus.
@pomoek; de 10 halve tonnen heb ik niet, maar -als- ik ooit een camper zou kopen, zou het zoiets moeten worden. Je krijgt mij nooit in zo’n rijdende koelvriescombinatie.
@pomoek: in Scandinavië en IJsland zie je regelmatig deze overmaatse campers. Daar komen ze ook veel beter tot hun recht dan hier. Deze zomer nog met emiemznd gesproken die een 6×6 had met zelfs portaalassen. Die beste man was gepensioneerd en verscheepte zijn camper, de halve wereld over.
@krikke240z: met iemand* gesproken…
@krikke240z Ik heb ze daar inderdaad ook vaak gezien. Echt ver van de bewoonde wereld en van niets afhankelijk. Het heeft wel wat.
@pomoek: als de zombies komen dan praat je wel anders…iedereen en zn moeder willen er een
Ha, een Fugro Camper.
Wat een skere poepdoos. Wel een mooi apparaat verder.
Ik kan me die aflevering van diesel brothers nog herinneren dat een Europese MAN overlander camper in Amerika was gecrashed. Die gasten kochten dat ding over van de verzekeringsmaatschappij, nergens aan onderdeel te komen daar. M.a.w een hoopje ellende wat niets meer waard was. Dit is andersom dus ook het probleem. Koop je dit voor een half miljoen met het risico dat het geen drol meer waard is bij de minste schade?
Kijk goed naar de cabine en Google dan even op DAF LF…
De cabine wordt gebouwd door Renault in Frankrijk en toegepast door Renault zelf natuurlijk, door Volvo, Kenworth, Peterbilt en DAF.
Misschien moeten we bij de voertuigcategorie ‘camper’ ook maar in verschillende segmenten opdelen. Is een BMW X6 immers niet gewoon een hatchback? Eigenlijk wel, maar dan kan je er niet zoveel geld voor vragen…
Mooi ding. Zou in deze categorie wel een exemplaar van Actionmobil (Oostenrijk) of Ormocar (Duitsland) nemen. Hebben een aantal in Patagonië gezien destijds, schitterend! Zoiets bij voorbeeld:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=332555903&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios
Veel gaver dan die Amerikaanse rommel. Als je zoiets zie dan krijg je toch zin om naar Kaapstad te rijden?
haha een Kenworth K370 met PACCAR PX-7 motor. Gewoon een Daf LF250 met 4wd. Wel een stoer ding.
Neem aan dat je die quad er bij krijgt voor dat geld…
Voor een half miljoen kon er niet een beetje gezelligheid in? Ademt de warmte en sfeer van een mortuarium zeg.
https://www.news.com.au/travel/travel-updates/incidents/perth-family-could-be-trapped-for-days-due-to-weather/news-story/adb437d082998591fec4c629bbf129c9
En dan nog zijn er grenzen aan wat de natuur toelaat. :-)