Audi lijkt erg blij te zijn met de A8, want hij blijft nog eventjes in productie.
Nou, hoe zullen we deze alinea eens gaan beginnen? Misschien iets met het woordje ‘EV-transitie’. En daarna iets over de Volkswagen-groep, Audi in het bijzonder. Want zoals jullie weten is Audi nogal traag met de adaptatie van elektrische auto’s. Waar concurrenten BMW en Mercedes-Benz een complete modellijn hebben, is dat bij Audi nog niet helemaal het geval.
Aan de andere kant zijn er ook nog zat oude Audi’s met plofmotor die een beetje op leeftijd beginnen te raken. Denk aan de Audi A1, A4, A5 en Q7, bijvoorbeeld. En ook de Q5 is niet de nieuwste meer. Maar hopelijk vinden jullie het mooie auto’s, want Audi gaat er nog eventjes aan vasthouden. Dat geldt ook voor het vlaggenschip van het merk, de Audi A8 en diens sportieveknie, de Audi S8. We hopen dat jullie ze mooi vinden, want ze zullen nog eventjes in de showrooms blijven staan. Dat meldt Carscoops.
Nog steeds geen opvolger
Het komt vooral vanwege het feit dat er nog geen opvolger is. Dat is natuurlijk iets wat we veel meer zullen gaan zien. Fabrikanten zien een volledig elektrische opvolger nog niet helemaal zitten, maar nu nog een auto ontwikkelen met een ouderwetse verbrandingsmotor kan écht niet meer. Het heeft er ook mee te maken – in dit specifieke geval althans – dat de auto simpelweg nog niet klaar is. Ze hebben kennelijk meer tijd nodig om van dit een productiewaggie te maken:
De nieuwe Audi A8 gaat heel erg lijken op de Audi Grandsphere Concept, getekend onder leiding van Marc Lichte. Die auto voldoet nu nog niet aan de wensen en eisen voor Audi (en hoogstwaarschijnlijk diens klanten).
Extreem premium Audi A8 is een grote hit
Er is overigens nog een reden waarom Audi de huidige A8 toch nog eventjes wil aanhouden: kennelijk is de auto in China niet aan te slepen. In de ‘oude wereld’ geeft men snel de voorkeur aan de Mercedes-Benz S-Klasse in dit segment, maar in China zijn auto’s een relatief nieuw fenomeen.
Daarbij is Audi wat langer actief daar, de vroegere Hongqi’s zijn Audi 100’s. Dus er zullen in China Chinese @jaaiyo’s zijn die juist de Audi A8 enorm premium vinden in plaats van de BMW 7 Serie. In China kun je de Audi A8 L krijgen en als dat niet lang genoeg is, kun je daar ook een Horch-variant bestellen met nog meer lengte.
Volgens het gerenommeerde Auto, Motor und Sport gaat Audi de periode nog eventjes overbruggen met – jawel – nóg een facelift. Op deze manier kan Audi het nuttige met het aangename combineren. De oude Audi A8 kan men dan met minimale extra investeringen blijven voeren terwijl de opvolger wat extra ontwikkelingstijd kan krijgen. Met de facelift moet de Audi A8 het uitzingen tot 2027. De huidige generatie kwam in 2017 op de markt en kreeg een facelift in 2021.
Meer lezen? Dit zijn de 10 duurste toplimousines van Nederland!
Johanneke zegt
Ik rij ook liever in een oude A8 dan een nieuwe 7 serie, ondanks dat de 7 vast een betere auto is. Iets met ontieglijk lelijk.
Poulusma zegt
Datzelfde geldt overigens voor de Merkedesh Bench S-klasse.
Dutchdriftking zegt
De huidige S klasse vind ik juist een beeldschone wagen. Wel in de juiste uitvoering natuurlijk. Veel chrome en een oude mannen kleur.
JelmerS zegt
putdeksel velgen en klaar
Poulusma zegt
Met Renault pianolak plastic op t dashboard ja!
HZW zegt
Ik denk dat Audi nog even wacht met een nieuwe A8, nu er een wisseling van de wacht plaats vind, met de komst van de nieuwe Audi designer, Massimo Frascella.
Die zal wel zijn Design stempel mogen zetten op de nieuwe Audi A8 design, en dat kan alleen maar veel beter en vooral veel mooier gaan worden, dan wat zijn voorganger allemaal aan opzichtige designs wist te bedenken, met veel te veel onnodige en zinloze Design troep toevoegingen.
Ik kan niet wachten op de nieuwe Audi Design richting onder, Massimo Frascella.
Het is duidelijk dat Audi terug wil naar meer minimalistische design, en weg wil van het opzichtige design van nu, met veel te veel toeters en bellen.