Kijk, dat is nog eens lekker BPM cashen.
Oh, hoe een mens ergens naast kan zitten. Denk aan “Wir schaffen das“, “Read my lips: no more taxes” en natuurlijk “Iedereen krijgt 1.000 euro!”. Bij de introductie van de Bugatti Veyron waren de uitspraken niet van de lucht. Het hyper-arrogante en extreem kostbare project maakte de tongen goed los.
Over één ding was leek er een consensus te zijn: de Bugatti Veyron was de laatste der mohikanen. De laatste extreme hypercar. We zijn nu wat jaartjes verder en de Veyron heeft gewoon een opvolger gekregen die verder is gegaan waar de Veyron stopte. Nog sneller, nog dorstiger en nog protseriger. Van de Chiron zijn er inmiddels al wat varianten op de markt gekomen, zoals de Chiron Sport en de Divo. Een open versie zal hoogstwaarschijnlijk niet verschijnen. Maar wat dan wel? Het is bekend dat Bugatti aan het broeden is op een tweede model, maar ook de Chiron moet voorzien worden van een opvolger.
In een interview met TheSuperCarBlog liet een hooggeplaatste Bugatti official een paar interessante dingen los. Ten eerste wordt andermaal bevestigd dat een Chiron Grand Sport (met open dak, dus) niet in de planning ligt. De Chiron is namelijk ontworpen als coupé vanaf het begin.
Wel wordt bevestigd dat we nog even kunnen genieten van de enorm krachtige W16 motor. Het tweede Bugatti-model gaat deze motor krijgen, maar naar alle waarschijnlijkheid de opvolger van de Chiron óók. Deze auto staat voor 2026 (!) gepland. Daarna schijnt het onmogelijk te zijn om de W16 te laten voldoen aan de emissie-eisen.
En een elektromotor? Die gaat er voorlopig niet komen, ondanks eerdere geruchten. Volgens Bugatti voldoet dit motortype nog lang niet aan de eisen die het merk stelt. Sowieso past het niet bij het concept van de hypercar. Wellicht wel bij het tweede model, welke een stuk gezinsvriendelijker wordt, op lange termijn.
Met dank aan Maurice voor de tip!
potver7 zegt
Kortom, ze zijn wel al bezig met iets electrisch, want de opvolger van de opvolger van de Chiron krijgt de W16 niet meer. Dat electro niet bij het concept past is zo ongeveer hetzelfde als Porsche die roept dat ze nooit een SUV zullen bouwen.
gandini zegt
@potver7: Nee joh, die zijn al lang aan het experimenteren met een flux-capacitor, met op zijn minst een paar gigawatts aan vermogen.
porker zegt
@gandini: die zal niet snel gesnapt worden
dray zegt
@porker: Geen probleem wanneer je terug in de toekomst kunt kijken.
Gulli zegt
@gandini: ongeveer 1.21 gigawatts denk ik
lincoln zegt
Leuk die ultrahypersuperextraspeciaalcars ..
Maar ik zie ze werkelijk nooit rijden ..
Uitstoot zit in het productieproces ..
Zorgwekkender zijn de modale leasebakken die wel serieus zwaarder dorstiger en groter zijn dan ooit ..
911targa zegt
@lincoln: eens! Mensen die een dergelijke auto aanschaffen, tikken giga veel CO2 heffing af, betalen wegenbelasting en BTW. Dit i.p.v. Tesla-rijders, die de staatsruif lopen te plunderen (maar de Toyota Starlet bezitter mag wel lekker alle belastingen ophoesten). Vergeet niet, dat slechts 7% elektriciteit ‘groen’ is, dus niet afkomstig van fossiele brandstoffen.
https://www.google.nl/amp/s/blog.gumtree.com.au/environmentally-friendly-used-car-tesla/amp/
lincoln zegt
@911targa:
Elektra rijders zijn dan ook extreem anti-stichting aap ..
Joerek zegt
@911targa: bij het oudere bpm-stelsel waarbij 40% over nettoprijs betaald moet worden waren de hypercars slechter af, dus deze autos zijn naar verhouding enorm veel goedkoper geworden
vtie zegt
Wauw! Die configuratie op die Veyron maakt echt de auto. Voor het eerst dat ik het een toffe bak vind.
Dutchdriftking zegt
De W16 is eigenlijk 2 maal W8 of twee en een halve maal VR6. Zullen ze in de toekomst niet gewoon twee maal het accupakket en tweemaal het aantal elektro motoren van een VW of Audi in de Bugatti hangen?
bloemhof010 zegt
@dutchdriftking: of tweemaal een V8
boomhauwer zegt
@dutchdriftking: of 4x W4
ghost zegt
@dutchdriftking: 6 x 2,5 is toch 15?
Dutchdriftking zegt
@ghost: klopt. W8 is op basis van 2 x VR6 (W12 zoals Bentley) maar dan met pitten. Twee maal W8 en hoppa Bugatti.
bugboy zegt
@dutchdriftking: Je vergeet even dat er ook wat turbo’s op moeten en dat het geheel ook gekoeld moet worden. Daarbij zijn de Bugatti’s erg snel, maar schijnen ook prima normaal te rijden. Zijn unieke auto’s.
Dutchdriftking zegt
@bugboy: Turbo’s op een elektromotor? Leg uit.
bugboy zegt
@dutchdriftking: De W16 is wel wat meer dan twee W8 blokken achter elkaar.
boss1 zegt
misschien komt er wel een suv versie aan hahha
dirkv zegt
@boss1: Ja, en die Chiron Grand Sport (zonder dak dus) komt er ook vast wel.
boss1 zegt
@dirkv: ja denk ut wel