Zoals je misschien wel weet staat de letter ‘e’ bij Audi voor zuinig. Maar van de nieuwe A4 heeft Audi nog geen e-model en daarom presenteren ze vandaag in Parijs de A4 TDI concept e. Hoewel er nog concept in de naam staat is de verwachting dat een model dat hier sterk op lijkt binnenkort in de showroom staat.
Maar hoe zuinig is deze A4 dan? Het gemiddelde verbruik is 3,99 l/100 km en de Co2-uitstoot is slechts 105 g/km. Maar is dat nog een beetje vooruit te branden dan hoor ik je denken. Dat valt wel mee, 0-100 gaat in 10,7 seconden en de top ligt op 206 km/u
Engine
Two-liter TDI with displacement of 1,968 cc, 88 kW (120 hp) output and 290 Nm (213.89 lb-ft) of torque
Average consumption only 3.99 liters/100 km (58.95 US mpg), corresponds to 105 grams of CO2/km (168.98 g/mile)
0 – 100 km/h (62.14 mph) in 10.7 seconds, top speed: 206 km/h
Intelligently controlled subassemblies and additional new engineering
Recuperation system for recovering energy when brakingDrivetrain
Six-speed manual transmission with magnesium housing, adapted gear ratio and insulation all the way around
Automatic start/stop for switching off the engine when it has come to a standstillChassis
Power steering with highly efficient electro-mechanical drive
Electrical brake system on the rear axle
Road-resistance-optimized using 225/50 R17 tiresBody
Sophisticated aerodynamic fine-tuning with rear trailing edge and partially closed single-frame grille, aero-floor and modified ride heightInterior
Economy training program on the instrument panel display
Navigation system with calculation of the most fuel-efficient route
rogue zegt
Die Audi-doos moet echt d’r smoel houden. :x Anders zal ik eens “iets leuks” laten zien en dan zullen d’r buren het ook horen!
Maar eh, een topsnelheid van 206 km/u is niet erg hoog hè? Oh en “hiet”, moet “hier” zijn natuurlijk.
kowalsk zegt
Zijn er eigenlijk merken die daadwerkelijk achter dit soort auot’s staan, of is het enkel en alleen om het imago op te krikken…?
RenJie zegt
3,99L.. ik zeg psychologische waarde? Audi probeert je te cheaten, zo lijkt hij érg zuinig (is hij natuurlijk ook), maar die 3 geeft och wel een ander effect als wanneer er 4,03L zou staan :P
RenJie zegt
mijn zin klopt ook niet echt.. (-wanneer) (och = toch)
Tommy zegt
@kowalsk: Volgens mij haal je met dit soort troep juist je imago verschrikkelijk naar beneden, omhoog halen doet Audi al met de RS6. Maarja blijkbaar is er een grote markt voor zuinige viercilinders in een middenklasser.
vla zegt
:lol: 10.7 seconden! Dat ze dat er nog durven bij zetten! Btw had wel graag een curve gezien bij die tekst…
prop zegt
3.99 liter op 100 kilometer? Een extra decimaal erbij dus.. die kenden we nog niet in de op bullshit en geld gebaseerde zuinigheidstrend
een soort van psychologische oorlogsvoering zoals de benzinestations doen.
prop zegt
owja… die h**r mag nu serieus opk*nkere van mij… ik heb echt nog nooit meegemaakt dat je zelf het geluid moest uitzetten bij een ad. Andersom is wat gebruiksvriendelijker
kowalsk zegt
@ Tommy:
Bij auto-fanatiekelingen moet je niet aan komen zeulen met een of andere slappe zuinige versie van een toch al niet zo spannende auto nee… Ware het niet dat de meeste mensen een auto kopen om van A naar B te rijden, en nergens ander voor.
Dennis zegt
Ik dacht dat jullie bedoelden “Extra zuinig: Audi A4 TDI concept hè!” :lol:
Tommy zegt
@kowalsk: En toch wil ik niet betrapt worden in zo’n bak… Nog even over dat van A naar B rijden, de meeste A4’s die ik tot nu toe tegen ben gekomen hebben anders wel allemaal een zescilinder onder de kap, als mensen een dure auto kunnen betalen kunnen ze ook een dikke motor betalen. Trouwens in het weekend zullen ze vast meer uitvoeren dan van A naar B rijden.
Trouwens ook slecht voor je saldo airmiles deze auto…
prop zegt
@ kowalsk en tommy
tis een uitkomst van meerdere factoren (imago als gevolg van een aantal oorzaken)… trends en maatschapelijke ontwikkelingen… maar vooral ook overheden waarin geldlustige hippies regeren die op een makkelijke manier een rijke industrie, die een marginale invloed heeft op de kunstamtige co2 uitstoot, kapot kunnen maken door regels om zo meer geld te generen met als excuus het milieu
baztiaan1 zegt
ga toch fietsen, mens van audi!!!!!!!!
on-topic: hij gaat niet érg snel, maar het is wel een zuinige én mooie auto (in tegenstelling tot een prius o.i.d.)
prop zegt
dude… echt puur uit irritatie die hele ad afgekeken.. wist eigenlijk niet eens waar het over gaat… en het valt me nu dus pas op dat het over de Q5 gaat.. over miscommunicatie en effectief bereik gesproken.. wat een wanprestatie
Cooper S zegt
Wat een ontzettend saaie kar zeg. Voor muur-bloempjes, grijze muizen en AVRO leden.
jochem zegt
Boy oh boy, ik kom nu al 2,5 jaar op autoblog, maar de audi reclame gaat echt te ver. Super irritant!!
O.T.: van mij mogen ze de v12 tdi er dan ook in lepelen ter compensatie :)
kowalsk zegt
@ Tommy:
Zoals te lezen in mijn eerste comment had ik het over zuinige auto’s in het algemeen, niet alleen over A4’s of duurdere modellen ;)
Mr_R zegt
De droom voor elke lease-rijder? In de basis een fraaie bak en in het middelste bijtellingstarief van 20%. Een S-line pakket erop, flitsend kleurtje en fraai setje wielen met banden die wel grip hebben en hij’s perfect!
4,0 l/100 km is wel erg zuinig trouwens! Een maar 105g/km! BMW hád een relatief flink zuinige 3-serie, maar nu niet meer.
Mr_R zegt
Waarom bestaat er eigenlijk een ‘gewone A4 2.0 TDI 120pk’ als dit ook kan?! Die gewone doet 5,1 l/100km, 134 g/km en is niet sneller: 10,7 s en 205km/h max.
Raul8711 zegt
Is er hier al een positieve comment geweest? Ik vind het een bijzonder knappe prestatie dat een formaat A4 auto een gemiddeld verbruik heeft van 4,0L/100km dat is minder dan een citroen C1 1.0 of dergelijk klein spul. Bovendien heeft deze A4 nog altijd een topsnelheid van 206 km/h. Nog geen jaar geleden kochten een hele hoop mensen een Audi A4 1.9TDI, die had een gemiddeld verbruik van 5,6L/100km, ging in 11,1 seconden naar 100km/h en had een top van net 201 km/h. Flinke stap voorwaarst zou ik dus zeggen, hopelijk gaan we dit meer zien in de grote en middelgrote audi’s.
Ik zou zeggen Audi:
Een A8 met een uitstoot onder 100g/km C02 is de volgende uitdaging.
marruk zegt
Deze laten chippen, mooie RS4 velgjes eronder van 18 inch.. klaar is kees
Endlezz zegt
geef mij maar de 3.0 TDI in afwachting van een “e” modelletje met 232pk :)
Esprit_de_Flandre zegt
Wat een bekakt getal: 3.99L. Wees dan gewoon eerlijk en zeg 4.
@Rogue:”Maar eh, een topsnelheid van 206 km/u is niet erg hoog hè?”
Hoeveel dagen per week haal jij meer dan 206/h? Van mij is het 0. Ok, das ook wel een beetje te danken aan mijn 140/h-wrak, maar zelfs als het toch 206 kon, zou ik dat misschien 1 keer doen, gewoon om hem te testen. En eens ik het weet, nooit meer. Net zoals de meesten onder ons.
Rob²in zegt
chippen die bak en blijven genieten van lagere belasting. Zilveren spiegeltjes van de S erop en andere chrome sjonnie bedoelingen en klaas is kees. . .
markieanta zegt
Kijk nou, een Seat in opleiding…
Doewap zegt
Ik begreep niet wat mensen bedoelen mt “Audi-doos” en “mens van audi” dus ik heb, geheel tegen mijn gewoonte in, het geluid op mijn laptop eens aan gezet.
Over die top van 206 en die sprint van 10,6: da’s beter dan mijn auto en ook nog zuiniger.
Kom op, heren bezoekers van Autoblog, we hebben niet allemaal een petje en een Astra OPC!
Beem bim bop zegt
Mijn mening over audi’s qua moge bekend zijn. Erg knap dat ze m op 105g co2 hebben gekregen. Voor alle petten en anderen die er in gaan rijden: weet wel dat je als je de standaard velgen/banden er af haalt je in principe niet meer in aanmerking komt voor de 20% bijtelling. De bewijslast dat de auto voldoet aande 105g co2 ligt nl bij de belastingplichtige, de berijder dus. De kans dat ze er achter komen is natuurlijk bijzonder klein, maar je loopt wel een risico als je m niet standaard laat.
Jorrit zegt
@ markieanta
Ik dacht precies hetzelfde.. deze nieuwe exeo (senseo) zal dan wel uitkomen in 2011 ofzo!
Onder het motto: designer zijn bij Seat, relax baantje!
JD
markieanta zegt
Is helemaal corect, maar we kunnen nu spammen in dat andere forum, dus dat scheelt.
Stefan zegt
Hehe dat heb ik ook wel eens gereden 3,9 over een stuk van +/- 50km maar dan met de audi a4 1.9 tdi uit 2004 (wel saai 90 achter een vrachtwagen met gunstig weer)
Adil zegt
nog zuiniger dan de passat bluemotion en toch meer pk..
..netjes
ivo zegt
Tja, ze moeten BMW proberen bij te houden hè? Dus dan krijg je dit soort concepts. Erg eigenlijk, CONCEPT, ze durven het niet eens aan om het een productiemodel te noemen. Zoals BMW, waar op elk model Efficient Dynamics standaard is, zónder een super geknepen motor in ’t vooronder…
dj_raoul zegt
Stelletje azijnzeikers, 10,7s is behoorlijk vlot hoor. Genoeg om als eerste bij het stoplicht weg te zijn! Ik heb zelf niks met Audi meer deze specs zijn dik in orde.
boot zegt
tip over de audi reclame: je kunt een browser ook instellen….
ik heb safari en een pop ups, geen geluid.
zitten jullie weleens op internet? jzs
prop zegt
wat een loezer opmerking… maar goed..ja elke dag en ik gebruik IE.. hoezo?
Tommy zegt
@ivo: dat Efficient Dynamics zuigt als de pest, als je even stopt met je auto slaat de motor gelijk uit! :S Slaat nergens op, net alsof je hem laat uitvallen. Als je zo brandstof wilt besparen hoeft het voor mij al niet meer, slaat veel te ver door daar bij BMW, en dat voor een sportief merk…
Timmie zegt
Waauw, verbruikscijfers tot 2 cijfers na de komma…
Sorcerer zegt
kowalsk: niet alleen om het merkimago op te krikken, maar ook om zo snel mogelijk aan de EU-regels voor CO2-uitstoot te voldoen.
Het handige bij deze Audi’s is dat je grote(re) bpm-korting krijgt bij aankoop in Nederland. Goedkoper in alle opzichten dus! :)
Leziaf zegt
Oh dat is mooi hij valt in de bijtellingscategorie van 20% aantrekkelijk voor lease!