Meer ruimte dankzij een langere wielbasis maakt de Tiguan Allspace een fijne allrounder.
Het model beleefde zijn debuut in Detroit en volgende week staat de Allspace in Genève. De Noord- en Zuid-Amerikaanse markt krijgt enkel deze verlengde versie, die daar gewoon Tiguan wordt genoemd. Bij ons kun je kiezen voor twee smaakjes. De reguliere Tiguan, of deze extra lange Tiguan Allspace.
De auto heeft een 109 mm langere wielbasis en is 215 mm gegroeid. De SUV is 4,7 meter lang. Je kunt met de Allspace 145 liter meer bagage meenemen en nieuw is de optionele zitrij. Hierdoor wordt het mogelijk om tot zeven personen te vervoeren. De maximum laadcapaciteit van de Tiguan Allspace met (wegklapbare) zeven stoelen bedraagt 1.775 liter. De verlengde Tiguan biedt naast meer bagageruimte ook meer ruimte voor passagiers op de achterbank. Het gaat hier om 54 mm.
Informatie over prijzen en motoren maakt Volkswagen in een later stadium bekend. De Tiguan Allspace komt eind 2017 naar Nederland.
oranje123456789 zegt
Soort van macan voor de plebs?
rauto zegt
@oranje123456789: haha macan is toch niet te vergelijken met dit ?
granlusso zegt
Iedereen zal ‘m wel weer saai noemen, maar deze auto ziet er prima uit. Weliswaar voorspelbaar, maar het design is representatief en de auto zal over een jaar of tien nog altijd representatief ogen.
Als gezinsauto in de prijsklasse 50-60 mille kan het best een sterke worden. Een Q5 is namelijk fors duurder en een Q3 is te klein en te oud. In het segment waar de Renault Espace en Ford S-Max opereren, zal deze auto naar mijn idee de meeste procenten opeisen, juist in dat ‘hippe’ crossover/MPV-segment.
jack_abarth zegt
@granlusso:
Ik heb de Tiguan altijd een leuke auto gevonden, maar de laadcapaciteit vind ik gewoon te weinig. Ben benieuwd hoe dat bij deze zal uitpakken, want het ziet er in elk geval goed uit!
danivdengel zegt
@jack_abarth: Was vooral een probleem bij de oude. Wij hebben vorige week de nieuwe besteld, deze heeft inmiddels een laadcapaciteit van minimaal 615 liter…. denk dat dat al een fors formaat is, zeker in zijn segment.
passie1979 zegt
@danivdengel:
Klopt niet helemaal: De maximale laadruimte bedraagt 615 liter bij rechtopstaande achterbank. De achterbank is namelijk verschuifbaar… Ik heb getest en als je 1.80m of langer bent en je wilt passagiers meenemen achterin dan kan de achterbank echt niet helemaal naar voren geschoven worden om de maximale laadcapaciteit te kunnen benutten.
stationcar zegt
Slim, in reactie op de nieuwe Peugeot 5008, die (met het nieuwe model) ook een 7 persoons SUV is geworden.
87sandyd zegt
@stationcar: Dit ding stond al heel lang op de planning. Ik denk niet dat de ene auto een reactie op de andere auto is.
Zou dat wel het geval zijn dan zou de 5008 een reactie op de Kodiaq zijn en zo kan je nog wel even doorgaan
stationcar zegt
@87sandyd:
Vergis je niet, automerken kijken wel degelijk naar elkaar, goed voorbeeld daarvan is… jawel VW!
Ten tijde van de introductie van de Zafira had VW de Touran bijna klaar, maar toen kwam de Zafira en dat was een 7 persoons auto en de Touran niet. Dus ging VW terug naar de tekentafel en paste de Touran aan…
Bovendien is de trend in autoland dat er steeds meer SUV’s komen, Peugeot doet een nogal opvallende move door haar MPV’s te veranderen in SUV’s (in elk geval visueel) en loopt zo voorop in de SUV trend.
Van de Peugeot 5008 doken begin vorig jaar de eerste spionagefoto’s op. En jawel, een half jaartje later plopte de Tiguan LWB/Allspace op. Uiteraard zal ik niet zeggen dat VW het trucje van Peugeot heeft afgekeken om met een 7 zits SUV te komen, maar reken maar dat ze bij VW de concurrentie scherp in de gaten houden, ze kunnen het zich simpelweg niet veroorloven de boot te missen. Zoals je weet heeft VW in het verleden weleens de boot gemist doordat ze teveel vast hielden aan beproefde concepten, dat willen ze niet nogmaals, geloof me.
stationcar zegt
@stationcar:
Overigens was de 5008 suv er ook eerder dan de Kodiaq ;-)
maikel2303 zegt
Is dit niet gewoon de skoda kodiaq maar dan met volkswagen badges? Want de normale tiquan is kleiner dan de kodiaq
danivdengel zegt
@maikel2303: En dan nog wat mooier, beter afgewerkt, premium en representatiever
danivdengel zegt
@maikel2303: En dan nog wat mooier, beter afgewerkt, premium en representatiever
maikel2303 zegt
@danivdengel: sinds wanneer is een volkswagen premium. En wat jij nu schetst is het typische skoda vooroordeel wat zeker sterk is veranderd de afgelopen jaren
mashell zegt
@maikel2303: of iets premium is of niet zie in de prijslijst. En dan laat zich niet ontkennen dat VW premium ambities heeft.
maikel2303 zegt
@mashell: klopt ze hebben de ambities maar ze zijn er nog wel een stukje van verwijderd. En opel heeft precies hetzelfde ook de ambities. Het enige wat ze doen is de auto’s voor velen te duur te maken en de hele automarkt duurder maken
reactief zegt
@danivdengel: Tiguan premium en beter representatief dan de Kodiaq…
Tjaa, dat zou ik mezelf ook wijsmaken als ik net meer euro’s neergelegd heb voor nagenoeg de zelfde auto, maar dan met minder ruimte!
danivdengel zegt
@reactief: Lekkere motor, veel luxe als massagefunctie, R pakketje erop. Kon de Kodiaq niet zo krijgen als ik wilde, sportieve looks waren nergens te bekennen
reactief zegt
@danivdengel: Fijn dat jij tevreden bent met je keuze. En als je gewilde opties niet op de Skoda kon krijgen ook een goede keus.
Persoonlijk vind ik de Kodiaq mooier. Evenals ik de Tiquan zonder R Line ook mooier vind dan met. Mijn inziens lijkt het dan te veel op een te hoge hatchback, bijna mpv achtig. Maar dat vind ik van alle ‘sportieve’ SUV’s.
Gelukkig verschillen smaken, anders zou het allemaal maar saai zijn.
danivdengel zegt
@reactief: hahaha zeker waar. Twijfelde ook heel lang of ik het zou doen of niet.
jack_abarth zegt
@maikel2303:
Ik heb afgelopen week de Kodiak gezien, maar voor mijn gevoel was dat toch wel een compacte auto qua hoogte. Ik zal niet zeggen dat het een stationwagen op hoge poten was, maar zo’n hoog plafond als een gemiddeld SUV heeft hij toch niet.
maikel2303 zegt
@jack_abarth: het valt toch ook onder het segment crossover en niet suv?
jack_abarth zegt
@maikel2303:
Ik had ‘m qua ruimte meer verwacht zoals de Tiguan, dus gewoon een midsize SUV maar dat haalt de Kodiaq toch zeker niet. Die zit meer richting de Quasqui qua afmetingen.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
EDIT:
Net gauw even gekeken op Google, het maakt elkaar niet veel uit het is centimeterwerk. Het enige verschil is dat de Skoda een aflopende daklijn heeft, en de Tiguan redelijk horizontaal blijft waardoor de Skoda kleiner/lager oogt.
kareljansen zegt
@jack_abarth: Nou, De Kodiaq is wel echt een klasse groter hoor. 20cm langer, 10cm meer wielbasis en 5cm hoger. Bagageruimte 200 liter meer. Dit zijn wel echt verschillen als tussen de a4 en a6 bijvoorbeeld
mrrallycross zegt
Nu kunnen mensen zonder benen ook mee op de achterste rij
allesmetturbo zegt
En hoeveel scheelt dit nu met een Kodiak?
Heb de Tiguan niet altijd kunnen waarderen, maar de laatste generatie vind ik echt mooi
danmar zegt
Zal wel hoger gepositioneerd worden dan de Kodiaq, maar toch lijken ze me wel in elkaars vaarwater te gaan zitten.
Soort Kodiaq-killer dus ;-)
mashell zegt
Het is een beetje als de active tourer / grand tourer, c-max, grand c-max, ook bij die wagens kloppen bij de grote variant de proporties niet. Dat doet Renault met de nieuwe Scenic veel beter.
Dutchdriftking zegt
Als R-line super dik. In standaard trim maar een lelijk hok.
Jansen zegt
Nou, toch behoorlijk opgefrist die Polo.
cossiekiller zegt
Is waarschijnlijk 200mm langer ipv 215mm. Die 15mm hebben ze digitaal toegevoegd
whooter zegt
Wat is de verhouding met de Touareg?