De GP van Turkije editie 2021 wordt nu alweer geschrapt. Er komt uiteraard wel wat voor in de plaats en het goede nieuws is: dat kan goed uitpakken voor Verstappen.
Ver vooruit plannen is een beetje riskant in deze coronatijden. Eigenlijk moet alles in potlood in de agenda genoteerd worden. Ook de Formule 1-kalender is aan verandering onderhevig.
Twee weken terug schreven we nog dat de GP van Canada van de kalender geschrapt wordt. Het Formule 1-circus is weliswaar welkom in Canada, alleen moesten ze twee weken in quarantaine. Dat ging een beetje lastig, aangezien de GP van Azerbeidzjan een week eerder op de kalender stond. Dat zou dus betekenen dat er in Baku alleen met reservecoureurs gereden moet worden. Dat zou ook een keer leuk zijn, maar dat is niet wat de Formule 1 voor ogen heeft.
De GP van Canada op 13 juni werd daarom vervangen voor de GP van Turkije. Maar we zijn nu tweeëneenhalve week verder en de GP van Turkije voor 2021 kan alweer geschrapt worden van de kalender. Dit maakt de Formule 1 vanmiddag bekend. De reden: reisbeperkingen.
Wat nu? Om te beginnen wordt de GP van Frankrijk een week naar voren gehaald. Het gat dat die race achterlaat wordt vervolgens opgevuld met de GP van Oostenrijk. Dat wil zeggen: nog een GP van Oostenrijk. Er wordt dus net als vorig jaar twee keer op de Red Bull Ring gereden.
Dit betekent: een extra thuisrace voor Max Verstappen. Terwijl Zandvoort en Spa als de persoonlijke thuisraces voor Max gezien kunnen worden is de Red Bull Ring een thuisrace voor het team. Dit resulteerde tot twee keer toe in een overwinning voor Max (2018 en 2019). Vorig jaar ging het wat minder met een DNF en een derde plaats, maar laten we focussen op het positieve. In Turkije werd hij vorig jaar overigens zesde, dus statistisch gezien zijn de kansen van Max er gewoon op vooruitgegaan.
Voor alle duidelijkheid hieronder de nieuwe kalender. Onder voorbehoud uiteraard.
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 13 juni | GP van Frankrijk
- 27 juni | GP van Oostenrijk
- 4 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | GP van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 3 oktober | GP van Singapore
- 10 oktober | GP van Japan
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 31 oktober | GP van Mexico
- 7 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Australië
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
gregorius zegt
Laten we focussen op het positieve?
GP van Oostenrijk zijn over het algemeen niet heel interessante races. Het gaat vrijwel altijd om bandenstrategie; zoals afgelopen week: kan je op 2 of is het sneller met 3 setjes. Dus zolang het niet regent, is het 70+ rondjes DRS kijken.
Turkije is een stuk interessantere baan. Eerst bocht is mooi, het knikje met de afgrond is mooi. De volgas 200 graden naar links combinatie is indrukwekkend; met een mooie slingshot-uitrem actie aan het eind. Daarna een lange DRS zone, die zorgt voor 3 inhaalplekken. Prima circuit als het droog is en als het nat is, was het glibberen van vorig jaar heerlijk.
mark997gt3 zegt
@gregorius: idd. Bocht lijkt heel erg op de Senna S van Interlagos.
christian85 zegt
@gregorius: misschien over het algemeen niet spannend in Oostenrijk maar 2 jaar geleden heb ik anders daar een verdomd mooi spektakel gezien.
vaakbenjetebang zegt
Dat rondje Oostenrijk is voor mij als kijker meestal niet zo boeiend, maar je moet het de Formule 1 nageven: die organisatie kan ongehoord goed omgaan met dit soort omstandigheden. Het kan haast niet anders of er liggen al heel wat alternatieve draaiboeken met de bijbehorende vergunningen en dergelijke klaar, en dat is bepaald niet niks. Hulde.
inflatable zegt
Of het niet niks is weet ik niet, Turkije was in feite al de backup voor Canada en ze hebben een hoop geleerd van vorig jaar vermoed ik.. De Red Bull Ring in Oostenrijk kan men altijd wel terecht omdat die in handen is van Red Bull.. Dus als alle andere opties wegvallen kan men daar altijd terecht, als de Oostenrijkse overheid tenminste niet in de weg gaat liggen met nieuwe Covid19 regels..
slickrick zegt
@vaakbenjetebang: vrijwel elk land met een circuit staat wel te springen om het F1 circus in huis te halen, top promotie voor je land en de bijbehorende inkomsten. Dus ik denk dat de F1 organisatie zat alternatieven heeft echter niet alles voldoet aan hun eisen
mashell zegt
Kan de UEFA nog wat van leren, de F1 boycot wel dubieuze landen…
gregorius zegt
je bent de /sarcasm vergeten.
– Azerbeijan.
– Rusland
– China
– Brazilie
– USA
– Bahrein
– Hongarije
– Saudi Arabie
– Verendigde Arabische Emiraten.
En dan selecteer ik alleen landen waar ze het niet zo nou nemen met mensenrechten enof democratie.
smijsie zegt
@gregorius: Hahaha, Brazilië, USAa en Hongarije? Jij kijkt echt teveel NPO. Sorry voor het argument ad hominem maar ik heb persoonlijk ook erg veel met twee van deze landen
inflatable zegt
Ik ben er niet van overtuigd of dit wel een voordeel is voor Max en Red Bull.. Vorig jaar leek de Red Bull beter te gaan in Turkije dan in Oostenrijk t.o.v. Mercedes.. Maar goed, we gaan het wel zien..
HZW zegt
Ik wil nog wel eens zien wat er overblijft van het tweede deel van die kalender, binnen Europa reizen lijkt mijn niet zo’n probleem, de verre Landen ,moet ik nog zien.