Eindelijk is er een Defender die de G-Klasse het vuur aan de schenen legt.
De Land Rover Defender is een groot succes voor de JLR. Daar stoeien ze weliswaar wat met Jaguar en de Discovery, maar met de diverse Range Rovers en deze Defender kunnen ze dat ruimschoots compenseren. Sterker nog, we vermoeden dat een hoop oude Discovery-klanten over gestapt zijn van Disco naar zo’n Defender. Groot, luxe zat, stoer en vooral NIET een Range Rover.
De markt voor aftermarket aanbieders voor onderdelen en upgrades voor de Defender is enorm. Het gaat diverse kanten op. Van stoere overlanders (ruige offroaders) tot asfaltmonsters. Vandaag hebben we een extra sterke Defender voor je. Mansory is namelijk bezig geweest met een Defender en die doen niet aan half werk.
Duidelijk doel
Qua uitstraling en upgrades is het duidelijk welk doel Mansory voor ogen had: dat van de Mercedes G63 AMG. Er is natuurlijk een achtcilinder Defender die je zou kunnen zien als concurrent, maar de Mercedes is (aanzienlijk) sneller en ruiger. Gelukkig heeft Mansory dus vele upgrades om dat verschil te overbruggen.
Het eerste dat opvalt aan de demonen-Defender is de carbon bodykit. Die is enorm omvangrijk. Niet alleen een bumpertje en skirts, maar bijna alles lijkt vervangen te zijn door Ze Germans. Of in elk geval voorzien van een koolstofvezel paneeltje. Motorkap, voorschermen, skirts, bumpers en zelfs de deuren zijn dikker! Uiteraard zitten er ook grote verstralers op het dak (aan de voorzijde) en een Subaru Legacy B4 Blitzen-esque spoiler op de achterzijde. De wielen meten maar liefst 24 inch. Een carbon Mansory-tankklep maakt het geheel af.
Extra sterke Defender
Die ga je nog veel aanraken, want wij vermoeden dat deze Land Rover behoorlijk dorstig zal zijn. De 5.0 V8 met Eaton supercharger is nu goed voor 650 pk en 870 Nm. Daardoor kun je in 4,9 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid van 250 km/u halen. Nee, een G63 AMG is alsnog sneller op de sprint (die gaat in 4,4 naar de 100), maar op de A5 bij Darmstad (echt een héél mooi stukje Autobahn) haalt een G63 een begrensde top van 220, maar dendert de Mansory Defender met 250 km/u (ook begrensd) voorbij.
Mocht jij jouw smaak superieur achten en dit wanstaltig vinden, gefeliciteerd! Dan raden we je toch even aan om het interieur te bekijken. Dat hebben ze bij Mansory ook aangepakt. Standaard is het op zich prima toeven in de Defender, maar je merkt wel dat de Defender vooral functioneel is en de Discovery en Range Rover ietsje hoger in de pikorde staan.
Bij Mansory pakken ze het aan door het hele interieur opnieuw te bekleden. Dus niet alleen de stoelen, maar ook veel plastic onderdelen zijn nu bekleed met alcantara (maar leeg mag ook). Ook zijn er plastic onderdelen vervangen door koolstofvezel. Is dat niet geweldig? Het tilt het niveau wel degelijk omhoog.
Alle onderdelen zijn per direct leverbaar. Het liefst maakt Mansory een Defender compleet op maat voor je, maar je kunt sommige opties ook los kopen.
Dutchdriftking zegt
Die platte ‘stoffen’ stoelen met oranje accenten, het lijkt wel een Dacia…
lpgbarrel zegt
Ik snap dat carbon gebruik nog steeds niet op dit soort containers.. Ja het is duur, maar gewichtsbesparing haal je er niet mee. Daarnaast zit het op plekken waar het schade gevoelig is. Zo worden parkeerschades nog duurder. Maar ik zal de doelgroep wel niet begrijpen :-)
potver7 zegt
Een terreinwagen uitrusten met een frontspoiler met splitter….
Goed, dan zal het ding wel gemaakt zijn om extra snel te zijn op de Autobahn denk je dan, maar waarom zitten er dan van die lampen op het dak die al die andere ‘aerodynamica’ en ‘gewichtsbesparing’ volledig teniet doen? En die op snelheid ongetwijfeld ook nog eens een flinke teringherrie maken.
Wolflow zegt
Zo’n stoffen interieur is toch echt geen up- maar een downgrade
pignon zegt
Gewoonweg jammer. Kan er dan niets ontsnappen aan de tengels van ‘verfraaiers’