Als FQ-330 staat voor 329 pk, dan staat FQ-400 voor… 408 pk! Het is nog geen week geleden dat de 330-versie uitkwam, maar blijkbaar vonden ze in Engeland de tijd nu al rijp voor de baas boven baas. De FQ-400 kent een 0-96-tijd van 3,8 seconden – bijna een volle seconde sneller dan bijvoorbeeld een RS6 of M3 – en een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Dit alles met behoud van de fabrieksgarantie van 3 jaar of 36.000 mijl.
Even om je geheugen op te frissen: de standaard Evo X heeft ‘slechts’ 295 pk. Het tweeliter turboblok is dan ook flink onder handen genomen voor de FQ-400, met onder andere high-flow race-injectoren, nieuwe turbo en intercooler en een nieuw uitlaatsysteem. Ook de ECU is uitvoerig aangepast, waardoor ook bij filesnelheden prima met de auto te leven zou moeten zijn. Dit was bij eerdere opgefokte Evo’s FQ wel eens een probleem.
Om met het extra vermogen overweg te kunnen werd het onderstel aangepast; de Evo werd voorzien van Eibach-veren en Bilstein-schokdempers, ligt 30 mm lager bij de grond en heeft een grotere spoorbreedte. Ook de remmen werden aangepast met allerlei high-performance onderdelen. Verder is het natuurlijk onmogelijk om jezelf dood te rijden met de Evo, want S-AWC (Super-All Wheel Control), stabiliteitscontrole, yaw control en talloze diffs waken over je hachje en houden je netjes op de weg.
Aan de buitenkant herken je de FQ-400 aan verschillende luchtinlaten en spoilers, 18″ lichtgewicht negenspakers en extra lampen op de voorbumper. De uitlaat is verplaatst naar het midden van de achterbumper. Stap je in, dan word je getrakteerd op Recaro-stoeltjes en een koolstofvezel versnellingspook. Opties als een 30 GB harddisk, DVD-navigatie en Bluetooth worden standaard geleverd op dit topmodel.
De FQ-400 wordt alleen in de UK geleverd voor een prijs van £49.999, wat gelijk staat aan €57.200. Dat is nog eens waar voor je geld.
FQ-400 – THE FASTEST AND MOST EXTREME LANCER EVOLUTION EVER RELEASED BY MITSUBISHI MOTORS in the UK
List price from £49,999
On sale – June 2009The most powerful, accelerative Mitsubishi Lancer Evolution X to date
Peak power of 403bhp @ 6,500rpm; peak torque of 525Nm @ 3,500rpm
0-62mph in 3.8 seconds (est.); top speed 155mph (electronically limited)
The tenth version of Mitsubishi’s iconic Lancer Evolution models has a new performance flagship model to top its range, the FQ-400.Extreme Evolution
The Mitsubishi Lancer Evolution X FQ-400 is the fastest and most extreme version of Mitsubishi’s motorsport derived machine. With 403bhp and 387lb.ft of torque on offer from its advanced, lightweight aluminium 2.0-litre turbocharged MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control) petrol engine the FQ-400 is able to reach 62mph from standstill in an estimated 3.8 seconds before reaching an electronically limited 155mph – where permitted.Traction and handling
Ensuring all the FQ-400’s power is put to good use is Mitsubishi’s sophisticated Super-All Wheel Control (S-AWC) four-wheel-drive system which appropriates power to the wheels that can best use it, giving the FQ-400 quite sensational cross-country performance.The S-AWC system combines a number of electronic systems that both enhance the FQ-400’s performance and safety, with Active Stability Control and Active Centre Differential, Active Yaw Control and Sport ABS giving the FQ-400 incredible cornering ability, traction and grip. Depending on the conditions the driver can select the most suitable set-up for the S-AWC system, three choices – Tarmac, Gravel and Snow – being offered via the wheel-mounted button and displayed in the central instrument binnacle.
Cornering stability
Increasing the FQ-400’s cornering ability even further over its FQ relatives is a wider track and lowered suspension featuring Eibach springs and Bilstein Shock Absorbers. Lightweight 18-inch, nine spoke alloy wheels fitted with Toyo Proxes R1R tyres enhance the FQ-400’s grip, giving it sharper cornering response on the road and more incisive steering. The enhanced agility and performance is backed by a revised braking system which uses aerospace grade aluminium alloys and floating sealed discs grabbed by high performance pads.Extreme Power
To achieve the incredible 403bhp from just 2.0-litres Mitsubishi has had to significantly revise the FQ-400’s advanced powerplant. Motorsport specification high-flow fuel injectors are fitted to the aluminium cylinder head and a new hybrid turbocharger is also fitted. The higher specification turbocharger features low-friction bearings, a high temperature turbine and strengthened thrust bearing to increase response and reduce turbo lag. Feeding the turbocharger cooled air, improving its performance and efficiency, is an enhanced intercooler, while the exhaust’s gasses flow from the engine via a 3-inch diameter high flow stainless steel piping and catalytic convertor before exiting through a centrally positioned exhaust.Mitsubishi has remapped the Engine Control Unit (ECU) extensively with over 500 hours of development time to allow its 2.0-litre turbocharged engine to not just produce its exceptional output but to do so with excellent driveability. The FQ-400’s acceleration is sensational, it pulling hard through the gears regardless of engine revs. With peak torque of 387lb.ft on offer from just 3,500rpm, the FQ-400 is just as able to trickle through town traffic as it is taking a rally special stage.
A ‘nod’ to the Evo VI
The FQ-400 looks every bit the rally refugee too, giving a strong ‘nod’ to the styling cues of the legendary Evolution VI, and builds on the already aggressive style of its Lancer Evolution X FQ relatives.A heavily vented bonnet helps heat escape from the FQ-400’s turbocharged engine and a new lightweight composite front bumper incorporating Mitsubishi’s trademark ‘Jet Fighter’ grille features carbon-fibre elements on its leading edges. Additional lighting and High Intensity Discharge (HID) lights mark out the FQ-400’s nose, its added aggressiveness further enhanced by a 30mm drop in front ride height. Composite side skirts, a re-styled rear bumper with a carbon fibre diffuser, a rear wing incorporating a gurney strip and a roof-mounted ‘Vortex Generator’ all help manage airflow and cooling.
Behind the 18-inch lightweight, nine spoke alloy wheels it’s possible to see the Alcon brakes on the front, while the Toyo Proxes R1R tyres underline the FQ-400’s potency with their aggressive ‘cut slick’ tread pattern. Inside, the driver is held tightly against the FQ-400’s sensational accelerative, braking and cornering forces in Recaro bucket sports seats, the range-topping Lancer Evolution X also gaining an FQ-400 liveried handbrake handle and carbon fibre gearknob.
No compromise
Despite its obvious focus the FQ-400’s suspension offers compliance thanks to the Eibach Springs and Bilstein Shock Absorbers, the FQ-400’s usefulness as a daily driver not compromised overly thanks to Mitsubishi’s chassis tuning. The stiff bodywork not only provides an exceptionally rigid platform for the suspension to work, but excellent crash-worthiness, the Lancer Evolution X attaining a five-star score in Euro NCAP’s independent crash tests. The FQ-400’s S-AWC and its incorporated stability, traction and braking systems helping avoid an accident in the first place. Even so there’s reassurance of seven airbags, seat belt pretensioners and ISO Fix child seating all included in its standard specification.Fully loaded
Standard equipment for the range-topping Lancer Evolution X model is comprehensive, the FQ-400 coming with Bluetooth hands-free telephone connection, a CD-tuner with 30 Gig hard drive, DVD satellite navigation and privacy glass. Convenience features like remote central locking, automatic headlamps and windscreen wipers increase the FQ-400’s ease of use, the huge performance it offers not coming at the expense of usefulness. Like its Lancer Evolution X relatives it features comfortable seating for five as well as a usefully sized boot, the FQ-400 bringing all the convenience of the standard saloon car it’s based upon – but with explosive performance potential.Setting the standard
Standard it’s not though, instead the FQ-400 is a standard setter, with performance that’s the measure of any rival and many exotic sports and supercars costing many multiples of its £49,999 list price. Available from June 2009, the FQ-400 is covered by a three year / 36,000 mile warranty.
Civic_Owner zegt
dit is echt een mooi,toffe auto!
pure porno
Stefan-Venema zegt
Wauw, cool. 3,8 sec :shock: dat is echt snel, voor zo’n sedannetje.
Charlie zegt
Ok let me get this straight… 2 liter blok met 408 pk en 3.8s naar de 100? EAT THIS BMW!
JamesBond007 zegt
@ Stefan
Wat wil je.. 4 wielaandrijving alles.
Een oude buurman had een ”kale” lichtgewicht VW R32. Die deed er ook zo’n 3.5 sec over naar de 100. Echt een kanonnetjes.
Race_Kees zegt
Even heel erg off-topic:
Is Google en haar diensten down?
Gmail blijft maar laden…
Volvo_440_turbo zegt
Nu nog de snelheidsbegrenzer erafhalen, dan ben je tenminste op topsnelheid sneller dan menigeen dieseltjes…
Dit is een auto van mijn dromen, maar hij valt door het spoilergehalte wat te hard op :(
MRStephan zegt
Ik weet dat voor het vorige model Impreza ook 500+ pk upgrade kits te koop waren, ben benieuwd wat zoiets dan doet! Maar deze Evo is in verhouding gezien een koopje voor de aanpassingen die je krijgt. Filmpje ?
M-Roadster zegt
Erg leuke kar, maar blijft het ruk vinden dat dat ding maar een 5-versnellingsbak heeft… Zo’n bak MOET met handbak, niet met flippers.
FOne zegt
En de brandstof tank blijft zeker hetzelfde als in de standaard X.
Laue zegt
@ race kees
nee
OT: Oef, 400 pk uit een 2L blok. als dat maar goed gaat. aan de andere kant…de experts zullen er wel over na gedacht hebben.
Nijntje_ zegt
Hmm , *check spaarrekening*, valt dit ding ook LHD te krijgen?, *oeps, had me vergist, ’n nul te weinig op de bank..*
AMGJunk zegt
Alleen in de UK?? Stuur aan de verkeerde kant??? aaaaaaaaaaaaahh.. laat maar zitten dan..
Doei…
Lan_Evo zegt
Damn dit is echt weer een hele vette bak en inclusief de Japanse prijs-/kwaliteitverhouding. Wat wil je nog meer? :) Overigens AB bedankt, nu weet ik weer waarom ik ook alweer leer voor m’n examens, zodat ik later genoeg geld heb om zo’n beestje nieuw te kopen. ;)
Arie zegt
@ M-Roadster:
Waar heb je het over?
TheMaster zegt
Wat zit iedereen toch over “wat een goedkope auto”, dat is het in Engeland zeker niet (ok, voor hetgeen wat je krijgt zeker wel). Maar met slechts andere turbo, intercooler, 3inch uitlaat, andere wielen en verlagingsveren en hier meer dan €20.000 voor vragen is nogal veel geld!
Tis net als met de VIII FQ-400, wordt gekocht door mensen die dan maar kunnen zeggen dat ze een FQ-400 hebben. FQ-360 blijft daardoor populairder en na andere ECU zit je ook op 400pk voor een fractie vd kosten.
StoplichtSprintertje zegt
met zo’n auto zou ik m3’s gaan pesten
Onehp zegt
@goodkoop & charlie: vergeet even niet dat dit ding makkelijk 50l/100km drinkt bij zwaar doorgassen…. (dat doet “een BMW” óók niet :-p)
Ikhebnoghelemaalgeenauto zegt
niiceee, heeele vette bak de evo. alleen is de bumper wat rommeliger, en carbon diffuser WOOW:shock:!! heel nuttig. nee echt vet.
Ikhebnoghelemaalgeenauto zegt
:shock: < waarom is het nou geen smily?
Ruben00 zegt
das €140,20 per Pk
zed zegt
heeft men in Topgear net de vorige Evo met 400pk tegenover een Fiat gezet om de enorme turbolag aan te tonen?
SJ zegt
3.8 seconden. Eerst zien dan geloven. Gezien die prijs in de UK ben ik wel benieuwd wat een ‘normale’ Evo daar kost. Net zoveel als hier een Golf GTI of Focus ST waarschijnlijk. Volgens mij is de normale Evo hier zelfs nog duurder dan de FQ400 daar.
Ruben00 zegt
Jammer dat ze niet net als porche en -sinds kort- BMW een variabele turbo erop schroeven….. maar dan was hij denk ik wel wat duurder :-(
Heyhuub zegt
@M-Roadster
De 5 bak is ook de handbak. De dubbelekoppeling van Mitsubishi is de 6 bak, die zou zoveel vermogen denk ook niet trekken.
Mark zegt
3,8 seconde!!! Dat is bijna net zo snel als een Gallardo:O
Burdy zegt
Leuk om een keer mee buiten te spelen. Maar als ik een lange afstanden moet rijden, zou ik toch wat anders kiezen.
En als ze net zo’n grote benzinetank in hebben gedaan als de vorige fq-400, sta je heel vaak aan de pomp.
NLBUURMAN zegt
chille wagen, hoewel ik nog steeds de subaru’s (de oude dan) prefereer…
maar dit doet me serieus overwegen, een redelijk praktische sedan, sneller dan een elise… moet ik nog meer zeggen?
johnny t zegt
precies , een keer leuk. Ik heb er 2 uurtjes mee gereden en het was leuk geweest . je kan nooit en te nimmer de grenzen met zo”n ding opzoeken , zelfs op het circuit nagenoeg ontoegankelijk. Enkel knallen van het ene stoplicht naar het andere …..met een verbruik van 1 op 3.
Wat moet je er meer mee ?
Gewoon een RWD nemen met minder pk”s en lieftst een v6 of v 8. Heb je ook nog geluid voor de prijs erbij.
Charlie zegt
@ Lan EVO: Laat je niet afleiden door AB :P Ik doe dat ook zo vaak tijdens toetsen! Moet er echt mee kappen… Maja gelijk heb je, over 4 jaar arts en dan kijken of ik zo’n ding kan betalen.
AMG Powerrr zegt
Ik vind dat Nederland zwaar ondergewaardeerd wordt met zulk soort modellen. Maar ja, wat een klassebak… 3.8 seconden… Net zoveel als een oude Murcielago of SLR McLaren en 1 tiende seconde sneller dan een Porsche Carrera GT.
johnny t zegt
neem 4 wd en pk;s en je hebt 3.8 sec.
Is dat alles wat een auto moet hebben ?
BmwMPower zegt
Mooie bak! :)
sebastianchubasco zegt
snelle acceleraties wennen op den duur… daarom is het fijn om een auto als deze mitsu te hebben. duurt het tenminste wat langer voordat je ook hieraan gewend bent.
topper, deze auto.
Lan_Evo zegt
@Johny t
Wel als je nog onder de 30 bent en comfort niet belangrijk vind. Comfort is voor later… ;)
sebastianchubasco zegt
@johnny T-jet
de fq 400 heeft vast een neerklapbare achterbank :) ish praktish ok…
SimonMc zegt
@zed: dan schakel je toch gewoon een paar versnellingen lager ;)
DaBaZZ zegt
Ik ga emigreren naar dat eiland.. wat een mooie bak zeg.. kwijl loopt hier over het scherm..
RtB zegt
@Simon: Uhh dat heeft geen enkel nut hoor ;) Turbo moet dan alsnog opspoelen. Overigens vind ik een turbogat juist wel kicken. Zie je tegenwoordig nauwelijks meer. Zo had de oude 9-3 Aero nog echt die duw in de rug, bij de nieuwe komt de boost er zo rustig in dat je nauwelijks merkt dat je met een turbomotor te maken hebt.
En voor die mensen die altijd weer over de lage prijs beginnen in Engeland, ga eens kijken wat een tweedehandsje daar kost… niks! Daar gaat het om: afschrijving. En die is in Engeland behoorlijk en uiteindelijk ben je in Nederland goedkoper uit.
zed zegt
@SimonMc : weet ik ook, maar het is TopGear. Ze moeten alles in het absurde trekken :-)
ondertussen filmpie gevonden op youtube, dacht dat het over de 400pk versie ging van de vorige Evo.
http://www.youtube.com/watch?v=2cvFl7IQKe4
Benz.. zegt
3,8 seconden. Dat is even snel als een ZR1 of SLR…
Dat is pas klasse! :)
lincoln zegt
3,8 seconden .. zoooowwww die moet ik hebben ..
dan heb ik over 600 jaar de tijd terug die ik aan autoblog.nl heb verspild ..
Max zegt
Vette bak, maar waarom moet er altijd een referentie naar bmw bij?
BMW gaat ook over comfort, en met zon dikke turbo ben je dat meestal wel kwijt
Guido zegt
Dat is een koopje:D
sti-330/07 zegt
verbruikt te veel
14,6 l op 100 km gemiddeld
MGMIDGETMKIII zegt
@ sti-330/07
maakt dat uit bij zon beest van een wagen dan?
als je minder verbruik wilt koop dan een prius….
Citrofiel zegt
Dit berichtje klonk zo algemeen, en dan is het nu opeens alleen nog maar voor de UK? Was het eerdere berichtje achteraf gezien verkeerd, of kunnen we ook nog 400’s verwachten met het stuur aan de andere kant?
750i zegt
Dit is de eerste auto die ik lelijk vind maar die ik heeeeel graag zou willen hebben. Wat een geweldige prestaties.
dipsaus zegt
leuke prijs voor zoveel vermogen en snelheid..
@zed: dat van die turbolag is te verklaren, helemaal onderin het toerenbereik zorgt een turbo voor onderdruk ipv overdruk, en dus nog minder vermogen/koppel.
tahir zegt
KWIJL !!!!!!!
bozewolf zegt
Functie over vorm. Zo’n apparaat is een hele hele serieuze stuurmansauto, maar aangezien de meesten van ons niet beschikken over de kwaliteiten om zo’n masjien op de limiet te zetten, blijft het in de praktijk zoals johnny t zei, van ’t ene naar ’t andere stoplicht rossen met een hilarisch verbruik.
Dus het blijft echt beperkt tot een auto-voor-erbij om voor de serieuze freak elk weekend te knallen op het circuit. Van superieur rally-kanon voor de openbare weg zal in de realiteit weinig gerealiseerd worden aangezien veel kopers halverwege deze wagen’s cornering potentiel al in de broek schijten van hoe tyfushard zo’n apparaat kan, als je ’t goed doet. Da’s ergens wel het leuke van die Japanse 4wd-strijkijzers. All-out.
Davidov zegt
Leuk en aardig dat ‘fastest Evo ever’ persbericht, maar de Evo VII FQ-400 deed/doet 3,6 seconden over de standaardsprint :O
ferrari zegt
en wat is het verbruik? 1 op 5? en hoe staat het met de service intervallen? is het weer elke 5000km voor een beurtje naar de garage?
wel heel erg heftig. coole spoilers ook! gaaf is ook dat ze de venturi achter hebben vervangen door een carbon exemplaar. ziet er stukken beter uit dan dat standaard plastic ding.
skip_alfa .. zegt
tja, je moet als autoconstructeur zijnde toch iets doen om verschil proberen te maken met de concurrentie? 295 pk volstond in het begin, en toen werd de focus rs geintroduceerd. ze moeten bij mits dus wel iets doen om proberen de concurrentie voor te blijven e.
InViewAhumbleVaudevillianVeteran zegt
Hier heeft Jezza toch niet om gevraagd?? Die was al tevreden met een LESS powerfull version :O
Maar wat een bak zeg =)
@Race_Kees Heb je zeker planet?? Hadden meer mensen last van
Marc1986 zegt
Als ik die neus bekijk, dan denk ik wow! wat een bak.. Kijk ik naar de rest van de auto op de afbeeldingen dan haak ik al af.. Ik vind de Evo inmiddels zo’n truttenbak geworden.. De vorige versies hadden een veel meer hardcore uitstraling, om maar niet te spreken over de vorige Impreza.. De laatste Impreza in de vorm van een sedan was gewoon een monsterlijke verschijning in positieve zin.
De cijfers van deze auto liegen er niet om (als ze kloppen), maar het uiterlijk heeft het echt niet mee hoor. Sorry.
johnny t zegt
Ik hoor hier geluiden over comfort ed. Er wordt dus nog niet iets begrepen .
Als we stoppen met het geilen op de 0-100 (die niet kan kloppen ) en de pk”s probeer ik het nog een keer :
Een auto de geEVOlueerd is naar een TE fantastisch ding waarin een chimpansee nog ronderecords kan rijden. Zeg maar , Pamela Anderson , die op een koude winterdag , een lange broek met regenjas met sjaal naar de supermarkt gaat …..
Rene zegt
blijft toch iets apart die bak niet onwijs mooi maar ook niet lelijk
bozewolf zegt
Tuurlijk kan die 0-100 wel kloppen. Het heet 4wd! 4wd die niet “bogged down” raakt bij het wegrossen. Rallytechniek, he.
johnny t zegt
het is 0-60 mijl , dus het wordt ruim 4 seconden.
BananaFlip zegt
Wauwie.
Dit is toch wel een beetje de deal van het jaar.
De premium überwaggels verslaan voor een kwart van het geld.
En natuurlijk verschrikkelijk sportief qua wegligging.
Alleen wel vreselijk lelijk.
Lan_Evo zegt
@johny t
Ja want die 4 km/h extra naar de 100 zal zo lang duren natuurlijk…
EJS zegt
@Johny T
Ga lezen man, het is 0-62 mph, jou stelling klopt dus bij lange na niet.
@Lan Evo
Het is geen 4 km/h want het is geen 0-62mph, zie hierboven.
EnzoR zegt
alleen weer in de UK jammer..
johnny t zegt
”De FQ-400 kent een 0-96-tijd van 3,8 seconden ”
96 oftewel 60 mijl , rekenen nadat we eerst lezen !
Maar wat een obsessie voor die tijd !
wilco zegt
Ding is lelijk. Misschien wel sneller dan BMW, maar qua verbruik ook dorstiger (en dus minder leuk). Bovendien is dit een rally auto terwijl geen enkele BMW dat is. Dus de vergelijking met BMW is appels met Peren. Deze auto moet je vergelijken met Subaru Impreza of iets dergelijks.
Ik vind het niks in elk geval, denk dat alleen de wegligging leuk is, je kan vast harder dan alles door de bochten, dat is het enige wat ik eraan zou waarderen.
EJS zegt
@Johny T
maar in ’t persbericht staat 0-62 mph, autoblog is ook niet altijd feilloos;) In zo’n persbericht staan serieus zinnige dingen;)
agolf zegt
Ik had um naar jun gestuurd die perst er 550pk uit :D