Hier hou ik nou van. Een tuner die de helft meer vermogen uit een motor weet te persen zonder allerlei onooglijke plastic rotzooi aan de carrosserie te hangen. Een auto die eruit ziet alsof hij snel is, maar in werkelijkheid belàchelijk snel is. Dit is de supercharged Corvette C6 LS3 van Techco met meer dan 600 pk en 725 Nm.
Het bedrijf uit Anaheim, Californië, duwde al eerder wat blazers op Ford Mustang V8’jes en Chrysler Hemi’s. Het exemplaar op deze Corvette is van hetzelfde type: een supercharger met zeer grote inhoud (3 liter) en lage druk (0,41 bar) gecombineerd met een dual-stage intercoolersysteem en heel veel interessante termen; zoals stand-alone 8-rib drive system, dual A-Frame en asymmetric multi-lobe compressor screws. Al met al komt het erop neer, zegt Techco, dat dit de meest efficiënte supercharger is die je vandaag de dag kunt krijgen, met de meeste pk’s en Nm’s per bar. En hij past zonder aanpassingen onder de standaard motorkap.
Als je de ZR1 met z’n chromen velgen en doorkijkmotorkap te opzichtig vindt, kun je dus altijd een standaard C6 kopen (437 pk, 575 Nm) en bij Techco aankloppen. En als je ‘m te duur vindt ook: deze kit kost namelijk maar $8.500. Je kunt optioneel zelfs nog kiezen voor een versie met hogere druk (0,69 bar), goed voor een dikke 650 pk.
De supercharger kan overigens ook gemonteerd worden op oudere C6’en met de LS2-motor (standaard 405 pk) en op de Z06 (standaard 512 pk). Had ik zo’n auto staan, dan zou ik er serieus over na gaan denken.
Anaheim, CA, June 15, 2009 – Techco, “The Technology Company,” has released a new Reverse-Revolution Twin-Screw Supercharger kit for all 2005-Current (C6) Corvettes equipped with the LS2, LS3 or LS7 V8s.
The unique Techco supercharger features reverse rotor lobes to allow front inlet induction for a shorter, more direct passage of air into the supercharger, resulting in cooler air and higher volumetric efficiency. This revolutionary supercharger, designed, engineered and manufactured in-house by Techco’s talented team, made its debut in a supercharger kit for Dodge/Chrysler 5.7-liter and 6.1-liter V8s last year, followed by an application for Ford Mustang 4.6-liter 3-valve V8s in February 2009.
Like the Ford and Dodge/Chrysler designs, the Techco supercharger kit for the Corvette combines a large displacement blower with an ingenious dual-stage intercooler system featuring single-pass coolant flow. The Techco supercharger’s 3.0-liter’s of displacement is the largest among all Corvette twin-screws, pumping approximately 50 percent more air into each cylinder during every intake stroke. This highly efficient design produces the most horsepower and torque per psi of boost pressure (6 psi) of any supercharger on the market today, approximately 600 bhp/535 lb-ft versus the stock Corvette V8’s 430 bhp/424 lb-ft.
And it fits neatly and cleanly under the stock Corvette hood. No other twin-screw or Roots supercharger can make that claim.
“The ground-up design is advanced in every way,” says Techco Chief Engineer Bill Tally. “From the in-house manufacturing of our Reverse Revolution rotor screws; front intake system; long, high-flow runners; stand-alone 8-rib drive system; and our patented dual AFrame Intercooler system, no area of the supercharger was overlooked or taken for granted. This is a complete rethink and a clean sheet design that will take the industry by storm,” Tally continued.
“Our TECHCO Twin-Screw Supercharger Kit for the Corvette is the culmination of everything we’ve learned in design and development since we first began supercharging V8 engines more than a decade ago,” adds John Spruill, Vice President of Engineering. “With our large 3.0-liter displacement supercharger, the throttle response on-boost is amazing. It’s a real blast to drive!”
What makes the Techco 3.0-liter Reverse-Revolution Twin-Screw Supercharger so revolutionary is the unique design (patent pending), which optimizes airflow efficiency throughout. Incoming air is fed into the front of the supercharger, not the back like conventional designs. This ensures that the incoming air has minimal turns, eliminating restrictions, before entering into the supercharger housing. Additionally, without the need for a complex inlet tube, the largest possible orifice size is maintained, maximizing airflow efficiencies. The air then flows into the lobes of the Reverse-Revolution asymmetric multilobe compressor screws, where it is compressed, not merely moved, as in other forms of supercharging. The compressed air then flows into the intercooler housing, which contains two intercoolers, mounted in an A-frame configuration to ensure the airflow is evenly distributed to each runner bank. The patent pending Twin Intercooler design results in higher cooling capacity and greater thermal efficiencies as the cooling water only has to pass through the intercoolers once, keeping the charge air cool. A further benefit of the front Inlet Design is the additional package space above the supercharger that is used for long high flow Intake Runners, which increases lowend torque. The resulting design of the Techco ReverseRevolution Twin-Screw Supercharger allows air to move through the supercharger quickly and efficiently, without significant heat buildup, and at the highest resulting airflow volume and air density at low boost output. The performance result is maximized horsepower and torque output.
And for extreme power-hungry enthusiasts, Techco is also offering Optional Boost Upgrade Kits (starting at 10 psi), which offer increased power output from 650 bhp on up.
Price $8,500 (Optional Polished Upgrade: $10,000)
F355GTB zegt
Met een Corvette heb je al veel pk’s voor je geld… en met zo’n (relatief) kleine investering helemaal. Zou zeker het overwegen waard zijn.
Alleen blijft dat dashboard van een Corvette simpelweg lelijk.
EJS zegt
Doe mij maar een z06 met zo’n systeem, prachtig zo’n wolf in schaapskleren!
TYPHOON zegt
@hierboven: een corvette kan je toch geen wolf in schaapskleren meer noemen hé
FuelMinded zegt
Nu is de vraag wat een Z06 met een supercharger oplevert. Aangezien de ZR1 een C6 blok is met een supercharger. Ik gok op meer PK geweld :twisted:
Machske zegt
Ik zou ook maar eens naar de remmen laten kijken.
Deze standaard remmen zijn echt niet afdoende voor zo’n vermogen ;)
Dus reken nog maar eens een 4-6k extra voor een deftige set remmen vooraan.
BananaFlip zegt
Jazeker is dit een goede deal.
ZR1-waarden in een C6 voor veel minder geld dan een ZR1.
En een lekkere superchargersound, zonder dat je meteen vast zit aan tupperware.
Of eigenlijk dat tupperware vast zit aan je auto, maar goed.
Benz.. zegt
Wel jammer dat ALLES weer klakkeloos met turbo’s en superchargers moet..
Dus 600 pk is easy peasy.. ;)
BmwMPower zegt
V-max?
six-trey zegt
waar blijft Benz.. de player hater :P
wel lekker zo, maar een supercharger is lekker op elke V8
en ik hou ook wel van opgevoerde wagens zonder tupperware, ook al zou ik er wel de chrome ZR1 velgen opsteken
Jo zegt
330km/h lijkt me geen onmogelijke waarde met deze specs
Benz.. zegt
@Six-trey
Player hater? verklaar je nader.
Ik mag toch gewoon mijn mening geven? :)
En ik vind hem idd mooier dan een ZR1 die in mijn ogen te opzichtig is en het feit dat je dan 600 paardjes hebt zonder ”aerodynamische” bumpers en spoilerkits.. Dat jij een V8 altijd mét supercharger verkiest is mooi, ik moet er niet zoveel van hebben. Tja, niets voor mij dit.. Voor jouw misschien?
corvette z06 zegt
vinden jullie die opmerkingen over interieur niet uitgekouwd zeg , dacht dat we over smaak niet hoefde te twisten , het ziet er gewoon goed uit zonder tierelantijnen, lekker simpel, een dooie koe op je dash kunnen we allemaal.
lincoln zegt
@corvette z06 ..
ach .. al was daar nix over te zeiken .. dan zouden de meepraters zich wel bezig houden met “te grote wielkasten” of aircoknopjes ofzo ..
zo is dat soort volk nu eenmaal ..
Wessee zegt
Haha Benz. Voor iemand die Corvettes maar niks vind steek je toch aardig wat tijd in het constant reageren op berichten over Vettes. :P
Wel lekker aangepakt door Techco al ben ik zelf meer gecharmeerd van de Z06.
Benz.. zegt
@Wessee
Als je het verhouding bekijkt met al mijn posts die linken met Mercedes, BMW, Audi dan is dit nog niks.. ;)
Ik zeg dat het niet mijn ding is.. Ik zeg niet dat hij slecht stuurt, slecht rijdt, sloom is, sloom optrekt etc..
Doe mij maar een Corvette C5, een prachtig stukje geschiedenis!
Wessee zegt
Nee nee, ik veroordeel je er ook niet om. Het viel me gewoon op. Het is altijd interessant om discussies te lezen tussen jou, six-trey, robUSA en zo. Standpunten zijn teminste onderbouwd. Ik moet wel toegeven dat ik liefhebber ben van dit soort koloniale machines maar jouw input waardeer ik wel. Beter dan die lui die roepen dat ze het niks vinden omdat het voor dikke mensen is of zo iets.
Benz.. zegt
@Wessee
Dank je, voel me vereerd..
Het is echter niet mijn bedoeling om altijd alles en iedereen wat linkt met Amerika de grond in te stampen. Ik heb zelf een zwak voor de oldskool classic Musclecars.. Denk aan de legendarische namen als de: Challenger, Charger, Cuda, Mustang, Shelby.. geweldige auto’s. Voor zulke auto’s heb ik gewoon respect en het waren gewoon spierbonken op wielen met uitzonderlijk veel power in hun tijd. Ze lieten de meeste merken uit Europa wel achter zich. Daarom is het ook zo jammer dat het daarna allemaal erg achteruit is gegaan. Ik vind de hedendaagse auto’s uit Amerika echter niks. (de Challenger, de Camaro nog enigzins, de 300C en de American pickups.)
Ik heb ook altijd wel bewondering gehad voor de Corvette. De C3, C4 en C5 waren gewoon prachtige auto’s. Een sportief uiterlijk, een oogstrelend design en de laagtoerige onverslijtbare V8’s.
Mijn meeste reacties zijn wel onderbouwd, omdat ik gewoon wil uitleggen waarom ik iets vind, of niet vind…
Zelf ben ik een groot Mercedes-liefhebber (vandaar m’n nickname). Er staan momenteel 2 Benzen in m’n garage te ”schitteren”. Een S500 W220 en een SEC 560. In mijn ogen mooie, ingetogen auto’s met een mooi, tijdloos uiterlijk en natuurlijk beiden met V8.
Paragon zegt
Een normale Corvette met een supercharger… MIJN idee!
Ik heb nooit begrepen waarom een ZR1 ‘een Corvette extra’ moet kosten bovenop een normale Corvette. Een supercharger, een raampje in je motorkap en opzichtige chrome wielen kost net zoveel als de auto zelf!??
Wessee zegt
Het hele chassis is onder handen genomen hoor. Ander onderstel, bijna alle bodyparts zijn van een ander materiaal. De motor is gebaseerd op een LS3. Het is niet dezelfde. Ze hebben voor die motor gekozen omdat de cilinderwanden van de LS3 een stuk steviger zijn dan die van een LS7 bijvoorbeeld. Daarnaast is zo’n beetje alles in die motor aangepast of vervangen net zoals bij de rest van de auto.
@Benz: dat zijn beide prachtige auto’s. Vooral de W220 vind ik een van de mooiste MB’s ooit.
six-trey zegt
@Benz..
gewoon als het iets is van corvette zal je menig meestal negatief zijn vandaar playa hater ;)
De corvette C6 is voor mij toch minstens even goed als de C5 daarom snap ik het niet, een mooie betaalbare sports car met een lekkere V8 die op kan tegen porsches die veel duurder zijn whats there to hate?
six-trey zegt
een 430PK sterke C6 heb je al voor €60.000 ik kan mij weinig sport coupes voorstellen die even veel bieden voor dat geld
Benz.. zegt
@six-trey
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik zeg dan ook NIKS negatiefs over de prestaties, specs en prijs/kwaliteitsverhoudingen.. Die zijn gewoon goed, Klaar!
Ik bedoel eigenlijk meer de gehele techniek om zo’n auto heen, de vorm, het design, de uitstraling ervan. En DAT mis ik totaal bij zo’n auto. Ik heb ook al lang en breed uitgelegd in vorige reacties, ”hoe” en ”waarom” dan wel.. Ik geef gewoon onderbouwing bij alles.. en mijn mening, that’s all!
Jij noemt de C6.. Idd spotgoedkoop als je hem afweegt tegen een Porsche 911 of een Audi R8 bijvoorbeeld. Bedenk dan ook dat de ontwikkeling van die 2 in verhouding veel meer geld kost dan een massaproductie-Corvette (laten we eerlijk zijn, dat issie immers wel.) Daarnaast gebruiken Porsche, Audi maar ook Mercedes en BMW veel mooiere, betere en duurdere materialen vooral binnenin. Het interieur van een Corvette zal vast wel iets mooier zijn geworden en kwalitatief beter maar kan nog steeds niet tippen aan een Porsche of Mercedes of whatever!
Daarnaast is de kwaliteit gewoon een stukkie hoger.. Maargoed, dat is in dit topic even niet relevant want daar gaat het over een (voor het blote oog) bijna standaard Corvette met onderhuids een V8 die 600 paardjes levert. Dat het dan weer klakkeloos met turbocharger moet en alles…
Tja, dat is typisch Amerikaans..
Maar, het is iig efectief bij zulke auto, so…
Why not?? ;)
Benz.. zegt
@Wessee
Inderdaad dat kun je wel zeggen.., het is een mooie ingetogen limousine maar wel met een V8.. Ik ben overigens aan het kijken voor een S-klasse 450 W221. Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt met de S en ik moet zeggen dat het zeer goed is bevallen. Hij stuurt goed, de automaat haperde niet en schakelde goed door, geen rammeltje, niks.. De auto zelf was fulloption, alles erop, erin, en eraan. Het weggedrag was zelfs beter dan mn W220 en is toch ook wel mooier..
Echter, Mijn huidige S verkopen zal ik ook niet zo heel snel doen, aangezien ik daar toch gehecht aan ben geraakt. Die auto is ook fulloption, heeft (bijna) alles wat de W221 ook heeft qua accesoires, opties en andere zaken. Ik heb onlangs een mooie set AMG-wielen aangeschaf en deze er onder gezet om hem nog wat stoerder te laten ogen! :)
C6_R zegt
Hoi Benz, vriend! ;)
Sorry hoor, ik las weer iets waarvan ik dacht, klopt dat wel? Niets tegen jou persoonlijk, ik ben een nieuwsgierig mens, shoot me! :lol:
Anyway, over massaproduct: wist je dat Porsche in hun boekjaar 07/08 bijna 100 duizend wagens heeft gebouwd? 44.000 daarvan zijn deels in Slowakije in elkaar gesleutelde Tou… ehm Cayennes. Dan blijven er nog zo’n 56.000 sportwagens over (32.300 daarvan zijn 911jes). Ter vergelijk: In 2007 werden er van alle modellen Corvette 40.000 stuks gemaakt, en in 2008 (CRISISS!!!) waren dit er 35.000. Overigens ben ik het er wel mee eens dat een Corvette een massaproduct is, maar datzelfde geldt dubbel zo hard voor bijvoorbeeld Porsche…
Ook heb je het over de ontwikkelingskosten die van de Corvette veel lager zouden zijn. Kan je dat onderbouwen? Ik zeg niet dat het niet zo is hoor, eerlijk gezegd zou ik het niet weten, dus als jij daar wat meer info over hebt ben ik wel benieuwd!
Verder doet het me deugd om te lezen dat je de C3 t/m 5 wél kan waarderen, maar waarom dan een C6 niet? Dat is toch qua looks een C5 met C3 invloeden? En een geraffineerdere “modernere” sportwagen met nog betere performance.
Tenslotte: wat is er mis om je 600+ paardjes uit een V8 te jagen door middel van een supercharger? Is dat alleen klakkeloos en typisch Amerikaans als het over een Corvette gaat of verfoei je die methode ook bij bijvoorbeeld een McLaren Mercedes SLR?
Benz.. zegt
@C6_R
Ik jouw vriend?? Da wist ik nie.. :)
Nee, had het idd verkeerd, Porsche is net zo goed een massaproduct maar hij straalt toch meer exclusiviteit uit dan een Corvette. Ik had beter een Ferrari of Maserati als vergelijk kunnen opnemen.
Over de ontwikkelingskosten kan ik niet zoveel zeggen, behalve dat er bij de Duitsers gewoon veel meer tijd en geld in wordt gestoken (Mercedes-Benz bijv.) Zij maken dan ook (A/B-klasse ff wegdenken) Topproducten. Auto’s met een zeer met de tijd meegaand design, auto’s die kwalitatief van een hoog niveau zijn, auto’s klasse, status, noem maar op. Dat is dan ook 1 van de redenen waarom ik het merk zo waardeer! Ook de (race)geschiedenis van het merk met de ster heeft daartoe aan bijgedragen!
Ik vind van de gehele generatie Corvettes de C3 toch wel de allermooiste. Mooie klassieke lijnen maar nog wel het karakter van een echte Amerikaan. (Ik meen dat de C3 de eerste Corvette was met V8motor)
Van een C6 moet ik idd niet zo veel hebben. Hij mag dan erg goedkoop zijn in vergelijk met de concurrentie. Je ziet in heel veel dingen ook terug waarom. Over het interieur zal ik kort zijn: Het ziet er al beter uit, maar kan gewoon niet tippen aan een Benz of Porsche.
Ik vind de uitstraling en het design ook erg onder de maat. Waar ze met de C5 zo’n lekkere bak hadden neergezet hebben ze het (in mijn ogen dan) met de C6 verknald! De achterkant ziet er nog lekker stoer (en oldskool) uit. De voorkant is gewoon weerzinwekkend lelijk. Toen ik voor het eerst zo’n Vette zag moest ik gelijk denken aan de kop van de misvormde hagedis. Klink vreemd misschien maar het gehele lijnenspel kan mij niet bekoren. Is mijn mening dus je mag het uiteraard lekker anders vinden.. ;)
Ik zeg ook niets dat er iets mis is om 600 pk uit een V8 te halen doormiddel van een supercharger. Het is toch wel 1 van de makkelijkste manieren om lekker veel pk’s te kunnen realiseren. Echter, mijn ding is het gewoon niet. Ik houd er meer van om het motorblok te tunen. Maargoed, ik hoop dat je het toch met me eens bent als ik zeg dat het vooral Amerikanen zijn (ik zeg ”vooral” dus niet ”alleen maar”) die altijd al auto’s bouwen met enorme ‘cubic inches’ + enorme supercharger om maar lekker veel pk’s eruit te halen, lekker makkelijk dus! Ik zeg dus niet dat ALLEEN de Yanks turbo’s gebruiken want dat is natuurlijk grote onzin. Mercedes gebruikt turbo’s, BMW, Audi, Porche, elke diesel..
Nogmaals, ik verfoei niks.. ;)
Gr.
Benz..