Goeie investeringen?
Terwijl staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) voorlopig geen reden ziet om fors te gaan investeren in de hogesnelheidslijn (HSL), worden er wel 25 miljoen gepompt in verduurzaming van de mobiliteitssector. Tevens wordt er 23 miljoen extra beschikbaar gesteld aan de Topsector Logistiek, om in de periode van 2018 – 2020 de transportsector slimmer en schoner te maken. Maar hoe gaan ze dat doen?
Het geld wordt onder andere gebruikt om een impuls te geven aan de bestaande Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek. Daarmee worden bedrijven gecompenseerd om elektronische bestelwagens te kopen (yeah subsidie), zodat ze de binnensteden kunnen bevoorraden. De binnensteden worden namelijk verboden terrein voor alles wat niet elektrisch is. Daarnaast wil men een impuls geven aan innovaties op het gebied van waterstof. Een groot deel van het extra budget gaat naar de bouw van zeven waterstoftankstations, we lopen namelijk achter. Eerder werd er de verwachting uitgesproken dat er in 2018 een landelijke dekking is met 16 waterstoftankstations, dat is nog lang niet gelukt.
De extra 23 miljoen zal vooral gebruikt worden om de CO2-reductie binnen de Topsector Logistiek te realiseren en kansen te benutten om de sector slimmer en schoner te maken. Staatsecretaris van Veldhoven: “Ik ga er van uit dat de sector dit extra budget gebruikt om het heft nog steviger in handen te nemen, om ervoor te zorgen dat Nederland als distributieland snel emissiearme en waar mogelijk emissieloos te maken.”
robage zegt
Ik werk in Eindhoven op de bus. Daar proberen ze al een jaar lang een bus te laten rijden op waterstof. Ding rijd nog steeds niet…. werk aan de winkel!
Alfarobert zegt
@robage: Geen Hyundai bus zeker? Die blijken voorop te lopen met waterstof en electrisch rijden
robage zegt
@Alfarobert: nee indd een oude bus die is omgebouwd naar waterstof. Misschien is dat wel de reden! :)
jack_abarth zegt
@robage: Ik zat laatst op de bus te wachten, chauffeur stapt uit: “Kom er eens vanaf”.
bitd zegt
@robage: die wacht op subsidie…
robage zegt
@bitd: Ow oke! Hij heeft wel eventjes rond gereden maar staat nu weer langs het hek weg te roesten zo lijkt het!
fanboy zegt
@robage: Er rijden nu al op enkele plekken van die BYD volledig elektrische bussen rond. Is toch wat makkelijker(goedkoper) qua infrastructuur te realiseren.
robage zegt
@fanboy: Ja die eclectische bussen zijn fijn. Maar goedkoper weet ik niet… kost ook nog al wat om bijvoorbeeld te laden. Ze worden ook een keer of 5 per dag opgeladen. Maar de tijd zal het leren!
rulefollower zegt
Misschien is het een leuk idee voor al die groene bedrijven met hun aardgasauto’s en aardgasbussen om weer eens subsidie te gaan vragen nu de aardgaskraan dicht moet.
Wat een vooruitziend en consistent beleid bedenken ze toch.
marklevinson zegt
Ik begrijp altijd dat het gaat om de druk van het waterstofstation om het in je auto te krijgen. De showauto van Louwman, de Mirai, wordt altijd getankt bij schiphol (700 bar of zo?) en vervolgens per auto transporter vervoert naar de locatie. Dat station bij Schiphol is de enige met die hoge druk (of iets dergelijks hoe je dat ook noemt).
Zijn de nieuwe stations met die hoge druk?
marklevinson zegt
@marklevinson: oeps: vervoerd!
marklevinson zegt
@marklevinson: nog een correctie: niet Schiphol maar waterstofstation Rhoon!!
(gaat lekker zo)
siebren zegt
@marklevinson: Rhoon, Arnhem en Helmond zijn uit mijn hoofd de tankstations waar 700 bar getankt kan worden. Wordt dus hoog tijd dat er een (semi) landelijke dekking komt
erwh zegt
Waterstof, zucht.. wanneer gaat men eindelijk realiseren dat waterstof geen brandstof is maar een inefficiënte energiedrager? Waterstof moet ofwel chemisch dan wel met elektrolyse gegenereerd worden, beide zeer inefficiënte processen. Opslag is nog veel lastiger doordat bij opslag in vloeibare- of gasfase per week de helft van het volume verdwijnt door diffusie door de tankwand en het alternatief van opslag in een molecuulrooster van metalen zeer veel energie kost bij het onttrekken.
Als het dan eindelijk gebruikt wordt om iets voort te bewegen is dat of met een hoge NOx uitstoot (directe verbranding) of zeer inefficiënt in een brandstofcel die weer veel zeldzame materialen/metalen voor de membranen nodig heeft om niet volledig onbruikbaar te worden.
Dus het klinkt allemaal zo leuk dat er alleen maar water “uit de uitlaat” zou komen, maar de realiteit is dat de alternatieven aanzienlijk beter zijn voor het milieu (zelfs doorrijden op fossiele brandstoffen) en daarnaast ook een veel minder groot veiligheidsrisico met zich meebrengen.
Dus nee, geen goede en ook zeer slecht onderzochte investering wat mij betreft.
lekbak zegt
@erwh: Nox is heel simpel op te lossen met een katalysator. Verder is het best schoon wat er uit de pijp komt bij een waterstof auto. Het is een prima tijdelijke oplossing om de binnensteden schoner te krijgen totdat ze wat beters gevonden hebben.
Zo staat er in Delfzijl een fabriek die een beetje waterstof als bijproduct heeft. Hier werd niks mee gedaan maar ze zijn nu toch een tankstation aan het bouwen. Ik weet nog enkele chemische fabrieken waar niks met bijproduct waterstof word gedaan in nederland. Zware voertuigen schoon laten rijden op afval, mooier gaat het toch niet worden?
Edge zegt
@erwh: Precies. Ik ben ook geen fan. In theorie (want beperkte beschikbaarheid) heb je ten opzichte van een elektrische auto het voordeel dat je je auto gewoon bij de pomp kunt volgooien en binnen een paar minuten weer op weg bent. Het range anxiety probleem wat je vaak hoort bij elektrische auto’s is totaal niet van toepassing op een waterstofwagen. Maar wanneer je je een beetje in de materie verdiept kom je als snel bij jouw verhaal uit, en blijkt dat waterstof toch niet zo’n goed alternatief als gedacht.
Er zijn enorme doorbraken nodig om waterstof schoon te maken. De chemische of elektrolytische generatie moet efficiënter en goedkoper, er moeten alternatieve, betaalbare, materialen ontwikkeld worden voor zaken als de opslagtanks en die membranen waar je over spreekt. Als dat al mogelijk is, duurt dat nog jaren voordat die doorbraken er zijn en ook ver genoeg ontwikkeld zijn voor grootschalige toepassing. En intussen staat de ontwikkeling van de elektrische auto ook niet stil. Die worden steeds goedkoper, snelladers worden sneller en de range groeit ook. Tegen de tijd dat je dan eindelijk een fatsoenlijke en écht schone en waterstof-infrastructuur kunt ontwikkelen, is de elektrische auto allang ingeburgerd
Elja zegt
@erwh: Helemaal mee eens.
Zonde dat er nog geld in gepompt wordt.
Heb er toevallig laatst nog een artikeltje over geschreven (Waarom auto’s op waterstof een slecht idee is) op mijn blog:
https://teslafan.nl/algemeen/waarom-autos-op-waterstof-een-slecht-idee-is.asp
mb10 zegt
@Elja: vooral het punt wat je aansnijdt wat distributie betreft is een goede. Het netwerk voor de distributie van de “brandstof” voor de elektrische auto ligt er al. Bij waterstof wordt er aan gehouden aan het oude systeem van distributie richting stations.
Elja zegt
@mb10: Ja, en volgens mij is dat dan ook de reden dat Shell en andere grote oliemaatschappijen graag zien dat waterstof de toekomst wordt. Vandaar dat je veel ‘experts’ vind die voor waterstof zijn.
Ons stroomnet zal de komende jaren ook wel de nodige updates nodig hebben, zeker nu we ook in 2030 van het gas af willen uit Groningen. Maar volgens mij zijn dat goede investeringen. Straks heeft elk huis zonnepanelen en accupakketten zodat pieken goed opgevangen kunnen worden. Combineer dat met een slim stroomnetwerk en we zijn klaar voor een toekomst zonder fossielen brandstoffen.
vtechlover zegt
@erwh: waterstof is juist de toekomst, op dit moment is het break even point aangekomen tussen het fabricageproces van benzine en waterstof. En waterstof hebben we oneindig.
yipikaye zegt
@vtechlover:
Waterstof is slechts een energydrager ?
postzegel zegt
@vtechlover: Breakeven? Que? Als dat toch eens zo was,… Maar dan nog: bijtanken thuis? Nope. Waterstof is een mooie manier om wee afhankelijk te zijn van de Shell en consorten. Meer niet.
maxidyne zegt
@erwh: alsof het produceren en afvoeren van accu’s zo milieuvriendelijk is…
Elja zegt
@maxidyne: Dat kan heel milieuvriendelijk en wordt ook steeds meer gedaan.
maxidyne zegt
@elja: Lithium is zeer giftig, en zeer milieuonvriendelijk om te produceren.
En de meeste accu’s belanden nog altijd gewoon op de stort. http://www.kitco.com/ind/Albrecht/2014-12-16-How-Green-is-Lithium.html
Oftewel: elektrisch rijden is ook niet milieuvriendelijk, hoe graag de overheden en media je dit ook willen laten geloven.
Elja zegt
@maxidyne: Een artikel uit 2014, in de tussentijd is er gelukkig wel weer wat vordering.
Lithium Ion accu’s zijn wel grotendeels te recyclen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_recycling
Tesla werkt bijvoorbeeld in Europa al sinds 2011 met het Belgische Umicore.
https://www.tesla.com/nl_NL/blog/teslas-closed-loop-battery-recycling-program?redirect=no
“Umicore’s factory plants are able to recycle our batteries into completely reusable materials and substantially reduce the carbon footprint of manufacturing Lithium-ion batteries.”
tinustussengas zegt
@elja: Ik begrijp dat je erg pro-elektrisch rijden bent. Op zich een goed alternatief, maar is ook niet de vervanging van fossiele brandstof auto’s. Alleen het opwekken en de daarvoor in toekomst beschikbare netwerken zullen veel vergen van de vele centrales die bijgebouwd moeten worden. En waar draaien deze centrales dan op? Wind en zon?….
Misschien ben ik een conspiracy-denker, maar als de overheid graag wil dat alles elektrisch wordt (ook ons huishouden als ze graag willen dat we van het gas afgekoppelt worden) worden we alleen van elektriciteit afhankelijk en dan wordt de prijs op den duur bepaald door de overheid en niet de ‘vrije ‘markt en zal de overheid ook precies weten waar je bent en hoeveel jij afneemt….
Niet iedereen in Nederland heeft een huis en een stuk grond waar zonnepanelen of windmolentjes kunnen staan of betalen…
Elja zegt
@tinustussengas: Nu zijn mensen volgens mij nog afhankelijker van fossiele brandstoffen dan in het scenario dat jij schetst over elektriciteit. Fossiele brandstoffen kun je zeker niet zelf regelen. Je huis en transport energieneutraal maken op basis van elektriciteit is nu al mogelijk.
Als jij zonnepanelen, wellicht een windmolentje en accu’s hebt dan zou je nu al volledig van het grid los kunnen leven. Daar heb je inderdaad ruimte (en geld) voor nodig en dat heeft niet iedereen, maar de mogelijkheden zijn een stuk groter dan met fossiele brandstoffen.
Ik sluit niet uit dat waterstof ook een onderdeel kan zijn in deze toekomst, maar momenteel is het voor transport een erg inefficiënte oplossing. Wellicht is het bijvoorbeeld goed bruikbaar als een soort ‘accu’ voor momenten dat er veel energie van zon en wind beschikbaar is.
tinustussengas zegt
@elja: Waar wordt elektriciteit en een accu van gemaakt? Zon en wind is een aanvulling voor het elektriciteitnetwerk. Maar geen vervanging.
Energieneutraal? Alleen als je opslagcapaciteit groter of gelijk is dan je gebruik. Als de zon niet genoeg schijnt of de wind niet genoeg waait zul je altijd afhankelijk van derden zijn.
tinustussengas zegt
Zelfde geldt voor waterstof als brandstof voor auto’s. Een aanvulling geen duurzame of haalbare vervanging. Zeker niet op korte, spreek 20 jaar, termijn….
Elja zegt
@tinustussengas: Accu’s worden momenteel jaarlijks zo’n 7% beter, zonnepanelen gaan nog harder. Momenteel kan het al dat je geheel los van het grid gaat leven, maar dat is duur en in de winter lastig. Over een jaar of tien is het een stuk betaalbaarder en komt er van je panelen ook in de winter voldoende energie om zonder vaste aansluiting door het leven te gaan.
Zon en wind kan volgens mij in de toekomst best een vervanging zijn van fossiele brandstoffen. Nu is het inderdaad nog een aanvulling.
En als je dan toch nog energiecentrales wilt dan is een thoriumreactie of -wie weet- een fusiereactor een milieuvriendelijke oplossing.
pomoek zegt
@erwh: Dat van die NOx, dat wist ik nog niet, het enige wat ik er elders over lees is dat er een kleine kans is dat er Nox onstaat bij de verbranding van waterstof, maar dat dit zeker niet gebeurd bij een normale reactie. Verder ben ik het met je eens, sterker nog, autoblog is dat ook!
https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-waterstof-voorlopig-alleen-maar-vervuilend-is-81268
Ik begin me inmiddels af te vragen: Hoe kan het dat, nog steeds, om de zoveel tijd er weer aandacht is voor waterstof als brandstof terwijl de grote problemen van het produceren van waterstof niet zijn opgelost? Een beetje raar dat er 23 miljoen tegenaan wordt geknald. Wie fluisteren de overheid in om dit vooral wel te doen?
bitd zegt
@erwh: ik vermoed dat ons elektriciteitsnetwerk, wat ook een drager is, totaal niet geschikt is voor grote vraag naar elektrisch rijden. Ik denk dat een combo best leuk is; rijden op stroom en bijtanken met waterstof indien nodig.
Tot die tijd lig ik in een deuk van al die paniekzaaiers, gewoon minder kinderen maken ajb. Fijne pasen
kobus1967 zegt
@erwh: google eens op mierenzuur en waterstof.
balboni zegt
Waterstofauto’s… de auto’s die daar op lopen zijn peperduur en spuuglelijk. Daarnaast zijn autofabrikanten niet op grote schaal bezig met het ontwikkelen ervan. Waarom deze investeringen?
cazzo046 zegt
Waterstof is een achterhoede gevecht. Dankzij Tesla gaat elektrisch het winnen.
Slechte investering dus.
geelbarrel zegt
@cazzo046: 20% van personenwagens in Noorwegen is nu elektrisch en je ziet de problemen bij de laders al ontstaan. Files. Bovendien zou op een wagenpark van Nederland alleen al er een paar fikse kerncentrales gebouwd moeten worden om aan de energiepiek te kunenn voldoen. Wil je dat?
Elja zegt
@geelbarrel: Niks mis met kerncentrales. Laat ze dan lopen op thorium in plaats van verrijkt uranium en het is nog een stuk veiliger ook.
Hoe vaak denk je dat je met je elektrische auto echt bij een laadpaal (anders dan thuis) moet zijn? De Model 3 heeft een bereik van 500 kilometer. Laten we daar in de winter voor het gemak 400 kilometer van maken. Hoe vaak rijd je meer dan 400 kilometer op een dag? Ik bijna nooit. Wellicht twee keer per jaar?
Laden doe je dus thuis. Elke ochtend vertrek je met ‘een volle tank’.
Energiepieken zijn te voorkomen met accu’s bij woningen die gedurende de dag met zonnepanelen geladen kunnen worden en ’s avond hun lading verplaatsen naar de elektrische auto. Ook kunnen auto’s ‘slim’ opgeladen worden zodat de piekvraag uitblijft en verdeelt wordt over de avond en nacht.
hollandbest zegt
Toyota heeft het al vanaf het begin juist waterstof is de toekomst! Hybride is de enige tussenoplossing niet full ev
loserboi932 zegt
Aardolie (en dus derivaten daarvan) is ook slechts een energiedrager. Alleen heeft dat al reeds energie wanneer het uit de grond komt.
Lijkt wel alsof iedereen “energiedrager” een leuk woord vindt.
toeter11 zegt
Allemaal prima, maar dan wil ik wel minder wegenbelasting betalen. Als ik nergens meer heen mag.
V8Vantage zegt
Tja waterstof mag dan wel inefficient zijn om te maken, dat is nu misschien wel zo maar ook die techniek staat niet stil. Daarnaast heeft het vele voordelen en is het transpoort misschien wel te regelen via het huidige gas netwerk? GasUnie is er aardig mee bezig. Bovendien hoeft er voor de productie van waterstof niet één of ander arm land (althans, de inwoners daarvan) uitgebuit te worden voor de kostbare grondstoffen. De overtollig opgewekte energie van de huidige en toekomstige windmolen- en zonnepaneel parken kunnen het waterstof prima produceren.
Dan nog de vraag, waarom mikt de rest van Europa op LNG en Nederland niet? Er zijn nu installaties te koop die LNG omzetten naar stroom, ongeveer gelijk aan het principe van een brandstofcel. (Googlen aub anders wordt deze tekst erg lang ?) Misschien de lobby van netbeheerders? De initiatieven en organisaties die nu vooral het elektrisch rijden, met accu’s als energie drager, promoten zijn allemaal direct of indirect dochtermaatschappijen van de netbeheerders. Daartegenover staat dat de netbeheerders nu huiveren voor nog meer vraag van het netwerk omdat het netwerk in de randstad op het randje staat van overbelasting. Een enorme uitdaging om te voorkomen dat (delen van) Nederland niet zonder stroom komen te zitten omdat er een tussenstation uitvalt om maar niet te zeggen, ontploft…
Beide vormen (accu en waterstof) kunnen denk ik naast elkaar bestaan, misschien moeten. Zelf zou ik kiezen voor waterstof als dat wat beter te tanken is, het gemak en de snelheid van tanken is enorm tov het (snel)laden van een volledig elektrische auto. Voor nu voor mij brandstof boven de rest. Nu heb ik een e-tron, fijne auto, maar opladen is enorm lastig. Zie maar eens een vrije laadpaal te vinden als je veel onderweg bent (top zo’n hybride auto, kan je gewoon mee tanken). Niemand die zijn auto netjes weghaald als die vol is.
Check http://www.hydrogencouncil.com voor meer info lees dat er meer dan 10 miljard euro wordt geïnvesteerd in waterstof in de komende paar jaar.
amrwd zegt
Waterstof, fossiele brandstof, elektrisch, heel de discussie is niet meer dan wat tegengespartel van hetgene wat komen gaat: een onleefbare wereld waarin de overbevolking de komende decennia veruit de belangrijkste rol gaat spelen.
Allemaal aan de waterstof en warmtepompen terwijl de wereldbevolking aan het einde van de eeuw 10 tallen miljarden meer zal bedragen op een steeds kleiner stukje “leefbaarder aarde