Een extra milde i30N is eigenlijk een prima hot hatch, toch?
Het is een van de leukere ‘betaalbare’ auto’s van dit moment, waarmee je elke dag gebruik van kunt maken. We zetten ‘betaalbare’ tussen haakjes, want ook een beetje hot hatch kost tegenwoordig een vermogen.
Voor een beetje ‘GTI’ ben je in het C-segment tegenwoordig al snel 50 mille kwijt. Toegegeven, ze zijn wel sneller, luxer, capabeler en ruimer dan 20 jaar geleden. Dat geldt ook voor de Hyundai i30N. Het topmodel van die i30-range was destijds ook al gauw een halve ton in euro’s. Onlangs is het model gefacelift. Toen konden werd de nadruk gelegd op de topversie, de i30N Performance.
Extra milde i30N
Nu is er ook een model zonder ‘Performance’. Dat moet de instapper van de range worden, net als enkele jaren geleden. De motor is dezelfde 2.0 Theta-II-viercilinder turbo. Echter, in plaats van 280 pk, levert de extra milde i30N ‘slechts’ 250 pk. Het koppel is wel identiek: 353 Nm. Maar let op, het moment dat het wordt geleverd is wél iets afwijkend. In beide gevallen staat het maximale koppel klaar bij 1.500 toeren. De gewone i30N houdt het ‘vast’ tot 4.000 toeren. De motor in de Performance levert het tot 4.500 toeren.
Prestaties
De prestaties van de extra milde i30N zijn dan ook nog altijd in orde. Van 0-100 km/u accelereren duurt 6,4 tellen in plaats van 6,1. De topsnlheid is alsnog begrensd op 250 km/u. Ook zit je qua uitrusting goed. Apple Carplay, climate control, LED-koplampen, adaptieve demping en een sportuitlaat zijn uiteraard standaard. Je zult helaas wel een paar dingen moeten missen in de milde i30N. Zo zijn de remmen iets kleiner. De wielen zijn nu 18″ (ipv 19″) en niet gesmeed, zoals de 19 inchters dat wel zijn. Naast de wielen is er nog een visueel verschil: de i30N zonder ‘Performance’ heeft geen privacy glass standaard.
De extra milde i30N is nu voor de Duitse markt aangekondigd. Of deze ook naar Nederland komt, valt nog te bezien. De pre-facelift i30N was op het laatst in Nederland alleen als Performance leverbaar. De auto is (nog) niet aangekondigd voor ons land.
In Duitsland wordt de auto enkel geleverd als vijfdeurs hatchback en uitsluitend met de zesbak. De prijs bij onze Oosterburen is zeer scherp: 32.995 euro! Als je een Fastback en/of automaat wil, moet je automatisch kiezen voor de i30N.
saxoke zegt
Ik ben hier in België anderhalf jaar geleden gaan kijken voor een i30N performance. De basis prijs is daarvan inderdaad best scherp, maar met enkele opties ging die snel omhoog. Daarbij kwam dat toen kortingen bijna onbestaande waren op dit model, waardoor uit onder aan op de offerte gewoon duur was. Die prijs zat niet ver onder die van bvb de Golf GTI, en zelfs boven die van de Leon Cupra, terwijl de prestaties toch net iets minder zijn dan van die 2. Al bij al wel 1 van de betere hot hatches die momenteel te koop zijn.
HelldogBE zegt
Stiekem de leukste? Daarvoor klaart het artikel niet op of deze non-performance variant nog steeds het E-Diff alsook de kleppenuitlaat mist!
Sinds de OPF is de uitlaat waarschijnlijk al heel wat minder geworden, maar het ontbreken van het elektronisch gestuurd differentieel is wel een manco als je langs de chipboer passeert om het vermogen terug naar 300pk open te zetten…
Vind de facelift trouwens wel goed gelukt en de prefacelift houdt erg goed zijn waarde. Het grootste minpunt aan deze auto lijkt me het dorstig motorblok… (een 3l turbodiesel met identiek vermogen lijkt wel een spaarwonder in vergelijking)
saxoke zegt
@HelldogBE: veel meer dan 300pk is er niet uit te halen. K ken er 1 die 330pk zou hebben. Dat was volgens hem t max wat er uit te chippen viel zonder hardware aanpassingen.
kminne zegt
In Korea, de VS en Canada heb je deze suffe gezinsbak niet, maar in plaats daarvan de nieuwe Veloster. Exact dezelfde specs en prestaties maar dan in een veel aantrekkelijker verpakking. Onbegrijpelijk dat Hyundai die hier niet levert.
saxoke zegt
@kminne: we weten allemaal hoe een groot succes de vorige Veloster was hier in Europa.
Loek zegt
@kminne: mwah, ik heb het liever zo. De Veloster is niet zo mijn ding, waarom ze die asymmetrische deuren hebben toegepast is nog steeds een raadsel en die rare daklijn achter maakt het gewoon een wat vreemd apparaat.
En ‘suffe gezinsbak’? Is het idee van een hot hatch niet juist dat een suffe gezinsbak een eenvoudige gooi-en-smijt auto wordt? Ik vind een Renault Megane ook maar een suffe gezinsbak, maar een Megane RS is een heerlijke hot hatch. Dat vind ik ook bij de i30 N, ze hebben er voldoende aan gedaan om hem wat gespierder te laten ogen dan een i30: dat is gelukt.
saxoke zegt
@Loek: inderdaad, dat is de insteek van een hothatch. Een normale huis tuin en keuken hok aanpassen dmv een dikke motor en lekker onderstel.
remarkable zegt
30pk verschil (bij even veel koppel) levert drie tienden verschil in sprint op?
Best een groot verschil lijkt me. Of zouden de nieuwe prestaties van de “light” variant bewust behoudend gepresenteerd worden?
saxoke zegt
@remarkable: alles boven het standaard sprintje 0-100 is de performance veel sneller dan de light versie
leeno zegt
@saxoke: Wel even ter info dat de motor beduidend minder sterker is als de concurrentie. een I30N stage1 met dik 300pk is nog altijd een stukje trager dan mijn standaard cupra lompe stationbak. I30N performance 100-200 rond de 17s en een stage 1 rond de 14.7. mijn lompe station met 280pk doet er 13s voor. 😉
saxoke zegt
@leeno: inderdaad. Er zijn weinig ongeveer 300pk auto’s die de 100-200 in die tijd kunnen doen. Zoals k hierboven al schreef, heel veel meer dan 300pk is er met enkel chippen niet uit te krijgen (volgens een ex eigenaar van n performance.). De zijne had gechipt minder vermogen, dan de mijne gechipt. 🤣
hetkannietsnelgenoeg zegt
Ik heb er sinds een week eentje! Weliswaar een uit 2018 en de performance versie. Die moet je echt hebben al is het alleen voor het sper, de grotere remmen, mooiere wielen en nog meer. Had daarvoor een Mégane RS uit 2011 die getuned was tot 300 pk. De Hyundai heeft standaard minder vermogen maar stuurt en schakelt geweldig. En dan het uitlaat geluid dat aan te passen is. Het is echt een van de mooist klinkende viercilinders. Het verbruik ligt op het niveau van mijn Mégane, ongeveer 1 op 11.
saxoke zegt
@hetkannietsnelgenoeg: als er van een sportieve auto een “performance versie” te krijgen is, moet je die altijd nemen. Om de reden die jij noemt, betere remmen, een sper (wat de light versies meestal niet hebben) enz … Behalve bij de Mégane, die zijn vaak net te hardcore om nog als gezinswagen bruikbaar te zijn.
hotze zegt
Tenzij je een M3 met handbak wilt, dan valt de Performance af.
saxoke zegt
@hotze: in dagelijks verkeer vraag ik me nog af of een handbak nog zoveel meer toe kan voegen. Vaak is de “automatische bak” sneller, en nog steeds met de hand te bedienen dmv flippers op het stuur.
hotze zegt
Je hebt lol met een handbak of niet, als je die lol niet inziet, is het moeilijk om te overtuigen 😉 Ik zal medestanders zoeken in de VS. BMW houdt speciaal voor hen de handbak in stand. Maar goed, ik zou ook kiezen voor een 911 GT3, type 991.2. Met handbak uiteraard 😂
MarcoM zegt
Waarom zie ik amper dit model op de weg, ergens wel jammer.