Onder het motto to add speed, add lightness heeft VW het plan opgepakt om een extra lichte Golf GTI uit te brengen. Deze zou in een kleine serie gebouwd moeten worden, en tot 200 kg moeten schelen met een reguliere GTI. Marketinggeleuter en geruchtentroep, of heeft Volkswagen eindelijk ingezien dat GTI’tjes licht horen te zijn?
De Britten van Autocar zijn van het laatste overtuigd, en menen dat er al getest wordt met een prototype van de GTI light. Ten opzichte van zijn voorganger wordt de Golf VII al 100 kilogram lichter, daar gaat de 200 voorgenomen kilo’s van dit model nog eens vanaf. Om dit bereiken wordt het dak en de motorkap uit koolstofvezel opgetrokken en wordt het schutbord en het achterste gedeelte van de vloer uit aluminium opgetrokken. Resultaat: ongeveer 1125 kg schoon aan de haak. Dat zijn 208 GTi-waardes.
Complexe ingrepen voor een actiemodel, zou je denken. Dat is het ook. Dus om kosten te spreiden past VW deze lichtgewicht Golf-structuur straks ook toe bij de hybride- en elektrovariant. Die hebben het immers al zwaar genoeg met alle lithium ion-accucellen aan boord. Voor het dak heeft VW ook een kostenbesparend trucje bedacht; een metalen plaat wordt als basis genomen en daar komen aan twee kanten carbonfiber platen tegenaan te liggen. Geen 100% koolstofvezel dakje dus.
Goed, nu het gewicht omlaag is voor het betere bochtenwerk, acceleraties en stuurgedrag (hij krijgt al een mechanisch sperdiff), hoe zit het met het vermogen? Eerder genoemde geruchten over 264 pk worden alweer tegengesproken. De GTI -en ook de carbonfiberversie- krijgen volgens insiders ‘slechts’ 225 pk mee uit de bekende 2.0-liter viercilinder. 15 paarden meer dan de huidige GTI, maar lang niet genoeg om qua pk’s te wedijveren met de Focus ST (250 pk) en de Mégane RS (265 pk). Wie dus meer pit in zijn Golf-donder wil moet wachten op de R-versie die net als de GTI in 2013 uitkomt.
De ‘GTI Sonja Bakker’ zou in 2014 op de markt moeten komen, toevallig precies het jaar waarin de Golf 40 kaarsen met z’n uitlaat mag uitblazen.
bbroek zegt
Zou deze niet zo saai worden?
bbroek zegt
@bbroek: maakt denk ik niet uit, het zal toch wel een petjesmobiel worden.
autobart zegt
@bbroek: Ik vind jouw eentonige reacties nog een slag saaier.
bbroek zegt
@autobart: als er zoveel posts over de golf VII of eigenlijk 5,5 komen dan is het toch logisch dat mijn comments over de golf eentonig zijn!
SCscreamGT2 zegt
@bbroek: Jij voelt je verplicht te reageren?
jrk68 zegt
@SCscreamGT2:
En jij voelt je kennelijk verplicht om op hem te reageren?
Wie is er hier nu triest denk ik dan….
splitsecond zegt
@jrk68: Niet altijd je vriendje zo helpen, dat kan hij best zelf…
jrk68 zegt
@splitsecond:
Het is ook geen hulp, het is mijn eigen mening.
Bbroek had m’n kleinkind kunnen zijn man….
splitsecond zegt
@jrk68: ‘Bbroek had m’n kleinkind kunnen zijn man…’ Whaha lol +1
bbroek zegt
@jrk68: haha, lol, nu ben ik wel benieuwd naar je leeftijd, he opa;)
jrk68 zegt
@bbroek:
Ziet er hetzelfde uit als elke andere Golf, dus is mijn antwoord een volmondig, JA….
slipstreamer zegt
AWESOME. Normale golf is maar saai, hoop dat er echt een beetje pit zit in de nieuwe gti. En het waren al verrekte snelle wagentjes…
awesome zegt
Zal wel een duur golfje worden dan… Audi A1 quattro prijzen zullen het wel worden denk ik.
bullgod76 zegt
Ja ja, eerst zien dan geloven.
Dan word deze GTI Carbon Edition misschien 200kg lichter dan een standaard GTI, de prijs gaat met minstens 10000euro omhoog
RobertJ zegt
@bullgod76: Gewichtsbesparing op de portemonnee dus :)
jordy14 zegt
@RobertJ: haha +1
dubhead zegt
Spijtig zijn dit soort geruchten niets nieuw bij een nieuwe Golf introductie.
Maar… als de premies voor zuinige auto’s blijven aanhouden is er wel een motief om geld te steken in lichte technologieën en dan is de stap naar een sportief modelletje vlugger gezet.
Als Renault het kan met hun Cup versies – goed voor gratis reclame ook – waarom blijft de grootste fabriekant van Europa dan achter?
Ik durf wedden dat zo’n Cup meer doet voor het merk qua marketing dan een jaar aan autoreclames – en het is waarschijnlijk goedkoper – zelfs winstgevend.
mrs250 zegt
@dubhead: ach, zo spannend zijn die cup-uitvoeringen van Renault ook weer niet hoor. 20kg scheelde het bij de 3RS geloof ik, maar dan moest je wel airco en e-ramen missen en tegen een dash uit de basis clio aanstaren. Ok, scheelde dan ook weer flink in de portemonnaie, maar ik vind de weg die VW nu beweert in te slaan een stuk gaver. Met dat gewicht en een goed onderstel doet hij echt wel mee in de regionen van de ST en consorten, zeker met de potentie van de 2.0 tfsi…
raoulkroes zegt
To add speed, add POWER!!!
meneersander zegt
Alles voor VAG om maar meer voor een Golf te vragen:p
sdk16420 zegt
Wie had dat ooit gedacht… Carbonfiber in een Golfje.
jrk68 zegt
@sdk16420:
Daar rijden er al duizenden mee rond….
Maar dan is het Carbonlook plakplastic….
biggie zegt
@sdk16420: Carbonfiber stickertjes vind je wel terug op elke sjonny golf …
zender zegt
carbonfiber.. gebruik aluminium in die Golf. Veel goedkoper.
BRT zegt
Wanneer gaan ze eens die nieuwe 1.8 tfsi van Audi eens gebruiken om die ouwe zuipende 2.0 tfsi te vervangen. Die motor stamt ook alweer uit 2004.
nibor zegt
@BRT: dat is toch helemaal niet oud voor een motorblok? Als je de techniek maar blijft doorontwikkelen kan een motorblok zo 15 jaar mee hoor. Alleen worden dan de inspuiting, turbo, nokkenassen, etc. vernieuwd.
bsxc2 zegt
Dit model is totaal overbodig, of je koopt een GTI of een R maar je maakt het de consument niet extra moeilijk om nog met een extra uitmelk editie te komen.
salberts93 zegt
@bsxc2: nah lichtgewicht is nooit overbodig als je er qua luxe niet op inlevert, wat ze wel zouden moeten doen is een GTI maken die zo goed is als een GTI moet zijn en wat dat betreft ben ik het met je eens niet nog een extra model maar gewoon de normale GTI licht maken
ej20g zegt
Tsjah… Een Golf variant. Maar hopelijk wordt dit wel een lekkere, want een lekker ruwe variant kan de Golf wel gebruiken. Ik denk dat ze hier al een generatie (of misschien zelfs 2) eerder mee hadden moeten komen.
salberts93 zegt
Golf GTI moet minstens 250 krijgen liefst meer anders kan je hem afschrijven, de oude had al zoiets moeten hebben. Anders glijden we weer af als van Golf I GTI richting Golf IV GTI, met als laatste lekkere GTI nummer V
ej20g zegt
@salberts93: de kopers van een GTI denken er toch anders over. Hoeveel Golf V- en VI’s GTI ik zie rijden hier…niet normaal. Die mensen snap ik niet, want voor dat geld zou ik persoonlijk toch écht liever iets rijden in de zin van een Honda Civic Type R of Mazda 3 MPS. Soms misschien wat duurder, maar ook stukken beter in mijn ogen.
salberts93 zegt
@ej20g: V vind ik erg lekker zelf, maar de VI vind ik weer een stuk saaier en Civic Type R zou mij zelf ook wel trekken heb zelf een gewone Civic uit 98 die is al heerlijk laat staan een type r, maar ik heb ook altijd wel een zwak voor de Focus ST gehad, maar ook ik heb inderdaad voorkeuren boven een Golf GTI maar ja volkswagen golf he..
Tommy2 zegt
Klinkt goed, maar zal het nodige wel moeten kosten. Liefhebbers-modelletje dus. :P
gedwongenleaser zegt
@Tommy2: zijn er Golf liefhebbers?
Tommy2 zegt
@gedwongenleaser: Teveel.
E34M5Touring zegt
Beoogde prijs? 75k kaal 90 met leer en navi?
berlinetta zegt
Ik denk dat deze zichzelf nu al uit de markt zal prijzen zonder dat de prijs bekend is.
norge zegt
Golf GTL dus?
MARS zegt
Als ze de 5drs nou eens laten vervallen, kunnen ze meedoen met de echte jongens..
peke zegt
Gti van golf vind ik gewoon vet, de VI ook. Dat rode randje om de gril is zo gaaf!
Interieur is niet rete spannend maar uiterlijk goed. Vergelijking net Focus RS vind ik ruk. Die is in dagelijks gebruik gewoon minder prettig, mij te hardcore. En een 225 pk gti i.c.m. dat gewicht kan best wel eens potten breken in die regionen
jrk68 zegt
@peke:
Dan snap je niks van een hothatch.
Een GTi hoort een hardcore sportieve auto te zijn, geen soft watje dat toevallig hard rechtuit kan.
Ooit, zo’n 35 jaar geleden snapte VW dat….
Nu ben je beter af met een Renault of Ford als je een hothatch zoekt.
mashell zegt
@jrk68: een “hot hatch” is een vlotte maar heel erg bruikbare auto. Je moet er de kinderen mee naar school en oma naar het verzorgingstehuis kunnen brengen. Wat jij beschrijft noemen we een sportwagen.
peke zegt
@jrk68: waarom zie je de ST en
Megane RS dan zo weinig? Omdat ze in dagelijks gebruik lang niet zo bruikbaar zijn. Heeft niks met mening te maken maar met een waar feit dat de meerderheid voor de Golf GTI kiest, daar moet toch een reden voor zijn. Ik vind de Focus ST waanzinnig, ook qua looks maar zou zonder twijfel de GTI kiezen.
En meerderen met mij blijkbaar. Misschien niet de meest originele keuze maar mijn inziens
wel de leukste.
JaxDryke zegt
En wat is nou het verschil tussen de Golf 4 en de Golf VII (buitenkant) ?
Volgens mij had de designer geen inspiratie en heeft ie de concepttekening van de Golf 4 iets moderner uitgewerkt ..
peke zegt
@JaxDryke: als je de golf IV en VII op elkaar vind lijken? Opticien een optie?
De V, VI en VII okay. Maar de 4 hoort niet in dit rijtje thuis. Hoewel ik die wel 1 van de meest tijdloze vind! Erg mooie auto, mits onaangeroerd door een petje.
tweede_woning zegt
”Wie dus meer pit in zijn Golf-donder wil moet wachten op de R-versie die net als de GTI in 2013 uitkomt”
R is standaard onderstuur , onderstur en nog eens onderstuur.
freddydevadder zegt
Nog altijd zeer tevreden over mijn golf V gti waarmee ik nu reeds 6j rijd…Altijd dat gelul hier over dit is beter en dat is beter… 2.0tsi meeredere malen motor va Een hothatch is niet voor op circuit!!
imdoctorbob zegt
@freddydevadder: Slaat de spijker op zijn kop, vooral kwa circuitgebruik.(De update van de V GTI naar VI was ook miniem trouwens.)
Het punt is dan ook de concurrentie wel een voorsprong heeft opgebouwd kwa performance. Dan kun je gewoonweg niet stil blijven staan.
Nu lijkt dit een gelimiteerde versie van de GTI te zijn.
Ik denk zelf dat deze versie wat bedoelt is of ala DS3 Racing (extra cool, maar wie gaat er nu zoveel betalen voor een DS3), of voor de racerij. Een lichtere basis is daar altijd goed. En de golf VI is niet echt bepaald een succes gebleken tov de V.
mightymike zegt
Als die golf zo saai is waarom
Rijd iedereen dan golf en niet die onwijs super mega spectaculaire Renault megane?? Precies geef mij maar een golf
ej20g zegt
@mightymike: because grijze muizen.
vaillant zegt
@ej20g: nope not because grijze muizen … because in de echte wereld kopen we auto’s met echte euro’s en niet met monopoly geld … dáárom rijdt iedereen Golf i.p.v. Megane.