De extra lange laadpaalfile op Elektrische Zwarte Zaterdag zal enorm zijn.
We zitten lekker in het winterportseizoen. Niets is leuker dan de ski’s in de skizak te doen, de auto vol te tanken met satansap om dan in één ruk naar de Alpen te rijden. Maar ja, die handige dieselauto van de zaak is al lang ingeruild voor een nieuwe elektrische auto van de zaak.
Maar hey, een elektrische auto heeft tegenwoordig best een aardige range. Dat niet alleen, het laden gaat ook nog eens sneller dan ooit. Dus met een paar stops om de benen te strekken en de verplichte Bockwurst te halen, kun je op je bestemming aankomen. Maar kijk even uit als je de komende vakantieperiode op skivakantie gaat.
Extra lange laadpaalfile
Het zal namelijk erg druk worden bij de laadstation komende vakantie. Accounts-reus KPMG heeft het onderzocht en ze verwachten dat er 8.000 tot 10.000 elektrische auto’s van Nederland naar Oostenrijk zullen rijden. Die moeten uiteraard allemaal laden.
Dat gaat nog en uitdaging worden, want het verbruik zal namelijk flink hoger liggen. De temperaturen zijn lager en de snelheden liggen hoger. En dan hebben we het nog niet eens over een extra dakoffer en extra zware belasting. De hele familie zit met hun bagage in de elektrische auto. Dus in plaats van twee keer laden, gaat het wel drie á vier keer worden voordat je op je bestemming bent aangekomen.
Maar hebben ze in Duitsland niet geïnvesteerd in extra laadpalen? Jazeker! Het is echt simpelweg niet voldoende voor de komende vakantie. Met name 25 februari gaat een ramp worden. Men sprekt dan ook over Elektrische Zwarte Zaterdag. Dan wordt er een extra lange laadpaalfile verwacht. De laadpalen liggen vaak BIJ de snelwegen, maar niet AAN de snelwegen. Dus je moet vaak even naar een Autohof rijden. Op 25 februari krijg je dan mensen die van en naar hun bestemming rijden.
Oplossingen?
Maar OK, het gaat dus allemaal moeilijk worden. Zijn er dan geen oplossingen? Jawel, KPMG adviseert om al iets te vroeg te gaan laden. Dus gooi je auto alvast in Keulen vol, het liefst eerder nog.
Dan kun je gewoon Frankfurt voorbij rijden – mits je je een beetje netjes rijdt – en weer laden bij Würzburg. Of Mannheim, als je niet zo’n grote range hebt. Mocht je in het noorden van het land wonen, is de A45 een handig alternatief. Die is minder druk en daar staan bijna honderd snelladers.
Meer lezen? Check dan ons Autoblog Advies voor Wintersportauto met AWD voor 15K!
992 zegt
Hahaha wat een armoede!
steephh zegt
Hoorde hier laatst nog iemand zeggen dat een EV alleen geschikt is voor rondjes om de kerk, toch zijn er 8000-10000 mensen die er “even” mee op en neer gaan naar Oostenrijk komende voorjaarsvakantie. Raar zeg, hoe kan dat dan?!?!?!?
Blijkbaar begint de EV zo populair te worden dat jaar na jaar files blijven aan de laadpaal, ondanks dat er enorm veel wordt uitgebreid langs de route. Grappig! Als het allemaal niet zou kunnen en het totaal niet zou werken, dan zouden die laadfiles er ook niet zijn lijkt mij zo. ;-) Want dat is simpelweg een gevolg van te weinig laadpalen (aka: EV’s worden steeds populairder).
Ondergetekende is (alweer enkele jaren geleden) ook 2 keer met een EV naar Oostenrijk op wintersport mee geweest. Ging perfect. We konden helaas wel pas 2 uur later aan het bier dan de mensen die met 180km/h non-stop richting het zuiden vlamden, maar ik heb gewoon op het toilet kunnen pissen en normaal ontbeten en gelunched en even de benen kunnen strekken.
Was kei gezellig met m’n reisgenoten, maar goed dat trauma van 2 uur later aankomen in Oostenrijk daar kom ik natuurlijk nóóit meer overheen dat begrijpen jullie wel. ;-)
petroldrinker zegt
Enige reden waarom het er steeds meer worden, is niet omdat men dat massaal wilt, maar omdat alle overheden erop sturen, en de eu door autobedrijven te verplichten ev’s te bouwen ipv brandstof autos, dus de keuze word ook steeds minder gemaakt voor brandstof in de toekomst.
Je merkt het nu al, als je kijkt bijna alles komt helaas als EV uit tegenwoordig en steeds minder mooie grote motoren….
steephh zegt
@petroldrinker
Ah dus niemand wil het eigenlijk, maar men werd dus gedwongen om met een EV richting Oostenrijk te rijden? De arme drommels. Wat was eigenlijk de straf die er op stond als ze stiekem toch een brandstofauto van de buren leenden om richting Oostenrijk te rijden?
Ja of…. misschien zijn er ook mensen die de ontwikkeling van EV’s helemaal niet zo tegenstaan en het best wel prima vinden rijden. Smaak is subjectief. Anders reed iedereen in precies dezelfde auto. ;-)
En ja, ik vind het zuur voor je de brandstofauto voor jou verdwijnt! Maar nee, autoconstructeurs worden helemaal niet verplicht om EV’s te bouwen. H2ICE mag ook gewoon. Sterker nog: daar is afgelopen jaar door de EU nog wetgeving voor aangenomen als ik me niet vergis om dat te beschouwen als zero-emission ipv bijna-zero-emissie (wat het eigenlijk is).
Alleen het gros van de mensen zal het aan hun reet roesten in wat voor auto ze rijden. Zolang ie maar veilig, betrouwbaar en goedkoop is in de kosten! Niet de hele wereld is petrolhead. ;-) En de autoconstructeurs bouwen nu eenmaal voor de massa.
audirs3 zegt
@petroldrinker ik ben dat echt niet met je eens. Bijna alle mensen die ik ken met een EV doen dat bewust en uit eigen beweging. Ik heb misschien 1 vriend die een I-Pace kon leasen voor 5% bijtelling ofzo, dus dat was puur financieel. Maar voor de meeste mensen in mijn omgeving geldt dat echt niet.
mvdbosch zegt
Volgens mij zijn die mooie grote motoren al even passe en rijden we al een tijdje met 3 cylinder 1.0 turbo’s rond. Nou poeh…. wat gaan we dat missen zeg.
louisvdd76 zegt
Hier ook meerdere malen al naar Oostenrijk en Italië geweest voor wintersport. No issue….
willeme zegt
@steeph:
Uiteraard is jouw ervaring jouw ervaring. Dus als jij er vrede mee hebt, is dat helemaal mooi! De meeste elektrische auto’s zijn leaseauto’s. Daarbij worden de eisen steeds strenger: mensen moeten steeds vaker elektrisch leasen. Dus het is niet direct een vrije keuze (alhoewel voor Nederland in veel gevallen prima).
Pauze houden wanneer je pauze WIL houden is een vorm van vrijheid. Kunnen doorrijden ook. 1 uur staan wachten voordat de auto amper 250 km verder kan komen vind ik niet echt chill ;-).
audirs3 zegt
@willeme Ik heb bewust een electrische auto geleased. En met mijn EV heb ik slechts 3 stopjes van 12 minuten nodig. En rij 160 waar het kan, maar wel alle Baustelle rijdt je vaak hele stukken 80 of 100. Ik durf echt te beweren dat ik met mijn EV geen minuut later in Oostenrijk ben dan met een ICE.
willeme zegt
@audirs3: Uiteraard zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen.
Betreft het laatste: dat moeten we eigenlijk meten. Jij met de EV, ik in een ICE. Ik ben benieuwd wie er dan eerder is :-D
karhengst zegt
Drie stops van 12 minuten? Dat mag dan een beste turbocharger zijn :)
Dat klinkt wel echt heel optimistisch, maar hoopgevend tegelijkertijd. Die Baustelles werken dan natuurlijk wel in je voordeel, je kan er sowieso vergif op innemen dat ze er nog de nodige flitsers neer zullen zetten.
steephh zegt
@willeme
Zeker waar Willem! Ik wil alleen maar aangeven dat het geen totaal drama was (althans niet voor mij) als je die ene keer in het jaar 2 uur later op je bestemming aankomt. Wat betreft je laadvoorbeeld: in de huidige tijd 1 uur wachten voor 250km extra range is absurd natuurlijk, daar gaat niemand op wachten. Dat hebben wij toen ook niet hoeven doen. De Model S waarmee we gingen haalde op z’n max 390 km/h. En dan heb ik het over 5 jaar geleden. Voor de petrolheads onder ons: dat is dus hoe snel je tijdens het laden kan rijden haha, maar de hoeveelheid range die je relatief gezien in een uur kan bijladen!
Overigens is vrijheid altijd een vorm van schijnvrijheid. Ook die zuinige diesel met 100 liter tankinhoud zal ooit een keer bijgetankt moeten. En je vrijheid heb je grotendeels al opgegeven: de route is al bepaald: je gaat immers van je huis richting je wintersportoord. Je hebt zelfs al een aankomsttijd vastgelegd, waardoor je ook aan een bepaalde vertrektijd vastzit (afhankelijk van files, snelheid die je gaat rijden, etc).
Maar je hebt 100% gelijk dat bij een EV wél de momenten dat je je pauze gaat houden worden bepaald door de laadmomenten. Wil je dat absoluut niet, en is je basiseis om pauze te kunnen houden wanneer jíj dat wil (of überhaupt pauze te houden), dan is een EV nu zeker niet, maar wellicht nooit een optie. Zo lang mogelijk aan je ICE vast blijven houden en hopen dat er in de toekomst een alternatief voor je komt. :)
Met toenemende laadsnelheden, EV’s die steeds betaalbaarder worden (relatief gezien) neemt de afstand tussen de uitersten echter wel af én is een EV voor steeds meer mensen wel een rëele optie. De meeste mensen die ik ken die bepalen vaak vooraf al wel waar ze ongeveer pauze gaan houden. Dan is de stap naar dat nog meer vastleggen in je route omdat je daar simpelweg moet laden nog maar een kleine stap.
Wat betreft laadsnelheden: die zijn alleen maar toegenomen de afgelopen jaren. De Hyundai IONIQ 6 Long Range kan nu al tot max 1240km/h laden. En dan hebben we het over een auto met een cataloguswaarde van 50k. Nu nog niet te betalen van ieders leasebudget, maar dat is een kwestie van tijd.
willeme zegt
@steeph:
Begrijp mij niet verkeerd: het is een luxeprobleem van hier tot Tokio natuurlijk. Maar het is NU nog best aanmodderen. Laadtijden worden korter en actieradius langer. Het gaat de goede kant op. Maar nu moet men het wel goedpraten, terwijl ik het niet echt prettig vind om zo vaak en zo lang te moeten wachten. Vooral het moeten wachten.
Schijnvrijheid is kolder natuurlijk, mijn 325d volgooien duurde 5 minuten en dan kon ik 1.000 kg ver komen. En ja, ik heb geregeld in een stint e tank leeg gereden ;-).
steephh zegt
@willeme
Met deze discussie kom ik zo wel tot het besef dat voor sommigen de rit en de ervaren vrijheid (het dóór kunnen rijden en het gevoel wat daar bij komt kijken) dat daaromheen zit véél zwaarder weegt dan ik initiëel door had. Das een tekortkoming van mij, ik baseerde deze gedachtes voor op mijzelf en de verscheidenheid aan mensen met wie ik ben wezen roadtrippen: allemaal vonden het nogal gauw best, ook met een brandstofauto even langer chillen geen probleem), dat is dan ook mijn referentiemateriaal.
Dank voor het toelichten hoe je het ervaart! Ik ga mijn woorden voortaan iets zorgvuldiger kiezen. :-)
Ik denk wel dat – kijkend naar de geheel autorijdend Nederland dat op wintersport gaat (de groep waarover het in het onderzoek ook gaat) – de wens voor deze vrijheid veel minder speelt dan hier op AB en bij andere petrolheads. De auto is voor velen slechts een vervoermiddel om van A naar B te komen waarbij zaken veel meer randvoorwaardelijk zijn.
Afhankelijk van de type auto’s waarvoor gekozen gaat worden gaan we in de toekomst wel zien waar het naar toe gaat. Wie weet wel veel meer auto’s met een verwisselbare accu of nog sneller ladende auto’s. :)
steephh zegt
Correctie: dat is dus NIET hoe snel je tijdens het laden kan rijden, maar de hoeveelheid range die je relatief gezienin een uur kan bijladen.
Note to self: Ik moet eens wat meer aandacht aan mijn teksten schenken en wat rustiger typen. :)
karhengst zegt
Waar ik me nog het meeste zorgen over zou maken is het scenario waar je voor de keuze komt tussen een file mee moeten pakken omdat je naar het geplande laadstation moet, of er op moet gokken dat de alternatieve route nog tijdig een paal weet te bieden.
Even split second uitwijken is er dan niet bij. Met je verbrander is het om het even. Tenzij je natuurlijk je natuurlijk op je laatste litertje loopt. Maar snellaadstations zijn mogelijk nog wat dunner bezaaid.
En laden bij Keulen zoals in het artikel voorgesteld, dat lijkt me weinig optimaal. De laatste keer dat ik een dusdanig korte stint heb gedaan had ik nog verslaafden aan boord.
Dat zijn natuurlijk beiden edge cases, maar juist op zo’n wintersportweekend wel des te relevanter.
bitd zegt
Er gaan een miljoen Nederlanders per jaar op wintersport, dus maak je borst maar nat aankomende jaren. 5000-10000 autos is niets tov meer dan 200000 in de drukke weken. Die 2 uur klinkt prima en was natuurlijk ook een superleuke ervaring, totdat je bij je laatste optie aankomt om te laden en je bent nr 10….moet aardig wat capaciteit bijkomen aankomende jaren mocht dat lukken en hebben we het nog niet over de zomervakantie.
minimoke1984 zegt
Idd 1 miljoen Nederlanders per jaar op wintersport.. 60% gaat in de krokusvakantie/carnaval. 60% naar Oostenrijk. Dus 60% van 600.000 mensen = 360.000 mensen. Laten we zeggen er gaan 250.000 in de krokus de anderen met carnaval. Gemiddeld 3 mensen per auto. Dat zijn 250:3 = 83.000 auto(dan gaat dus niemand met trein, bus of vliegtuig).. 4% rijdt elektrisch in NL.. dus 830 × 4 = 3200 auto’s. Hoe komt KPMG aan zijn berekening en aantallen?? Ben echt benieuwd waarop zij hun cijfers baseren.. volgens mij gewoon natte vingerwerk.. en weer onrust stoken onder elektra rijders.. daarbij heeft Duitsland ca 8000(!) snelladers, natuurlijk een groot deel niet op de routes naar Oostenrijk maar denk dat t allemaal wel mee gaat vallen..
rutgerg zegt
Niets is leuker dan de ski’s…. Ik kan heel veel dingen bedenken die leuker zijn dan op wintersport gaan ;-)
simonbv zegt
Heeft een accountants kantoor hier ook al verstand van.
mashell zegt
Accountants, dat zijn veredelde belastinginspecteurs, een bedrijf is verplicht die in te huren om de jaarrekening te controleren, omdat het gedwongen winkelnering is rekenen accountant hoge tarieven, hebben ze een air van hier tot en met gunder, verdienen ze bakken met geld en zijn het dus bij uitstek de types die met de Tesla op wintersport gaan. Accountants hebben het goed voor elkaar.
rutgerg zegt
Ja die stoppen al hun medewerkers in een Tesla en die hebben nu allemaal meer verlofuren opgenomen. Dus dat was een onderzoek uit de categorie open deur.
waterisnat zegt
ik dacht hetzelfde, zijn de mensen al dergelijke kasplantjes geworden dat ze ook hier advies voor nodig hebben van een accountant?? Treurige marketing poging van KPMG.
blogie zegt
Je hebt blijkbaar geen verstand van accounts kantoren. De big four (Deloitte, EY, PwC en KPMG) doen veel meer dan enkel de audit. Audit is tegenwoordig vaak nog maar een derde van de omzet en in veel gevallen komt meer dan een derde van de omzet vanuit de adviestak. Hoogstwaarschijnlijk is dit rapport dan ook opgesteld door deze tak en niet een accountant.
mashell zegt
En waarom noemen ze zich dan nog accountants kantoren in plaats van adviesbureau’s? Omdat bij accountancy nog iets van een kwaliteitsniveau wordt afgedwongen door standaarden en wetgeving. Bij de adviestak is het gewoon hobbyen. Je ziet vaak managers die het niet weten advies vragen bij adviseurs van accountancy firma’s die het eigenlijk ook niet weten. Briljant als je zo geld kan verdienen maar veel geweten kan je er maar beter niet bij hebben.
blogie zegt
Ze noemen zich een audit en advisory firm dus volgens mij dekken ze daarmee de lading. En ook een groot deel (zo niet alkes) van de adviestak is onderhevig aan regelgeving. Je reactie laat duidelijk zien dat je geen flauw idee hebt. Als ze wat zouden hobbyen dan zou de adviestak toch geen duurzaam bestaansrecht hebben, klanten zouden dan vanzelf weglopen. En dat ze veel geld verdienen is waar, denk dat ze genoeg mensen zoeken dus wat let je…
bitd zegt
Ja het hele kantoor gaat op een uitje skiën en de planning bleek nogal lastig…
Roskampies zegt
Wat een gedoe allemaal
Zon ev. En dan je kanel
Onerop hebben liggen. Aiai
steephh zegt
@roskampies
Oke ik ga een poging tot vertalen doen: “Wat een gedoe allemaal, zo een EV. En dan je kabel onderop hebben liggen, aiai.”
Goed om te weten: met snelladen onderweg heb je helemaal geen laadkabel nodig. Ga je bij je eindbestemming aan een gewone laadpaal waarvoor een kabel nodig is, dan kan dat ook prima: immers moet je de auto dan toch al leeg halen. :)
Roskampies zegt
;) bedankt voor de vertaling Steeph. Schreef het wat cryptisch op idd. En ja betrapt, ik heb (nog) geen EV ervaring.
str8six zegt
Wát een armoe 😂
berlinetta zegt
Is er iemand die het daadwerkelijk fijn vindt om in 1 ruk naar een wintersportbestemming te rijden zoals AB altijd aanhaalt? Ik heb dan al 3x m’n broek volgepist en zit met kramp in m’n benen in de auto. Niks mis met af en toe een stopje maken.
jeroenm83 zegt
Ja, 100 procent. Gardameer ook prima. Ik vind hard autorijden heerlijk om te doen en dat de tank dan na 450 km leeg is (met max blaf) -en binnen een paar minuten vol- vind ik geen punt. Pissen en ff roken is ook zo geregeld en een broodje kan ik ook wel in de eventuele file eten. Elke keer als ik aankom ben ik echt niet ‘verreisd’ en als ik nog een stuk door had moeten rijden voelt dat niet als straf. De auto zit goed, rijdt goed en ik heb helemaal geen zin om een uur ergens te moeten stretchen of wat dan ook.
3 maart is het weer zover, zinij! EV’s en iedereen zonder haast graag niet op de linkerbaan. Namens de feestcommissie bedankt!
berlinetta zegt
Maar jij stopt gewoon zo te lezen. Dat is niet het punt dat ik maak.
jeroenm83 zegt
Als het kon reed ik in één ruk door hoor….maar ja, tanken moet wel ff.
berlinetta zegt
Heb jij geen blaas of wat mankeert er dan met jou?
jeroenm83 zegt
Nounou, niet zo katten. Wie kan er überhaupt zo lang zonder te pissen……,dan moet je je vraagstelling aanpassen.
Ik denk dat ik het artikel goed heb gelezen en het kansloos vindt om zolang te moeten laden (of tanken!). Mocht het medisch en tanktechnisch kunnen dan reed ik in één ruk.
Succes met de Berlinetta.
berlinetta zegt
Ja joh was ook maar een geintje hoor. Als ik nergens last van zou hebben, zou ik ook in een ruk doorrijden. Maar we leven in de echte wereld en daar moeten mensen ook naar de wc, de benen strekken en even uitrusten voor ze weer veilig verder kunnen rijden.
hotze zegt
Tjiezus het rookt ook nog, dat zegt genoeg…
petroldrinker zegt
Jazeker, ik rijdt alles het liefst in 1 ruk, hooguit splash n dash om te tanken meer niet, heerlijk man lekker doorkachelen gewoon in 1 stuk zoveel mogelijk
mashell zegt
Toen ik een twintiger was kon ik met de diesel van Oostenrijk naar Nederland rijden zonder te stoppen om te tanken of te plassen, nu ik een veertiger ben moet ik minstens vier keer plassen. Met de jaren komt ook de wetenschap dat zulk gejakker nergens goed voor is.
berlinetta zegt
Nou ik ben 33 en ik ben nu al een enorme zeikerd. Volgens mij moet ik over 20 jaar weer een luier om. Maar ik ben het ook eens met je tweede zin. Ook ik vind dat gehaast steeds minder nodig. Het liefst rij ik in Duitsland max. 140-150 zoiets. Harder voegt niet zoveel toe.
steephh zegt
@berlinetta
Plus, niet onbelangrijk: hoe harder je non-stop rijdt, hoe korter je achter het stuur zit. We houden immers allemaal van auto rijden toch? Dan is een langere rit meer win natuurlijk :)
jeroenm83 zegt
140-150 is meer iets voor in Nederland. In Duitsland heb je nou net even die mogelijkheid om de die 1 voor een 2 te vervangen.
En laten we (nouja, ‘jullie, -wie de schoen past, trekke hem aan ‘) verder lekker doen wat iedereen leuk vindt richting de wintersport. Ik herhaal: als het even kan, lekker weg van de linkerbaan en we drinken vast wel bier ergens in de Alpen.
steephh zegt
@jeroenm83
Mooie eindconclusie!
Mits je natuurlijk een beetje comfortabele auto hebt is dat natuurlijk wel een ander verhaal. Mijn auto haalt op z’n top max 198 km/h en ik kan je verklappen: das niet prettig om uren lang te rijden hoe lekker die normaal ook op de weg ligt. Ben erg benieuwd wat voor auto(‘s) jij rijdt!
Waar ik ook nog benieuwd naar ben: is een constante snelheidd van 240-250 eigenlijk nog een beetje te doen of rijdt je dan vooral ’s nachts? Neem maar even aan dat je de mensen niet links en rechts voorbij gaat of via de vluchtstrook haha.
jeroenm83 zegt
Ha @steephh,
Nee dat is goed te doen, mits het rustig is. ‘S nachts kun je al helemaal tempo houden natuurlijk, maar als het rustig is kun je zo ook overdsg een tijdje bovengenoemde snelheid houden. Uiteraard links er voorbij, de halsstarrige en onoplettende (helaas vaak) Nederlander ook wel rechts maar niet met zulke snelheden vanzelfsprekend! En vluchtstrook….?!
De RS6 (C7) blaast dit jaar alweer 10 kaarsjes uit, maar nog even snel, luxe en comfortabel. En van blazen heeft ie verstand; dat ding is gewoonweg gemaakt voor Duitse snelwegen op jacht naar bier, Bratwurst en bergen. Oja, en benzine natuurlijk.
lekkerdwars zegt
Met een Tesla naar de winstersport is helemaal top en zorgeloos. Heel veel Superchargers bijgekomen in Duitsland met veelal 20-50 stalls. Software managed navigatie obv congestie zodat capaciteit optimaal benut wordt.
banderas zegt
Tip: ga niet op zwarte zaterdag… Ik was op een zondag gegaan en nooit in de rij gestaan, was zelfs vaak alleen.
berlinetta zegt
Voor de mensen die in de schoolvakanties moeten gaan, is dat erg lastig. Niet alleen moeten hele volksstammen in dezelfde week gaan, maar verlangen veel accomocaties ook nog eens dat je van zaterdag tot zaterdag boekt.
ttr6 zegt
@Willeme: de alternatieve route over de A45 zou ik maar laten voor wat ‘ie is. Net voorbij Lüdenscheid ligt er een brug op instorten dus is de Autobahn daar afgesloten en moet je een heel stuk binnendoor omrijden….met heel veel file ellende.
karhengst zegt
Je kan tot aan Keulen rijden via de A3 en daarvandaan de A4 pakken om op de A45 te komen.
Het laatste stuk tot aan de aansluiting terug op de A3, achter Frankfurt, is wel niemandsland. Heerlijk om door te rijden maar met een EV zou ik wel even m’n rit zorgvuldig plannen voordat je je laat gaan.
pivavar zegt
Die boekhouders jaren geleden over de vloer gehad, bij Subaru in Aalsmeer. Gladde haartjes, stropdasje om de hete aardappel geknoopt. En 20 miljoen dat in het casino was achtergebleven? Niet gevonden. Maar wel de jaarrekening goedgekeurd.
Splash zegt
Ik snap de paniek niet helemaal. Sommige auto’s geven ook precies aan hoeveel laders er vrij zijn bij een laadplek. Is het vol dan ga je iets eerder of iets lader of bij een andere leverancier shoppen.
En als het echt de enige is, dan roteert het ook snel door. Met 20 auto’s wachtende, maar met 20 laadstations ben je sowieso wel in 15 a 20 minuten aan de beurt. Maar met kinderen heb ik ook geen haast om ergens te komen, die willen om de 2 uur toch wel even een half uurtje spelen. :)
rs62k5 zegt
Bij superchargers op vele 10 duizenden km’s op vakanties, incl op zwarte zaterdag naar Tirol nog nooit 1 minuut op een supercharger hoeven wachten. De files op o.a. de Fernpass waren een ander verhaal. Inmiddels hebben sommmige superchargers zoals Ulm, Oberhonnefeld en nog een aantal 40+ laadpunten.
Als ik afhankelijk zou zijn van Ionity, Fastned, ENBW zou ik me meer zorgen maken gezien de gemiddelde capaciteit van die netwerken.
sizedoesmatter zegt
Misschien moet ik mijzelf als (relatieve) pauper gaan zien. Maar ik ga wel op wintersport en heb geen budget voor een EV van meer dan 50k.
Mijn diesel-station kostte er twee jaar terug maar 8 en best zuinig. Die tank ik halverwege nog een keer vol, zodat ik de hele weg minimaal een kwart tank vol heb; kan ik tegen files, sneeuw en ander oponthoud en hoef ik niet te stressen met tanken.
En voor een gewoon gezin is een station echt ideaal!
Een EV met deze ruimte waar ik na twee uur rijden nog ‘sap’ heb om een uur door te kunnen, is voor mij nu nog absoluut onbetaalbaar. En wat er op de markt komt is òf duur, òf echt klein. Ik rijd voorlopig nog niet op stroom!
scrmeagle zegt
Wat een krokodillen tranen voor deze bevoorrechte groep mensen. De meeste een auto van de zaak, kunnen een ski vakantie betalen en zijn al veel meer bevoordeeld dan de meeste onder ons. Huur toch gewoon een auto, als je hier een probleem verwacht.