Serieus? Dat is over vier jaar, dudes.
Voorsprong door techniek. Dat is de slogan die Audi graag gebruikt, vaak zonder te vertalen. Vorsprung durch Technik wordt bijvoorbeeld gewoon in het Verenigd Koninkrijk gebruikt. Een Brit in het Duits producten aanprijzen, je moet maar durven. Natuurlijk slaan de meeste slogans helemaal nergens op, maar bij Audi begint het een beetje pijnlijk te worden. Natuurlijk bouwt het merk uitstekende auto’s, maar de technische voorsprong is nergens meer te vinden.
Dan doelen we met name op auto’s met een elektrische aandrijflijn. Er werd aangenomen dat op het moment dat de Duitse automerken zich ermee gingen bemoeien, dat het wel goed zou komen. Die zouden wel even laten zien hoe het moet. Dat valt dus een beetje tegen. Godzijdank is de e-tron quattro op dit moment in productie genomen. De auto is te bestellen en te spotten in Nederland. Maar een zwaluw maakt nog geen zomer.
Natuurlijk komt er meer. De e-tron Sportback (afbeelding boven) moet de volgende stap worden. We verwachten dat die auto dit jaar bij de Audi dealers staat. Volgend jaar komen daar twee elektrische Audi’s bij: de Q4 e-tron (afbeelding onder) komt aan het einde van 2020 op de markt, samen met de e-tron GT. Die laatste is een soort vierdeurs sportcoupé avant la lettre.
Hartstikke leuk, al die crossovers en nichemodellen, maar wanneer komt er een elektrische Audi in het D segment? Daar heeft Audi designbaas Marc Lichte een antwoord op: deze komt pas in 2023. In een interview met het Britse AutoCar laat hij weten dat ze op dit moment die auto aan het ontwikkelen zijn. De auto staat op het PPE-platform, een platform waar de Audi e-tron GT en Porsche Taycan ook op komen te staan.
Laatstgenoemde wagens zijn ‘ware’ elektrische auto’s. Dat wil zeggen: ze zijn vanaf het begin ontworpen als elektrische auto. De e-tron quattro en e-tron Sportback staan op een aangepast MLB platform, een platform waar met name auto’s met verbrandingsmotoren gebruik van maken en ook als dusdanig ontwikkeld zijn. Voor wie wél begaan is met het ‘milieu’, maar niet zo lang wil wachten: de Audi A6, A7, A8 en Q5 zullen dit jaar als plugin hybride leverbaar zijn.
T16 zegt
Vorsprung durch Betrug, is het ware motto van Audi, de dreckschleuder diesel-fluisteraars.
Zelfde onderdelen als Skoda, veel hogere prijs. Moreel en technisch in verval na eindeloos winst over lijken najagen. De Audi klanten worden graag belazerd.
g60gti zegt
@T16: beetje kort door de bocht.. VW Seat en Skoda delen de meeste onderdelen met elkaar maar bij Audi is dat over het algemeen wel anders.
tttijn zegt
@g60gti: klopt dat zij een monteur die er wél verstand van had ook tegen mij.
bischero zegt
@tttijn: was ze knap?
chrisvonmeer zegt
@g60gti: ssssstttttt….. Dat mag je niet zeggen! “Premium rijden” is godslastering op Autoblog.
wahltiroler zegt
@g60gti: Luitster ff de Nationaöe autoshow…
Test van de A1 grootdeels het zelfde maar niet beter dan een Polo
wimof zegt
@wahltiroler: Eigenlijk is een Polo misschien te goed voor zijn klasse, mogelijk gemaakt door de uniformisering.
Een Audi is, hoe je het draait of keert altijd in detail beter afgewerkt. Als je het niet ziet wil ik bij gelegenheid met jou bij een dealer bij me in de buurt afspreken.
HZW zegt
@wimof: dat verhaal gaat niet op voor de A1 en Q2, zit toch heel veel hard plastic in verwerkt, en die trend zet zich ook langzaam door naar de hogere modellen in de range.
Ook bij de huidige RS4 zie je interieur oplossingen waar je van denkt dat kan beter voor zoveel geld.
wimof zegt
@hzw: Ik zie het met lede ogen gebeuren, het merk waar ik sinds de modeljaren 67 bij betrokken was en dan de evolutie tot nu. Een belangrijk kantelpunt is de aflossing van het model B5 – B8 toen zijn er andere normen gehanteerd.
g60gti zegt
@wahltiroler: Dat is zeker waar net als de A3 en de Golf maar het gaat hier om de A4
romeoalfa zegt
@T16: Audi deelt letterlijk niks met SK/SE/VW. Behalve een aantal instapmotoren in de kleine Audi’s.
Maar goed, de kleine kinderen van AB bashen graag Audi.
clk63bs zegt
@romeoalfa: en Alfa natuurlijk, maar dat is wel terecht
lekkaah zegt
@romeoalfa: dat is helaas niet waar, heb wel eens een Audi (A3) van wat aftermarket onderdelen voorzien en de VW logo’s kwamen je tegemoet bij het demonteren.
slickrick zegt
@romeoalfa: nee hè, behalve alle 1.2, 1.4 en 2.0 TFSI motoren , TDI motoren ,DSG versnellingsbakken , Bosch Electronica, Aandrijflijn en nog vele andere zaken……
Ze zouden gek zijn en het complete bestuur zou ontslagen worden door de aandeelhouders als ze geen schaalvoordelen zouden generen.
emping zegt
@romeoalfa: letterlijk niks, vervolgens behalve bla bla bla. Wat denk je van de platformen?
justsomebody zegt
@T16: nee , ze hebben scheit aan die linkse klimaat gekkies en BN’ers in het kalifaat amsterdam volgens mij.
pomoek zegt
@justsomebody: gijtescheit!
maxidyne zegt
@t16: Heb nog nooit een Skoda, Volkswagen of een Seat gezien met het blok en aandrijflijn welke in mijn Audi ligt: 2.2 20V turbo met quattro. Zal in de ogen van velen een veredelde Passat zijn… Fijne avond verder!
johnhert zegt
@maxidyne: Wij hebben het over auto’s vandaag de dag, niet uit het jaar kruik…
rhellema zegt
@maxidyne: met een “procon-ten” sticker op de achterruit?
poeperman zegt
@rhellema: machtig! Childhood memories
917 Porsche + Audi zegt
Deze word gegarandeerd de opvolger van mijn huidige A4 (b8)
sr20det zegt
@vwaudiporsche: misschien in het interieur wel ja. Maar technisch wordt er echt heel veel uitgewisseld.
por100 zegt
Ik verwacht slechte verkopen voor het faceliftmodel van de huidige A4 (B9)
gandini zegt
Jullie begrijpen de slogan gewoon totaal verkeerd. Een pathologisch leugenaar heeft ook een bepaalde techniek ontwikkeld. Geen autotechniek natuurlijk, maar dat zegt de slogan ook niet.
HzR zegt
Elektrische auto’s zijn wel voortdurend onderwerp van gesprek maar de marges zijn laag en de gemiddelde consument wilt er nog niet aan. Waarom zou je het dan aanbieden als je goed geld met je verbrandingsauto’s verdiend?
fanboy zegt
@hzr: Eh ja en dan komt het moment dat je voor het geld van een afgeknepen instapper Audi ook gewoon een snelle elektrische auto kan leasen.
Dan hebben ze de boot gemist.
HzR zegt
@fanboy: daarom komen ze nu met auto’s in de duurdere klasse waar wel een redelijke marge op zit. Kunnen ze de technologie ontwikkelen. En dan is het klaar voor de kleinere modellen. BMW was er vroeg bij met de i3 maar dat kocht geen hond in het begin. De laatste jaren gaan de verkopen langzaam omhoog. De markt begint nu aan te trekken. Over een paar jaar komen die kleine auto’s er wel als de markt er rijp voor is.
justsomebody zegt
@fanboy: daarom heeft elon nu weer de prijzen verhoogd?
fanboy zegt
@justsomebody: Die is gewoon ongesteld
tttijn zegt
Prachtige auto’s op de foto’s. Voorsprong door design :)
jippie zegt
Het woordje ‘extra’ begrijp ik in dit geval niet helemaal.
fastshifter zegt
Bram Schot zei op BNR dat Audi een ondeugend merk ik, maar wat is er nu precies ondeugend aan de Audi’s op de uitstootcijfers na? Misschien was de wens hier de vader van de gedachte of tilde hij hiermee een tipje van de sluier op voor de toekomst. Ik hoop het laatste.
smex zegt
De Audi haat begint wel een beetje standaard te worden, maar goed. Als je een electrische A4 wil dan kun je toch gewoon voor de beeldschone E-Tron GT gaan? Of wat is de reden van de negatieve intro van dit artikel?
richh zegt
@smex: nou, ‘gewoon’, zelfs die concept is voorlopig nog niet te koop en de bijbehorende prijs is nog totaal onduidelijk. Ik geloof er niks van dat ik die E-Tron GT nog voor 2020 ga zien rijden in het wild.
Zeker gezien de nieuwe A4, nota bene op hetzelfde platform, nog 4 jaar op zich laat wachten.
Alles voor een nog onbekende prijs.
De E-Tron was vandaag nog in het nieuws, slechts de helft van het beoogde productieaantal wordt wordt nu gehaald omdat er problemen zitten in de toelevering van accu’s.
Die Model 3 van het ‘falende’ Tesla, dat merk wat niet weet wat kwaliteit is, nooit de productie op zal kunnen schalen en heel snel verdwenen is als Duitsland met EV’s begint… Die staat als je nu bestelt binnen 2 maanden voor je deur, voor de helft van zo’n E-Tron SUV. Met meer bereik.
smex zegt
@richh: want Tesla had geen productie problemen?
Yzord zegt
@richh: als je had opgelet, de GT komt in 2021 uit. Dus ja, die ga je dan niet zien in 2020.
Wel wordt het mijn nieuwe auto ?
kareljansen zegt
@richh: De helft ja. Heb je in beide auto’s gereden? Ik snap in elk geval dat hij de helft kost. Ja maar meer range? Een Kia picanto heeft misschien ook wel meer range dan een BMW 3 serie..
tttijn zegt
@smex: Ja snap die Audi haat ook niet. En die veredelde Volkswagen uit Beieren opgehemeld worden. Als er een Duits merk is dat overal achteraan hobbelt is dat BMW wel. Beetje jammer.
mashell zegt
@tttijn: Audi is de veredelde volkwagen uit Beieren. En eveneens uit Beieren, BMW, is juist een aartsconservatief merk. Met voorwielaandrijving lopen ze bijvoorbeeld hopeloos achter, maar er zijn ook dingen waar zij voorop lopen (infotainment, electrische aandrijving, en als meest bijzondere winstmarges op midi MPVs).
nautique206 zegt
@mashell: elektrische aandrijving? Praat me even bij…
viezefreddyw zegt
@nautique206: De i3. Misschien niet moeders mooiste maar wel een elektrisch voertuig wat redelijk goed verkoopt. Kunnen ze bij Audi en Mercedes nog niet zeggen.
nautique206 zegt
@viezefreddyw: ja maar om dan te zeggen dat ze daar mee voorop lopen? I3 is volgens mij niet veel vooruitstrevender qua techniek dan een e-golf
garp zegt
@nautique206: misschien moet je ‘m een keer gaan rijden. En dan ook binnenstedelijk. Ik was best onder de indruk.
nautique206 zegt
@garp: rijdt prima hoor, maar dat doet een e-up ook in de stad. Het ging mij om het voorlopen, dat doen ze er mijns inziens niet echt mee
Shaw zegt
Blijf erbij; de ICE zal NIET uitsterven, de hoogste bazen weten dit maar al te goed. ICE+PHEV zullen overleven, bestaansrecht én meerwaarde (blijven) hebben ten opzichte van het aanstaande BEV/FCEV offensief.
tttijn zegt
@Shaw: uiteindelijk sterven ze wel uit, maar niet omdat fosiel op is, maar omdat we iets beters hebben uitgevonden.
richh zegt
@shaw: ICE gaat niet uitsterven. Tuurlijk niet. Mensen rijden nu ook nog steeds paard; je hebt altijd liefhebbers.
Daarnaast heb je voorlopig voor serieus veel bereik, zoveel kilo accu nodig dat dat gewicht ook weer tegenwerkt in de range. De huidige sweet spot zal niet veel oprekken en wie echt regelmatig 1000km rijdt heeft een ICE nodig.
Maar het standaard woon-werk verkeer? 95% van de auto’s in Nederland? Over 30 jaar zijn dat allemaal EV’s.
De tussenstap PHEV zal tevens heel snel uitsterven, daar heeft bijna niemand wat aan. FCEV heeft in die 25 jaar dat ze er met grote budgetten aan werken niet gewerkt, dat is over 25 jaar niet anders.
Shaw zegt
@richh: Ach man, paard, doe normaal. Da’s ‘vervoer’ van een totaal andere orde.
En, heeft iemand al antwoord op de vraag, hoe komen we aan al die groene stroom!? Die ook de FCEV (veel!) nodig heeft. De grootste economie maakt momenteel de Energiewende door, kerncentrales moeten dicht. Helaas, het is wachten tot de volgende economische crisis, en dan zullen alle ontwikkelingen weer hopeloos achterop raken. Er is NOG LANG GEEN werkelijk groene stroom.
mashell zegt
“Extra hippe Audi A4 komt pas in 2023”
En ik maar denken dat de A5 sportback al jaren op de markt is.
potver7 zegt
Voor wie niet kan wachten op die vierdeurs 911…
nautique206 zegt
Er zijn diverse merken die minder ver zijn met een EV
wahltiroler zegt
Ben geen Fan van Audi vind ze ook meestal saai maar….
die groene op de 1e foto ziet er gewéééldig uit
frank2b zegt
Waarom heeft een elektrische auto zo’n overhang nodig voor de voorwielen?
rufctr01 zegt
Ik vond die groene wel gaaf, Audi kennende gaan ze hem saai maken en een grijze kleur geven.
Eigenlijk is dit gewoon een 4deurs 911 met Audi spatschermen.
harrie zegt
@rufctr01:
Taycan
screamgt zegt
Ik hoor die hippe hollande nuchtere Audi CEO nog roepen dat hij zich geen zorgen maakt om de concurrentie. Haha, het egoïsme is stuitend. In 2023 dendert 45% van de leaserijders in een elektrische Kia, Tesla, VW. Sorry, maar ze missen de boot voor het grote publiek.
ghost zegt
Wachten waard.
pomoek zegt
Dat is dus elf (elf) jaar na de eerste model S. Toegeven, de eerste Audi E-tron is er al. Bijna.
kareljansen zegt
Inderdaad, Audi blijft ver achter. Ik bestel wel een volledig elektrische Volvo, BMW, Mercedes, Alfa, Lexus of Ford in het luxe segment. Veel meer en betere alternatieven…
205zonderdak zegt
Vinden jullie die kont ook op een 911 lijken? Vind hem wel mooi!