Volkswagen weet dat wij geilen op limited editions, dus brengen ze nu een Golfje op de markt waarvan er maar 250 gemaakt worden. Maar dat is dan ook meteen het meest bijzondere eraan: verder is het namelijk gewoon een Golf met een 160 pk sterke 1.8 TSI-motor.
De uiterst zeldzame Golf 18T sprint in 8 seconden naar de 100 en haalt een top van 220 km/h. Het verbruik blijft desondanks steken op 6,8 l/100 km, en 159 grammetjes CO2 per km betekent dat er een groen C-label op het autootje geplakt wordt. De 18T is altijd uitgerust met vier deuren, metallic lak, een opbergpakket en een ‘licht-en-zichtpakket’. Ook mistpitjes mogen natuurlijk niet ontbreken, want het is wel een Golf. De prijs voor al dit moois bedraagt €27.050 als je kiest voor de Comfortline, en €28.350 voor de Highline-uitvoering. Zoals gezegd moet je er snel bij zijn, want 250 broodjes zijn zo over de toonbank.
Mocht dit je allemaal te duur of te snel zijn, of hou je gewoon van plastic handschoentjes en zo’n vervelend klepding voor je tankslang, dan heeft Volkswagen nog een andere aanbieding voor je: de 2.0 TDI (110 pk, B-label) is tot 31 augustus €2.000 in prijs verlaagd tot €23.350. Lekkere 16″ lichtmetalo’s kun je op deze Golf krijgen voor slechts €290 in plaats van €890.
PRIJS GOLF 2.0 TDI TIJDELIJK VERLAAGD TOT € 23.050,-
Golf Limited Edition 18T; extra complete uitvoering in een oplage van slechts 250 stuks
Leusden, 3 juni 2009 – Volkswagen start met de levering van de Golf Limited Edition 18T. Deze speciale uitvoering is in een oplage van 250 stuks beschikbaar. De Golf Limited Edition 18T is standaard voorzien van vier deuren, metallic lak en de krachtige (118 kW/160 pk) 1.8 TSI-motor. De Golf Limited Edition 18T is leverbaar vanaf 27.050 euro (incl. BTW en BPM). Voor de Golf 2.0 TDI (80 kW/110 pk) geldt in de periode tot en met 31 augustus een prijsverlaging van 2.000 euro.
Wat de Golf Limited Edition 18T vooral uniek maakt, is zijn 1.8 TSI-motor. Deze efficiënte turbokrachtbron is namelijk niet in andere Golf-modellen leverbaar. De 1.8 TSI, die wordt geleverd in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, levert een vermogen van 118 kW/160 pk en een koppel van 250 Nm bij slechts 1.500 tpm. Daarmee zijn een topsnelheid van 220 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 8,0 seconden mogelijk. Ondanks dit hoge prestatiepotentieel blijft het gemiddelde verbruik beperkt tot 6,8 l/100 km. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 159 g/km en daarmee is de Golf Limited Edition 18T goed voor het groene engergielabel C. Naast de standaarduitrusting van de Comfortline of Highline-uitvoering beschikt de Golf Limited Edition 18T standaard over vier deuren met elektrische raambediening , metallic/pareleffectlak, opbergpakket, licht- en zichtpakket en mistlampen in de voorbumper. De Golf Limited Edition 18T Comfortline is er vanaf 27.050 euro en de versie op basis van de Highline-uitvoering vanaf 28.350 euro. De totale oplage voor Nederland is beperkt tot 250 exemplaren.
Het voordeel van de Golf 2.0 TDI
Tot en met 31 augustus aanstaande geldt voor de Golf 2.0 TDI (81 kW/110 pk) een prijsverlaging van maar liefst 2.000 euro. Deze krachtige en efficiënte uitvoering (B-label in combinatie met de handgeschakelde vijfbak) is daardoor al leverbaar vanaf 23.350 euro. Het voordeel kan bovendien verder oplopen: speciale 16 inch lichtmetalen velgen worden in de actieperiode aangeboden voor 290 euro in plaats van 890 euro (alle prijzen inclusief BTW en BPM).
vincent_995 zegt
Wat is er nou anders aan behalve het handschoenenklepje??
WieAndersDasAuto zegt
Moet 18T niet gewoon 1.8 T zijn?
jemoeder zegt
Nu maar hopen dat het echt limited is!!!! want die is lelijk!
Sorcerer zegt
Jjjjjjjjuist.
(het ontbreken van een verdere reactie ís de reactie)
Laue zegt
oef… een VAG model met 1.8T.. die hebben we nog niet eerder gezien.
Mean Green zegt
De 1.4 is er toch ook met 160 pk ????
Laurens zegt
Crisis? Terwijl ze best aardig verkopen, die VW’s?
RubenBaeten zegt
@WieAnders: Nee, hij heet de Golf 18T. Klinkt exclusiever.
Lan_Evo zegt
Dit wordt een collector’s item, let maar op….
Ramshoek zegt
1,8 liter Turbo met 160 pk ipv de 1,4 liter TSI Twin Charger?
Zijn ze er bij VW eindelijk achter dat die 1,4 twincharger wel een beetje overkill is (lees: kostbare techniek)? Of is de Marketing Gimmick nu wel uitgewerkt en gaan we met z’n allen weer een beetje een normale prijs betalen voor een 160 pk torretje?
Jurrian zegt
waarom is dit een limited edition? kunnen andere golfjes niet met deze opties worden uitgerust? of is de prijs het enige “limited” aan deze golf. wat een zielige vertoning.
RubenBaeten zegt
@Jurrian: De 1.8 TSI is eigenlijk niet leverbaar in de Golf, maar nu dus wel voor heel eventjes.
Orichy zegt
Jammer, dat hij geen 190pk heeft i.p.v. die 160pk, was iets leuker en meer bijzonder geweest. Dan kunnen zij ook dat geld ervoor vragen, dan is hij het waard, hij zou dan mooi het gat tussen de 1.4 TSI en de GTI hebben opgevuld.
fiat 1100r zegt
De reden dat hier de 1.8TFSI wordt ingelegd is dat de versie met de 1.4TFSI te populair is waardoor te lange levertijden optreden. Uit angst om klanten te verliezen smijt vag er dan maar een actiemodelletje tegen!
Guido zegt
Dan zou ik ik ook voor de 1800 ipv de 1400, lijkt me toch wat degelijker ;) En een chipje erin scheeld weer 25 pk erbij ;)
Jipino zegt
Zeer zeldzaam:
Een Golf die zeldzaam is.
Gionni zegt
2.0 TDI met 110 pk, is dat niet nog een oude pompverstuiver waar ze vanaf moeten? Vind t nl nogal weinig, 110 pk uit een 2.0 blokje. Zijn andere merken die dat een stuk beter doen..
Brian zegt
@ Guido
Klopt, maar die 1.4 160pk variant is ook weer op te krikken naar Golf VI GTI pk’s
floryn zegt
wat is het alternatief dan als dit er niet meer is…? heeft de 1.8 dan maar 140pk of is dit echt een one off met deze motor
Guido zegt
@ Brian
Ik vind het knap uit zo’n 1400tje geperst. Nu rijft het lekker maar wat doet zo’n blokje na 5 jaar vraag ik me dan af..
Jochempie zegt
Wat ontzettend vreemd deze actie. VW moet gewoon meer 1.4 TSI blokken bouwen als ze te kort komen!
DD zegt
@Gionni: Pompverstuiver????? gewoon common-rail hoor!!! Maar die 2,0tdi met 110 pk gaat er ook uit, vandaar die prijs. Dit wordt de 1,6tdi. En die 1,4tsi heeft gewoon te lange levertijden, en dat willen ze oplossen door de 1,8tsi tijdelijk te leveren.
Thomas zegt
Ik rijd voor mn werk regelmatig in Golf 5/6 tsi’s. Opzich vlot voor een ”1.4tje” maar helaas erg schokkerig in hun vermogensopbouw (alsof de turbodruk wijzigt terwijl je je gasvoet stil houdt). Overigens ook niet zo zuinig als opgegeven. De 1.8t heb ik in een A4 gereden, echt een hele fijne soepele en stille motor. Zou absoluut mn voorkeur hebben boven de 1.4tsi, jammer dat ie niet met DSG leverbaar is. Overigens gaat het verhaal de ronde dat er zoveel units van de 1.4 TSI worden besteld dat VW de vraag niet aan kan vandaar dat ze nu (tijdelijk) de 1.8t gaan leveren.
kcoupe24 zegt
Ooooh, een limited edition, hollen want dat is pas een hebbedingetje die iedereen wil!! Hoe werkt LE? gewoon een lullig typelaatje op oude voorraad plakken en dan moeten we hem ineens hebben!
Turbogek zegt
De Golf 1.4 TSI 160 pk Comfortline kost trouwens 26.350 euro. De 2.0 TDI 110 pk is waarschijnlijk in de aanbieding omdat er al een opvolger voor is: de 1.6 TDI 105 pk. Die is er trouwens pas vanaf 25.450 euro, dus dat is wel voordeel!
Ruof A Idua zegt
@Kcoupe24……………euh juist ja, hoezo oude voorraad?? De Golf VI is tot nu toe niet leverbaar geweest met deze 1.8 TSI.
En kan dat wat Thomas schrijft bevestigen. In de A4 is dit een heerlijke motor. Dus als je in de markt bent voor een Golf VI en het moet benzine zijn maar een GTI is te duur (of ongepast) dan lijkt me dit een prima optie!
Citrofiel zegt
Dit wordt leuk voor de spotters: Mogen ze alle gewone Golfjes gaan checken op type-/motorplaatjes achterop, om te kijken of het soms zo’n bijzondere is… :roll:
Tommy zegt
Doet me denken aan de legendarische 1.8T 20-klepper! Hoewel dat blok toch vaak wat meer vermogen had en nu nog steeds wordt gebruikt…
De 1.6 TDI is zeker nog niet klaar, wat betekend dat je nu een 2.0 TDI kan rijden voor de prijs van een 1.6je. :D
Marco zegt
Weinig zoethoudertjes dus, maar 250 stuks. VW gaat aan downsizing ten onder met 1.4 haha, dus dan maar 1.8. Mag ook wat kosten.
Hans zegt
Vrij uniek toch een Golf VI met vier deuren!
TSI zegt
ik las geloof ik op de autoweek site dat VW de vraag niet aan kon, en dat daarom deze versie is uitgebracht.
de 1.4 TSI met de DSG bak is namelijk zo populair in de zakelijke markt waardoor er veel vraag naar is. dit vanwege het gunstige bijtellingstarieD
De DSG bak is veel zuiniger dan de handbak (naar het schijnt).
Kortom, ik ben het helemaal een smet wat THOMAS zegt, ik bevestig het ff.
Yerrie zegt
de 2.0 TDI (110 pk, B-label) is tot 31 augustus €2.000 in prijs verlaagd
Die had ik besteld (lease) en toen kreeg ik na 2 maanden te horen (nu 2 weken geleden) dat mijn auto niet meer geproduceerd/gemaakt ging worden.
afijn ik moet wat anders bestellen nu.
Je begrijpt dat ik me ernstig verbaas dit te lezen.
Robin zegt
Is en blijft al 5 generaties een lelijke rammelbak.
Toppunt van saaiheid.
AMGJunk zegt
Leuk.
…
Maar waarom moet ik nou deze kopen ipv een andere golf met 160pk?…
Wat is nou het voordeel?
Of is het leuk voor op feestjes? “joh, knul…ik rijdt lekker in een special edition”
Tommy zegt
@Gionni: Dan neem je toch gewoon de 170 pk versie als je 110 te weinig vind??… De 110 pk is gewoon een tijdelijk oplossing tot de 1.6 TDI komt.
Rut_ger zegt
De 18T lijkt mij toch wel een hele mooie deal. Wat het voordeel is tov de 1.4TSI is dat de 1.8TSI zorgen veel ingrepen rond de 220-230pk kan leveren. Veel een mooi bedrag rijd je een Golf die een GTI erg goed partij kan geven.