Deze extra dikke M550i heeft enorme koppelreserves.
Het is een van de grootste mysteries van autoland. Waarom heeft BMW in hemelsnaam de M550i én de M5 in het programma gehad? De ene auto is een snelle 5 Serie sedan met ///M-badge, 4.4 V8 biturbo-motor, vierwielaandrijving en een automaat. De andere auto is een snelle 5 Serie sedan met ///M-badge, 4.4 V8 biturbo-motor, vierwielaandrijving en een automaat.
Dus je kan ook gewoon een jong gebruikte M550i opsporen op Martkplaats (wat dacht je van deze blauwe?) en dan die een beetje naar wens aankleden. Dat is precies wat er met deze extra dikke M550i gebeurd is. Dit Alpinweiss-exemplaar is subtiel aangepakt door HS Motorsport.
Wat. Een. Koppel.
Laten we maar meteen beginnen met de motor, want dat is toch het leukste. Dit is een pre-faceliftmodel. In dat geval heeft de N63B44TU2-motor 462 pk en 650 Nm. In principe meer dan voldoende, maar met een sportluchtfilter en ECU-optimalisatie is er veel meer uit te halen. Deze extra dikke M550i heeft namelijk 530 pk onder de kap! Toch even 68 pk erbij, nooit verkeerd. Het komt nog niet in de buurt van de M5, overigens. Die hebben 600 pk.
Nee, waarom je deze auto moet kopen, is het koppel. De V8 levert namelijk 790 Nm! Daarmee trek je de klinkers wel uit straat. Wat het doet met de prestaties, zeggen ze bij HS Motorsport dan weer niet.
Subtiele upgrades voor deze extra dikke M550i
Naast de motor zijn er ook een paar subtiele upgrades. De nieren zijn zwart en er zijn wat carbon frutsels. De velgen zijn Elegance Wheels, modelletje E1 FF. Voor zijn ze 9×20, achter zelfs 10,5×20. Grote velgen betekent ook grote banden. De Michelin Pilot Sport 4S zijn voor 245/30 R20 en achter 285/30 R20.
Grote wielen met brede banden zien er niet uit onder een auto met standaard hoogte. Het ziet er dan ooit als een pup die nét de eerste groeispurt achter de rug heeft en alleen meer in hoogte is gegroeid.
In dit geval heeft HS Motorsport gebruik gemaakt van verlagingsveren: voor 40 mm en achter 30 mm lager dan standaard. Dus dan heb je ook geen last van hangende bips-syndroom. Deze veren kunnen samenwerken met de adaptieve dempers. Alle onderdelen kun je per direct bestellen voor je eigen M550i.
Dutchdriftking zegt
Vooral raar dat BMW de m550i nooit als touring heeft aangeboden. De M550d wel geloof ik.
V8Vantage zegt
Misschien een afspraak geweest dat alleen ALPINA extra potente tourings zou leveren?
kennone zegt
Wellicht in andere landen wel
rismo zegt
M550I Tu2 + Bootmod3 = Feestje en sneller dan bv de m5 CS, echter het wordt allemaal wel een beetje warm na 3-4 uur op de autobahn.
Daar zal een M5 veel minder last van hebben.
Het is onwijs bizar om zo enorm, snoeihard in een sedan over de Autobahn te knallen en daarna ontspannen aan te komen bij je werk afspraak. Met een M5 lukt (me) dat niet, net even te hard in de rubbers en afvering,
De mijne gaat nooit meer weg.
Stiekem een beetje Alpineske
V8Vantage zegt
Met een goede diesel denk je na 5 uur op 200+ km/uur eens een keertje te stoppen voor koffienen toillet. Tanken doe je op bestemming wel en je gemiddelde snelheid zal niet anders zijn.
b088y zegt
Voorbeeld van? Diesel die 1000 km kan rijden bij een gemiddelde snelheid van 200 km/h?
alpina007 zegt
Alpina D5S komt aardig in de buurt. (750km met dat gemiddelde )
tinustussengas95 zegt
Met die bandenmaten ga je met xdrive hoe dan ook je tussenbak aan gort rijden.
Verder wel een dikke fünfer!
AudiRS zegt
Och… valt mee. De mijne heeft 830nm.
camber24 zegt
Vrachtwagen zeker?
waterisnat zegt
Carly in Leiden biedt al jaren aan om de (niet m)750i versie van tot 2019 van 450 naar 540 pk te brengen en de standaard 650Nm naar 780Nm. En bij Carly passen ze de electronica van je bak ook aan zodat dit echt mooi rijdt. En nee, ik ben niet van Carly, maar wel een fan van het mooie werk daar.
mc96 zegt
Ja, die kunnen wel wat. Die prepareerden destijds (ETCC met de e46) de racemotoren voor de fabrieks ondersteunde toerwagens van BMW. En niet te vergeten de dealerteam auto’s in het DTCC 😀
V8Vantage zegt
Zit ook een heel mooi verhaal achter die club.
tortuga zegt
Weet nog die topgear video van de Brabus Sl rond 2003 ergens… gelimiteerd op 1200 koppel (als ik het nog juist heb)